Ο κ. Γεωργουσόπουλος.

ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Απόψεις • 3 Αυγούστου 2015

 Ο κ. Γεωργουσόπουλος είναι μελίρρυτος ρήτωρ και συναρπαστικός γραφιάς. Χρόνια τώρα διακονεί την κριτική αλλά και το θέατρο. Υπήρξε από τους πρωτεργάτες της έδρας Θεατρολογικών Σπουδών, μαζί με τον φίλο του,εκλεκτό κ. Σπύρο Ευαγγελάτο, ο οποίος συχνά πυκνά ανεβάζει έργα μεταφρασμένα από τον κ. Γεωργουσόπουλο. Προσωπικά τιμώ τον κ. Γεωργουσόπουλο κι έχω προτείνει μάλιστα στην Πρόεδρο της ΕΣΗΕΑ να του απονεμηθεί ο τίτλος του Επίτιμου Μέλους. Ως εδώ καλά.

Με αφορμή όμως ένα πρόσφατο ολοσέλιδο αφιέρωμα- ύμνο στον τεθνεότα φίλο του, Μηνά Χρηστίδη, όπου ο Χρηστίδης αναγορεύεται σε…ύψιστο ηθοποιό και κριτικό, πρέπει να ειπωθούν κάποιες αλήθειες. Αλήθειες που θα βοηθήσουν ίσως τον κ. Γεωργουσόπουλο να μάθει τι λέγεται πίσω του, από ανθρώπους που δεν τολμούν να τα πουν μπροστά του, γιατί τρέμουν την ισχύ των ΝΕΩΝ και την οργή τής πέννας του. Δεδομένου ότι, το μόνο που τον υπονομεύει είναι ο απόλυτος υποκειμενισμός του, που αγγίζει το όριο της αυθεντίας. Κάτι, απόλυτα δογματικό και αντιεπιστημονικό.

Ο κ. Γεωργουσόπουλος είναι φιλόλογος και ως τέτοιος κατατρύχεται από την εμμονή του χώρου του, που θέλει ντε και καλά να χειραγωγήσει το θεατρικό πεδίο, σε βάρος των θεατρολόγων. Ένα φαινόμενο που παρατηρείται στις θεατρολογικές Σχολές σήμερα, και που κρατά γαντζωμένους στην κορυφή τους φιλόλογους. Κάποτε όμως, πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι ήρθε η ώρα να παραμερίσουν… Να παραμερίσουν διότι, όπως από τη οικοτεχνία φτάσαμε στη βιομηχανία, έτσι εξελίχθηκαν και οι θεατρολογικές σπουδές ανά τον κόσμο.

Οι φιλόλογοι υπηρέτησαν το θέατρο με συγκινητική αφοσίωση, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων τους. Έλα όμως που όπως εξελίσσεται η επιστήμη, το ίδιο ισχύει και για το θέατρο!

Σήμερα διαθέτουμε διαπρεπείς θεατρολόγους, που κατέχουν ακαδημαϊκή έδρα, που μιλάνε πάνω από δυο γλώσσες συν τη μητρική τους, που έχουν διαρκή ενημέρωση για όσα συμβαίνουν έξω από τη μίζερη γειτονιά μας και έχουν αξιόπιστη παρουσία στο εξωτερικό. Κάποιους απ αυτούς, ο κ. Γεωργουσόπουλος χαρακτηρίζει ως «μειράκια» αν και διαθέτουν αξιόλογους επιστημονικούς τίτλους και ξεχωρίζουν στον ευρύτερο ακαδημαϊκό χώρο με τις έρευνες και τις ανακοινώσεις τους. Θα πρέπει λοιπόν κάποτε ο κ .Γεωργουσόπουλος να συμφιλιωθεί και να αποδεχθεί το νέο, γιατί αυτός είναι κανόνας της ζωής και της επιστήμης.

Δεν είναι δυνατόν στην εποχή του Οστερμάγερ να μιλάμε με όρους μπουλουκιού. Απαιτείται απόλυτα τεκμηριωμένη επιστημονική ανάλυση και κριτική.

Έτσι, δεν επιτρέπεται να αφορίζεται με τρόπο δογματικό ο,τι συνδέεται με το χώρο του μεταμοντέρνου. Δεν είναι δυνατόν να αγνοεί κανείς ότι ο Τερζόπουλος αποτελεί διδακτέα ύλη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια,πλάι στον Πίτερ Μπρουκ κι άλλους σπουδαίους, κι εδώ να αντιμετωπίζεται με απόλυτη ελαφρότητα! Και να εξυμνείται ο…Χρηστίδης! Ήταν αυτός μάλιστα ένας λόγος ένεκεν του οποίου ο Τερζόπουλος απαγόρευσε την είσοδο στό θέατρο Άττις, στον κ. Γεωργουσόπουλο.

