Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Για την “Παγκόσμια Ημέρα Ελευθεροτυπίας”…

Το 1919, στην εισήγησή στο Α’ Συνέδριο της Κομμουνιστικής Διεθνούς, ο Λένιν σημείωνε:  “Η ελευθερία του Τύπου είναι επίσης ένα..

Το 1919, στην εισήγησή στο Α’ Συνέδριο της Κομμουνιστικής Διεθνούς, ο Λένιν σημείωνε: 

Η ελευθερία του Τύπου είναι επίσης ένα από τα κυριότερα συνθήματα της «καθαρής δημοκρατίας».[…] η ελευθερία αυτή είναι μια απάτη, εφόσον τα καλύτερα τυπογραφεία και τα τεράστια αποθέματα χαρτιού βρίσκονται στα χέρια καπιταλιστών και εφόσον διατηρείται η εξουσία του κεφαλαίου πάνω στον Τύπο. Για να κατακτηθεί η αληθινή ισότητα και η αληθινή δημοκρατία πρέπει πρώτα να αφαιρεθεί από το κεφάλαιο η δυνατότητα να μισθώνει συγγραφείς, να αγοράζει εκδοτικούς οργανισμούς και να εξαγοράζει εφημερίδες, και γι αυτό πρέπει να από τιναχτεί ο ζυγός του κεφαλαίου, πρέπει να ανατραπούν οι εκμεταλλευτές, να κατασταλεί η αντίσταση τους. Οι καπιταλιστές αποκαλούν «ελευθερία» την ελευθερία των πλουσίων να γίνονται πλουσιότεροι, την ελευθερία των εργατών να πεθαίνουν από την πείνα. Οι καπιταλιστές αποκαλούν ελευθερία του τύπου, την ελευθερία των πλουσίων να εξαγοράζουν τον τύπο, την ελευθερία να χρησιμοποιείται ο πλούτος για την κατεργασία και παραποίηση της λεγόμενης κοινής γνώμης. Και στην περίπτωση που οι θεματοφύλακες της «καθαρής δημοκρατίας» αποδεικνύονται στην πραγματικότητα θεματοφύλακες του πιο βρωμερού, του πιο αργυρώνυτου συστήματος της κυριαρχίας των πλουσίων πάνω στα μέσα διαφώτισης των μαζών, αποδεικνύονται απατεώνες που ξεγελούν το λαό, που με καλοφτιαγμένες, όμορφες, μα ολότελα ψεύτικες φράσεις αποσπούν την προσοχή του από το συγκεκριμένο ιστορικό καθήκον της απελευθέρωσης του Τύπου από το ζυγό του κεφαλαίου”.

Σήμερα, 101 χρόνια μετά, ανήμερα της 3ης Μάη, της Παγκόσμιας Ημέρας Ελευθεροτυπίας, οι παραπάνω αλήθειες έρχονται να επιβεβαιωθούν από τα σύγχρονα δεδομένα: 
 
“Η ενημέρωση από το διαδίκτυο διέπεται από τους ίδιους νόμους που η ζούγκλα του καπιταλισμού επιβάλλει στην οικονομία. Οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook και το Twitter, διαμορφώνουν τους κανόνες στην πληροφόρηση, καθώς στηρίζονται σε αλγόριθμους που παρεμβαίνουν με γνώμονα με τη διαφήμιση και την καταναλωτική συμπεριφορά των χρηστών. Η Google και το μονοπωλιακό καθεστώς που την χαρακτηρίζει, αν και αναφέρεται από τους θιασώτες του Νεοφιλελευθερισμού ως μια άτυχης έκβαση της λειτουργίας του οικονομικού συστήματος, ελέγχει εντούτοις το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης στο διαδίκτυο. Ο αντίλογος από την κυρίαρχη ρητορεία είναι πως παρόλα αυτά μπορεί ο καθένας να εκφέρει άποψη και σε τελική ανάλυση να συμβάλλει στη διαδικασία επηρεασμού της κοινής γνώμη καθώς δεν υπάρχει θεωρητικά καμία λογοκρισία. Και ας είναι ακριβώς αυτή η άναρχη παράθεση πληροφορίας, που καταπνίγει καθετί το ουσιαστικό και σε συνδυασμό με την αλλοτρίωση της κοινωνίας, αποπροσανατολίζει από τα ουσιαστικά και τα σπουδαία” (Νίκος Καψάλης – Ημεροδρόμος: https://www.imerodromos.gr/eleytheria-kai-typos-mia-alitheia-100-eton/).
 
