Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

ΕΕ: «Πράσινο φως» για την επιχείρηση στην Ερυθρά Θάλασσα

Την έναρξη της επιχείρησης «EUNAVFOR Aspides» ενέκρινε χτες το Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων (ΣΕΥ) της ΕΕ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ευρωενωσιακή στρατιωτική επιχείρηση που..

Την έναρξη της επιχείρησης «EUNAVFOR Aspides» ενέκρινε χτες το Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων (ΣΕΥ) της ΕΕ. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ευρωενωσιακή στρατιωτική επιχείρηση που σχεδιάστηκε ποτέ, με Ελληνα μάλιστα διοικητή και το στρατηγείο της στη Λάρισα, ενώ επί του πεδίου όπου μαίνονται οι συγκρούσεις με τους Χούθι της Υεμένης και άλλες δυνάμεις θα σταλεί σε πρώτη φάση η φρεγάτα «Υδρα», υπηρετώντας τα σχέδια του ευρωατλαντικού άξονα σε μια ζώνη όπου κλιμακώνονται οι ανταγωνισμοί του ΝΑΤΟ με την Κίνα για τις πλουτοπαραγωγικές πηγές και τους διαύλους. Αναμένεται πλέον η εκκίνηση της επιχείρησης περί τα τέλη του μήνα.

Σύμφωνα με την απόφαση (Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας – ΚΕΠΠΑ) 2024/583 του Συμβουλίου, η ΕΕ «συγκροτεί στρατιωτική επιχείρηση» με «στρατηγικό στόχο» «να κατοχυρώσει τη ναυτική παρουσία της Ενωσης στο θέατρο επιχειρήσεων» προκειμένου «να διασφαλίσει την ελευθερία ναυσιπλοΐας για σκάφη, σε στενή συνεργασία με ομοϊδεάτες παρόχους ασφάλειας στη θάλασσα». Για τον σκοπό αυτό: «α) συνοδεύει σκάφη εντός του θεάτρου επιχειρήσεων, β) διασφαλίζει επίγνωση της κατάστασης στη θάλασσα εντός του θεάτρου επιχειρήσεων, γ) προστατεύει σκάφη από πολυτομεακές επιθέσεις στη θάλασσα».

Με βάση και τις προτάσεις που έκανε προηγουμένως η ελληνική κυβέρνηση, το επιχειρησιακό στρατηγείο της «EUNAVFOR Aspides» θα είναι το Ελληνικό Στρατηγείο Επιχειρήσεων της ΕΕ (ΕΣΕΕΕ/EU – OHQ) με έδρα την 1η Στρατιά στη Λάρισα, ενώ διοικητής της επιχείρησης διορίστηκε ο αρχιπλοίαρχος Β. Γρυπάρης. Θα παίξει ρόλο διοικητή «εν όρμω», ενώ διοικητής επί του πεδίου («εν πλω») θα είναι σε πρώτη φάση Ιταλός.

Στο πεδίο, για την ώρα λέγεται ότι πλοία είναι αποφασισμένες να στείλουν η Ελλάδα, η Γαλλία, η Ιταλία και η Γερμανία (το ιταλικό αντιτορπιλικό «Caio Duillio» – «διοικητόπλοιο» σε πρώτη φάση της επιχείρησης, την «Υδρα», τη γαλλική «Languedoc» και τη γερμανική φρεγάτα «Hessen» που την Κυριακή κατέπλευσε στη Σούδα), ενώ πρόθεση να πάρει μέρος με στελέχη έχει εκφράσει η Κύπρος.

Σημειωτέον, σύμφωνα με αρμόδιους αξιωματούχους της ΕΕ, στην περιοχή θα υπάρχουν δυνάμεις και από άλλες χώρες, όπως από Βέλγιο, Δανία και Ισπανία, όμως αυτό «δεν σημαίνει ότι έχουν αναπτυχθεί για την ίδια την επιχείρηση». Στην πράξη βέβαια ο ευρωατλαντικός άξονας φορτώνει την περιοχή με πολεμικά του μέσα κάτω από διάφορες «ομπρέλες».

Αλλωστε, παραπέρα στην απόφαση της ΕΕ, στο άρθρο 6 (για τη «Συνοχή της ανταπόκρισης της Ενωσης και συνεργασία με τρίτα μέρη») τονίζεται ότι «η EUNAVFOR Aspides» συνεργάζεται και με την επιχείρηση «Prosperity Guardian», όπου ηγούνται οι ΗΠΑ.

