Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Παπατζήδες και μπουζουριέρες* στον καιρό της πανδημίας

«Σήμερα στην κοινωνία όλοι παίζουν τον παπά» τραγουδούσε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης σε ’κείνο το περίφημο τραγούδι  τέλη δεκαετίας του ’50,..

«Σήμερα στην κοινωνία όλοι παίζουν τον παπά» τραγουδούσε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης σε ’κείνο το περίφημο τραγούδι  τέλη δεκαετίας του ’50, αρχές του ’60. 

Σήμερα, εξήντα και πάνω χρόνια μετά, γινόμαστε μάρτυρες σ’ ένα απερίγραπτο παπατζηλίκι με θύματα όχι κάποιους ανυποψίαστους επαρχιώτες, που έφθαναν στην Αθήνα για πρώτη φορά και το πρώτο μέρος που πηγαίναν ήταν η Ομόνοια και οι γύρω δρόμοι, αλλά ένα ολόκληρο λαό που μέσα σε δέκα χρόνια τα έχει δει όλα. Οικονομικές κρίσεις απανωτά μνημόνια, φτώχεια και κοροϊδία από όσους κυβέρνησαν, και εδώ και δύο χρόνια του ’ρθε καπάκι κατακέφαλα και η πανδημία. 

 Στο ίδιο έργο θεατές 

 Και τώρα παίζεται το ίδιο έργο. Όχι στην οθόνη του κινηματογράφου ή τα στενά της Σωκράτους και την Αθηνάς αλλά στην καθημερινή μας  ζωή. Τελευταίο παράδειγμα; Αυτή η άθλια ιστορία με τη λειτουργία των εκκλησιών, την είσοδο σ’ αυτές των ανεμβολίαστων, τις μάσκες, τα ράπιντ τεστ και πάει λέγοντας. 

Πρωταγωνιστές; Κυβερνητικά στελέχη που θέλουν να σώσουν τη χώρα την ώρα που φέρνουν την κύρια ευθύνη για την κατάσταση με την αδιέξοδη και εγκληματική πολιτική τους. Δεσποτάδες, αρχιμανδρίτες , διάφοροι «γέροντες πνευματικοί», παπάδες, αρχιμανδρίτες, διάκοι που είτε σιωπούν είτε προτρέπουν ανοιχτά τον κόσμο να μην εμβολιαστεί. Συριζαίοι που ψάχνουν να βρουν την τρύπα στη βελόνα μπας και στριμώξουν την κυβέρνηση πότε παίζοντας τους οπαδούς του «ορθού λόγου» και πότε λιβανίζοντας την Εκκλησία. Δημοσιογράφοι της δεκάρας που τάχα μου, κάνουν «ρεπορτάζ» μεταφέροντας αυτούσια τα ραβασάκια που παίρνουν είτε από το Μαξίμου είτε από την Κουμουνδούρου,  και τα δημοσιοποιούν οι αθεόφοβοι χωρίς τις περισσότερες φορές να αλλάζουν έστω και ένα κόμμα, έτσι για τα μάτια του κόσμου. Αγύρτες «επιστήμονες»  που  φιλοδοξούν να ηγηθούν «κινημάτων». Πολιτικοί που ενθαρρύνουν τους ανεμβολίαστους στο όνομα  (τρομάρα τους) της ελευθερίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο κύριος «αλοιφές δια πάσαν νόσον και μαλακίαν» που κατέχει κατ’ αποκλειστικότητα την αλήθεια αφού έχει στα χέρια του και τις επιστολές του Ιησού! Με δυό λόγια: Η σάρα, η μάρα και το κακό συναπάντημα. Κι όλα αυτά στην πλάτη ενός βασανισμένου λαού που δεν ξέρει ποιόν ν’ ακούσει και ποιόν να πρωτοπιστέψει. 

