«Τα μπάνια του λαού»: Το πιο σύντομο ανέκδοτο….

ΝΙΚΟΣ ΠΕΡΠΕΡΑΣ ΝΙΚΟΣ ΠΕΡΠΕΡΑΣ Κοινωνία • 19 Ιουλίου 2014

 Απλησίαστες είναι και φέτος οι διακοπές για τις περισσότερες ελληνικές οικογένειες, ενώ την ίδια στιγμή είναι υποχρεωμένες να στερηθούν ακόμη και το μπάνιο στις κοντινές οργανωμένες πλαζ της Αττικής, καθώς και σ’ αυτές στοιχίζει «ο κούκος αηδόνι». Δεν υπάρχει, λοιπόν, καμιά αμφιβολία πως για φέτος τουλάχιστον η γνωστή φράση «τα μπάνια του λαού», αναδεικνύεται στο πιο σύντομο ανέκδοτο μετά ίσως από αυτό για τον …Τοτό!

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα απ’ την αρχή.

Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα του ΙΝΚΑ, που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 2 Ιουνίου – 16 Ιουνίου 2014, με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων, σε 791 άτομα, το 75% των ερωτηθέντων δεν θα πάνε φέτος διακοπές. Οι αιτίες για τη μη πραγματοποίηση των διακοπών είναι: οικονομικοί λόγοι 75%, επαγγελματική και εισοδηματική αστάθεια 15%, επαγγελματικές υποχρεώσεις και άλλοι λόγοι 10%. Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, από το 25%, που τελικά θα πάνε διακοπές, το 40% θα κάνει ολιγοήμερες διακοπές το πολύ 5 ημερών…

Και πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά τα πράγματα όταν η ανεργία φουντώνει, οι μισθοί και οι συντάξεις πετσοκόβονται, ενώ η ακρίβεια τραβάει την ανηφόρα, ιδιαίτερα στα νησιά και στα μέσα μεταφοράς προς αυτά και τους άλλους δημοφιλείς παραλιακούς προορισμούς της χώρας μας. Σύμφωνα με την προαναφερόμενη οργάνωση των καταναλωτών τα έξοδα για διακοπές των 15 ημερών αγγίζουν τα 2.700 ευρώ για μία 4μελή οικογένεια.

Μόνο η τιμή του δίκλινου σε ένα μεσαίας κατηγορίας παραλιακό ξενοδοχείο κυμαίνεται γύρω στα 70 με 80 ευρώ κατά μέσο όρο. Βέβαια υπάρχει και η λύση των ενοικιαζόμενων δωματίων, αλλά και εκεί οι τιμές φτάνουν περίπου στα ίδια επίπεδα για μια τετραμελή οικογένεια.

Εξάλλου, σύμφωνα με άλλη έρευνα του ΙΝΕ – ΓΣΕΕ, μόλις το 38% δηλώνει ότι φέτος θα κάνει διακοπές. Συγκριτικά λιγότερο θα πάνε διακοπές γυναίκες, μισθωτοί άνω των 55 ετών, όσοι κατοικούν στην περιφέρεια, όσοι έχουν κατώτερη και μέση μόρφωση, εισόδημα έως 800 ευρώ το μήνα και εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα.

Μέσα σε ένα χρόνο το 22% των μισθωτών έχασε τη δυνατότητα να κάνει καλοκαιρινές διακοπές, ενώ, για το 24% όσων θα πάνε, οι διακοπές θα είναι μικρότερες και για το 59% ίσες με εκείνες του προηγούμενου καλοκαιριού. Περισσότεροι από τους μισούς θα κάνουν διακοπές σε δικό τους ή συγγενικό σπίτι, αφού από το σύνολο των μισθωτών μόνο το 18% μπορεί να διαθέσει χρήματα για τη διαμονή του κατά τη διάρκεια των διακοπών –και από το ποσοστό αυτό οι περισσότεροι επιλέγουν τις φθηνότερες λύσεις (ενοικιαζόμενα δωμάτια ή κάμπινγκ).

