Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Βαθαίνει η εμπλοκή – Γιγαντώνεται συνεχώς η Σούδα – Διαχρονική ευθύνη ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ

Αποκαλυπτικό δημοσίευμα της εφημερίδας Ριζοσπάστης

Γιγαντώνεται συνεχώς η Σούδα, με βάση τους σχεδιασμούς των ΗΠΑ για παραπέρα ενδυνάμωση του προμαχώνα τους στην Ανατολική Μεσόγειο, πάνω στην όξυνση των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών για τον έλεγχο πλουτοπαραγωγικών πηγών και διαύλων. Σε αυτήν την πορεία άλλωστε έχουν τη στήριξη όλων των κυβερνήσεων και τα αστικών κομμάτων, όπως αποτυπώνεται και σε έγγραφα των ΑμερικανοΝΑΤΟικών που παρουσιάζει σήμερα ο «Ριζοσπάστης».

Χαρακτηριστικά, επιβεβαιώνοντας μέχρι κεραίας προηγούμενα ρεπορτάζ του «Ριζοσπάστη» (περί «προτεινόμενης επέκτασης του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών» στη Σούδα, με κωδικό εγκατάστασης P-911 – «Proposed P-911 apron expansion project»), οι Αμερικανοί σε έγγραφό τους με στοιχεία επικαιροποιημένα στις 16/2/2024 αναφέρουν ότι όντως το ολοκλήρωσαν πρόσφατα, «αυξάνοντας τον αριθμό των αεροσκαφών που μπορούμε να συντηρήσουμε ανά πάσα στιγμή, κάτι που με τη σειρά του αύξησε το επίπεδο υποστήριξης που μπορούμε να παρέχουμε σε αεροσκάφη των ΗΠΑ και εταίρων».

Επιβεβαιώνουν επίσης ότι ολοκληρώθηκε έργο ύψους 16 εκατ. δολαρίων το οποίο περιλάμβανε ένα νέο σύστημα ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω αγωγών και κρουνών («US Underground Fuel Hydrant project»),«επιτρέποντας σε ένα αεροσκάφος να ανεφοδιάζεται συνεχώς με καύσιμα από κρουνό αντί να χρησιμοποιεί φορτηγά καυσίμων, και έτσι εξοικονομώντας χρόνο και μειώνοντας το κόστος» όπως λένε.

Άλλα έγγραφά τους αποδεικνύουν ότι η γιγάντωση της Σούδας, με συγκεκριμένα έργα και κατασκευές στη βάση, υπηρετήθηκε διαχρονικά από όλες τις κυβερνήσεις, αναδεικνύοντας τη στοίχισή τους στις στρατηγικές επιλογές της ντόπιας αστικής τάξης.

Φάνηκε άλλωστε και από το γεγονός ότι ο περιλάλητος Στρατηγικός Διάλογος Ελλάδας – ΗΠΑ (που αφορά και την «Αμυντική Συνεργασία») ξεκίνησε επισήμως το 2018 επί ΣΥΡΙΖΑ και συνεχίστηκε επί ΝΔ, ενώ οι λεγόμενες «επικαιροποιήσεις» της Συμφωνίας για τις Βάσεις συζητήθηκαν εκτενώς επί ΣΥΡΙΖΑ, για να καταληχθούν και να ψηφιστούν επί ΝΔ.

Επί 55 χρόνια προπύργιο φονιάδων

Σε αυτό το φόντο, θυμίζουμε, η λειτουργία της βάσης ξεκίνησε στις 28/5/1969, ως φυσική συνέπεια του γεγονότος ότι πολεμικά πλοία των Αμερικανών είχαν σταθερά παρουσία στην Κρήτη ήδη από το 1957. Έκτοτε και επί 55 έτη έπαιξε και παίζει σημαντικό ρόλο στην υποστήριξη πολεμικών επιχειρήσεων των Αμερικανών στην ευρύτερη περιοχή, στην ανάπτυξη μονάδων τους σε μια σειρά μέτωπα, αξιοποιώντας μεταξύ άλλων το γεγονός ότι στο «NATO Marathi Pier Complex» βρίσκεται η μόνη προβλήτα (το περιλάλητο κρηπίδωμα Κ-14) με τόσο βάθος και μήκος ώστε να δέσει εκεί πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο των ΗΠΑ σε ολόκληρη τη Μεσόγειο.

