Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Τραγωδία στη Λιβύη: Αναπάντητα ερωτήματα για το σχεδιασμό της αποστολής – “Σαν να πηγαίναμε εκδρομή” λέει ταξίαρχος εν αποστρατεία

Παραμένουν πολλά τα αναπάντητα ερωτήματα γύρω από την τραγωδία στη Λιβύη, με θύματα πέντε μέλη της ελληνικής αποστολής   Στο..

Παραμένουν πολλά τα αναπάντητα ερωτήματα γύρω από την τραγωδία στη Λιβύη, με θύματα πέντε μέλη της ελληνικής αποστολής   Στο μεταξύ κλιμάκιο της ΕΥΠ, μεταβαίνει στην Ντέρνα -όπου σημειώθηκε το δυστύχημα- για να συμμετάσχει στις έρευνες που διεξάγονται από κλιμάκιο του υπουργείου Εξωτερικών.

Αν και το Υπουργείο Αμυνες απέρριπτε κατηγορηματικά, μέσω “διαρροών”, το ενδεχόμενο της τρομοκρατικής επίθεσης, σύμφωνα με πληροφορίες φαίνεται πως εξετάζετε σοβαρά και αυτό το ενδεχόμενο. Να θυμίσουμε ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος,  προκάλεσε ακόμη μεγαλύτερη σύγχυση, λέγοντας πως «δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ήταν αυτοκινητιστικό δυστύχημα».

Στο μεταξύ, η επίσημη εκδοχή εξακολουθεί να είναι ότι η πυρκαγιά στο μοιραίο λεωφορεία προκλήθηκε «από τη σφοδρή πλαγιομετωπική σύγκρουση». 

Την ίδια ώρα τόσο το ΓΕΕΘΑ όσο και το κυβέρνηση ελέγχονται για την οργάνωση της αποστολής, αλλά και για τη διαχείριση της ενημέρωσης γύρω από το περιστατικό. Μιλώντας στο Mega, ο ταξίαρχος ε.α. και αμυντικός αναλυτής, Παναγιώτης Θεοδωρακίδης, άσκησε κριτική στον σχεδιασμό και τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν λέγοντας ότι “ήταν σαν να πηγαίναμε εκδρομή”.

Όπως είπε, ο σχεδιασμός της αποστολής ήταν σχεδιασμός «που σε κάθε περίπτωση δεν αρμόζει στην μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας, μετακίνησης και οποιασδήποτε επαφής με την Λιβύη στην οποία δεν υπάρχει διαχωριστική γραμμή μεταξύ εμφύλιων δυνάμεων και εχθρικών, είναι ανακατεμένα τα πράγματα». Τόνισε, εξάλλου, «όταν έχεις να διανύσεις μία απόσταση της τάξεως των 300 χιλιομέτρων από το αεροδρόμιο, έχεις κάνει τα 160 χλμ. σε έναν κακό δρόμο με φθορές. Είναι ένας δρόμος επικίνδυνος τουλάχιστον ως οδόστρωμα και άρα όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Υπό αυτή την έννοια η οργάνωση της αποστολής θα έπρεπε να έχει λάβει υπόψιν της τους φυσικούς κινδύνους και τις επιχειρησιακές απειλές. Τα επιτελεία οργανώνουν αυτές τις αποστολές τα οποία δείχνουν μία έλλειψη πληροφοριών διότι δεν γνωρίζουμε με ποιον έχουμε συνεννοηθεί. Κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί οτιδήποτε στην τουρκοκρατούμενη πλέον Λιβύη. Δεν εξετάσαμε το λεωφορείο που μπήκε η αποστολή. Δεν έγινε αναγνώριση απειλής και εκτίμησης κινδύνου. Τα συνοδευτικά της αποστολής δεν ήταν υπό τον έλεγχο της ελληνικής αποστολής. Άνθρωποι των Ειδικών Δυνάμεων που τους εξέθεσαν φωτογραφικά, ήταν μαζί και δεν υπήρχαν και επικοινωνίες. Έπρεπε να είναι διαμοιρασμένοι, και η ασφάλεια να καλύπτει τους Υγειονομικούς με άλλα οχήματα και σχεδίαση. Είναι λες και πήγαμε εκδρομή”

Να σημειωθεί ότι η Μαράουα, όπου σημειώθηκε η σύγκρουση του λεωφορείου με ένα  ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητο, όσο και η ευρύτερη περιοχή της Ντέρνα, είναι περιοχές που κατά βάση ελέγχονται από τις δυνάμεις του Χαλίφα Χαφτάρ, τον οποίο η ελληνική κυβέρνηση έχει στηρίξει στην προσπάθειά της να εντείνει την εμπλοκή της στην χώρα, η οποία βρίσκεται εδώ και πάνω από 12 χρόνια στο επίκεντρο ΝΑΤΟικών επεμβάσεων (με συμμετοχή και της ελληνικής κυβέρνησης) και εμφυλίων.

Ο ίδιος ο Χαφτάρ μάλιστα φέρεται να εγγυήθηκε στην ελληνική πλευρά την ασφάλεια των μελών της ανθρωπιστικής αποστολής, παρέχοντας για το σκοπό αυτό ένοπλη συνοδεία. Μπροστά από το μικρό λεωφορείο που μετά τη σύγκρουση τυλίχθηκε στις φλόγες βρισκόταν ένα αυτοκίνητο συνοδείας ενώ ένα δεύτερο συνοδευτικό τζιπ ήταν στο τέλος της μικρής φάλαγγας. Στα δύο συνοδευτικά βρίσκονταν Λίβυοι, αφού όλα τα μέλη της ελληνικής αποστολής, ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, ήταν μέσα στο λεωφορείο.

Σε κάθε περίπτωση, σήμερα αναμένεται να αρχίσουν οι καταθέσεις των επιζώντων της αποστολής. Πρόκειται για 14 συνολικά τραυματίες εκ των οποίων ο ένας εξακολουθεί και παραμένει σε νοσοκομείο της Λιβύης καθώς φέρει τραύματα που δεν επιτρέπουν τη μετακίνησή του, ενώ 10 από τους τραυματίες, νοσηλεύονται στο 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο και 3 στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας και στο Ναυτικό Νοσοκομείο.

Σχετικά θέματα

Απόψεις