Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Έγκλημα στα Τέμπη: Αφαντος ο “άριστος” πρωθυπουργός από τη Βουλή – Το κυβερνητικό πόρισμα της ντροπής στην Ολομέλεια

Στην Ολομέλεια της Βουλής συζητείται το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για το έγκλημα των Τεμπών. Πρόκειται για το πόρισμα-ντροπή που..

Στην Ολομέλεια της Βουλής συζητείται το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής για το έγκλημα των Τεμπών.

Πρόκειται για το πόρισμα-ντροπή που εγκρίθηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία, το οποίο τα φορτώνει όλα στο «ανθρώπινο λάθος», αποτελεί δηλαδή από την αρχή μέχρι το τέλος μια άθλια απόπειρα συγκάλυψης του εγκλήματος.

Σύμφωνα με το πόρισμά τους, «το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από το σύνολο των δεδομένων είναι ότι ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε επτά φορές, με αποτέλεσμα να σημειωθεί το τραγικό δυστύχημα». Και προσθέτουν ότι «…εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί». Ισχυρισμοί όχι μόνο αβάσιμοι αλλά και ψευδείς, αφού στο πλαίσιο της Εξεταστικής αποκαλύφθηκε ότι τα όποια ανθρώπινα λάθη ήρθαν ως αποτέλεσμα της ανυπαρξίας συστημάτων ασφαλείας, που σε συνδυασμό με τις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού μεγιστοποίησαν την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους και οδήγησαν στο έγκλημα.

Με το πόρισμα της ΝΔ «βγαίνει λάδι» ο υπουργός Μεταφορών Κ. Καραμανλής, καθώς και όσοι είχαν διατελέσει υπουργοί στο παρελθόν, «ξεπλένοντας» έτσι την πολιτική της ΕΕ για τη λεγόμενη απελευθέρωση των σιδηροδρόμων. Φτάνουν μάλιστα στο σημείο να ισχυρίζονται ότι ακόμα κι αν υπήρχαν τα συστήματα ασφαλείας, θα μπορούσε να συμβεί το ατύχημα.

Στο ίδιο πόρισμα έχουν κατατεθεί ως γνώμες τα πορίσματα των κομμάτων της αντιπολίτευσης, με τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ να κινούνται επίσης στη λογική της συγκάλυψης. 

Το πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ περιορίζει τις ευθύνες στην τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Λένε δηλαδή ότι το έγκλημα «θα είχε αποφευχθεί εάν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε καθορίσει και εφαρμόσει τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλειας, σύμφωνα με τους επιβεβλημένους Εθνικούς Κανόνες Ασφάλειας και εάν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε προβεί σε άμεσες διορθωτικές αποφάσεις μετά την καταστροφή του παλαιού συστήματος τηλεδιοίκησης στη Ζάχαρη Λάρισας». Ωστόσο, στην Εξεταστική αποκαλύφθηκε ότι για να φτάσουμε στο έγκλημα της 28ης Φλεβάρη 2023, προηγήθηκαν η διαχρονική απαξίωση του σιδηροδρόμου και η υποστελέχωσή του, στο πλαίσιο της πολιτικής της «απελευθέρωσης» και ιδιωτικοποίησης, την οποία εφάρμοσε και ο ΣΥΡΙΖΑ, πουλώντας μάλιστα τη «Hellenic Train» στο ιταλικό μονοπώλιο.

Το ΠΑΣΟΚ δεν έβγαλε καν …πόρισμα, παρά μια ανακοίνωση, με την οποία ζητούν τη μετατροπή της Εξεταστικής Επιτροπής σε Προανακριτική. Μη τηρώντας ούτε τα προσχήματα, υποστηρίζουν πως «είναι αδύνατη η έκδοση ολοκληρωμένου πορίσματος».

Αν δεν υπήρχε το ΚΚΕ το έγκλημα θα είχε θαφτεί

Με το πόρισμα που κατέθεσε το ΚΚΕ στην Εξεταστική Επιτροπή  αναδεικνύονται οι αιτίες και οι υπεύθυνοι που οδήγησαν στο έγκλημα στα Τέμπη. Καταγράφονται όχι μόνο οι πολιτικές ευθύνες αλλά και σοβαρές ποινικές ευθύνες και για κακουργηματικές πράξεις στους υπουργούς Μεταφορών από το 2010 και μετά για το ότι δεν ελήφθησαν μέτρα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο.

