Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Δεν έπιασε το κυβερνητικό «καπέλωμα» των καταγγελιών για σεξουαλική κακοποίηση

Ανταλλαγή κατηγοριών για «λάσπη» μεταξύ Μητσοτάκη και Τσίπρα - Τι ισχύει για την ποινική αντιμετώπιση αδικημάτων προσβολής της γενετήσιας ελευθερίας

Σε μια ανεπιτυχή προσπάθεια του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης να αμβλύνει τις εντυπώσεις σε σχέση με τους πολιτικούς χειρισμούς της..

Σε μια ανεπιτυχή προσπάθεια του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης να αμβλύνει τις εντυπώσεις σε σχέση με τους πολιτικούς χειρισμούς της υπουργού Πολιτισμού, Λ. Μενδώνη, για την υπόθεση Λιγνάδη εξελίχθηκε η σημερινή συζήτηση στη Βουλή. Υπενθυμίζουμε πως την συζήτηση κάλεσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης με θέμα την… «ποιότητα στο δημόσιο διάλογο». 

Κατά τη διάρκεια των τοποθετήσεων του ο πρωθυπουργός βρήκε την ευκαιρία να πλέξει το εγκώμιο της υπουργού Πολιτισμού αλλά και να πάρει αποστάσεις από τον «λάθος επικοινωνιακό χειρισμό». Συγκεκριμένα, είπε:  «Φορτισμένη συναισθηματικά, χαρακτήρισε τον κ. Λιγνάδη “επικίνδυνο”. Λάθος. Το λέω πρώτος, μεγάλο λάθος. Αλλά αυτό δεν ισοσκελίζει το βάρος του έργου της. Είναι μία επιστήμων επιφανής. Γνωρίζει τον χώρο του Πολιτισμού. Τη στηρίζω».

Εκτός αυτού ο Κυριάκος Μητσοτάκης επεδίωξε να οικειοποιηθεί το «σπάσιμο της σιωπής» για τα σεξουαλικά εγκλήματα και τις κακοποιητικές συμπεριφορές, παρουσιάζοντας το περίπου ως… έργο της κυβέρνησης. Επίσης, παρουσίασε ορισμένες νεφελώδεις, ανεπαρκείς και ανεπεξέργαστες νομοθετικές και μη πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για το ζήτημα: Αλλαγή του ποινικού κώδικα με αυστηροποίηση των ποινών για τα αδικήματα κατά της γενετήσιας ελευθερίας, εγκαίνια μιας διαδικτυακής πύλης (metoo.gov.gr), μητρώο επαγγελματιών οι οποίοι έρχονται σε επαφή με παιδιά και με εφήβους, με αυστηρές προϋποθέσεις εγγραφή κ.α.

Κατά τα άλλα στη συζήτηση εξελίχθηκε ένα πινγκ- πονγκ με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα, όπου εκτοξεύθηκαν προσωπικές κατηγορίες, περιγράφηκαν μεθοδεύσεις και από τις δύο πλευρές σε ζητήματα πολιτικής διαχείρισης των δημόσιων καταγγελιών κ.α 

Τι ισχύει για την ποινική αντιμετώπιση αδικημάτων προσβολής της γενετήσιας ελευθερίας

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή, ο ΓΓ της ΚΕ, του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας, περιέγραψε, μεταξύ άλλων, τι ισχύει για την «ποινική αντιμετώπιση των αδικημάτων που έχουν να κάνουν με την προσβολή της γενετήσιας ελευθερίας και της οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής»

Αναφέρθηκε στις «βασικές σχετικές αλλαγές που έγιναν στο νέο Ποινικό Κώδικα τις οποίες ψήφισε ο ΣΥΡΙΖΑ και τις οποίες -αλίμονο!- διατήρησε η ΝΔ, όταν έγινε κυβέρνηση».

Συγκεκριμένα:

«Καταρχάς, με τη γενική και αδιάκριτη οριζόντια μείωση των ποινών για τα κακουργήματα (από 20 σε 15 χρόνια) μειώθηκαν οι ανώτατες ποινές, ακόμα και για ειδεχθή εγκλήματα, στο όνομα δήθεν της «ανθρωπιστικής μεταχείρισης» των καταδικασμένων, στην πραγματικότητα όμως, με στόχο την πιο συστηματική αποσυμφόρηση των υπερκορεσμένων φυλακών!