Όπως δεν φαντάζει απόλυτα δεοντολογικό να διατηρείς στήλη κριτικής στη μεγαλύτερη εφημερίδα της χώρας, ενώ ταυτόχρονα είσαι μεταφραστής έργων και κατά τεκμήριο επαινείς όσους κατά διαστήματα τίμησαν τις μεταφράσεις σου.

Δεν είναι επίσης και τόσο δεοντολογικό, ενώ είσαι κριτικός να κατέχεις ταυτόχρονα σειρά θέσεων σε οργανισμούς, ή να συνδέεσαι με ιδιωτικές πρωτοβουλίες, όπως πχ. οι Δεσμοί της κυρίας Κονιόρδου. Και ταυτόχρονα, ενώ είσαι διευθυντής Σπουδών στο Εθνικό, να φιγουράρεις με άλλες περσόνες σε διαφήμιση του…ΙΕΚ ΑΚΜΗ, του Ροδόπουλου και άλλων δραματικών σχολών.

Να χαρακτηρίζεις ως «μειράκια» σημαντικούς επιστήμονες του χώρου και να μηρυκάζεις μόνιμα την θεατρική ιδιοφυΐα του Μινωτή, ο οποίος σε σκληρές εποχές για τη χώρα, υπήρξε ο απόλυτος δικτάτορας του Εθνικού, καθότι προνομιούχος συνδαιτυμόνας του εθνάρχη, και ισόβιος.. Οιδίπους, αλλά και για ελάχιστα λεπτά…υπηρέτης του Ολιβιέ, στη γνωστή ταινία.

Παράλληλα όμως να κατακεραυνώνεται ο Λούκος, που κατάφερε να ανοίξει αυτό το έρμο Φεστιβάλ που έμοιαζε νεοκλασικό με οσμή μούχλας από την κλεισούρα…

Και τώρα, ήρθε το κερασάκι στη τούρτα! Ένας ύμνος στο Χρηστίδη, που υπήρξε μια απόλυτη μετριότητα ως ηθοποιός αλλά και ως κριτικός. Μα όποιον κι αν ρωτήσεις δεν θυμάται απ αυτόν ούτε ΕΝΑΝ ρόλο στο θέατρο. Έχει μείνει μόνο ως ένας μέτριος Βενιζέλος στην ταινία του Βούλγαρη, που χάρη στη μετριότητά του κατάφερε το ακατόρθωτο! Να καταστήσει συμπαθή το βασιλιά Κωνσταντίνο, που ερμήνευε έξοχα ο Βόγλης. Μα και ως κριτικός έμεινε στην απόλυτη μετριότητα, με γνώσεις επιδερμικές και επιφανειακές προσεγγίσεις, που ενίοτε περνούσαν στην περιοχή της εμπάθειας, όπως συμβαίνει πάντα με ανειδίκευτους του χώρου. Καθότι η επιστημονικά τεκμηριωμένη κριτική δεν αφήνει περιθώρια στην εμπάθεια.

Όσο για την κριτική του στην τηλεόραση, σε καμιά περίπτωση δεν συγκρίνεται με το επίπεδο κριτικής της Μαρίας Παπαδοπούλου στα ΝΕΑ, η οποία παραμένει ως τα σήμερα αξεπέραστη.

Μα εδώ υπάρχει κι ένα παράπονο. Εξυμνείται ο Χρηστίδης, μα δεν έγινε ποτέ καμιά αναφορά στο Βασίλη Ραφαηλίδη, που υπηρέτησε την κριτική με συνέπεια και ανιδιοτέλεια, ενώ ταυτόχρονα υπήρξε πολυγραφότατος, διάγοντας βίο λιτό.

Αυτά, τα ολίγα…

Ετικέττες: , , ,

Διαφήμιση

9 Σχόλια - "Ο κ. Γεωργουσόπουλος."

