Πολιτισμός

Πιερ Πάολο Παζολίνι – με αφορμή το αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας  12 – 20/9….

Ξεκινάει σήμερα το μεγάλο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης της Ελλάδας στον αξέχαστο Ιταλό δημιουργό, μια ρετροσπεκτίβα στο σύνολο σχεδόν του έργου (17 ταινίες) μιας πολυσχιδούς καλλιτεχνικής προσωπικότητας που σημάδεψε την κοινωνική ζωή της Ιταλίας της δεκαετία του 60 ως τη βίαια δολοφονία του στις 2 Νοεμβρίου του 1975.

Πιερ Πάολο. Ο σκηνοθέτης, ο ποιητής, ο ηθοποιός, ο λογοτέχνης, ο δημοσιογράφος. Πιερ Πάολο ο κομμουνιστής, ο ομοφυλόφιλος. Ο ομοφυλόφιλος κομμουνιστής. Ο άνθρωπος που έσπασε τα στεγανά της διανόησης, που στην κηδεία του έκλαιγαν οι περιθωριακοί του Στατσιόνε Τέρμινι και οι γριούλες στα χωριά της Νότιας Ιταλίας, μαζί με τον κόσμο της τέχνης και του πνεύματος, καθώς αποχαιρετούσαν το τρομερό παιδί της ύστερης ιταλικής Αναγέννησης.

Στις ταινίες του πειραματίστηκε με την αρχαία τραγωδία και τους λαϊκούς μύθους, την κλασική λογοτεχνία σε Ανατολή και Δύση, τα θεία και τα ανθρώπινα πάθη. «Μύθοι του Καρτέμπουρυ», «Οιδίπους Τύραννος», «Θεώρημα», «Το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο», «Χίλιες και Μία Νύχτες», «Σαλό».

…μια σύντομη παρουσίαση του ντοκιμαντέρ Comizi damore

Λιγότερο ίσως γνωστό από όλη τη φιλμογραφία του είναι το ντοκιμαντέρ Comizi d’amore (ερωτικά συλλαλητήρια)  του 1964. Ανήσυχο πνεύμα και πάντα στην πρωτοπορία, ο Παζολίνι μ’ ένα μικρόφωνο στο χέρι βγήκε στους δρόμους και άρχισε να ρωτάει τους πάντες, νέους γέρους και παιδιά, άντρες και γυναίκες, νοικοκυρές και πόρνες, εμπόρους και στρατιώτες, ποια ήταν η άποψη τους για μια σειρά θεμάτων που σχετίζονταν με την σεξουαλικότητα: την παρθενία, την ομοφυλοφιλία, την πορνεία, τη νομιμοποίηση των αμβλώσεων, την πορνογραφία, τις κοινωνικές αναπαραστάσεις των φύλων.

Ταξίδεψε από το Βορρά ως το Νότο της χώρας για να συζητήσει με τους συμπατριώτες του για ένα θέμα που θεωρούσε πρωταρχικής σημασίας, απόλυτα συνυφασμένο με την κοινωνική χειραφέτηση για την οποία πάλευε: τη στάση τους απέναντι στη σεξουαλικότητα.

Ο συγγραφέας Αλμπέρτο Μοραβία μαζί με τον ψυχαναλυτή Τσεζάρε Μουσάτι στήνουν αυτοσχέδια πάνελ βοηθώντας το σκηνοθέτη να ταξινομήσει τις σκέψεις και τα πλάνα του.

Στη δίνη της δεκαετίας που αμφισβήτησε τα πάντα, ο Παζολίνι βάζει βαθιά το μαχαίρι στις ιδεοληψίες μιας βαθιάς συντηρητικής, μεσογειακής κοινωνίας, πραγματοποιώντας ταυτόχρονα μια πρότυπη κοινωνιολογική έρευνα και διερευνώντας έννοιες όπως το «σκάνδαλο» και ο «κομφορμισμός».

Τα αποτελέσματα αναμενόμενα: οι στάσεις απέναντι στη σεξουαλικότητα είναι πιο συντηρητικές στα εργατικά στρώματα και στον ιταλικό Νότο, πιο συγκεχυμένες και αυτο-λογοκριμένες στην αστική τάξη και στον Βορρά.

Με αυτή τη ρηξικέλευθη, πειραματική του δουλειά, ο Παζολίνι θέτει το πρόβλημα της σεξουλικότητας στις βάσεις του, το γειώνει, το φέρνει κοντά στους ανθρώπους, δίνει φωνή στα πρόσωπα της διπλανής πόρτας και όχι στους κινηματογραφικούς σταρ και φέρνει στο φως θέματα ταμπού για την ιταλική – και όχι μόνο – κοινωνία της εποχής του.

 

Το ντοκιμαντέρ μπορείτε να το βρείτε στο youtube (με αγγλικούς υπότιτλους):

Το πλήρες πρόγραμμα και πληροφορίες για τις ταινίες που θα προβληθούν μπορείτε να βρείτε στη διεύθυνση:

https://iicatene.esteri.it/iic_atene/el/gli_eventi/calendario/2018/09/retrospettiva-pier-paolo-pasolini.html

 

 

(Visited 124 times, 1 visits today)

Σχετικά Άρθρα

Ημεροδρόμος

Ημεροδρόμος

Send this to a friend