Όλα τούτα διαδραματίζονται μπροστά μας σαν μια κακότεχνη θεατρική παράσταση με πολλές πράξεις. Ας δούμε μερικές από τις τελευταίες: 

Ο Πλεύρης και τα (τάχα μου) νέα μέτρα 

Πράξη πρώτη: Βγαίνει την περασμένη Τρίτη, 2 του μήνα, ο υπουργός Υγείας Θανάσης Πλεύρης (ναι αυτός που τον Απρίλιο του 2010, ως βουλευτής και δεξί χέρι του Καρατζαφέρη, κατακεραύνωνε τους επιστήμονες ότι δημιουργούν «φοβικό συναίσθημα» στον κόσμο συνιστώντας να κάνουν το εμβόλιο για τη νέα, τότε, γρίπη Η1Ν120) και ανακοινώνει τα νέα  (ο Θεός τους να τα κάνει) μέτρα για τους ανεμβολίαστους εξαιρώντας από την υποχρέωση επίδειξης  ράπιντ τεστ για την είσοδο στα φαρμακεία, τα σούπερ μάρκετ και τις εκκλησίες.  

Αυτός νομίζει πως τον πιστεύουν μιας κι έγινε υπουργός και κάποιοι κάνουν πως τον ακούνε.

Όπως ήταν φυσικό άκουσε τα σκολιανά του γι’ αυτή την προνομιακή μεταχείριση της Εκκλησίας. Και σωστά: Δεκάδες χιλιάδες, κυρίως ηλικιωμένοι σ’ όλη τη χώρα, παρακολουθούν τις λειτουργίες την Κυριακή. Προσθέστε αυτούς που πηγαίνουν τις άλλες μέρες  ν’ ανάψουν ένα κερί ή να προσευχηθούν, τους γάμους, τα βαφτίσια, τις κηδείες και κάθε λογικός άνθρωπος καταλαβαίνει τη σοβαρότητα του πράγματος.  

Μόνο προτροπές και εκκλήσεις 

Πράξη δεύτερη: Μία μέρα μετά, την Τετάρτη, 3 του μήνα κι ενώ τα κρούσματα έχουν φτάσει τα 6.700, μετά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, εκδίδεται ανακοίνωση με την οποία η Εκκλησία προτρέπει τους πιστούς να εμβολιαστούν και να τηρούν τα μέτρα προστασίας. Προσέξτε το ρήμα, γιατί οι ρασοφόροι είναι πολλοί λεπτολόγοι στις λέξεις που χρησιμοποιούν. Εδώ αποφεύγουν, σε αντίθεση με άλλες περιπτώσεις, την κατηγορηματικότητα. 

Την ίδια μέρα οι συριζαίοι καταθέτουν στη Βουλή τροπολογία για την επέκταση του μέτρου που αφορά την επίδειξη τεστ για την είσοδο ανεμβολίαστων πολιτών και στους χώρους θρησκευτικής λατρείας. Ακόμη κατηγορούν την κυβέρνηση για ημίμετρα που αφήνουν «στο «έλεος του θεού» τους θρησκευόμενους, χωρίς να λαμβάνει κανένα μέτρο προστασίας για τους χώρους λατρείας». 

Όσο για την κυβέρνηση ο Πέτσας απαντώντας στις επικρίσεις ανακάτεψε μπρόκολα και ντομάτες από τα σούπερ μάρκετ με τα κεριά, τα λιβάνια των εκκλησιών με τις σωβρακοφανέλες από τα εμπορικά: 

 «Το να πάει κάποιος, είπε, στο σούπερ μάρκετ για να αγοράσει τρόφιμα ή στην εκκλησία για να τελέσει αυτό που σχετίζεται με την πίστη του, είναι αναγκαίο και δεν είναι το ίδιο με την πρόσβαση σε ένα κατάστημα για να αγοράσει ρούχα». Ακριβώς έτσι! 