Το νέο άρθρο για το βιασμό (336 ΠΚ) εισήγαγε αυστηρότερες προϋποθέσεις για τη στοιχειοθέτηση του εγκλήματος, καθώς πλέον, απαιτεί απειλή σοβαρού και άμεσου κινδύνου ζωής και σωματικής ακεραιότητας και όχι γενικά κινδύνου, όπως ίσχυε.

Ακόμη, εισήχθη νέα ειδική διάταξη, με βάση την οποία, η μη συναίνεση του θύματος, χωρίς τη συνδρομή των υπόλοιπών όρων, προβλέπεται ως ειδικότερη περίπτωση του βασικού αδικήματος και μάλιστα με μειωμένο πλαίσιο ποινής.

Με τον τρόπο αυτό, όμως, όχι μόνο δεν υιοθετήθηκε η σύγχρονη και ορθή διεθνής νομική προσέγγιση, μια προσέγγιση που ορίζει ότι η έλλειψη συναίνεσης του θύματος, πρέπει να αποτελεί τη βασική προϋπόθεση για το αδίκημα του βιασμού, αλλά αντίθετα, διαχωρίστηκε, υποβαθμίστηκε, σε μικρότερης σημασίας αδίκημα.

Ενώ, για τη σεξουαλική παρενόχληση στο χώρο εργασίας, δηλαδή σε άτομο «που εξαρτάται εργασιακά από αυτόν ή εκμεταλλευόμενος την ανάγκη ενός προσώπου να εργαστεί», απαιτείται έγκληση του θύματος και δεν διώκεται αυτεπάγγελτα.

Ακόμα όμως και στο έγκλημα του βιασμού που διώκεται αυτεπάγγελτα, διατηρήθηκε η δυνατότητα, αν ο παθών δηλώσει, ότι δεν επιθυμεί τη δίωξη, ο εισαγγελέας να απέχει από αυτήν.

Και μάλιστα, αυτό προβάλλεται, στο όνομα της διαφύλαξης λέει της προσωπικότητας του θύματος που φοβάται ότι η δημοσιότητα θα επιφέρει ανεπανόρθωτη βλάβη στο πρόσωπό του!

Σε κάθε περίπτωση, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, όπου δε μείωσαν, διατήρησαν προκλητικά χαμηλές ποινές για ειδεχθή εγκλήματα.

Το αδίκημα της προσβολής της γενετήσιας αξιοπρέπειας (337 ΠΚ), παραμένει πλημμέλημα με ποινή το πολύ μέχρι δύο έτη, ακόμα και όταν το θύμα είναι ανήλικος!

Τέλος, εκκωφαντική είναι η ευθύνη ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ για τα ζητήματα της παραγραφής των παραπάνω αδικημάτων, ως συνέπεια της μετατροπής αρκετών από αυτά σε πλημμελήματα και την υποχρέωση υποβολής έγκλησης, δεδομένου ότι, όπως είναι γνωστό, όσα είναι πλημμεληματικού χαρακτήρα παραγράφονται, κατά κανόνα μετά από πέντε έτη από την πράξη και τα κακουργήματα μετά από δεκαπέντε.

Στην περίπτωση, δε, που απαιτείται έγκληση, αν αυτή δε γίνει μέσα σε τρεις μήνες από την τέλεση της πράξης, εξαλείφεται το αξιόποινο.

Η νέα διάταξη του Ποινικού Κώδικα, όχι μόνο συρρικνώνει κατά 3 έτη την παραγραφή των κακουργημάτων με θύματα ανηλίκους, αλλά καταργεί και την αναστολή παραγραφής εντελώς, για τα πλημμελήματα κατά ανηλίκων!

Προκλητικό είναι όμως ότι στο νέο ΠΚ μειώθηκε το διάστημα παραγραφής των εγκληματικών πράξεων σε βάρος ανηλίκων θυμάτων, αφού απαλείφθηκε η διάταξη που υπήρχε πριν και όριζε ότι η προθεσμία παραγραφής των εγκλημάτων αυτών, «αναστέλλεται μέχρι την ενηλικίωση του θύματος και για ένα έτος μετά, εφόσον πρόκειται για πλημμέλημα, και για τρία έτη μετά, εφόσον πρόκειται για κακούργημα».

Απόψεις