Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Και φέτος η καρμανιόλα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής έκανε το… θαύμα της

Η επινόηση της καρμανιόλας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) από την κυβέρνηση Κούλη 1 και την Κεραμέως αποδείχτηκε και φέτος θαυματουργή για τα συμφέροντα της αστικής τάξης. Πετσόκοψε τα κεφάλια 26.491 υποψηφίων, που συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις, φράζοντάς τους το δρόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και ικανοποιώντας με το παραπάνω τη στόχευση του συστήματος να μειώνεται δραστικά η τάση της νεολαίας της εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακές σπουδές – από Eksegersi.gr

 Από eksegersi.gr

Η επινόηση της καρμανιόλας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) από την κυβέρνηση Κούλη 1 και την Κεραμέως αποδείχτηκε και φέτος θαυματουργή για τα συμφέροντα της αστικής τάξης. Πετσόκοψε τα κεφάλια 26.491 υποψηφίων, που συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις, φράζοντάς τους το δρόμο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και ικανοποιώντας με το παραπάνω τη στόχευση του συστήματος να μειώνεται δραστικά η τάση της νεολαίας της εργαζόμενης κοινωνίας για πανεπιστημιακές σπουδές.

Από τον παραπάνω πίνακα φαίνεται ότι:

  • Από την κατηγορία υποψηφίων επιλογής ΓΕΛ λόγω ΕΒΕ αποκλείστηκαν 493 υποψήφιοι. 

Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με το νόμο Κεραμέως (νόμος 4777/17-2-2021, άρθρο 4Β), προϋπόθεση για να συμμετάσχει κάποιος υποψήφιος στη διαδικασία επιλογής για τις σχολές και τα τμήματα των Πανεπιστημίων είναι η επίτευξη στις πανελλαδικές εξετάσεις βαθμολογικής επίδοσης ίσης ή μεγαλύτερης από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) ανά σχολή ή τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.

Δηλαδή για να έχει δικαίωμα ο υποψήφιος να συμπληρώσει ακόμη και το μηχανογραφικό δελτίο, θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει σημειώσει βαθμολογική επίδοση στις πανελλαδικές εξετάσεις τουλάχιστον ίση με την ΕΒΕ ανά σχολή ή τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.

  • Από την κατηγορία υποψηφίων επιλογής ΕΠΑΛ αποκλείστηκαν από την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση 998 υποψήφιοι.
  • Σύνολο αποκλεισθέντων (από ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) λόγω ΕΒΕ 491 υποψήφιοι.

Σημειώνουμε επίσης ότι η εμπειρία της ΕΒΕ, για όλη την περίοδο εφαρμογής της, κατέρριψε το κυβερνητικό αφήγημα ότι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής μπήκε για να πετσοκόβει μόνο τους «άχριστους» που θέλουν να μπουν στα Πανεπιστήμια με βαθμολογίες κάτω από τη βάση. Το τραγικό για τα όνειρα ενός νέου παιδιού παράδειγμα της μικρής μαθήτριας που απέτυχε να εισαχθεί στην Αρχιτεκτονική ΕΜΠ γιατί στο ελεύθερο σχέδιο η βαθμολογία της υπολείπεται μόλις κατά 0,6 μονάδες από την ΕΒΕ που έχει ορίσει η Σχολή, παρά το γεγονός ότι αρίστευσε (και αυτό φανταζόμαστε ότι δεν αποτελεί το μοναδικό παράδειγμα υποψηφίων που χάνουν την σχολή πρώτης προτίμησής τους λόγω ΕΒΕ), όπως και το περσινό παράδειγμα της Αρχιτεκτονικής Ξάνθης που έμεινε χωρίς κανέναν νέο εισακτέο, αποδεικνύουν ότι η ΕΒΕ είναι λαιμητόμος και για τους άριστους. 

Την ίδια στιγμή 26.621 υποψήφιοι έμειναν εκτός νυμφώνος , αφού από τους 88.570 υποψήφιους που πήραν μέρος στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις οι επιτυχόντες ήταν 61.950 (σε αυτούς περιλαμβάνονται οι εισαχθέντες σε Πανεπιστήμια, Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, ΑΣΠΑΙΤΕ, ΑΣΤΕ, Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, Πυροσβεστική, Εμπορικό Ναυτικό, Λιμενικό σώμα).