  1. Ο/Η ΑΘΗΝΑ ΖΙΩΓΑ λέει:

    όντως τα πράγματα είναι έτσι…ο περί πολλού κος Γεωργουσόπουλος, ο μόνος γνώστης και ο απόλυτα προβεβλημένος και επιλεγμένος ελέω. Σας παρακαλώ προβάλλετε περισσότερο τον προ πολλού αναχωρήσαντα κο Ραφαηλίδη για να ευφρανθεί λίγο στους δύσκολους καιρούς η ψυχή μας.!!

  2. Ο/Η Γεωργιος λέει:

    Ενώ ο Ραφαηλίδης δε σχολίαζε με ιδιοτέλεια σύμφωνα με τις δικές του ιδεοληψιες; Επίσης τι σχέση .εχει ο λιτός βιος με την ικανότητα κριτικής στο θέατρο;
    Οαο αφορα τον Τερζόπουλο…..κι εσάς η άποψη σας ειναι υποκειμενική οτι ειναι καλος, οπως και του Γεωργουσοπουλου οτι δεν ειναι….
    ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΠΟΙΑ ΜΠΟΥΛΟΥΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΠΟΙΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΕΙΧΑΝ ΑΠΕΙΡΩΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΞΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ Οστερμάγερ.
    ΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ ΟΤΙ ΜΟΝΟ ΟΙ ΠΟΛΛΟΙ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟΙ ΕΧΟΥΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΟΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΘΕΑΤΡΟ, ΑΥΤΟ ΝΑ ΤΟ ΛΕΓΑΤΕ ΣΤΟΝ ΚΑΡΟΛΟ ΚΟΥΝ ΠΟΥ ΔΕ ΘΕΩΡΟΥΣΕ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΤΙΣ ΣΧΟΛΕΣ ΘΕΑΤΡΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΙΞΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ Ο ΙΔΙΟΣ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΣΠΟΥΔΑΣΕΙ ΤΙΠΟΤΑ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟ ΟΣΟ ΑΦΟΡΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ. ΕΙΧΕ ΣΠΟΥΔΑΣΕΙ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΣΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΗΣ ΣΟΡΒΟΝΗΣ. ΕΠΡΕΠΕ ΚΥΡΙΕ ΣΚΙΑΔΑΡΕΣΗ ΝΑ ΤΟΥ ΠΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΣΤΗΝ ΑΚΡΗ ΝΑ ΕΡΘΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΙ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟΙ.

  3. Ο/Η Ένας Πατριώτης λέει:

    Αγαπητέ Άρη,
    προχθές αργά το βράδυ, μουσκεμένος στον ιδρώτα από την αφόρητη ζέστη, κατέβαλλα απεγνωσμένες προσπάθειες να κοιμηθώ λιγάκι, αφού την επόμενη μέρα έπρεπε να σηκωθώ νωρίς. Η αλήθεια είναι ότι στο σπίτι διαθέτω κλιματιστικό, αλλά δεν ήθελα να το χρησιμοποιήσω για οικονομικούς λόγους, αφού όπως γνωρίζεις τόσο οι προηγούμενοι, όσο και οι επόμενοι, ποτέ οι νυν, μας έχουν ξετινάξει κανονικά. Κάποια στιγμή πράγματι με πήρε ένας ανήσυχος ύπνος. Είδα μάλιστα και όνειρο. Ήμουν λέει, σε ένα ορεινό παραδοσιακό χωριουδάκι και περπατούσα σ’ έναν λιθόστρωτο δρόμο του. Κάποια στιγμή, μετά από μια στροφή του δρόμου, βρέθηκα στην πλατεία του χωριού. Ένας θαυμάσιος υπεραιωνόβιος πλάτανος δρόσιζε το χώρο και από μέσα του ξεπηδούσε από μία βρύση, γάργαρο δροσερό νερό. Ξαναμμένος όπως ήμουν έτρεξα αμέσως να δροσιστώ λιγάκι. Έπλυνα το πρόσωπό μου και ήπια με το χέρι άφθονο δροσερό νερό. Ανανεωμένος πια, σήκωσα το κεφάλι μου να δω την υπόλοιπη πλατεία. Κάτω από την αναζωογονητική σκιά του πλάτανου, απλώνονταν μερικά τραπεζάκια του τοπικού καφενείου. Σ’ ένα απ’ αυτά κάθονταν καμαρωτός, με το γνωστό λεβέντικο ύφος του, με την πίπα στο στόμα και έχοντας για αγνάντιο τον απέραντο κάμπο που απλώνονταν μπροστά του, ο Χαρίλαος. Τότε κατάλαβα ότι βρισκόμουν στο Παλιοζωγλόπι. Πήγα κοντά του τον χαιρέτισα, με χαιρέτισε κι’ αυτός, σε τέλεια ελληνικά, αλλά με τη χαρακτηριστική χωριάτικη προφορά του, καλώντας με να καθίσω στην παρέα του. Αφού κάθησα, σήκωσε το χέρι προς τον ιδιοκτήτη του καφενείου και του είπε να φέρει μια απ’ τα ίδια, δηλαδή τσιπουράκι και ένα θαυμάσιο ντόπιο μεζέ. Στη συνέχεια απορροφήθηκε πάλι να αγναντεύει το απέραντο τοπίο που απλώνονταν μπροστά του. Μου έδωσε την εντύπωση ότι έβλεπε μπροστά του, όλους εκείνους τους συναγωνιστές και συντρόφους του, με τους οποίους πολεμούσε τα πέτρινα χρόνια για τη λευτεριά της πατρίδας και για το δικαίωμα όλων μας να εκφράζουμε λεύτερα την άποψη μας χωρίς περιορισμούς και λογοκρισίες. Σεβάσθηκα την επιθυμία του και παρέμεινα σιωπηλός πίνοντας το τσίπουρο μου και τιμώντας τα ντόπια μεζεδάκια. Κάποια στιγμή γυρίζει και μου λέει. Εκείνον τον Άρη, όχι τον Κλάρα, τον άλλον τον Σκιαδο πως τον λένε. Τον Σκιαδόπουλο του λέω. Ναι αυτόν μου λέει. Και αυτόν εμείς τον φτιάξαμε! Και σέβομαι, μου λέει, το δικαίωμα του να έχει όποια γνώμη θέλει για το κόμμα, άλλωστε για αυτό αγωνίσθηκα όλη μου τη ζωή. Μετά το δημοψήφισμα όμως γιατί περί άλλων τυρβάζει; Έμεινα με το στόμα ανοικτό, δεν ήξερα τι να του απαντήσω. Την κατάσταση έσωσε η γυναίκα μου. Ξαφνικά αισθάνομαι ένα χέρι να με κουνάει και να με φωνάζει, ε πατριώτη, κοντεύω να λιποθυμήσω από τη ζέστη. Σηκώθηκα και κατάλαβα ότι όλα ήταν ένα τρελό όνειρο. Άναψα το κλιματιστικό, κάνοντας θυσία ένα μεροκάματο για την υγεία της γυναίκας μου, ξάπλωσα δίπλα της και προσπάθησα να συνέρθω από τις έντονες εντυπώσεις που μου άφησε η δύσκολη αυτή νύχτα.

  4. Ο/Η L’Enfant de la Haute Mer λέει:

    Αλήθειες που θα βοηθήσουν ίσως τον κ. Γεωργουσόπουλο να μάθει τι λέγεται πίσω του, από ανθρώπους που δεν τολμούν να τα πουν μπροστά του, γιατί τρέμουν την ισχύ των ΝΕΩΝ και την οργή τής πένας του.

  5. Ο/Η ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ λέει:

    ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΑ

  6. Ο/Η ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ λέει:

    ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΚΑΙ ΑΣ ΜΗΝ ΕΦΘΑΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ ΣΤΑ ΟΙΚΟΓΕΝΙΑΚΑ ΡΟΥΣΦΕΤΙΑ ΤΟΥ. ΜΠΡΑΒΟ!!!

  7. Ο/Η KOK λέει:

    ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΚΥΡΙΕ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΕ ΠΟΥ ΕΣΤΩ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΑΝΑΦΕΡΕΣΑΙ ΣΤΟΝ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΣΙΛΗ ΡΑΦΑΗΛΙΔΗ.ΙΣΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΡΑΨΕΤΕ ΚΑΠΟΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΡΑΦΑΙΛΙΔΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ

  8. Ο/Η Eleni Simopoulou λέει:

    Καλημέρα σας, μου επιτρέπετε μια μικρή διόρθωση η ταινία Ελευθέριος Βενιζέλος είναι του Παντελή Βούλγαρη και όχι του Νίκου Κούνδουρου .

    • Ο/Η ρεμαλι λέει:

      τοοοοοσο γνωστης που υποκειμενικα κανει κριτικη σε ταινια του Βουλγαρη, Το αν βγαινει καλος ο Κωνσταντινος οφειλεται στον σκηνοθετη. Πολυ χολη .

Άποστολή άρθρου μέσο Email