Διευκρινήσεις προς αποφυγήν παρεξηγήσεων και πάθουν καμιά ζημιά 

 Πράξη Τρίτη: Φτάνουμε έτσι στην Πέμπτη, 4 του μήνα. Ο Αλέξης Τσίπρας τηλεφωνεί στον αρχιεπίσκοπο και, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ, τον ενημέρωσε για τη νομοθετική πρωτοβουλία του κόμματος του και πρόσθεσε πως «η πρωτοβουλία της Ιεράς Συνόδου με την οποία προτρέπει τους πιστούς να κάνουν τεστ πριν προσέλθουν στις εκκλησίες είναι στην σωστή και αυτονόητη κατεύθυνση». Ο Τσίπρας είπε ακόμη πως  «η Εκκλησία προτείνει αυτό που δεν τολμά η κυβέρνηση να εφαρμόσει», και πως ρίχνει την ευθύνη στους ρασοφόρους την ευθύνη γι’ αυτά που θα έπρεπε να κάνει αυτή. 

Αυτοί τα βρίσκουν. Οι υπόλοιποι δεσποτάδες τους χαλάνε τα κομπρεμί.

 Σημείωση: Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ «χάφτει», όπως θάλεγε και ο απλός κόσμος ( ή «θάβει» όπως θα μπορούσαμε να πούμε), το ρήμα που χρησιμοποίησαν οι ρασοφόροι «προτρέπει» και επαινεί τους δεσποτάδες, την ώρα μάλιστα που όλα τα τέλια του κόμματός του (εφημερίδες , σάιτ, καρακόλια στο διαδίκτυο τουίτερ και δε συμμαζεύεται),  ξεσπάθωναν κατά της κυβέρνησης που κάνει ρουσφέτι στην Εκκλησία για τους ψήφους των πιστών. Μύλος δηλαδή κι άντε βγάλε άκρη. Η ουσία είναι πως πήρε τον αρχιεπίσκοπο μπας και παρεξηγηθεί η πρωτοβουλία του κόμματός του και πάρουν ανάποδες οι δεσποτάδες, όπως τότε ( όπως θα θυμόσαστε) που συμφώνησαν Τσίπρας –Ιερώνυμος για τα οικονομικά και τη συνεργασία  Κράτους και Εκκλησίας και ξεσηκώθηκαν όλοι οι μητροπολίτες με αποτέλεσμα σε λίγες ώρες η συμφωνία να πάει στο καλάθι των αχρήστων. Δεν παίζουν μ’ αυτά τα πράγματα οι ρασοφόροι, ιδίως όταν θίγονται τα συμφέροντά τους. Ούτε κανακεύονται με κολακείες. Ξέρετε κανένα πολιτικό που να τους έπιασε κώτσους; 

Με τούτα και με κείνα για κάποιες ώρες οι φωνές των συριζαίων μαλακώνουν. Προς στιγμήν όμως. Γιατί σε λίγο αρχίζει μεταξύ Συριζαίων και κυβέρνησης το μεγάλο μπέρδεμα και η κοροϊδία που θυμίζει τους παιδικούς καυγάδες «κύριε κύριε, εγώ το είπα πρώτος», «όχι εγώ το είπα πρώτος κύριε». Με το «κύριε» εννοούμε βεβαίως την ηγεσία της Εκκλησίας. 

Εκδίδεται, λοιπόν, «Εγκύκλιον σημείωμα» της Ιεράς Συνόδου με παραλήπτες την αρχιεπισκοπή Αθηνών και τις μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος. Όπως αναφέρεται το σημείωμα εκδόθηκε με συνοδική από της προηγούμενης μέρας.

Στην Ιερά Σύνοδο ξέχασαν «τον τύπον των ήλων».