Τραγική απώλεια για τις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι και οι 13.359 θέσεις που έμειναν φέτος κενές, λόγω του κλειστού αριθμού εισακτέων, της ΕΒΕ και των θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας. Αποδεικνύεται έτσι ότι ο συνολικός αριθμός προσφερόμενων θέσεων είναι μια μαγική εικόνα που καταλήγει τραγωδία λόγω των ισχυρών κοφτών που προαναφέραμε. Ετσι φέτος από τις 75.508 προσφερόμενες θέσεις συνολικά (68.574 εισακτέοι στους οποίους προστίθενται και οι εισακτέοι στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής, του Εμπορικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος), καλύφθηκαν οι 61.949, άρα έμειναν κενές 13.359 θέσεις.

 

Παρατηρήσεις:

 

Εμφανής είναι η άνοδος των βάσεων στη συντριπτική πλειοψηφία των περιζήτητων σχολών σε όλα τα επιστημονικά πεδία, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας:

  • και οι τρεις (3) Νομικές σχολές παρουσίασαν αύξηση (από 175 έως 490 μόρια),
  • από τις πέντε (5) σχολές Ψυχολογίας, μόνο εκείνη του ΕΚΠΑ παρουσίασε πτώση 587 μορίων, ενώ η βάση αυξήθηκε σημαντικά στις υπόλοιπες τέσσερις (από 350 έως 865 μόρια),
  • στις έξι (6) από τις επτά (7) σχολές των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών η βάση αυξήθηκε (από 350 έως και 708 μόρια), ενώ μειώθηκε ασήμαντα μόνο στο νεαρό τμήμα της Κοζάνης (έπεσε 40 μόρια),
  • μεγάλη αύξηση παρατηρείται και στα πέντε (5) τμήματα Πολιτικών Μηχανικών (από 376 έως και 755 μόρια),
  • εκτίναξη σημειώθηκε και στα επτά (7) τμήματα των Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (από 665 έως και 1.160 μόρια!)
  • εξαίρεση δεν αποτελούν και τα πέντε (5) τμήματα των Μηχανολόγων Μηχανικών, στα οποία είχαμε αύξηση 310 έως και 575 μορίων,
  • αξιοσημείωτη άνοδο εμφάνισαν και οι επτά (7) Ιατρικές σχολές, που κυμαίνεται μεταξύ 200 και 250 μορίων με την Ιατρική Αθηνών να φτάνει και πάλι τα 19.000 μόρια, κάτι που είχε να συμβεί από το 2018!
  • τέλος και στα δύο (2) τμήματα Οδοντιατρικής είχαμε μικρή άνοδο (από 150 και 140 μόρια στα τμήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αντίστοιχα).

Οι σχολές με τη μεγαλύτερη άνοδο, ανεξαρτήτως επιστημονικού πεδίου, ήταν κατά σειρά:

  • γραφιστικής και οπτικής επικοινωνίας (Αιγάλεω), με +1.885 μόρια,
  • ιταλικής γλώσσας και φιλολογίας (Αθήνα), με +1.860 μόρια,
  • αγγλικής γλώσσας και φιλολογίας (Θεσσαλονίκη), με +1.780 μόρια,
  • θεολογίας και μουσουλμανικών σπουδών (Θεσσαλονίκη), με +1.625 μόρια,

ενώ αντίστοιχα οι σχολές με τη μεγαλύτερη πτώση ήταν:

  • πρόγραμμα ιερατικών σπουδών (Αθήνα), με -3.530 μόρια,
  • ευελπίδων (ΣΣΕ)-ΟΠΛΑ, με -1.805 μόρια,
  • ναυτικών δοκίμων (ΣΝΔ)-ΜΑΧΙΜΟΙ, με -1.781 μόρια,
  • επιστήμης φυτικής παραγωγής (Αθήνα), με -1.415 μόρια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων παρέμεινε αμετάβλητος σε σχέση με το σχολικό έτος 2021-2022, επομένως η μεγάλη αύξηση των βάσεων των περιζήτητων σχολών οφείλεται κατά κύριο λόγο στον χαμηλότερο δείκτη δυσκολίας των θεμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων, σε μια σειρά από μαθήματα, και κατά δεύτερο λόγο στο γεγονός ότι η χρονιά που μόλις ολοκληρώθηκε ήταν η δεύτερη με τα σχολεία ανοικτά και τη διδασκαλία να πραγματοποιείται εκ του σύνεγγυς.

