Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Τέμπη: Η δικογραφία έφτασε στη Βουλή – Η κυβέρνηση επιμένει στη συγκάλυψη

Πώς σχεδιάζει η κυβέρνηση να «θάψει» πολιτικά το έγγραφο που απέστειλε στο κοινοβούλιο ο Εφέτης Ανακριτής Λάρισας

Ακριβώς έναν χρόνο μετά το έγκλημα των Τεμπών, η δικογραφία που σχηματίστηκε μετά την έρευνα του Εφέτη Ανακριτή Λάρισας, έφτασε στην Βουλή. Aυτό, όμως, δεν φαίνεται να «αποπροσανατολίζει» την κυβέρνηση από την πρόθεσή της να οδηγήσει την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής στην συγκάλυψη των πραγματικών αιτιών του δυστυχήματος, εκμεταλλευόμενη την πλειοψηφία που διαθέτει.

Η δικογραφία κατατέθηκε σήμερα στο Κοινοβούλιο από τον εφέτη ανακριτή, «προλαβαίνοντας» την Εξεταστική Επιτροπή, που είχε προγραμματίσει να κάνει την τελευταία της συνεδρίαση στις 11 Μαρτίου. Θα είχε προηγηθεί μία συνεδρίαση στις 8 του μήνα ώστε τα πολιτικά κόμματα να καταθέσουν τις προτάσεις τους επί του πορίσματος που θα καταληχθεί.

Το περιεχόμενο

Το έγγραφο παραλήφθηκε με αριθμό πρωτοκόλλου 131/28.02.2024 και σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση του προεδρείου της Εξεταστικής Επιτροπής, περιλαμβάνει τα εξής: Μηνυτήριες αναφορές, εκθέσεις εξέτασης μαρτύρων, πορίσματα εκθέσεων πραγματογνωμοσυνών, πόρισμα Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Όπως φυσικά και την ανακριτική κρίση για τα αίτια που οδήγησαν στην σύγκρουση των δύο τρένων.

Παράλληλα σύμφωνα με πληροφορίες που έχουν ήδη δει το φως της δημοσιότητας στη δικογραφία περιλαμβάνεται μία επιστολή προϊσταμένου διεύθυνσης του ΟΣΕ προς την διοίκηση του οργανισμού που στάλθηκε το 2020 και αναφέρεται ευθέως στην σύμβαση 717 τονίζοντας πως «η μη παράδοση του έργου δυσχεραίνει τη διεξαγωγή της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών, που διέρχονται από παρακαμπτήριο γραμμή, από Σταθμό Μεζούρλου κατά την είσοδο της γραμμής ανόδου και εξέρχονται κατά την έξοδο από τον Σταθμό Λάρισας».

Επίσης, περιλαμβάνεται έγγραφο της Διεύθυνσης Κυκλοφορίας του ΟΣΕ του 2022, με τον χαρακτηρισμό του επείγοντος που αναφέρεται στην λειτουργία των τρένων παρά την μερική εκτέλεση της σύμβασης 717. Εκεί σημειώνεται μεν πως «την περίοδο αυτή παραδίδονται σταδιακά συστήματα σηματοδότησης και συστήματα τηλεδιοίκησης στον κύριο άξονα του δικτύου», όμως εκτιμάται πως «ως υπόλειμμα της ως σήμερα πρακτικής υποδοχής αμαξοστοιχιών χωρίς τη διάθεση διατάξεων σηματοδότησης, τα παραδοθέντα συστήματα χρησιμοποιούνται ουσιαστικά με τηλεχειριστήρια αλλαγών, χωρίς να αξιοποιούνται οι δυνατότητες που αυτά διαθέτουν». Με απλά λόγια οι υφιστάμενες υποδομές οδηγούν στο να γίνεται η σηματοδότηση χειροκίνητα.

Η διαδικασία της συγκάλυψης

Όπως είναι προφανές τα παραπάνω στοιχεία όχι απλά επαρκούν, αλλά επιβάλλουν την περαιτέρω διερεύνηση των αιτίων που οδήγησαν στον θάνατο 57 ανθρώπων τον βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου του 2023. Οφείλουν να διασταυρωθούν με το σύνολο των καταθέσεων μαρτύρων που έχουν ήδη γίνει στην επιτροπή ενώ παράλληλα οδηγούν αυτονόητα και στην κλήση άλλων μαρτύρων. Μαρτύρων, κυρίως των εκπροσώπων των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο, προκειμένου να τεκμηριώσουν με την μαρτυρία τους ποια ήταν στην πραγματικότητα η συνθήκη λειτουργίας του δικτύου. Ζητήματα άλλωστε που έχουν αναδειχθεί δημόσια από τις ανακοινώσεις των σωματείων των εργαζομένων.