Η αρχική εντολή της «EUNAVFOR Aspides» θα είναι 12 μήνες από την ημερομηνία έναρξής της, με δυνατότητα επανεξέτασης πριν από τη λήξη της ισχύος της. Σε αυτό το φόντο η «Υδρα» είναι εν αναμονή για να αποπλεύσει, ενώ αργότερα – όπως επιβεβαιώνουν ανώτατες στρατιωτικές πηγές – θα τη «σκαντζάρει» η φρεγάτα «Ψαρά».

Αποκαλυπτικά των κινδύνων τα σενάρια

Σε κάθε περίπτωση, ελληνικό πλοίο θα μείνει στην περιοχή «για όσο χρειαστεί», όπως λένε, με μύριους κινδύνους για το πλήρωμα, παιδιά του ελληνικού λαού που στέλνονται χιλιάδες μίλια από την πατρίδα για τις ανάγκες του κεφαλαίου.

Διόλου τυχαία, οι ίδιοι αξιωματούχοι της ΕΕ ανέφεραν σχετικά ότι ναι μεν δεν προβλέπεται να υπάρξει στρατιωτική δράση εναντίον των Χούθι, αλλά «οι κανόνες εμπλοκής είναι ξεκάθαροι. Εάν ένα πλοίο δεχθεί επίθεση, θα απαντήσει».

Εξάλλου, στις δοκιμές του πλοίου πριν αναχωρήσει για την εμπόλεμη ζώνη δοκιμάζονται σενάρια όπως ότι μαχητικά της Πολεμικής Αεροπορίας κάνουν διαδοχικές εικονικές προσβολές προς το πλοίο, προσομοιώνοντας επιθέσεις βαλλιστικών πυραύλων αλλά και μη επανδρωμένων drones. Δοκιμάζονται επίσης σενάρια προσομοίωσης για «ασύμμετρες απειλές» από μικρά ταχύπλοα με τη συνδρομή σκαφών ανορθόδοξου πολέμου της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου. Δοκιμάζονται εξάλλου ο οπλισμός του πλοίου με πραγματικά πυρά, ενώ λέγεται ότι τα ευρωενωσιακά πλοία θα κινούνται σε σχετικά κοντινή απόσταση το ένα με το άλλο ώστε να αλληλοκαλύπτονται έναντι των απειλών.

Στο μεταξύ, τεράστια είναι η ταλαιπωρία που θα υποστούν έτσι κι αλλιώς το γερασμένο σκαρί και το πλήρωμα, καθώς μιλούν για διαρκή λειτουργία των κινητήρων του πλοίου επί 3 μήνες, ενώ αν προκύψει μηχανολογικό πρόβλημα τα λιμάνια όπου θα μπορεί να εξυπηρετηθεί η «Υδρα» βρίσκονται σε μεγάλες αποστάσεις.

Κι όλα αυτά για τα συμφέροντα των εφοπλιστών και γενικά των επιχειρηματικών ομίλων της ΕΕ. Εξ ου και οι δηλώσεις του ύπατου εκπροσώπου Εξωτερικής Πολιτικής της ΕΕ, Ζ. Μπορέλ, ότι «με την έναρξη λειτουργίας της EUNAVFOR ASPIDES, η ΕΕ ανταποκρίνεται άμεσα στην ανάγκη αποκατάστασης της θαλάσσιας ασφάλειας και της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας σε έναν εξαιρετικά στρατηγικό θαλάσσιο διάδρομο. Η επιχείρηση θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στη διαφύλαξη των εμπορικών συμφερόντων και των συμφερόντων ασφαλείας, προς όφελος της ΕΕ και της ευρύτερης διεθνούς κοινότητας».

Στο ίδιο κλίμα, η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τόνισε ότι η επιχείρηση, «πέρα από την αντιμετώπιση κρίσεων, είναι ένα βήμα προς μια ισχυρότερη ευρωπαϊκή παρουσία στη θάλασσα για την προστασία των ευρωπαϊκών μας συμφερόντων».

Επίσης, ο Ελληνας υπουργός Αμυνας, Ν. Δένδιας, ανέφερε στην «Deutsche Welle» ότι πρέπει «να προστατευθεί η ελευθερία της ναυσιπλοΐας, η οποία είναι απαραίτητη για τα ευρωπαϊκά συμφέροντα».

Τέλος, όπως τονίζεται ρητά στην απόφαση, «η EUNAVFOR Aspides συνεργάζεται στενά με τον ναυτιλιακό κλάδο, ιδίως μέσω του Κέντρου Ναυτικής Ασφάλειας του Κέρατος της Αφρικής (MSCHOA)», οργάνου της ΕΕ «σε στενή συνεργασία με τη Βιομηχανία», όπως λένε, για την προστασία της κίνησης των πλοίων στα ανοιχτά της Σομαλίας.

(Πηγή: Εφημερίδα «Ριζοσπάστης»)

Σχετικά θέματα

Απόψεις