Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Νέες μαρτυρίες για την έλλειψη μέτρων ασφαλείας και προσωπικού

Άλλη μία επιβεβαίωση της έλλειψης συστημάτων ασφαλείας, της έλλειψης προσωπικού που οδηγούσε σε εντατικοποίηση της εργασίας, αλλά και της αντιμετώπισης..

Άλλη μία επιβεβαίωση της έλλειψης συστημάτων ασφαλείας, της έλλειψης προσωπικού που οδηγούσε σε εντατικοποίηση της εργασίας, αλλά και της αντιμετώπισης των μέτρων ασφαλείας ως «κόστος», ήρθε σήμερα από τις καταθέσεις μαρτύρων στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το έγκλημα στα Τέμπη. 

Συγκεκριμένα, όπως κατέθεσε ο Σπύρος Πατέρας, πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ από το 2021 έως και την επομένη του δυστυχήματος, το 2010 η επιχορήγηση του κράτους ήταν 123 εκατομμύρια ευρώ και μειώθηκε στα 45 εκατομμύρια το 2015 και τα οποία παρέμειναν σταθερά έως το τέλος του 2022. Γενικά δεν ήταν επαρκής η χρηματοδότηση, καθώς υπολειπόταν 50 εκ. κατ’ έτος από αυτά που έπρεπε να έχει ο διαχειριστής της υποδομής, όπως είπε. 

Ο ίδιος, αν και προσπάθησε να εμφανίσει ως ικανοποιητικό τον αριθμό του προσωπικού, επιβεβαίωσε τον παντελώς άναρχο χαρακτήρα με τον οποίο γινόταν η συντήρηση του δικτύου. Όπως είπε, η συντήρηση γίνεται με αυτεπιστασία και συμβάσεις με ιδιωτικούς φορείς (κυρίως στα συστήματα) και σε όλο το δίκτυο οι εργάτες γραμμής είναι μόλις 150 άτομα. 

Φυσικά, πετώντας το μπαλάκι, ισχυρίστηκε  πως δεν είχε ενημερωθεί για προβλήματα ασφαλείας ούτε από τις αρμόδιες Διευθύνσεις ούτε από τους συνδικαλιστές, παρά το γεγονός πως οι εργαζόμενοι επανειλημμένα είχαν προειδοποιήσει. 

Παραδέχθηκε όμως πως τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης προσδίδουν στην ασφάλεια του σιδηροδρόμου «εφόσον όχι μόνο εγκαταστάθηκαν αλλά και λειτουργούν».

Αντίστοιχα σημαντικό είναι το γεγονός πως ενώ τα συστήματα ασφαλείας δεν λειτουργούσαν, ο ΟΣΕ σύμφωνα με τις απαντήσεις του Σπ. Πατέρα στις ερωτήσεις του ΚΚΕ, δεν είχε κανένα ουσιαστικό αντίβαρο σε αυτή την έλλειψη. 

 

Από την πλευρά του ο Ιωάννης Κ. Χαλκιάς, εμπειρογνώμονας και μέλος της διορισμένης από την κυβέρνηση τριμελούς Επιτροπής που συνέταξε το λεγόμενο πόρισμα Γεραπετρίτη, κινήθηκε στο ίδιο μήκος κύματος με τα υπόλοιπα δύο μέλη της Επιτροπής.   

Αναφέρθηκε στην μείωση του προσωπικού, κατά την περίοδο 2010 – 2020, στην έλλειψη επαφής μεταξύ ΟΣΕ και εργαζομένων -«δεν μπορείς να μιλάς με εξώδικα με τους εργαζόμενους» είπε- και στον «κακό σχεδιασμό» της κατάτμησης του σιδηροδρόμου.