Σε αυτήν τη μακρόχρονη πορεία, η γιγάντωση της βάσης φαίνεται και από το γεγονός ότι από τα μόλις 16 άτομα που στάλθηκαν το 1969 να στήσουν και να επανδρώσουν το «Ναυτικό Απόσπασμα Σούδας» («US Naval Detachment, Souda Bay») φτάσαμε σήμερα το «Naval Support Activity Souda Bay» να «φιλοξενεί» περίπου 1.000 άτομα, συμπεριλαμβανομένων εν ενεργεία στρατιωτικών, πολιτικών υπαλλήλων των ΗΠΑ, ντόπιων υπαλλήλων, εργολάβων και μελών οικογενειών. Επιπλέον, το «NSA Souda Bay» λειτουργεί ως «μισθωτής» («tenant») χώρου στη γειτονική βάση της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας (115 Πτέρυγα Μάχης).

Εκτεταμένες εργασίες και επί ΣΥΡΙΖΑ

 

Σε αυτό το πλαίσιο, ενδεικτικά, τα πρώτα έργα επί χούντας στο αεροπορικό σκέλος της βάσης των Αμερικανών (παραδόθηκαν στις 28/5/1969) ακολούθησαν άλλα που παραδόθηκαν διαδοχικά το 1979, το 1987 («POL Piping – Single Site») και το 1988 («Filling Station», «Surge Storage», «Tank Truck or Tank Car Loading Facility» κ.λπ.), ενώ οι εργασίες συνεχίστηκαν απρόσκοπτα και επί ΣΥΡΙΖΑ.

Π.χ. στις 26/7/2016 παραδόθηκε το στέγαστρο «Ready Fuells Track Fill Stand Canopy» (Facility Number 83CN), ενώ στις 20/11/2019 ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε το «POL Operations / Sampling / Testing Building» (Facility Number 78 LAB) – όπου «POL» στην αμερικανοΝΑΤΟική ορολογία αφορά εγκαταστάσεις πετρελαίου, λαδιού μηχανής και λιπαντικών.

Η γιγάντωση βέβαια του αεροπορικού σκέλους της βάσης των Αμερικανών τις προηγούμενες δεκαετίες αποτυπώνεται κυρίως στις 5 δεξαμενές αεροπορικού καυσίμου (JP5) που πιστοποιούνται (ως «Aircraft Ready Fuels Storage») στο δίμηνο Ιούλης – Αύγουστος 1996 και καταχωρούνται ως εγκαταστάσεις με Facility Numbers 81A, 81B 81C 81D και 81Ε και με χωρητικότητες αντίστοιχα 30.000 γαλόνια, 35.000, 52.000, 30.000 και 1.000 γαλόνια η μικρότερη.

Αποτυπώνεται επίσης στο γεγονός ότι επικουρικά, για την τροφοδοσία των αμερικανικών αεροσκαφών, πιστοποιείται στις 19/2/2014 και ο «Marathi Transfer Pipeline». Αγωγός καυσίμου JP-5, μήκους περίπου 6 χιλιομέτρων, που ξεκινά από τον λιμένα των ΑμερικανοΝΑΤΟικών στο Μαράθι («Marathi NATO fuel depot»), περνάει δίπλα από αρχαιολογικό χώρο της μινωικής εποχής και φτάνει μέχρι το αεροπορικό σκέλος της βάσης των Αμερικανών στην 115 Πτέρυγα Μάχης («POL Storage Facility»).

Φυσικά, όπως έχει αποκαλύψει σε προηγούμενο δημοσίευμά του ο «Ριζοσπάστης», τεράστιες δεξαμενές διαφόρων τύπων καυσίμων λειτουργούν και στο ναυτικό σκέλος της βάσης, συγκεκριμένα οι υπόγειες δεξαμενές («Below Ground Tank») στις θέσεις «Service Station – 79A», «Service Station – 79Β» και «Service Station – 79C», όπως και τουλάχιστον άλλες 12 υπόγειες και υπέργειες δεξαμενές, σημάδι κι αυτό της γιγάντωσης της Σούδας σε υποδομές και δυνατότητες, ώστε να παίζει ρόλο βασικού κόμβου υποστήριξης των ΑμερικανοΝΑΤΟικών φονιάδων που επιχειρούν από τη Μαύρη Θάλασσα έως τη Μεσόγειο και από τη Βόρεια Αφρική έως τον Ινδικό.

Οπως άλλωστε λένε οι ίδιοι οι Αμερικανοί σε έγγραφο από τις 16/2/2024 «η πλεονεκτική στρατηγικά τοποθεσία μας βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών από τις Γεωγραφικές Διοικήσεις Μάχης των ΗΠΑ: US European Command, US Africa Command και US Central Command (περιλαμβάνει Αίγυπτο, Μέση Ανατολή, Κεντρική και Νότια Ασία)», ενώ «τα πλοία, τα αεροσκάφη και το προσωπικό που διέρχονται ή επιχειρούν από το NSA Souda Bay έχουν μια πλατφόρμα για προβολή στρατιωτικής ισχύος σε αυτές τις περιοχές»…

 

Σχετικά θέματα

Απόψεις