Η πρωτοβουλία του ΚΚΕ για τη συγκρότηση της Εξεταστικής Επιτροπής με θέμα τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό συνέβαλε αφενός στο να μην ξεχαστεί το έγκλημα και αφετέρου έφερε στο φως πολλά και ουσιαστικά στοιχεία για την απόδοση των πολιτικών και ποινικών ευθυνών. Δόθηκε και έτσι η δυνατότητα σε πλήθος κόσμου να ενημερωθεί για τις συνθήκες και τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος, για τη σημασία της συμμετοχής στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, τις απεργιακές συγκεντρώσεις ατομικά ή μέσα από συλλόγους φοιτητών, μαθητών, γονέων, Εργατικά Κέντρα και Σωματεία, για να μην επαναληφθεί το έγκλημα στα Τέμπη.

Συγκεκριμένα, αναδείχθηκαν οι ανταγωνιστικές σχέσεις που διαμόρφωσε ο προβληματικός διαχωρισμός του Οργανισμού Σιδηροδρόμων σε θυγατρικές, όπως και η απελευθέρωση και ιδιωτικοποίηση στη συνέχεια του μεταφορικού έργου, που γιγάντωσε τα αντικρουόμενα πολλές φορές συμφέροντα. Αντίστοιχα, η επιλογή της κατάτμησης των διαφόρων συμβάσεων, προκειμένου να εξυπηρετηθούν διαφορετικά επιχειρηματικά συμφέροντα, οδήγησε σε ασυμβατότητες των διαφόρων συστημάτων αλλά και σε μεγάλες καθυστερήσεις που προέκυπταν ακριβώς από την εκδήλωση αυτών των ανταγωνιστικών συμφερόντων (προσφυγές, ενστάσεις, συνεχείς παρατάσεις). Τα παραπάνω είχαν ως αποτέλεσμα κατά τον χρόνο του τραγικού εγκλήματος στα Τέμπη να μην έχει παραδοθεί και τεθεί ολοκληρωμένα σε λειτουργία κανένα από τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας, που προβλέπονταν σε τέσσερις τουλάχιστον συμβάσεις των οποίων ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης είχε παρέλθει προ πολλών ετών.

Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την πλημμελή συντήρηση δικτύου και υποδομών, λόγω της υποχρηματοδότησης καθώς και τη μεθοδευμένη, συνεχή μείωση του ανθρώπινου δυναμικού και την ελλιπή εκπαίδευση και εμπειρία του, διαμόρφωσε το εκρηκτικό μείγμα για τον πολλαπλασιασμό των ανθρώπινων λαθών με παντελή απουσία των τεχνολογικών μέσων αποτροπής τους.

Παντελώς ανεπαρκής αποτυπώθηκε ότι είναι και η ελεγκτική δυνατότητα και δραστηριότητα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), σε σχέση με την πιστοποίηση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών.

Τέλος, αναδείχθηκαν οι αντιλαϊκές προτεραιότητες που θέτει η ΕΕ για την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου και την ταχύτητα μεταφοράς εμπορευμάτων, σε βάρος όλων των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας. Αποδείχθηκε και σε αυτή την περίπτωση ότι η ΕΕ ενδιαφέρεται για βασικά μέτρα ασφαλείας μόνο στο διασυνδεδεμένο κεντρικό δίκτυο, ενώ ταυτόχρονα επιτρέπει να κυκλοφορούν τρένα με λειψές προδιαγραφές ασφαλείας. Άλλωστε η έκθεση του Ευρωκοινοβουλίου τον Ιούνιο του 2021 επισημαίνει ότι το 2020 μόνο το 13% των διαδρόμων του κεντρικού δικτύου της ΕΕ λειτουργούσε με σύστημα ERTMS, δηλαδή το βασικό σύστημα ασφαλείας που προφυλάσσει από το ανθρώπινο λάθος.

Αναδείχθηκαν, δηλαδή, οι ευθύνες της ΕΕ και των αστικών κομμάτων που υπηρετούν με κάθε κόστος την πολιτική της καπιταλιστικής ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας βάζοντας σε δεύτερη μοίρα την ασφάλεια στους σιδηρόδρομους και την ίδια την ανθρώπινη ζωή. Το αποτέλεσμα είναι αρνητικό για όλους τους λαούς στην ΕΕ με περιορισμό των δρομολογίων, αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, αύξηση της συχνότητας των ατυχημάτων, «καταστροφική» αξιοποίηση των υποδομών του δικτύου, «μάχη» κατασκευαστικών ομίλων για τις εργολαβίες, μεγάλη επιτάχυνση της συγκέντρωσης της «σιδηροδρομικής πίτας» σε μια χούφτα μονοπώλια, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Επίσης, το ΚΚΕ ανέδειξε ότι υπάρχουν ποινικές ευθύνες από την αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος λίγες ημέρες μόλις μετά το έγκλημα. Επιπλέον, εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για το φορτίο που πραγματικά μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία, γεγονός που έχει ιδιαίτερη σημασία αφού πολλοί άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από την πυρκαγιά. 

ΠΗΓΗ: 902.gr

Σχετικά θέματα

Απόψεις