Σήμερα, λοιπόν, την εποχή που το ΔΝΤ “εκπαιδεύει” δημοσιογράφους για το πόσο καλά είναι τα Μνημόνια, την εποχή της “ενσωματωμένης δημοσιογραφίας” των κορμοράνων, του ΝΑΤΟ, της ΕΕ, των μυστικών κονδυλίων και των υποτακτικών του “Πολίτη Κέιν” (https://www.enikos.gr/mpogiopoulos/220501/o-rolos-ton-mme-kai-ton-dimosiografon-1),
σήμερα, με τον Τύπο της διαπλοκής και της “ενημέρωσης – εμπόρευμα” (https://www.enikos.gr/mpogiopoulos/221040/alites-roufianoi-dimosiografoi-2), 
σε συνθήκες διασύνδεσης της εκάστοτε πρώτης με την λεγόμενη “τέταρτη εξουσία” (https://www.imerodromos.gr/midiakh-oligarxia-me-adeia/ –  https://www.imerodromos.gr/petsas-9-ekat-eyro-epipleon-gia-ekstrateia-epikoinonias-kai-enimerosis-gia-ton-koronoio2/), 
όσο κι αν μπορεί να φαίνεται σε κάποιους πολύ… ρομαντικό, θεωρούμε απολύτως επίκαιρο να το υπενθυμίσουμε:   
 
«Πολλά εμπόδια τίθενται στην ελευθερία της έκφρασης. Δεν είναι τα πιο σοβαρά που μπορούν να αποθαρρύνουν ένα πνεύμα. Γιατί οι απειλές, οι παύσεις, οι διώξεις έχουν γενικά στη Γαλλία το αντίθετο από το ποθούμενο αποτέλεσμα. Πρέπει όμως να παραδεχθούμε πως υπάρχουν εμπόδια που αποθαρρύνουν: η σταθερή ανοησία, η οργανωμένη νωθρότητα, η επιθετική βλακεία, και αυτά είναι μόνο μερικά. Να το μεγάλο εμπόδιο επί του οποίου πρέπει να θριαμβεύσουμε. Η επιμονή είναι εδώ θεμελιώδης αρετή» (Αλμπέρ Καμί, 1939). 
 
Το παραπάνω απόσπασμα είναι από κείμενο που έγραψε ο Αλμπέρ Καμί το 1939. Ήταν αρχισυντάκτης της εφημερίδας «Le Soir Republicain», στο Αλγέρι, τη γενέτειρά του. Πρόκειται για το μανιφέστο του ελεύθερου δημοσιογράφου. Οι αποικιοκρατικές αρχές απαγόρευσαν τη δημοσίευση του κειμένου, το οποίο έγινε γνωστό πολλά χρόνια μετά. Το βρήκε η Μασά Σερί, στα Εθνικά Αρχεία των Υπερπόντιων Εδαφών στην Εξ-Αν-Προβάνς της Γαλλίας. Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Le Monde, λίγα χρόνια πριν, τον Μάρτιο του 2012. Το κείμενο έχει γραφτεί σε συγκεκριμένες ιστορικές συνθήκες, με τα ανάλογα δεδομένα κάτι που, προφανώς, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη. Παρ’ όλα αυτά σε πολλά σημεία του είναι επίκαιρο και αφορά, τελικά, και τις μέρες μας.  Η μετάφραση αποσπάσματος στα ελληνικά, στη συνέχεια, είναι από την εφημερίδα Τα Νέα. Το κείμενο στα γαλλικά, όπως δημοσιεύθηκε στη εφημερίδα Le Monde, μπορεί να το διαβάσει κανείς εδώ.  
 
Μανιφέστο του ελεύθερου δημοσιογράφου
 
«Είναι δύσκολο να θίξει κανείς σήμερα το ζήτημα της ελευθερίας του Τύπου χωρίς να καταγγελθεί για παραλογισμό, να κατηγορηθεί ότι είναι η Μάτα Χάρι, να θεωρηθεί ανιψιός του Στάλιν.
 
Ωστόσο, η ελευθερία του Τύπου είναι ένα από τα πρόσωπα της ελευθερίας και η επιμονή μας να την υπερασπιζόμαστε θα γίνει κατανοητή αν θελήσουμε να αναγνωρίσουμε πως δεν υπάρχει άλλος τρόπος να κερδηθεί πραγματικά ο πόλεμος.
 
Ενας από τους καλούς κανόνες μιας φιλοσοφίας άξιας του ονόματός της είναι να μην αναλώνεται ποτέ σε μάταιους κλαυθμούς απέναντι σε μια κατάσταση που δεν μπορεί πια να αποφευχθεί. Το ερώτημα στη Γαλλία δεν είναι πλέον σήμερα πώς μπορεί να διαφυλαχθούν οι ελευθερίες του Τύπου. Είναι πώς, απέναντι στην καταστολή αυτών των ελευθεριών, μπορεί να παραμείνει ελεύθερος ένας δημοσιογράφος. Τα μέσα είναι τέσσερα: διαύγεια, άρνηση, ειρωνεία και επιμονή.
 