Παρ’ όλα αυτά η κυβερνητική πλειοψηφία της Εξεταστικής Επιτροπής δεν πρόκειται να κινηθεί σε αυτή την κατεύθυνση. Σύμφωνα με τις υφιστάμενες πληροφορίες οι βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας που μετέχουν στην Επιτροπή, πιεζόμενοι από την φόρτιση των συγκεκριμένων ημερών, πρόκειται να αποδεχθούν το αίτημα που έχουν καταθέσει τα κόμματα της αντιπολίτευσης για παράταση των εργασιών της επιτροπής. Μάλιστα το «όριο» που πρόκειται να θέσουν στην παράταση αυτή είναι η μία εβδομάδα.

Αυτό όμως αναμένεται να είναι απλά μία χρονική επέκταση των εργασιών της επιτροπής και όχι συνέχιση της ερευνητικής λειτουργίας. Έτσι, στο διάστημα αυτό οι βουλευτές – μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής θα έχουν απλά την δυνατότητα να μελετήσουν την δικογραφία του Εφέτη – Ανακριτή Λάρισας. Το έγγραφο, ως προανακριτικό υλικό, θα βρίσκεται σε ειδική αίθουσα του κοινοβουλίου όπου οι βουλευτές θα έχουν μεν πρόσβαση αλλά θα μπορούν απλά να κρατήσουν σημειώσεις, ώστε να περιλάβουν στοιχεία της δικογραφίας στην πρότασή τους για το τελικό πόρισμα της επιτροπής.

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως τίποτε από όσα αναφέρεται στη δικογραφία δεν θα συζητηθεί. Για οτιδήποτε περιέχεται σε αυτή δεν θα κληθεί κάποιος αρμόδιος, εμπειρογνώμονας ή επιχειρησιακό στέλεχος να δώσει απαντήσεις. Πόσο δε μάλλον οι αρμόδιοι υπουργοί τους οποίους και αφορά. Δηλαδή ο Χρήστος Σπίρτζης από τον ΣΥΡΙΖΑ και φυσικά ο Κωνσταντίνος Καραμανλής που ήταν υπουργός τη μοιραία νύχτα.

Σε επικοινωνιακό επίπεδο (αφού όπως έχει περίτρανα αποδειχθεί αυτό στην πραγματικότητα ενδιαφέρει την κυβέρνηση) η δικογραφία αυτή θα αποτελέσει αντικείμενο δύο συνεδριάσεων – στη καλύτερη περίπτωση – της Εξεταστικής Επιτροπής. Έτσι όσα ζητήματα και να τεθούν από την αντιπολίτευση, απλά θα «απαντηθούν» από τους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας που έχουν «εργολαβικά» αναλάβει τους τελευταίους δύο μήνες να «προωθούν» το σενάριο του «ανθρώπινου λάθος».  Εστιάζοντας, δηλαδή, τις ευθύνες για τα όσα συνέβησαν είτε στον Σταθμάρχη Λάρισας είτε στον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας που έχασε την ζωή του στην σύγκρουση των τρένων. Δημιουργώντας έτσι μια «χαοτική» εικόνα η οποία θα συνεπικουρηθεί από τα φίλια προσκείμενα στην Νέα Δημοκρατία, μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Εν τέλει η κυβερνητική πλειοψηφία στην Εξεταστική Επιτροπή θα  καταλήξει στο …δικό της πόρισμα, το οποίο και θα αποτελέσει την καταληκτική πρόταση προς την Ολομέλεια της Βουλής. Εκεί περιμένει το περίφημο … 41% που μεταφράζεται στους 158 βουλευτές που θα υπερψηφίσουν το πόρισμα (αυτή την φορά με «κομματική πειθαρχία»), ώστε η κοινοβουλευτική διερεύνηση της υπόθεσης να ολοκληρωθεί με τον τρόπο που η κυβέρνηση είχε προδιαγράψει: Τη συγκάλυψη.

 

 

 

 

Σχετικά θέματα

Απόψεις