Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Δύο όροφοι μείον και καμία προστασία

Κατά 10 μέτρα κοντύτερο ή αλλιώς κατά δύο ορόφους, πρέπει να γίνει το ξενοδοχείο στη οδό Φαλήρου (περίπου στα 24μ,)..

Κατά 10 μέτρα κοντύτερο ή αλλιώς κατά δύο ορόφους, πρέπει να γίνει το ξενοδοχείο στη οδό Φαλήρου (περίπου στα 24μ,) στην περιοχή Μακρυγιάννη, σύμφωνα με γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, το οποίο σταθμίζοντας τα δεδομένα, τη βεβαρημένη κατάσταση στην περιοχή και την προστασία ενός μείζονος αγαθού, όπως η Ακρόπολη, κατέληξε σε αυτή την απόφαση.

Οπωσδήποτε,  πρόκειται για μία διόλου ευκαταφρόνητη εξέλιξη, που αφορά κτίσμα το οποίο με βάναυσο και θρασύ τρόπο υψώθηκε στα 33 μέτρα προβάλλοντας ακριβώς μπροστά από την Ακρόπολη. Αλλά δεν είναι το μόνο. Και κυρίως δεν κτίστηκε από μόνο του…

Η περιοχή που περιβάλλει τον Ιερό Βράχο – δηλαδή το μείζον μνημείο της χώρας – βάλλεται βίαια από την οικοδομική δραστηριότητα εδώ και 40 τουλάχιστον χρόνια, χωρίς επί της ουσίας να έχουν τεθεί κανενός είδους πολεοδομικοί περιορισμοί από καμία κυβέρνηση. Αντίθετα, κάθε φορά  και για διαφορετικούς λόγους (Ολυμπιακοί Αγώνες, Ανέγερση Νέου Μουσείου Ακρόπολης κ.ά) είναι η πρώτο θύμα στις τουριστικές και άλλες επενδυτικές real estate ορέξεις. Και όχι μόνο δεν υπάρχουν περιορισμοί, αλλά ο Νέος Οικοδομικός Κανονισμός (Ν. 4067/2012), με τον οποίο αυξάνονται τα ύψη σε συγκεκριμένες περιοχές δεν προέβλεψε εξαίρεση για τα ακίνητα  που βρίσκονται σε κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους και περιοχές γύρω από σημαντικά μνημεία, όπως είναι η περιοχή του Μακρυγιάννη.

Με βάση αυτόν το Κανονισμό αδειοδοτήθηκε το συγκεκριμένο ξενοδοχείο χωρίς καν να ενεργοποιηθούν οι προστατευτικές διατάξεις του Αρχαιολογικού Νόμου (3028/2002). Με βάση αυτόν Κανονισμό αδειοδοτήθηκε και το ξενοδοχείο της οδού Μισαραλιώτη, το οποίο δεν έχει ακόμα ανεγερθεί ενώ το ΣτΕ ακύρωσε την οικοδομική του άδεια. Αλλά αυτό δεν εμπόδισε το Υπουργείο Ανάπτυξης πριν από λίγες ημέρες να εντάξει το υπό ανέγερση πλην όμως με ακυρωμένη οικοδομική άδεια ξενοδοχείο, στον Αναπτυξιακό Νόμο, δηλαδή να επιδοτηθεί με 3, 37 εκ. Ευρώ από την τσέπη του φορολογούμενου λαού, υπό τη μορφή φοροαπαλλαγής του επενδυτή.

Δηλαδή, ενώ από τη μία πλευρά η κυβέρνηση δια του Υπουργείου Πολιτισμού, «πανηγυρίζει» για τη μείωση του ύψους σε ένα υπαρκτό ξενοδοχείο, από την άλλη πριμοδοτεί, μέσω του Υπουργείου Ανάπτυξης, με κάτι δεκάδες εκατομμύρια ένα άλλο ξενοδοχείο για το οποίο ήδη υπάρχουν πολλές αντιδράσεις και επιπλέον το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο έχει γνωμοδοτήσει με γνώμονα την προστασία της περιοχής που περιβάλλει την Ακρόπολη.  