Πανάκριβες μετακινήσεις

Πανάκριβες, όμως, είναι και οι μετακινήσεις. Είναι χαρακτηριστικό πως, ελέω απελευθέρωσης της ακτοπλοΐας, για την οποία φρόντισαν όλες οι κυβερνήσεις της τελευταίας 15ετίας, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα των εφοπλιστών, μόνο την τελευταία τριετία, οι αυξήσεις έφτασαν το 42% και καθιστούν πολυτέλεια ένα ταξίδι με τα πλοία της γραμμής. Ας δώσουμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα: Το απλό εισιτήριο και χωρίς επιστροφή οικονομικής θέσης με συμβατικό πλοίο για Ικαρία στοιχίζει 36 ευρώ και για Μήλο 37 ευρώ. Άλλα παραδείγματα:

-Πειραιάς – Νάξος: πρόκειται για ένα ταξίδι 5,5 ωρών περίπου. Το κόστος μετακίνησης από και προς το νησί ανέρχεται σε 68 ευρώ ανά επιβάτη και 162 ευρώ για το αυτοκίνητο. Συνολικά η μετάβαση από και προς το νησί κοστίζει 434 ευρώ για μια τετραμελή οικογένεια με ΙΧ.

-Πειραιάς – Σίφνος: ταξίδι διάρκειας 5 ωρών και 15 λεπτών περίπου. Το κόστος μετακίνησης ανέρχεται σε 66 ευρώ (μετ’ επιστροφής) για τον επιβάτη και σε 94 ευρώ για το ΙΧ. Συνολικά κοστίζει 358 ευρώ για τετραμελή οικογένεια με ΙΧ.

-Πειραιάς – Αστυπάλαια: ταξίδι διάρκειας 10 ωρών και 10 λεπτών περίπου. Το κόστος μετακίνησης ανέρχεται σε 70 ευρώ για τον επιβάτη και 148 ευρώ για το ΙΧ. Συνολικό κόστος 428 ευρώ για τετραμελή οικογένεια με ΙΧ.

Αντίστοιχα το κόστος μετάβασης για μια τετραμελή οικογένεια με ΙΧ με πλοίο μετ’ επιστροφής κοστίζει: Πειραιάς – Κύθνος: 262 ευρώ. Πειραιάς – Σαντορίνη: 480 ευρώ. Πειραιάς – Μύκονος: 448 ευρώ. Πειραιάς – Μυτιλήνη: 536 ευρώ.

Και μιλάμε για θέσεις καταστρώματος! Αφήστε δε τα «εγκεφαλικά» που προκαλούν οι τιμές στα κυλικεία των πλοίων, όπου ένας καραβίσιος καφές κοστίζει όσο και στο …Κολωνάκι.

Ακόμη πιο ακριβά είναι τα εισιτήρια για μετακίνηση στα νησιά με αεροπλάνο. Ειδικότερα: Το αεροπορικό ταξίδι από και προς την Αστυπάλαια κοστίζει περίπου 322 ευρώ για έναν επιβάτη και για κράτηση που έγινε 20 ημέρες πριν την ημερομηνία του ταξιδιού. Το αεροπορικό ταξίδι από και προς την Σαντορίνη κυμαίνεται μεταξύ 176,75 ευρώ και 216,55 ευρώ ανάλογα με την ημερομηνία κράτησης του ταξιδιού. Η αεροπορική μετάβαση στη Μύκονο κοστίζει από 112,08 ευρώ έως 209,5 ευρώ για κρατήσεις μέχρι και 20 ημέρες πριν το ταξίδι.

Ακριβή είναι η μετακίνηση και για όσους προτιμήσουν να ταξιδέψουν με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ με προορισμό κυρίως κάποια παραλία της ηπειρωτικής Ελλάδας και όχι μόνο. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως μια απλή διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη κοστίζει 39 ευρώ, Αθήνα – Καβάλα 55 ευρώ, Αθήνα – Πάργα 41,20 ευρώ, Αθήνα – Νεάπολη Λακωνίας 33,70 ευρώ, Αθήνα – Λευκάδα 33,80 ευρώ. Βέβαια γίνεται κάποια έκπτωση αν βγάλει κανείς εισιτήρια μετ’ επιστροφής. Ωστόσο, ακόμα κι έτσι μόνο για τη μετακίνησή της με το ΚΤΕΛ μια τετραμελής οικογένεια θέλει ένα συνολικό ποσό που πολύ συχνά και ανάλογα με τον προορισμό, ξεπερνά τα 200 ευρώ.

