Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Ψευδεπίγραφη επιβράδυνση του πληθωρισμού στο 4,5% – Έρευνες δείχνουν ότι περιορίζουμε μέχρι και τις βασικές ανάγκες

Την ώρα που σύμφωνα με τα νέα στοιχεία της Eurostat ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα διαμορφώθηκε τον Απρίλιο στο 4,5%..

Την ώρα που σύμφωνα με τα νέα στοιχεία της Eurostat ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα διαμορφώθηκε τον Απρίλιο στο 4,5% (από 5,4% τον Μάρτιο σύμφωνα με τη Eurostat ή 4,6% με την ΕΛΣΤΑΤ), η κατάσταση για τα ελληνικά νοικοκυριά πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο, αφού σύμφωνα με σειρά ερευνών φαίνεται πως οι καταναλωτές έχουν φτάσει στο σημείο να κόβουν μέχρι και τα βασικά, ενώ η ακρίβεια έχει εξελιχθεί σε πραγματικό εφιάλτη.

Ο δείκτης τιμών καταναλωτή σημείωσε αύξηση 7% σε ετήσια βάση τον Απρίλη στην ευρωζώνη, μετά την άνοδό του κατά 6,9% τον Μάρτιο.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία δομικός πληθωρισμός επιβραδύνθηκε στο 7,3% από 7,5%. Να σημειωθεί πως ο περιβόητος «δομικός πληθωρισμός» εξαιρεί… τα τρόφιμα και την ενέργεια από τις μετρήσεις, λόγω της αστάθειάς τους. 

Ωστόσο, τα ίδια τα επίσημα στοιχεί της eurostat αναδεικνύουν, αυτήν ακριβώς την ενδιαφέρουσα παράμετρο, που «κρύβεται» πίσω από τις παραδοχές του δομικού πληθωρισμού: ότι η κυρία αιτία της μείωσής του οφείλεται πρωτίστως στην μείωση των τιμών στην ενέργεια, για την ακρίβεια, στην επιβράδυνση της αύξησης των τιμών στον εν λόγω τομέα. 

Ο παραπάνω πίνακας είναι ενδεικτικός, καθώς ναι μεν δείχνει πως ο δείκτης τιμών καταναλωτή βρίσκεται στο 7%, ωστόσο τρόφιμα, ποτά και καπνός εξακολουθούν τη με γεωμετρική αύξηση των τιμών τους, με τον πληθωρισμό να φτάνει στο… 13,6% στην ευρωζώνη.

Από τον Απρίλιο του 2022 τα τρόφιμα καταγράφουν κάθε μήνα διψήφια ποσοστά αυξήσεων

Για να καταλάβουμε τι ακριβώς συμβαίνει και τι πληρώνουν κάθε μήνα τα λαϊκά νοικοκυριά, θα πρέπει να δούμε όχι τόσο ένα στατικό νούμερο, όσο την εξέλιξή του. 

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα ίδια τα στοιχεία της Eurostat, από τον Απρίλιο του 2022, τα τρόφιμα καταγράφουν κάθε μήνα διψήφια ποσοστά αυξήσεων, σύμφωνα με ανάλυση του euronews.

Σε αυτό το πλαίσιο, μελέτες όπως αυτή του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αναδεικνύουν τη στροφή των καταναλωτών προς τις οικονομικότερες προσφορές, όπως ακριβώς συνέβαινε και κατά τα χρόνια των Μνημονίων (ποιος είπε ότι τέλειωσαν τα μνημόνια;).

Έτσι, ενώ το 2017 το 74% των ερωτώμενων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, αυτό το ποσοστό το 2021 είχε διαμορφωθεί σε μόλις 58% για να αυξηθεί το 2022 στο 63%. Αντίστοιχη αύξηση παρουσιάζει και ο τρόπος που επιλέγεται το κατάστημα, βάσει προσφορών και τιμών ευκαιρίας. Μάλιστα, 8 στους 10 καταναλωτές έφτασαν στο σημείο να αναβάλλουν προσωπικές αγορές ή αγοράζουν οικονομικότερες εναλλακτικές.

Οι ίδιες μελέτες δείχνουν ότι οι περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές δεν είναι ικανοποιημένοι από την αποτελεσματικότητα μέτρων όπως το καλάθι του νοικοκυριού, καθώς θεωρούν ότι περιορίζει ελάχιστα τη γενικευμένη ακρίβεια.

Την ίδια στιγμή σε έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, 4 στους 10 πολίτες απάντησαν ότι λόγω της ακρίβειας αναγκάζονται να περιορίσουν βασικές ανάγκες για να μπορέσουν να ανταποκριθούν.

 

 

Σχετικά θέματα

Απόψεις