Σ’ αυτό αναφέρεται ότι η Σύνοδος  «απεφάσισεν όπως εις επίμετρον των σχετικών Εγκυκλίων Αυτής, απευθύνη υμίν έκκλησιν (αχ, αυτή η «έκκλησις»), και δι’ υμών παντί τω κλήρω, τοις μοναχικαίς Τάγμασι και τω Ευλαβεί Λαώ, ώστε κατά την προσέλευσιν εις τους Ιερούς Ναούς και τας Ιεράς Μονάς να τηρώνται επακριβώς άπαντα τα μέτρα προστασίας(…) προτρέπουσα (άντε πάλι με την προτροπή) πατρικώς δια την πραγματοποίησιν του υποδεδειγμένου παρά της ιατρικής κοινότητος  (…) εμβολιασμού, ως και την διενέργειαν υπό των μη εμβολιασθέντων εισέτι, διαγνωστικών ελέγχων (rapid test ή μοριακού)». 

Ακολουθεί το μόνο σημείο που έχει και  κατηγορηματικό και υποχρεωτικό χαραχτήρα: 

«Ωσαύτως υπενθυμίζομεν την υποχρέωσιν διενεργείας, ιδία δαπάνη, δύο διαγνωστικών ελέγχων (rapid test ή μοριακού υπό πάντων των διακονούντων εν τοις Ιεροίς Ναοίς (Κληρικών, Ιεροψαλτών, Νεωκόρων κ.λπ. εργαζομένων), οίτινες δεν έχουν προβή εις εμβολιασμόν κατά του κορωνοιού, ως και υποβολής των αποτελεσμάτων αυτών τη οικεία Εκκλησιαστική Αρχή…». 

«Εμείς το κάναμε», «Όχι εσείς, εμείς το κάναμε»  

Μετά την ανακοίνωση του σημειώματος βγήκαν πρώτοι στα κάγκελα οι κυβερνητικοί με  τον εκπρόσωπο τον Οικονόμου που πανηγύριζαν γιατί όπως έλεγαν το κείμενο της ανακοίνωσης της Συνόδου συντάχθηκε μετά από συνεννόηση ανθρώπων του πρωθυπουργικού γραφείου με συνεργάτες του Ιερώνυμου.  

Ο εκπρόσωπος Τύπου της Συνόδου μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος Τιμόθεος έκανε μια προσεκτική δήλωση, για να μην μπερδέψουν την  Εκκλησία στους κυβερνητικούς πανηγυρισμούς: «Η κυβέρνηση, είπε, ζήτησε να το αποτυπώσουμε απλά και εγγράφως. Ήταν στο πρόγραμμά μας και εμείς προχωρήσαμε όπως έπρεπε να γίνει. 

Ο εκπρόσωπος Τύπου της Ιεράς Συνόδου μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος Τιμόθεος Άνθης. Μπορεί να τους έχει ευχαριστημένους όλους;

Έλα  όμως που υπήρχαν και οι συριζαίοι που δεν μπορούσαν να δεχτούν ότι θα τους άφηναν απέξω από την πατρότητα της ιδέας, της του σημειώματος. Η δικιά μας η παρέμβαση , είπαν, έπαιξε τον καθοριστικό ρόλο για να βγει αυτό το σημείωμα. 

Ώρες ολόκληρες μαλλιοτραβιόντουσαν σε κανάλια, ραδιόφωνα και σάιτ κυβερνητικοί και συριζαίοι. «Εμείς το είπαμε πρώτοι» οι μεν, «όχι εσείς, εμείς το κάναμε», οι δε. Πως έλεγε εκείνο το τραγουδάκι στα Δεκεμβριανά του ’44 « Τίνος είναι βρε γυναίκα τα παιδιά;». Κάπως έτσι. 

 Πράξη τέταρτη: Μετά από όλα αυτά και ενώ ο καυγάς συνεχίζονταν ο μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος  έδωσε καινούργιες διευκρινήσεις  μιλώντας στο πρακτορείο «Ορθοδοξία» λέγοντας πως το Εγκύκλιο Σημείωμα  έχει προτρεπτικό και όχι υποχρεωτικό χαρακτήρα για τους πιστούς. Και επανέλαβε ότι το μέτρο των δυο τεστ την εβδομάδα  είναι υποχρεωτικό μόνο για παπάδες , ψάλτες κ.λπ., που είναι ανεμβολίαστοι και όσοι δεν τα κάνουν θα τεθούν σε αργία. 