Και βέβαια καλύτερα να μη συζητάμε για μετακίνηση με το ΙΧ αυτοκίνητο. Ύστερα από την ιδιωτικοποίηση των αυτοκινητοδρόμων, μόνο για τα χαράτσια των διοδίων, θα πληρώσει κανείς για τη διαδρομή μετ’ επιστροφής Αθήνα – Θεσσαλονίκη 58,30 ευρώ, ενώ αντίστοιχα για μια διαδρομή Αθήνα – Καλαμάτα θα πληρώσει 32,20 ευρώ. Και βέβαια σ’ αυτά τα ποσά πρέπει να προσθέσει και τα έξοδα για την πανάκριβη βενζίνη, που στην πρώτη περίπτωση κυμαίνεται μεταξύ 120 με 130 ευρώ και στη δεύτερη περίπτωση 90 με 100 ευρώ.

50 ευρώ για ένα μπάνιο στην Αττική!

Πανάκριβα, όμως, στοιχίζει το μπάνιο σε μια από τις οργανωμένες ακρογιαλιές της Αττικής. Άλλωστε μόλις ολοκληρωθεί το ξεπούλημα της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου και ψηφιστεί το περιβόητο νομοσχέδιο για τους αιγιαλούς, δεν θα βρίσκει κανείς πλέον ελεύθερες παραλίες.

Έχουμε και λέμε, λοιπόν. Η μέση τιμή για την είσοδο στις παραλίες αυτές τις καθημερινές ανέρχεται σε 5 ευρώ (και σε μερικές που απευθύνονται σε υψηλά βαλάντια φτάνει ή και ξεπερνά τα 15 ευρώ) το άτομο και η ξαπλώστρα στις περισσότερες περιπτώσεις είναι δωρεάν. Ωστόσο, οι τιμές αυτές αλλάζουν τα Σαββατοκύριακα. Η μέση τιμή για την είσοδο ανεβαίνει στα 6 ευρώ, ενώ κάθε ξαπλώστρα στοιχίζει επιπλέον άλλα 2 ευρώ. Δηλαδή μόνο η είσοδος για μια τετραμελή οικογένεια στοιχίζει από 20 έως και 32 ευρώ.

Στο ποσό αυτό πρέπει να προσθέσει κανείς τα έξοδα για ένα αναψυκτικό, καφέ ή τοστ που θα αγοράσει από το μπαρ ή το κυλικείο της οργανωμένης παραλίας. Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να υπολογίσει ότι κάθε μπουκάλι νερό κοστίζει 50 λεπτά, ο νες καφέ 2 ευρώ, το τοστ 2 ευρώ, ο φυσικός χυμός 3 ευρώ και ο freddo 3 ευρώ. Το σύνολο σε αυτή την περίπτωση για μια τετραμελή οικογένεια θα φτάσει τουλάχιστον τα 15 ευρώ.

Και βέβαια θα πρέπει να προσθέσουμε σε όλα αυτά και τα έξοδα για τη μετακίνηση. Αν προτιμήσει κανείς το ΙΧ του και με δεδομένο πως για να φτάσει στις περισσότερες από αυτές τις παραλίες θα διανύσει 50 χιλιόμετρα, θα ξοδέψει 10 με 15 ευρώ για βενζίνη, ενώ γύρω στα 18 με 20 ευρώ θα ξοδέψει μια τετραμελής οικογένεια για τη μετακίνησή της αν προτιμήσει τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ…

Συνολικά θα δώσει 50 ευρώ τουλάχιστον για ένα μπάνιο εντός Αττικής. Δηλαδή οχτώ μπάνια τα Σαββατοκύριακα του Ιουλίου ή του Αυγούστου και πάπαλα το …«ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα» των 400 ευρώ που έχει καθορίσει η κυβέρνηση για μια τετραμελή οικογένεια!

«Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα», λοιπόν. Ούτε διακοπές ούτε μπάνια φέτος για τους περισσότερους Έλληνες. Πάει κι αυτό το δικαίωμα. Πνίγηκε μέσα στη δίνη των μνημονίων και της ακρίβειας…

 

Διαφήμιση

Τα σχόλια δεν είναι διαθέσιμα

Άποστολή άρθρου μέσο Email