Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Η Κομισιόν δίνει συγχαρητήρια στην κυβέρνηση για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Σε απάντηση στην Ερώτηση των ευρωβουλευτών του ΚΚΕ, Κώστα Παπαδάκη και Λευτέρη Νικολάου Αλαβάνου για το νομοσχέδιο έκτρωμα για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή..

Σε απάντηση στην Ερώτηση των ευρωβουλευτών του ΚΚΕ, Κώστα Παπαδάκη και Λευτέρη Νικολάου Αλαβάνου για το νομοσχέδιο έκτρωμα για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκλητικά περιφρονώντας τους συγκλονιστικούς αγώνες των φοιτητών και μαθητών που ξεσκέπασαν την κυβερνητική προπαγάνδα, απαντά δίνοντας συγχαρητήρια στην κυβέρνηση της ΝΔ που προωθεί με αποφασιστικότητα την ευρωενωσιακή στρατηγική για τα πανεπιστήμια.

Όπως η ίδια αναφέρει, τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι σε πλήρη συμφωνία με «τις διατάξεις του Χάρτη σχετικά με την ακαδημαϊκή ελευθερία, την ελευθερία ίδρυσης ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και την επιχειρηματική ελευθερία». Ωστόσο, φαίνεται πως δεν… απασχολεί την Κομισιόν ότι η τοποθέτηση της αυτή είναι σε πλήρη διαφωνία με την πλειοψηφία του ελληνικού λαού που έχει καταγραφεί ότι εναντιώνεται στον απαράδεκτο νόμο.

Σε απλά ελληνικά, όταν η ΕΕ μιλά για «επιχειρηματική ελευθερία» εννοεί την ελευθερία για κάποιους λίγους να κάνουν μπίζνες, με εμπόριο πτυχίων και ελπίδων, όσο οι πολλοί θα αγοράζουν γνώση «με το κομμάτι» ανάλογα πόσο αντέχει η τσέπη της οικογένειας τους, ωθώντας τους, έχουν δεν έχουν, να πληρώσουν και να πέσουν στα νύχια των τραπεζών και των φοιτητικών δανείων όπως γίνεται ήδη στο εξωτερικό.

Όσο για το ρόλο της ΕΕ ως θεματοφύλακα δήθεν της ακαδημαϊκής ελευθερίας… θυμίζουμε ότι με βάση τον ορισμό που δίνεται από την EUA (Ένωση Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων), στις αξιολογήσεις της χώρας σχετικά με τον βαθμό «ακαδημαϊκής ελευθερίας» των πανεπιστημίων μας, υπήρξε αρνητική αναφορά στις «αντιδράσεις φοιτητών και διδασκόντων ενάντια στην πανεπιστημιακή αστυνομία»!

Έτσι, η «ακαδημαϊκή ελευθερία» τελικά ορίζεται ως ελευθερία για τους ομίλους και τις ορέξεις τους να αξιοποιούν τις υποδομές, το προσωπικό και τη «σφραγίδα» των δημόσιων πανεπιστημίων ή να ιδρύουν ιδιωτικά πανεπιστήμια, και τα δυο προς όφελος της κερδοφορίας τους. Γι’ αυτήν την επιχειρηματική ελευθερία αποτελεί πρόβλημα και «πνίγεται» κάθε φωνή. Τι άλλη απόδειξη χρειάζεται άλλωστε ότι η Ευρ.Επιτροπη αντιλαμβάνεται τις σπουδές και τα πτυχία ως εμπόριο όταν: «καλεί τα κράτη μέλη να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει στο πλαίσιο της Γενικής Συμφωνίας για το Εμπόριο Υπηρεσιών (GATS)».

Η Κομισιόν εκφράζει επίσης την ικανοποίηση της και για την πρόθεση κύρωσης της σύμβασης της Λισαβόνας, που δίνει και ακαδημαϊκή αναγνώριση στα πτυχία των κολεγίων! Και η οποία, για να μην ξεχνιόμαστε, είναι στο πλαίσιο των δεσμεύσεων που ανέλαβαν οι υπουργοί παιδείας των χωρών της ΕΕ, και της Ελλάδας, το 2018 όταν ελληνική κυβέρνηση ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ, μαζί με τους σημερινούς βουλευτές της ΝΕΑΡ που ήταν τότε βουλευτές και υπουργοί της.

Άλλωστε, η πλήρης συμφωνία με αυτήν την αντιδραστική πολιτική, «έβγαζε μάτι» και στις τοποθετήσεις των ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ-ΝΕΑΡ για το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αφού έκαναν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να αθωώσουν αυτή την στρατηγική, με τα περί «ευρωπαϊκών μοντέλων πανεπιστημίων» και «απομάκρυνσης από το ευρωπαϊκό κεκτημένο», τα οποία απογυμνώνονται δια στόματος της ίδιας της ευρωπαϊκής επιτροπής!

Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές, οι μαθητές οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, όλος ο κόσμος της εκπαίδευσης, να είναι σίγουροι ότι θα συνεχίσουν την πάλη τους για ένα καλό, σύγχρονο, αποκλειστικά δημόσιο και πραγματικά δωρεάν Πανεπιστήμιο, με πτυχία με αξία κι όχι με τιμή! Όλοι αυτοί, συνολικά οι λαϊκές οικογένειες έχουν μια μεγάλη ευκαιρία στις ευρωεκλογές στις 9 Ιουνίου. Να απορρίψουν και με την ψήφο τους αυτήν την αντιδραστική πολιτική της ΕΕ και των κομμάτων που προκλητικά την εφαρμόζουν και την εξωραΐζουν. Με πιο ισχυρό ΚΚΕ που σταθερά μεταφέρει τη φωνή των αγωνιζόμενων φοιτητών, μαθητών και στο Ευρωκοινοβούλιο. Γιατί το ΚΚΕ είναι το μοναδικό αντίπαλο δέος στην στρατηγική ΕΕ-κυβερνήσεων-κομμάτων του συστήματος.