Ο ισχυρός ταξικός φραγμός της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) που θεσμοθετήθηκε τον Ιανουάριο του 2021 από την κυβέρνηση Κούλη-1 και εφαρμόστηκε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά αποδείχθηκε σωστή λαιμητόμος, μιας και άφησε, όπως είδαμε στους παραπάνω πίνακες, κενές 13.359 θέσεις κατά κύριο λόγο από πανεπιστημιακά ιδρύματα και πρώην ΤΕΙ της περιφέρειας, που στο παρελθόν απορροφούσαν και ορισμένους μαθητές με χαμηλότερες βαθμολογίες -δίνοντάς τους τη δυνατότητα να αποκτήσουν ένα «χαρτί» που θα τους προσέφερε κάποιες ευκαιρίες για επαγγελματική αποκατάσταση -και θα κινδυνέψουν σε επόμενη φάση να κλείσουν ή να συγχωνευτούν από μια νέα επίθεση της κυβέρνησης των α(χ)ρίστων.

Ασφαλώς και δεν μας προκαλεί εντύπωση η πλήρης κάλυψη των θέσεων στις αστυνομικές σχολές, το λιμενικό σώμα, την πυροσβεστική ακαδημία, τη στρατιωτική σχολή αξιωματικών σωμάτων (ΣΣΑΣ) (ιατρικό, κτηνιατρικό, νομικό, οδοντιατρικό, οικονομικό, φαρμακευτικό, ψυχολόγων), τη σχολή ικάρων, τις σχολές μόνιμων υπαξιωματικών ναυτικού και αεροπορίας καθώς και τη σχολή ναυτικών δοκίμων.

Στις σχολές των καραβανάδων, κενά υπήρξαν μόνο στη στρατιωτική σχολή ευελπίδων (70 κενές σε σύνολο 278 θέσεων-ποσοστό 25,18%) και στη σχολή μόνιμων υπαξιωματικών ξηράς (105 κενές σε σύνολο 263 θέσεων-ποσοστό 47,09%).    

Θολούρα και σύγχυση σε ό,τι αφορά τα ταξικά συμφέροντα και τους συλλογικούς στόχους, αν όχι κατάντια, αποτελεί η τάση μέρους των λαϊκών στρωμάτων της πόλης και του χωριού, να «σπρώχνουν» τα παιδιά τους στις «ακαδημίες» των μπάτσων και των καραβανάδων. Εξαργυρώνουν με έναν σταθερό μισθό την υποταγή τους στο σύστημα της εξαθλίωσης της τεράστιας μάζας της εργαζόμενης κοινωνίας από μια χούφτα εκμεταλλευτές. Πρόκειται για το θλιβερό αποτέλεσμα της απουσίας της συλλογικής ταξικής συνείδησης, της βαθιάς απογοήτευσης, των συνεχών ηττών από τα απανωτά χτυπήματα του κεφαλαίου και των κομμάτων διαχείρισης των συμφερόντων του, που οδηγεί στην καταφυγή σε ατομικές λύσεις.

Από την άλλη θλίψη και προβληματισμό πρέπει να μας προκαλεί το γεγονός ότι μένουν κενές πολλές θέσεις σε σχολές με θετικό κοινωνικό πρόσημο:

  • η Νοσηλευτική στο Διδυμότειχο έχει μόνο έναν εισακτέο στις 113 προσφερόμενες θέσεις!
  • 82 κενές στις 100 στο Μαθηματικό της Καστοριάς,
  • 115 κενές στις 145 στο τμήμα Χημικών Μηχανικών στην Κοζάνη,
  • 128 κενές στις 176 στο τμήμα Γεωπονίας στην Φλώρινα,
  • 210 κενές στις 242 στο Μαθηματικό Ιωαννίνων,
  • 183 κενές στις 218 στο Φυσικό Ιωαννίνων,
  • 103 κενές στις 131 στο τμήμα Γεωπονίας στην Αρτα,
  • 159 κενές στις 232 στη Φιλοσοφική Ιωαννίνων,
  • 126 κενές στις 218 στο Ιστορικό-Αρχαιολογικό Ιωαννίνων,
  • 127 κενές στις 236 στη Φιλολογία Ιωαννίνων,
  • 125 κενές στις 150 στη Νοσηλευτική Ηρακλείου,
  • 160 κενές στις 227 στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Ηρακλείου,
  • 40 κενές στις 99 στο τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών Ηρακλείου,
  • 104 κενές στις 107 στο τμήμα Δασολογίας και Διαχείρησης Φυσικού Περιβάλλοντος στο Καρπενήσι,
  • 30 κενές στις 65 στο τμήμα Ζωικής Παραγωγής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών,
  • 94 κενές στις 144 στο Ιστορικό-Αρχαιολογικό Ρεθύμνου,
  • 140 κενές στις 220 στο τμήμα Οικονομικών Επιστημών Ρεθύμνου,
  • 73 κενές στις 120 στο Φυσικό Ηρακλείου,
  • 114 κενές στις 158 στο τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας Μυτιλήνης,
  • 100 κενές στις 145 στο Μαθηματικό Σάμου,
  • 107 κενές στις 219 στο τμήμα Κοινωνιολογίας της Μυτιλήνης,
  • 48 κενές στις 74 στο τμήμα Μηχανικών Ορυκτών Πόρων στα Χανιά,
  • 53 κενές στις 200 στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών στα Χανιά,
  • 76 κενές στις 84 στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών στην Πάτρα,
  • 54 κενές στις 72 στο τμήμα Γεωλογίας στην Πάτρα,
  • 111 κενές στις 193 στο Φυσικό Πάτρας,
  • 59 κενές στις 104 στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών στην Πάτρα,
  • 100 κενές στις 109 στο τμήμα Ιστορίας στην Κέρκυρα,
  • 64 κενές στις 122 στο Μαθηματικό Θεσσαλονίκης,
  • 63 κενές στις 70 στο τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας τη Θεσσαλονίκης,
  • 63 κενές στις 79 στο τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Θεσσαλονίκης,
  • 75 κενές στις 109 στο τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Θεσσαλονίκης,
  • 92 κενές στις 190 στο τμήμα Φιλολογίας της Θεσσαλονίκης,
  • 69 κενές στις 154 στο Ιστορικό-Αρχαιολογικό Θεσσαλονίκης,
  • 57 κενές στις 144 στο Φυσικό Θεσσαλονίκης,
  • 47 κενές στις 60 στο τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας στην Αθήνα,
  • 97 κενές στις 130 στο τμήμα Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας στην Αθήνα,
  • 63 κενές στις 85 στο τμήμα Ισπανικής Γλώσσας και Φιλολογίας στην Αθήνα,
  • 85 κενές στις 182 στο Μαθηματικό Αθήνας,
  • 102 κενές στις 160 στη Νοσηλευτική Τρίπολης,
  • 65 κενές στις 118 στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών στο Ναύπλιο,
  • 92 κενές στις 194 στη Νοσηλευτική στο Αιγάλεω,
  • 17 κενές στις 69 στο τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών στην Αθήνα (ΕΜΠ).

Ολα τούτα τα τμήματα και οι σχολές θα βιώσουν την αγωνία της επιβίωσής τους, καθώς η κυβέρνηση Κούλη 1 έχει ανοίξει ήδη το δρόμο του «λουκέτου» σε πάνω από 50 πανεπιστημιακά τμήματα με συγχωνεύσεις, καταργήσεις και αναστολή λειτουργίας, θέτοντας ως κριτήριο «βιωσιμότητας» και τον αριθμό εισακτέων. Ο κόφτης στις δαπάνες αποτελεί σταθερό στόχο της νεοφιλελεύθερης κυβέρνησης Μητσοτάκη και φυσικά όλων των αστικών κυβερνήσεων και των κομμάτων εξουσίας που προσκυνούν την «δημοσιονομική πειθαρχία» σε βάρος πάντα των κοινωνικών αναγκών.

Χαράς ευαγγέλια είναι και για τα κολλέγια ο μεγάλος αριθμός υποψηφίων που έμεινε εκτός ΑΕΙ. Ο Μητσοτάκης φρόντισε με απανωτές νομοθετικές ρυθμίσεις να τα πανεπιστημιοποιήσει και να μεγαλώσει την δεξαμενή των «πελατών», που θα καταφύγουν σε αυτά, εφόσον φυσικά διαθέτουν τα οικονομικά μέσα.

 

Απόψεις