Κοινωνία

«Άλλος στη Χίο τα τραβά, κι άλλος στη Μυτιλήνη»

Tι… αστείο τη μια μέρα είναι η Χίος, την άλλη η Λέσβος, την άλλη οποιαδήποτε περιοχή στην Ελλάδα παντού όπου υπάρχουν «Δομές φιλοξενίας». Όσο σκέπτομαι το δημόσιο λόγο που αναπτύχθηκε για το προσφυγικό και μάλιστα όταν τον συσχετίζω με όλο το «εμπόριο» τους κομματικούς ανταγωνισμούς αλλά και την πολυπλοκότητα του θέματος μου σηκώνεται η τρίχα.

Το ότι ζούμε σε μια παραβατική κοινωνία είναι γεγονός , η παράβαση της είναι η ιεράρχηση και η οργάνωσή της. Αυτό δεν συνέβη με την κρίση, ούτε με το προσφυγικό αυτό είναι η κοινωνία ανέκαθεν και όχι μόνο η ελληνική, είναι μια ταξική κοινωνία και η έννοια της τάξης δεν είναι αποκλειστικά οικονομική.

Τίποτα δεν έχει αλλάξει από τους “Άθλιους” του Ουγκώ και από την “Όπερα της πεντάρας” του Μπρεχτ, παρά μόνο προς το χειρότερο και οι νόμοι είναι εξίσου ταξικοί και αμφιβάλλω αν ένας σαν τον Σωκράτη θα τους υπερασπιζόταν σήμερα. Δεν υπάρχει τίποτα στην πραγματικότητα που να λειτουργεί σαν ομπρέλα για σύνολα και τίποτα συνομολογημένο .

Τα κοινωνικά συμβόλαια του παρελθόντος έγιναν πάντα για κάποιους μερικούς και ακόμα και ο μαρξισμός δημιουργήθηκε  για τους βιομηχανικούς εργάτες και όχι για τους δημόσιους υπάλληλους ούτε για τις ΜΚΟ, τίποτα από το  παρελθόν  δεν έχει το μέγεθος των προβλημάτων που αναδεικνύει η εποχή μας . Τα παλιά εργαλεία δεν είναι  άχρηστα είναι λίγα ενώ η καλοσύνη παίζει τον ίδιο ακριβώς ρόλο από τότε που εμφανίστηκε δηλαδή δεν είναι θεσμός αφενός , δεν αρκεί για να αντιμετωπίσει τη βία , την εξουσία, τις αλλαγές όταν συμβαίνουν.

Τώρα το προσφυγικό είναι διττό. Το ότι οι πρόσφυγες είναι και κακοπαθημένοι και συχνά τραγικοί δεν αναιρεί το γεγονός ότι έχουμε μουσουλμανική διείσδυση και τα δυο ισχύουν. Ο Παναγιώτης Κονδύλης πολύ ορθά είχε τοποθετήσει το θέμα ότι η αναλογία προσφύγων είναι καταλυτική για ένα έθνος δηλαδή όταν οι πρόσφυγες ξεπεράσουν μια αναλογία στον συνολικό πληθυσμό τίθεται αυτομάτως εθνοτικό ζήτημα αν προσθέσεις λοιπόν από κοντά το Μακεδονικό, οι όχι και τόσο μειονότητα των Μουσουλάνων στη Θράκη το ότι η Ελληνική κοινωνία είναι μια κοινωνία που γερνάει χωρίς να αναπαράγεται το συμπέρασμα είναι στο πιάτο, η Ελλάδα δεν πεθαίνει σαν χώρα αυτό γινόταν τον εικοστό αιώνα. Η Ελλάδα ουσιαστικά πέθανε. Αυτό που της απόμεινε είναι προσχήματα γιατί επιπλέον το επίπεδο της εργατικής τάξης που της ΄έχει απομείνει πλησιάζει με ραγδαία ταχύτητα και με πρώτη φορά αριστερά αυτό των προσφύγων.

Από την άλλη οι τόσοι πρόσφυγες στην Ελλάδα σύμφωνα με τις τρέχουσες Ευρωπαϊκές πολιτικές μόνο προσωρινοί φιλοξενούμενοι δεν είναι άρα θα ζήσουν εδώ αν όχι όλοι οι περισσότεροι. Και πως; Σε στρατόπεδα και δομές από τη μία και σαν παραδοσιακοί Μουσουλμάνοι από την άλλη.

Ο φασισμός και η ξενοφοβία των περισσότερων Ελλήνων όπως και των περισσότερων Ευρωπαίων όπως και των περισσότερων ανθρώπων είναι δεδομένος και το έχουμε διαπιστώσει εμπειρικά από όλη την ιστορία των κοινωνιών ότι τα ξόρκια και η ηθικολογία δεν αναχαιτίζουν την ανθρώπινη φύση , εξάλλου και αυτοί που δεν είναι ρατσιστές και φασίστες με τους πρόσφυγες για οποιονδήποτε λόγο όχι αποκλειστικά ανθρωπιστικό , είναι με άλλους.

Και ακόμα δεν διαβάζω και δεν ακούω τίποτα σχεδόν για την ανάλογη ηθική υπευθυνότητα του Αραβικού κόσμου συνολικά στο θέμα των προσφύγων. Και ακόμα μην έχετε ψευδαισθήσεις θα υπάρξουν στο όχι ακρυνό μέλλον τεράστιες μετακινήσεις πληθυσμών και δεν θα είναι ο πόλεμος η αιτία θα είναι το νερό , η ερημοποίηση και οι αναμενόμενες οικολογικές ολοκληρωτικές αλλαγές. Κι όμως εμείς ζούμε ακόμα στον Εικοστό αιώνα, από κώδικες συμπεριφοράς, από κοινωνική αντίληψη, από ηθικές που και στον εικοστό ήταν εξαντλημένες και το έδειξαν. Δικαίωμά σας , είναι εξάλλου από τα δικαιώματα που μπορούμε ακόμα να έχουμε. Συμφωνούν και οι ανώτεροί μας.

Όμως είμαι περίεργος μια και μιλάμε για ηθη και ηθικές κοινωνιών το επεισόδιο με τον Κασόγκι σαν μόλις χθεσινό πως θα το σχολίαζαν οι δημοσιογράφοι που σχολιάζουν τα φασιστικά και ρατσιστικά ήθη στην Ελλάδα, πως θα το σχολίαζαν σαν τυπικό δείγμα ηθών σε πλαίσια μουσουλμανικής κοινωνίας . Γιατί ότι έτυχε στην αντίληψή μου από ελληνικό τύπο απλώς το κατέγραφε , εμένα τουλάχιστον μου έλειψε το σχόλιο.

(Visited 201 times, 1 visits today)

Σχετικά Άρθρα

Ημεροδρόμος

Ημεροδρόμος

Send this to a friend