Εδώ παπάς εκεί παπάς να κι ο… Βελόπουλος! 

Και μέσα σ’ όλο αυτό το συμπούρμπουλο νάσου κι ο Βελόπουλος. Αυτός ο σύγχρονος Ναΐτης ιππότης** που έχει αναλάβει εργολαβικά την υπεράσπιση των ιερών και οσίων της φυλής και της ορθοδοξίας. Γι’ αυτόν και τους όμοιούς του τα πράγματα είναι απλά. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του κόμματός του την Παρασκευή όλοι συνωμοτούν κατά της Εκκλησίας η ηγεσία της οποίας τα έχει παραδώσει όλα ιερά, όσια , παρακαταθήκες και λοιπά που μόνο αυτός ξέρει καθότι είναι και κάτοχος  επιστολών του ίδιου του Ιησού:  

Λείπει ο Μάρτης απ’ τη Σαρακοστή;

«Η μοναδική κυβέρνηση στην ιστορία του ελληνικού κράτους που με την στήριξη ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ απαγόρευσε την λειτουργία των Ιερών Ναών, πέταξε το «προσωπείο» και έσπευσε να κρυφτεί πίσω από την απαράδεκτη ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου, που εξακολουθεί να παραμένει απαθής σε αυτόν τον σύγχρονο «διωγμό» της Ορθοδοξίας». 

Από κοντά και η γνωστή μανία του για τα τζαμιά: «…ανοίγουν κερκόπορτα στην εθνική ασφάλεια, επιτρέποντας στα δεκάδες παράνομα τζαμιά να λειτουργούν ανεξέλεγκτα!». 

Και βέβαια ούτε κουβέντα για τους εμβολιασμούς. Μη και χάσει τους ψήφους από τον Κασιδιάρη και κείνο το Βόβολο το γιατρό επικεφαλής διαδηλώσεων αντιεμβολιαστών που διέγραψε ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος. 

Επί δυο χρόνια μετράνε 120 παπάδες και δεν έχουν τελειώσει ακόμη 

Πράξη Πέμπτη: Στο περιθώριο των όσων απίστευτων και όμως αληθινών διαδραματίζονταν παραπάνω είχαμε και τα εξής αποκαλυπτικά γι αυτούς με τους οποίους έχουμε μπλέξει: 

Όπως είπε ο πρωτοσύγκελος της μητρόπολης Τρίκκης (κάτι σαν προσωπάρχης για να καταλαβαίνουν και οι άσχετοι με τα παπαδίστικα)  στην περιφέρειά του υπάρχουν 120 παπάδες αλλά ακόμη δεν έχει τελειώσει η διαδικασία για να βρουν πόσοι από αυτούς έχουν κάνει εμβόλιο και πόσοι όχι. Κοντά δυο χρόνια κλείνει η πανδημία κι αυτοί ακόμη μετράνε. Και να σκεφτείτε ότι η μητρόπολη αυτή οργάνωσε εμβολιασμούς στα προαύλια εκκλησιών. Τους παπάδες της όμως ακόμη να τους μετρήσει. Τι να πεις; Ένα τηλέφωνο τη μέρα να κάνανε θα είχαν τελειώσει εδώ και πολλούς μήνες.  

Ο μητροπολίτης Μυτιλήνης Ιάκωβος ανακάλυψε κατόπιν εορτής πως παπάς με κορονοϊό σε χωριό της μητρόπολης του κοινωνούσε τους χωριανούς κάποιοι από τους οποίους νόσησαν. Μετά απ’ αυτό ανακάλυψε πως υπάρχουν 35 παπάδες στη μητρόπολή του που δεν έχουν κάνει εμβόλιο (τουλάχιστον αυτός τους μέτρησε). Και τώρα, αργά πλέον γιατί η ζημιά μικρή ή μεγάλη έγινε, έβγαλε φιρμάνι να πάνε να εμβολιαστούν εντός μιας εβδομάδας, αλλιώς θα τους θέσει σε αργία με στέρηση μισθού. 

