Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Αποζημίωση 300 εκατομμύρια ευρώ λόγω Covid 19 στις εταιρείες που εκμεταλλεύονται τα αεροδρόμια!

Εφαρμόζεται η σύμβαση που υπέγραψε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2015 και υλοποιεί με προθυμία σήμερα η Νέα Δημοκρατία

Αποζημιώσεις 300 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ, εξαιτίας της πανδημίας, θα δοθούν με νομοσχέδιο που ψηφίζεται σήμερα στην Βουλή, στις εταιρείες..

Αποζημιώσεις 300 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ, εξαιτίας της πανδημίας, θα δοθούν με νομοσχέδιο που ψηφίζεται σήμερα στην Βουλή, στις εταιρείες που έχουν αναλάβει την διαχείριση των αεροδρομίων της χώρας. Τα χρήματα που προφανώς θα προκύψουν από τον κρατικό προϋπολογισμό  θα καταλήξουν στις εν λόγω εταιρείες εξαιτίας της σύμβασης που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2015 και υλοποιεί σήμερα η κυβέρνηση της Ν.Δ. Με περισσή μάλιστα προθυμία, όπως αναδείχθηκε από τις τοποθετήσεις των βουλευτών της αλλά και του υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα.

Το συνολικό ποσό της αποζημίωσης που θα πάρουν οι εταιρείες στις οποίες έχει ανατεθεί η εκμετάλλευση του αεροδρομίου της Αθήνας και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων θα φτάσει και ίσως θα ξεπεράσει τα 300 εκατομμύρια ευρώ.

Όπως επισήμανε ο υπουργός Οικονομικών η υποχρέωση αυτή της χώρας «προκύπτει από την εφαρμογή της σύμβασης του 2015» επισημαίνοντας πως «το ελληνικό δημόσιο έχει δεσμευτεί από το 2015 και οφείλει να εφαρμόζει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει». Δήλωσε μάλιστα ότι αντίστοιχες πρακτικές υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη. Ενδεικτικά είπε πως «η αποζημίωση στα αεροδρόμια στην Γερμανία είναι 1,36 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ η Φινλανδία έδωσε στήριξη 350 εκατομμυρίων ευρώ». Προκειμένου μάλιστα να αιτιολογήσει την απόφαση είπε ότι τα αεροδρόμια είναι «καίριες υποδομές της χώρας που είναι άμεσα συνδεδεμένη με τις περιοχές που εξυπηρετούν». Επιχείρημα που προφανώς αγνόησε η Νέα Δημοκρατία όταν υπερψήφισε την συγκεκριμένη σύμβαση το 2015 στην Βουλή, μια και ήταν ένα από τα βασικά στοιχεία που προέβαλλαν όσοι αντιτάχθηκαν στο νομοθέτημα.

Παρουσιάζοντας αναλυτικά τα ποσά που θα δοθούν στις εταιρίες ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Βασίλειος – Πέτρος Σπανάκης ανέφερε ότι ειδικά για την FRAPORT «η αποζημίωση του παραχωρησιούχου ανέρχεται στο ποσό των 177,8 εκατομμυρίων ευρώ. Συγκεκριμένα, 98,7 εκατομμύρια για τη «FRAPORT ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ Α ΑΕ» και 79,2 εκατομμύρια ευρώ για τη «FRAPORT ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ Β ΑΕ»».

Αντίστοιχα για το Ελευθέριος Βενιζέλος «η οικονομική ενίσχυση περιλαμβάνει την άμεση επιχορήγηση προς την εταιρεία με ποσό έως 51,6 εκατομμύρια ευρώ και τη μη καταβολή και συμψηφισμό υποχρεώσεων προς το Ελληνικό Δημόσιο έως του ποσού των 78,4 εκατομμυρίων ευρώ. Έως 48,4 εκατομμύρια ευρώ για το 2020, έως 15 εκατομμύρια ευρώ για το 2021 και έως 15 εκατομμύρια ευρώ για το 2022. Το σύνολο της οικονομικής ενίσχυσης ανέρχεται σε έως 130 εκατομμύρια ευρώ».

Ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας αιτιολόγησε την νομοθέτηση αυτή αναφερόμενος στις ζημιές των εταιρειών. Παράθεσε στοιχεία για το Ελευθέριος Βενιζέλος λέγοντας ότι «η τρέχουσα κατάσταση των πτήσεων από και προς το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι τετρακόσιες ογδόντα τρεις πτήσεις ανά ημέρα σε εβδομαδιαίο μέσο όρο. Τα στοιχεία είναι από την περίοδο 8 έως 14 Ιουνίου του 2021. Ο αριθμός αυτός αντιστοιχεί σε μείωση κατά 35% έναντι της ίδιας περιόδου το 2019». Πρόσθεσε ότι «η μείωση  είναι ακόμη μεγαλύτερη στα υπόλοιπα αεροδρόμια της χώρας: Στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» έχουμε μείωση κατά 43% και πραγματοποιήθηκαν εκατό δώδεκα πτήσεις ανά ημέρα κατά μέσο όρο για το διάστημα που προανέφερα. Το αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο της Κρήτης για την ίδια χρονική περίοδο παρουσιάζει μείωση 51% σε σχέση με το 2019, δηλαδή εκατό είκοσι έξι πτήσεις ανά ημέρα. Ενώ το αεροδρόμιο της Ρόδου έχει μείωση κατά 55%».  Επισήμανε ότι έτσι θα «αποκατασταθούν οι ζημιές που προκάλεσαν τα ληφθέντα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας κατά το έτος 2020 στις παραπάνω εταιρείες, παραχωρησιούχο και αερολιμένα».

Να απολογηθούν για την ψήφιση της σύμβασης επιχείρησαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που πήραν τον λόγο. Ο αρμόδιος τομεάρχης Νίκος Παππάς τόνισε ότι η σύμβαση αυτή υπογράφθηκε υπό την πίεση των δανειστών και αναγνώρισε ότι δεν είναι επωφελής για το ελληνικό δημόσιο. Αντίστοιχα ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Τρύφων Αλεξιάδης είπε πως «το 2015 δεν κληρονομήσαμε τον παράδεισο. Το 2015 κληρονομήσαμε μία συγκεκριμένη κατάσταση και στον τομέα της οικονομίας και στον τομέα των υποχρεώσεων της χώρας και στα οικονομικά της χώρας». Ξεκαθάρισε πάντως πως «αντιλαμβανόμαστε ότι το θέμα της πανδημίας δημιούργησε μια συγκεκριμένη κατάσταση και θέλουμε να λυθεί αυτή η κατάσταση μέσα στα πλαίσια που ορίζει η Σύμβαση».

Τα πολιτικά στοιχεία που με σαφήνεια προκύπτουν από την ψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου μπορούν να κωδικοποιηθούν στα εξής:

– Πρώτον το ότι Νέα Δημοκρατία και ΣΥΡΙΖΑ φρόντισαν για το ζήτημα αυτό να μην «σηκωθούν» οι τόνοι της πολιτικής αντιπαράθεσης, αφού αμφότεροι φέρουν πολιτικές ευθύνες για την εξέλιξη των πραγμάτων.

– Το δεύτερο στοιχείο είναι η αξιοσημείωτη τάση του κυβερνητικού κόμματος να συνδέσει τα ιδιωτικά συμφέροντα των εταιρειών εκμετάλλευσης των αεροδρομίων με το «εθνικό συμφέρον» παρουσιάζοντας την κερδοσκοπική τους δραστηριότητα ως θεμελιώδη για την χώρα. Επιχείρημα που προφανώς θα χρησιμοποιήσει και για άλλες «υποδομές» που βρίσκονται σε χέρια ιδιωτών όπως π.χ η Cosco.

– Το τρίτο στοιχείο είναι η ευκολία με την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ «μπαίνει» στις λογικές της «συνέχειας του κράτους» ιδίως όταν αυτές αφορούν συμφωνηθέντα με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Γεγονός που δημιουργεί σημαντικά ερωτήματα για το πώς η λογική αυτή μπορεί να σχετιστεί με τις διαβεβαιώσεις που έχει δώσει σχετικά με την κατάργηση αρκετών νόμων της σημερινής κυβέρνησης που έχει καταψηφίσει στην Βουλή.

Σχετικά θέματα

Απόψεις