Στην αποδόμηση ενός από τα κεντρικά επιχειρήματα των Βρετανών για την παραμονή των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο προχώρησε εκπρόσωπος της Τουρκίας στην 24η Σύνοδο των Διακυβερνητικής Επιτροπής της Unesco για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης (ICPRCP) καθώς δήλωσε ότι «δεν είναι σε γνώση μας η ύπαρξη εγγράφου που να νομιμοποιεί την αγορά».
Κατά την διάρκεια των εργασιών της Συνόδου, η οποία πραγματοποιήθηκε από τις 29 έως τις 30 Μαΐου, η Τουρκία πήρε για πρώτη φορά καθαρή θέση ως προς το ζήτημα της νομιμοποίησης της αγοράς των Γλυπτών από τη Βρετανία το 1816 στη βάση οθωμανικού εγγράφου που είχε ή δεν είχε ο λόρδος Έλγιν.
Η προϊσταμένη του τμήματος Καταπολέμησης της Λαθρεμπορίας του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Ζεϊνέπ Μποζ, μιλώντας στη Σύνοδο της Unesco, είπε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα: «Θέλουμε ολόψυχα να ευχαριστήσουμε την ελληνική αντιπροσωπεία για την προβολή των επιχειρημάτων τους με πραγματικά και συγκεκριμένα στοιχεία, όπως στην υπόθεση των Γλυπτών για περισσότερα από 40 χρόνια τώρα. Και ως επικεφαλής της μονάδας καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης πολιτιστικής κληρονομιάς στην Τουρκία, δεν έχουμε υπόψη μας κανένα έγγραφο που να νομιμοποιεί αυτή την αγορά που έγινε από το αποικιοκρατικό Ηνωμένο Βασίλειο εκείνη την εποχή. Επομένως δεν νομίζω ότι υπάρχει χώρος για να συζητήσουμε τη νομιμότητά της ακόμη και σύμφωνα με τη νομοθεσία της εποχής και ανυπομονώ ολόψυχα να γιορτάσουμε την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, καθώς πιστεύουμε ότι σηματοδοτεί την αλλαγή συμπεριφοράς προς την προστασία της πολιτιστικής ιδιοκτησίας και αποτελεί το ισχυρότερο μήνυμα που δίνεται παγκοσμίως. Γι’ αυτό μείνετε δυνατοί», πρόσθεσε.
Οσο συνέβαιναν αυτά στην Unesco, στην Αθήνα αρχίσαν να ξαναβγαίνουν στην επιφάνεια τα σχέδια για win – win (!) “λύση” για την επιστροφή των Γλυπτών, στην οποία θα εμπλέκονται δωρητές και επιχειρηματίες ενώ ελληνικές αρχαιότητες θα πηγαινοέρχονται στο Βρετανικό Μουσείο σε αντάλλαγμά της επιστροφής των κλεμμένων γλυπτών, τα οποία όμως δεν θα αποκαλούνται κλεμμένα για τα οποία δεν θα λύνεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Το σχέδιο – που φυσικά δεν καθόλου καινούργιο – προωθεί ένας οργανισμός με την επωνυμία Parthenon Project, επικεφαλής του οποίου είναι ο Γιάννης Λέφας, ομογενής βιομήχανος χημικών από τη Θεσσαλονίκη, ο οποίος ζει στο εξωτερικό μεταξύ Καναδά, ΗΠΑ, Βρετανίας και Ιταλίας.
Μιλώντας σε συνάντηση με Έλληνες δημοσιογράφους τόνισε πως λύση θα μπορούσε να υπάρξει μέχρι τον ερχόμενο Ιανουάριο και προκρίνει τη δημιουργία ενός διακρατικού ιδρύματος που θα διοικείται ισότιμα από εκπροσώπους της Ελλάδας και της Βρετανίας.
Εξάλλου, σε προηγούμενη συνέντευξή του είχε δηλώσει ότι μέσω του ιδρύματος, δωρητές από όλον τον κόσμο θα χρηματοδοτήσουν τα έργα ανάπλασης της Gallery Duvain (όπου εκτίθενται τα Γλυπτά), η οποία θα μετονομαστεί σε Hellenic Gallery και του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου στην Αθήνα. Τα χρήματα θα προέλθουν από επιχειρηματίες και ιδρύματα, όχι από τους φορολογούμενους. “Θέλουμε ένα καλό «ντιλ»”, είχε πει στην ίδια συνέντευξη, που θα είναι το εξής, σύμφωνα πάντα με τον ίδιο: “Μπορούμε όμως να χρησιμοποιήσουμε και τη δημιουργική ασάφεια. Τα Γλυπτά μπορούν να επιστραφούν χωρίς η ιδιοκτησία να μνημονεύεται στη συμφωνία. Οι δύο πλευρές απλώς θα συμφωνήσουν ότι διαφωνούν. Ούτε, ασφαλώς, θα περιλαμβάνονται όροι που δεν δέχεται η Ελλάδα, όπως ο δανεισμός.”
Το σχέδιο περιλαμβάνει τη μόνιμη επιστροφή των Γλυπτών στο Μουσείο της Ακρόπολης, ενώ στο Βρετανικό Μουσείο η αίθουσα στην οποία φιλοξενούνται θα μετατραπεί σε αίθουσα ελληνικών αρχαιοτήτων, με ένα έκθεμα από τα ελληνικά Μουσεία και ελληνικές αρχαιότητες που ήδη υπάρχουν στις αποθήκες του Βρετανικού Μουσείου.
Αυτό, λοιπόν, που εξυφαίνεται με “μπροστάρη” όχι τον πρωθυπουργό πλέον, αλλά έναν επιχειρηματία που βλέπει την επιστροφή των Γλυπτών ως prοject (!) και “deal” (!) – είναι ακριβώς η “διευθέτηση” που είχε προτείνει ο Κ. Μητσοτάκης, η οποία ήρθε σαν ώριμα φρούτο των συζητήσεων περί δανεισμού – ανταλλαγής που έχουν ανοίξει από το 2000 και μετά.