Για να μη θυμηθούμε τον αρχιεπίσκοπο που είχε πει το ολόσωστο: «Εδώ είναι το εμβόλιο εκεί ο  θάνατος. Διαλέξτε!». Ή το άλλο για τους ταλιμπάν της Εκκλησίας: όποιος διαφωνεί να πάει σπίτι του, στο μοναστήρι του στο καλογέρικο κελλί του. Αφού δεν τον ακούν και έχουν κηρύξει κανονικό αντάρτικο, γιατί δεν τους στέλνει ο ίδιος και περιορίζεται σε προτροπές και παραινέσεις στου κουφού την πόρτα; 

Μ’ αυτά και μ’ αυτά  «Εμείς παιδιά τώρα είμαστε μια ωραία ατμόσφαιρα» που έλεγε και ο μακαρίτης ο Ντίνος Ηλιόπουλος. 

Όσο για το ποιος παίζει τον παπά και ποιος το ρόλο της μπουζουριέρας διαλέξτε εσείς Έτσι κι αλλιώς ότι και να διαλέξετε κοντά θα είσαστε… 

 *Η μπουζουριέρα ήταν ο τσιλιαδόρος του παπατζή για το φόβο των αστυφυλάκων. Παράλληλα είχε και το ρόλο του κράχτη. Ξεκίναγε ο παπατζής «εδώ παπάς εκεί παπάς , που΄ναι ο παπάς;», πεταγόταν η μπουζουριέρα που με μια κίνηση του ματιού ή του χεριού του «μηνούσε» ο παπατζής, έδειχνε το σωστό χαρτί και «κέρδιζε» τα χρήματα. Το έβλεπε η ομήγυρις και κάποιοι απ΄αυτούς τσιμπάγανε  και μπαίναν στο παιχνίδι. Πλην όμως αυτοί την πατάγανε γιατί τον παπατζή ήτανε δύσκολο να τον πιάσεις κορόιδο. 

**Oι Ιππότες του Ναού ή Ναΐτες ήταν μοναχικό τάγμα της καθολικής Εκκλησίας που ιδρύθηκε το 1118. Αρχικά ο ρόλος τους ήταν η παροχή περίθαλψης στους σταυροφόρους που βρίσκονταν στην Παλαιστίνη. Στη συνέχεια οι ρόλοι τους αυξήθηκαν. Παρείχαν ένοπλη προστασία στα καραβάνια των  προσκυνητών που πήγαιναν στους Αγίους Τόπους. Μετά το έριξαν στη μεταφορά χρημάτων και έγιναν οι πρώτοι τραπεζίτες. Ο ενδιαφερόμενος τους έδινε ένα χαρτί ( επιταγή της εποχής) και αυτοί το εξαργύρωναν με  το αντίστοιχο ποσό σε μια άλλη πόλη. Με τα πολλά έβγαλαν αμύθητα ποσά, άνοιξαν παραρτήματα σε πολλές περιοχές της Ευρώπης κι έφτασαν να λειτουργούν σαν πολυεθνική εταιρία. Όταν ο πάπας κατάλαβε πως τα λεφτά αντί να καταλήγουν στο ταμείο του κατέληγαν στα φρούρια των Ναϊτών που ζούσαν ζωή και κότα αποφάσισε το 1312 να διαλύσει το Τάγμα τους. Δυο χρόνια μετά κάηκαν στην πυρά οι ηγέτες τους. Κι έτσι αυτός ο συρφετός διαλύθηκε. 

*** Η φωτογραφία που συνοδεύει το άρθρο είναι από την ταινία του 1954 «Παπατζήδες» με το Νίκο Σταυρίδη, το Νίκο Ρίζο και τον Πέτρο Γιαννακό (Κοκκοβιός). 

 

Σχετικά θέματα

Απόψεις