Ακολουθούν τα κείμενα της ερώτησης της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ και της απάντησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:

«Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-000377/2024

Θέμα: Η ανακοίνωση ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα

Η ανακοίνωση από την κυβέρνηση της ΝΔ, ότι θα φέρει προς ψήφιση στο ελληνικό κοινοβούλιο νομοσχέδιο για ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων, έχει πυροδοτήσει δίκαιες αντιδράσεις του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας της χώρας. Επίσης, η κυβέρνηση της ΝΔ έχει ανακοινώσει πώς σκοπεύει να προχωρήσει στην κύρωση από το ελληνικό κοινοβούλιο, της Σύμβασης της Λισαβόνας “για την Αναγνώριση Προσόντων σχετικά με την Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ευρωπαϊκή Περιφέρεια”, που οδηγεί στη de facto ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων των κολεγίων. Αυτές οι νομοθετικές παρεμβάσεις έρχονται ως συνέχεια μιας αντιδραστικής πολιτικής που υλοποιείται από τις ελληνικές κυβερνήσεις διαχρονικά, στο έδαφος της στρατηγικής της ΕΕ για την ανώτατη εκπαίδευση, που υπηρετεί τις ανάγκες της αγοράς, δηλαδή τις επιχειρηματικές ανάγκες σε αντιπαράθεση με όσα έχουν ανάγκη οι φοιτητές. Σε αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται ο πυρήνας της ευρωενωσιακής στρατηγικής, με τη διαδικασία της Μπολόνια, να υπηρετεί τη σταθερή ευθυγράμμιση της ανώτατης εκπαίδευσης με τις εφήμερες ανάγκες της αγοράς, και σε αυτό το πλαίσιο γίνεται συνεχής προσαρμογή του ευρωπαϊκού “Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης”.

Με βάση τα παραπάνω, πώς τοποθετείται η Επιτροπή στο γεγονός ότι η διαμόρφωση του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και των κατευθύνσεών του καταλήγει στην κατάργηση του ενιαίου τρόπου εισαγωγής στα πανεπιστήμια, στην υποβάθμιση της αξίας των πτυχίων πανεπιστημιακού επιπέδου, στην πολυκατηγοριοποίηση σπουδών στο ίδιο αντικείμενο και στην απογείωση των ταξικών φραγμών με προϋπόθεση για τις σπουδές την καταβολή αστρονομικών ποσών;

Απάντηση της κ. Ivanova

Σύμφωνα με το άρθρο 165 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα κράτη μέλη είναι αρμόδια για το περιεχόμενο της διδασκαλίας και την οργάνωση των εκπαιδευτικών τους συστημάτων, ενώ η ΕΕ συμβάλλει στην ανάπτυξη ποιοτικής και συμπεριληπτικής εκπαίδευσης για όλους, ενθαρρύνοντας τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών και, εφόσον απαιτείται, υποστηρίζοντας και συμπληρώνοντας τη δράση τους.

Η Επιτροπή έχει δεσμευτεί να ενισχύσει την αμοιβαία αναγνώριση των ακαδημαϊκών προσόντων εντός της ΕΕ και συνεργάζεται με τα κράτη μέλη και τα ενδιαφερόμενα μέρη για τη διασφάλιση της αυτόματης αναγνώρισης των επαγγελματικών προσόντων εντός της ΕΕ, με βάση τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν οι υπουργοί Παιδείας το 2018 και το 2023 . Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για την πρόθεση της Ελλάδας να κυρώσει τη σύμβαση της Λισαβόνας σχετικά με την αναγνώριση τίτλων . Η σύμβαση διασφαλίζει τα δικαιώματα των σπουδαστών στο πλαίσιο της διακρατικής κινητικότητας μέσω μιας πιο εξορθολογισμένης αναγνώρισης των πτυχίων.

Η διαδικασία της Μπολόνια είναι εθελοντική διακυβερνητική διαδικασία 49 χωρών, που υπερβαίνει τα σύνορα της ΕΕ, και η οποία δημιούργησε τον Ευρωπαϊκό Χώρο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης το 2010. Οι χώρες που συμμετέχουν στη διαδικασία της Μπολόνια επιδιώκουν να εκπληρώσουν ένα σύνολο κοινών δεσμεύσεων που διευκολύνουν τη διακρατική συνεργασία και κινητικότητα, συμπεριλαμβανομένης της διασφάλισης της ποιότητας και της αναγνώρισης των ακαδημαϊκών μονάδων. Οι δραστηριότητές της δεν αφορούν τα δίδακτρα εισόδου ή τα δίδακτρα των φοιτητών.

Σύμφωνα με την πάγια νομολογία του , το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιβεβαίωσε ότι είναι αναγκαίο τα κράτη μέλη να τηρούν τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει στο πλαίσιο της Γενικής Συμφωνίας για τις συναλλαγές στον τομέα των υπηρεσιών σχετικά με την ελευθερία εγκατάστασης, την ελεύθερη κυκλοφορία των υπηρεσιών, καθώς και τις διατάξεις του Χάρτη σχετικά με την ακαδημαϊκή ελευθερία, την ελευθερία ίδρυσης ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και την επιχειρηματική ελευθερία».

Σχετικά θέματα

Απόψεις