«Λουκέτο» σε τουλάχιστον 3 από τα 10 εργοστάσιά της στη Γερμανία πρόκειται να βάλει ο γερμανικός κολοσσός της αυτοκινητοβιομηχανίας «Volkswagen», σύμφωνα με το Συμβούλιο Εργαζομένων, επιβεβαιώνοντας όσα είχαν ανακοινωθεί τον Σεπτέμβρη για «μειωμένη ανταγωνιστικότητα» και κερδοφορία σε σχέση με ανταγωνιστές ομίλους του κλάδου.
Πρώτο στη λίστα των «λουκέτων» «ακούγεται» να είναι το εργοστάσιο στο Οσναμπρικ. Σε αυτήν την περίπτωση αναμένεται να ακολουθήσουν μπαράζ δεκάδων χιλιάδων απολύσεων, σύμφωνα με το Συμβούλιο Εργαζομένων, καθώς και σημαντικές μισθολογικές μειώσεις τα επόμενα χρόνια.
Δεν αποκλείεται να επηρεαστεί και η ιστορική μονάδα της «Volkswagen» (VW) στο Βόλφσμπουργκ, πόλη σύμβολο του ομίλου, όπου βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων στον κόσμο.
Όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας σχεδιάζει να μειώσει μόνιμα τους μισθούς όλων των εναπομεινάντων εργαζομένων κατά 10%, ενώ θα προχωρήσει και στο «πάγωμα» κάθε αύξησης για δύο χρόνια.
Οι εργαζόμενοι με ορισμένες συλλογικές μισθολογικές συμφωνίες θα χάσουν επίσης μπόνους και πρόσθετες πληρωμές λόγω πολυετιών στην εργασία τους.
Οι εργαζόμενοι στις βιομηχανίες μετάλλων και ηλεκτρικών συσκευών στη Γερμανία, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού της «Volkswagen» και της BMW, ξεκίνησαν απεργιακές κινητοποιήσεις το βράδυ της Δευτέρας και οι μηχανές θα σταματήσουν σε όλη τη χώρα, αναφέρει η εφημερίδα «Bild». Σύμφωνα με την εφημερίδα, έχουν ήδη ξεκινήσει ή προγραμματίζονται απεργίες σε μια σειρά από μεγάλους ομίλους, συμπεριλαμβανομένων των «Volkswagen», «Audi» και «Clarios».
Η VW αναμένεται να κάνει «προτάσεις» μείωσης του «κόστους» της εργασίας κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων αργότερα αυτή τη βδομάδα και να ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα τριμήνου.
Η εταιρεία απασχολεί 120.000 εργαζόμενους στη Γερμανία, με το Διοικητικό Συμβούλιο του ομίλου να δικαιολογεί τα πρωτοφανή μέτρα κάνοντας λόγο «για ζήτημα επιβίωσης». Το μονοπώλιο επικαλείται τον εντεινόμενο ανταγωνισμό της Κίνας, ειδικά στην ηλεκτροκίνηση. Επισημαίνει ότι «το κόστος εργασίας στα γερμανικά εργοστάσια είναι πλέον πολύ υψηλό», γεγονός που «μειώνει την ανταγωνιστικότητα» του ομίλου.
Όπως επισημαίνει η γερμανική ραδιοφωνία DLF, επικαλούμενη εσωτερική ανάλυση του ομίλου VW, η αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη έχει συρρικνωθεί από το 2020 κατά 2 εκατ. οχήματα, 500.000 εκ των οποίων ανήκουν στην VW. Τα τελευταία οικονομικά στοιχεία για την εταιρεία δείχνουν, σύμφωνα με τη διοίκηση, την ανάγκη για «επείγουσες αλλαγές» καθώς η κερδοφορία δεν είναι η αναμενόμενη.
Ο T. Σέφερ, διευθύνων σύμβουλος της VW, δήλωσε ότι ο όμιλος δεν κέρδισε αρκετά έσοδα από τις πωλήσεις αυτοκινήτων, ενώ το κόστος Ενέργειας, υλικών και εργατικών δαπανών αυξήθηκε. Τα γερμανικά εργοστάσια δεν είναι αρκετά παραγωγικά και είναι πιο ακριβά σε σύγκριση με τους στόχους της VW και το κόστος των ανταγωνιστών, πρόσθεσε.
Ιταλία: Μείωση στα κονδύλια στήριξης της αυτοκινητοβιομηχανίας
Στο μεταξύ, στην Ιταλία η κυβέρνηση της Τζ. Μελόνι σχεδιάζει να μειώσει κατά περίπου 4,6 δισ. ευρώ τα κεφάλαια που είχαν υπολογιστεί για τη στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας μεταξύ 2025 και 2030, σύμφωνα με το κείμενο του προϋπολογισμού του 2025.
Η κίνηση αυτή έρχεται εν μέσω της παγκόσμιας επιβράδυνσης στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, γεγονός που ανάγκασε κατασκευαστές αυτοκινήτων (συμπεριλαμβανομένης της «Stellantis», κατασκευάστριας της «Fiat») να αναπροσαρμόσουν τα σχέδιά τους.
Η μείωση «είναι μια απαράδεκτη έκπληξη που έρχεται σε κατάφωρη αντίθεση με το σημαντικό έργο που κάνει η κυβέρνηση στην Ευρώπη υπέρ του κλάδου», δήλωσε η ένωση επιχειρήσεων ANFIA και μάλιστα σε μια περίοδο με «ασθενή ζήτηση στην ευρωπαϊκή αγορά και μείωση της παραγωγής στην Ιταλία».
Το 2022, η τότε κυβέρνηση, υπό τον Μ. Ντράγκι, είχε διαθέσει 8,7 δισ. ευρώ έως το 2030 για τη στήριξη της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ο υπουργός Βιομηχανίας δήλωσε ότι είναι αφοσιωμένος στο να διασφαλίσει ότι η αλυσίδα εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας «διαθέτει τα απαραίτητα εργαλεία για να αντιμετωπίσει την πρόκληση της πράσινης μετάβασης» και θα γίνουν επενδύσεις παραγωγής «με έμφαση στα εξαρτήματα».
Η κυβέρνηση έχει επικρίνει τη «Stellantis» για μείωση της παραγωγής στην Ιταλία και τη μεταφορά δραστηριοτήτων της στο εξωτερικό για ορισμένα μοντέλα όπως της «Fiat», της «Lancia» και της «Alfa Romeo».
(Αναδημοσίευση από τον «Ριζοσπάστη»)