Υπογράμμισε ότι τα μέλη της συγκεκριμένης «διοικητικής» -όπως τη χαρακτήρισε- Επιτροπής δεν είχαν καμία δουλειά στο σημείο της έκρηξης γιατί «ούτε πυροτεχνουργοί είμαστε, ούτε χημικοί». Απαντώντας στις ερωτήσεις του ΚΚΕ είπε πως «εμείς δεν μπορούμε να ασχοληθούμε με αυτά τα θέματα» και πως «ρωτήσαμε τη Hellenic Train τι ακριβώς μετέφερε ο εμπορικός συρμός. Αν είχε αυτά που δήλωσε, είναι δουλειά της δικαστικής εξουσίας ή των εποπτικών Αρχών ή αυτών που είναι αρμόδιοι για τις μεταφορές από εκεί που ξεκίνησε ο συρμός. Θα έπρεπε να γίνει μία Επιτροπή, με 40 άτομα να δουλεύει κάποια χρόνια». 

Επιβεβαιώνοντας τον αρνητικό χαρακτήρα που είχε η κατάτμηση του σιδιροδρόμου, στο πλαίσιο της απελευθέρωσης και της ιδιωτικοποίησης, ανέφερε πως δεν υπήρχε ενιαίος σχεδιασμός για τους σιδηροδρόμους στην Ελλάδα. Ουσιαστικά θα έπρεπε να γίνει μια μεγάλη σύμβαση, που θα αναλάβει όλο το τεχνικό κομμάτι του σιδηροδρόμου και όχι να γίνεται σε κομμάτια,  αλλά και να υπάρχουν συμβατά τεχνολογικά συστήματα.

Μίλησε επίσης για τεράστια κενά στον ΟΣΕ, με εργαζόμενους να αναγκάζονται να δουλεύουν με εντατική δουλειά και πρόσθεσε πως σε πολλά εξώδικα οι συνδικαλιστές έχουν δίκιο για τα θέματα ασφάλειας.

 

Σε ότι αφορά την κατάθεση του Μ. Καποτόρτο και την απόφαση της Εξεταστικής Επιτροπής να τη διαβιβάσει στην Εισαγγελία Εφετών Λαμίας που διενεργεί την ανάκριση για το δυστύχημα, για το ενδεχόμενο τέλεσης του αδικήματος της ψευδορκίας, ο Ν. Καραθανασόπουλος ανέφερε πως το ΚΚΕ συμφωνεί και προειδοποίησε πως με «το να εξειδικεύσουμε σημεία, πολύ φοβάμαι, ότι προσπαθούμε να μεταφέρουμε τις ευθύνες. Είναι αποσπασμένη η πορεία ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Μπορούμε να την τεμαχίσουμε; Δεύτερο ζήτημα τα θέματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο, ενώ εμπλέκονται τέσσερις εταιρείες ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ και Hellenic Train, είναι ευθύνη μόνο του ενός; Και η ΡΑΣ που τα πιστοποιεί;».

Είναι συνολικό ζήτημα γιατί υπάρχουν αντιφάσεις και σε τοποθετήσεις και άλλων μαρτύρων, σημαντικές, που προσπαθούν να συγκαλύψουν περιστατικά πρόσθεσε και είπε ότι «συνολικά στο πόρισμα ή τα πορίσματα που θα καταλήξει η Επιτροπή, αυτά τα ζητήματα θα επισημαίνονται γιατί ακριβώς αυτές οι αντιφάσεις ενέχουν τον κίνδυνο και ποινικών ευθυνών». 

Τέλος, με επιστολή τους προς την Εξεταστική Επιτροπή, συγγενείς των θυμάτων του εγκλήματος των Τεμπών, ζητούν τη διακοπή των εργασιών της μέχρι την ολοκλήρωση της ανάκρισης που διεξάγει ο Εφέτης Ανακριτής Λάρισας ούτως ώστε τα μέλη της να λάβουν αντίγραφα της ποινικής δικογραφίας και έτσι να κληθούν και άλλοι μάρτυρες. Από 902.gr 

Σχετικά θέματα

Απόψεις