Μετά την Ενέργεια και τα «πράσινα» χαράτσια που κατακαίνε το εισόδημα των νοικοκυριών, τώρα στρέφονται κατά της λαϊκής κατοικίας, αφού η Οδηγία της Κομισιόν καθιστά υποχρεωτική την ανακαίνιση των κτιρίων μέσα στην επόμενη επταετία, ώστε να ανταποκρίνονται στα ενεργειακά στάνταρ που θέτει ο στόχος του «Fit for 55». Τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα που θεσπίζει η Οδηγία είναι η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα κτίρια κατά 60% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2015, και η ηλεκτροδότησή τους κατά 40% από ΑΠΕ.
Συγκεκριμένα, η Οδηγία προβλέπει ότι τα οικιστικά κτίρια και κτιριακές μονάδες, καθώς και τα κτίρια που ανήκουν σε δημόσιους φορείς, μετά την 1/1/2027 πρέπει να επιτυγχάνουν τουλάχιστον κατηγορία ενεργειακής απόδοσης F, και μετά την 1/1/2030 τουλάχιστον κατηγορία ενεργειακής απόδοσης Ε.
Με βάση αυτές τις γενικές κατευθύνσεις, κάθε κράτος – μέλος οφείλει να θεσπίσει το αμέσως επόμενο διάστημα «ελάχιστα πρότυπα ενεργειακής απόδοσης» για την ανακαίνιση των υφιστάμενων κτιρίων, σύμφωνα με τους «εθνικούς στόχους» που περιλαμβάνονται στο σχέδιο δράσης του κάθε κράτους – μέλους, με τους αξιωματούχους της ΕΕ να τονίζουν ότι οι συνέπειες για όσα κτίρια δεν αναβαθμιστούν σύμφωνα με τους παραπάνω στόχους θα καθοριστούν από τις εθνικές νομοθεσίες των κρατών – μελών.
Με τα «πρότυπα» αυτά, και με τα αντίστοιχα «πιστοποιητικά», ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για νέα «πράσινα» χαράτσια στη λαϊκή κατοικία.
Θυμίζουμε ότι ήδη από το καλοκαίρι η προαναφερθείσα συμφωνία «Fit for 55» προβλέπει την επέκταση των λεγόμενων «ίδιων πόρων» – προέρχονται από φόρους που πληρώνουν οι λαοί άμεσα ή έμμεσα – ώστε να τροφοδοτηθούν τα κρατικά πακέτα για το νέο «πράσινο new deal».
Ετσι, μετά τις ρήτρες για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τη χρήση ρυπογόνων καυσίμων στις βιομηχανίες παραγωγής Ενέργειας, που καταλήγουν ως αυξήσεις στα τιμολόγια των λαϊκών νοικοκυριών, τώρα μεθοδεύεται και η επέκταση των φόρων αυτών και σε άλλους τομείς της οικονομίας, κυρίως στα κτίρια και στις μεταφορές.
Η πρόεδρος της Κομισιόν έλεγε μάλιστα τότε ότι «η ΕΕ ετοιμάζεται να θέσει σε εφαρμογή ένα νέο σύστημα εμπορίας εκπομπών ρύπων σε τομείς όπου μέχρι σήμερα δεν έχουν μειωθεί οι εκπομπές», προεξοφλώντας ότι οι μεταφορές και τα κτίρια έχουν «κλειδώσει» ως μια νέα πηγή εσόδων για τη χρηματοδότηση των σχεδίων της «πράσινης ανάπτυξης».
Για την Ελλάδα, σύμφωνα με το «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το κλίμα» προβλέπεται η ενεργειακή αναβάθμιση 600.000 κτιρίων μέχρι το 2030. Ο κτιριακός τομέας στην Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αποτελείται κατά κύριο λόγο από κατοικίες (77%) και λιγότερο από κτίρια γραφείων – καταστημάτων (23%), ενώ το 60% του συνόλου των κτιρίων έχουν κατασκευαστεί πριν το 1980, δίχως να διαθέτουν θερμομόνωση, και στη συντριπτική τους πλειοψηφία διαθέτουν παλιές εγκαταστάσεις θέρμανσης, με υψηλή κατανάλωση καυσίμων και δυσανάλογα χαμηλή απόδοση θέρμανσης.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι σχεδόν το 47% των κτιρίων στη χώρα έχουν κατασκευαστεί μεταξύ 1946 και 1980.
Ολος αυτός ο όγκος των κτιρίων θα πρέπει να ανακαινιστεί μέσα στα επόμενα λίγα χρόνια, με βάση τα αυστηρά χρονοδιαγράμματα που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε μέχρι το 2035 το σύνολο των κτιρίων της χώρας να καλύπτονται από τα ελάχιστα πρότυπα «ενεργειακής απόδοσης» της σχετικής Οδηγίας και να εκδίδουν τα προβλεπόμενα «ενεργειακά πιστοποιητικά», τα οποία θα συνοδεύουν τα κτίρια σε κάθε μεταβίβαση ή άλλη προβλεπόμενη συναλλαγή.
Την ίδια στιγμή, ΕΕ και κυβερνήσεις θα «ταΐζουν» με «ζεστό» χρήμα τους ομίλους της Ενέργειας, αλλά και του κατασκευαστικού τομέα, μέσα από τα διάφορα χρηματοδοτικά «περιβαλλοντικά πακέτα» για την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών.
Πρόκειται επί της ουσίας για το άνοιγμα ενός νέου μεγάλου πεδίου κερδοφορίας για τους επιχειρηματικούς ομίλους, με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, Φ. Τίμερμανς, να δηλώνει χαρακτηριστικά χτες: «Η τόνωση της ανακαίνισης κατοικιών και άλλων κτιρίων υποστηρίζει την οικονομική ανάκαμψη».
Οσον αφορά την «πίτα» που διακυβεύεται για τους ομίλους, χαρακτηριστικό είναι το στοιχείο ότι για τις προβλεπόμενες ανακαινίσεις μόνο των 35 εκατομμυρίων κατοικιών, η Κομισιόν εκτιμά ότι θα χρειαστούν 275 δισ. σε ετήσια βάση.
Οι πραγματικοί στόχοι της Οδηγίας φανερώνονται και στα όσα καταγράφονται στο πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0» που κατέθεσε η κυβέρνηση στην ΕΕ για τις εκταμιεύσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης. Εκεί, στην ενότητα για την «ενεργειακή αναβάθμιση του κτιριακού αποθέματος της χώρας και τη χωροταξική μεταρρύθμιση», σημειώνεται:
«Οι δράσεις που περιλαμβάνονται στον άξονα παρέχουν κίνητρα για την ανακαίνιση και την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων, με στόχο την αναγέννηση αστικών περιοχών, την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων (…) προωθώντας επενδύσεις στον κατασκευαστικό τομέα, στη βιομηχανία και στο αστικό περιβάλλον».
Τους στόχους υπηρετούν και προγράμματα όπως το «Εξοικονομώ», που χρηματοδοτείται από το λεγόμενο «Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα» (φόροι που καταλήγουν στους λαούς). Πρόκειται στην ουσία για έναν ακόμα μηχανισμό «κρατικής στήριξης» τραπεζών, κατασκευαστικών ομίλων, βιομηχανιών υλικών κ.ο.κ., που αναλαμβάνουν να διεκπεραιώσουν τέτοια προγράμματα.
Πηγή: Ριζοσπάστης