Στο μεταξύ τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού είχαν δεσμευτεί να ρυθμίσουν με Προεδρικό Διάταγμα τους όρους δόμησης στην περιοχή και μάλιστα είχε συσταθεί και ειδική επιτροπή για το σκοπό αυτό. Αυτή η δέσμευση μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί γεγονός που εγείρει ερωτηματικά σχετικά με τη σκοπιμότητα της εσπευσμένης εισαγωγής στο ΚΑΣ της συζήτησης για το ύψος του υπό λειτουργία ξενοδοχείου και μάλιστα χωρίς τη δυνατότητα της διά ζώσης παράστασης από την πλευρά τόσο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολότων όσο και άλλων φορέων. Και το βασικό ερώτημα είναι: μήπως το ύψος που τελικά επετράπη, λαμβάνοντας υπόψη τα υπάρχοντα ύψη στην υπόλοιπη περιοχή, αποτελέσει προηγούμενο για τους νέους όρους δόμησης όταν και όποτε ρυθμιστούν; Εάν το ύψος του ανεγερμένου ξενοδοχείου μειωθεί στα 24 περίπου μέτρα, τότε θα ισχύσει σε ένα μελλοντικό ΠΔ ρύθμισης των όρων δόμησης το ύψος των 21 μέτρων σύμφωνα με την απόφαση 2331/2009 ΣτΕ; Είναι, εξάλλου, γνωστό ότι στην περιοχή ασκείται ισχυρή πολεοδομική πίεση από οικονομικά και επενδυτικά συμφέροντα, ώστε ο περιβάλλον χώρος να απειλείται με ακόμα μεγαλύτερη και μη αναστρέψιψη αλλοίωση.

Είναι βέβαιο, πως η προστασία της περιοχής διά της αναστροφής όλων των πολεδομικών αυθαιρεσίων εις βάρος του μνημείου, απαιτεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο και όχι μερικές αποσπασματικές παρεμβάσεις, τέτοιες που απλώς θολώνουν και κρύβουν το πραγματικό πρόβλημα, αφήνοντας περιθώριο σε όποιες τωρινές και μελλοντικές επενδυτικές ακροβασίες.

Πριν ακόμα από τη συνεδρίαση του ΚΑΣ, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων είχε καταθέσει συγκεκριμένες  προτάσεις:

«1. Την απόσυρση εξέτασης του θέματος από το ΚΑΣ της 22/4/2020, επειδή παρέλκει έως ότου θεσμοθετηθεί άμεσα με ΠΔ ο έλεγχος υψών στην ευρύτερη περιοχή της Ακρόπολης, µε δραστική μείωση του συντελεστή δόμησης και συνακολούθως µείωση υψών των κτηρίων, έως τα 21μ. συνολικά, σύμφωνα με την απόφαση 2331/2009 ΣτΕ, καθώς και την εξέτασή του σε εποχή που θα μπορεί να γίνουν παραστάσεις από την πλευρά του ΣΕΑ και τυχόν άλλων φορέων και κατόπιν των παρακάτω ενεργειών.

  1. Να συμμορφωθεί η Διοίκηση με τις υπ’ αρ. 2102 και 2103/2019 αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ ακυρώνοντας τις προεγκρίσεις και τις οικοδομικές άδειες και γνωμοδοτώντας/αποφασίζοντας σύμφωνα με τις προστατευτικές διατάξεις του ν. 3028/2002 και όχι με τις γενικές ή ειδικές πολεοδομικές διατάξεις που κρίθηκε από το ΣτΕ ότι δεν έχουν εφαρμογή στην περιοχή, προβαίνοντας σε ρητή εξαίρεσή τους.
  2. Στο πλαίσιο της διόρθωσης των πολεοδομικών αλλοιώσεων των οπτικών βλαβών, να αξιολογηθεί η υπάρχουσα κατάσταση με σχετικές μελέτες οπτικών επιπτώσεων και να εξεταστεί η δυνατότητα κατεδάφισης υψηλών κτηρίων που ξεχωρίζουν και βλάπτουν οπτικά τον βράχο.
  3. Να οριοθετηθεί περιμετρική ζώνη Ακροπόλεως για την προστασία του περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής (εδαφική διεύρυνση της buffer zone), σύμφωνα με τις συστάσεις της UNESCO.
  4. Μέχρι τη θέσπιση όρων δόμησης στην περιοχή και την έκδοση νέας οικοδομικής άδειας για το ξενοδοχείο επί της οδού Μισαραλιώτου 7-11, να ανασταλεί η απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης για την υπαγωγή της σχετικής επένδυσης στο καθεστώς ενίσχυσης γενικής επιχειρηματικότητας».

Σχετικά θέματα

Απόψεις