Η διαύγεια προϋποθέτει την αντίσταση στο δέλεαρ του μίσους και την κουλτούρα του μοιραίου. Στον κόσμο που γνωρίζουμε, είναι βέβαιο ότι τα πάντα μπορεί να αποφευχθούν. Ο ίδιος ο πόλεμος, που είναι ένα ανθρώπινο φαινόμενο, μπορεί ανά πάσα στιγμή να αποφευχθεί ή να σταματήσει με ανθρώπινα μέσα. Αρκεί να γνωρίζει κανείς την ιστορία των τελευταίων ετών της ευρωπαϊκής πολιτικής για να έχει τη βεβαιότητα πως ο πόλεμος, ο όποιος πόλεμος, έχει προφανή αίτια. Αυτή η καθαρή ματιά στα πράγματα αποκλείει το τυφλό μίσος και την απελπισία. Ενας ελεύθερος δημοσιογράφος δεν απελπίζεται και παλεύει για αυτό που πιστεύει αληθινό σαν οι ενέργειές του να μπορούσαν να επηρεάσουν την εξέλιξη των γεγονότων. Δεν δημοσιεύει τίποτε που μπορεί να υποδαυλίσει το μίσος ή να αναμοχλεύσει την απελπισία.
 
Απέναντι στο διογκούμενο κύμα ανοησίας, είναι επίσης απαραίτητο να αντιτάξουμε κάποιες αρνήσεις. Ολοι οι περιορισμοί του κόσμου δεν μπορούν να κάνουν ένα καθαρό πνεύμα να γίνει ανέντιμο. Με τις λιγοστές γνώσεις που διαθέτουμε για τον μηχανισμό της πληροφόρησης, είναι εύκολο να διασφαλίσουμε την αυθεντικότητα μιας είδησης. Ενας ελεύθερος δημοσιογράφος, το 1939, πρέπει να αφιερώσει σε αυτό όλη την προσοχή του. Διότι, αν δεν μπορεί να πει όλα όσα πιστεύει, μπορεί να μην πει αυτό που δεν πιστεύει ή που θεωρεί αναληθές. Μια ελεύθερη εφημερίδα κρίνεται εξίσου από αυτά που λέει και από αυτά που δεν λέει. Αυτή η αρνητική ελευθερία είναι, μακράν, η πιο σημαντική όλων. Διότι προετοιμάζει την έλευση της αληθινής ελευθερίας. Κατά συνέπεια, μια ανεξάρτητη εφημερίδα παραθέτει την πηγή των πληροφοριών της, βοηθά το κοινό να τις αξιολογήσει, απορρίπτει την προπαγάνδα, απαλείφει τα υβρεολόγια, πραΰνει με σχόλια την ομογενοποίηση των πληροφοριών και, με δυο λόγια, υπηρετεί την αλήθεια στο ανθρώπινο μέτρο των δυνάμεών της.
 
Και φτάνουμε έτσι στην ειρωνεία. Μπορεί κανείς να δεχθεί, θεωρητικά, πως ένα πνεύμα που θέλει και μπορεί να επιβάλει περιορισμούς είναι αδιαπέραστο στην ειρωνεία. Δεν βλέπουμε τον Χίτλερ, για να χρησιμοποιήσουμε ένα παράδειγμα ανάμεσα σε άλλα, να χρησιμοποιεί τη σωκρατική ειρωνεία. Η ειρωνεία παραμένει λοιπόν ένα άνευ προηγουμένου όπλο εναντίον των υπερβολικά ισχυρών. Συμπληρώνει την άρνηση υπό την έννοια ότι επιτρέπει, όχι απλώς να απορρίπτουμε το ψευδές, αλλά να λέμε συχνά το αληθές. Ενας ελεύθερος δημοσιογράφος, το 1939, δεν συντηρεί πολλές ψευδαισθήσεις για την ευφυΐα αυτών που τον καταπιέζουν. Είναι απαισιόδοξος όσον αφορά τον άνθρωπο. Μια αλήθεια που διατυπώνεται σε δογματικό τόνο εννέα φορές στις δέκα λογοκρίνεται. Η ίδια αλήθεια ειπωμένη ευχάριστα δεν λογοκρίνεται παρά πέντε φορές στις δέκα. Ενας ελεύθερος δημοσιογράφος λοιπόν, το 1939, είναι απαραίτητα ειρωνικός, αν και συχνά παρά τη θέλησή του. Η αλήθεια και η ελευθερία είναι απαιτητικές μετρέσες, έχουν λίγους εραστές.
 
Είναι προφανές πως αυτή η πνευματική στάση δεν μπορεί να συντηρηθεί αποτελεσματικά χωρίς ένα ελάχιστο επιμονής. Πολλά εμπόδια τίθενται στην ελευθερία της έκφρασης. Δεν είναι τα πιο σοβαρά που μπορούν να αποθαρρύνουν ένα πνεύμα. Γιατί οι απειλές, οι παύσεις, οι διώξεις έχουν γενικά στη Γαλλία το αντίθετο από το ποθούμενο αποτέλεσμα. Πρέπει όμως να παραδεχθούμε πως υπάρχουν εμπόδια που αποθαρρύνουν: η σταθερή ανοησία, η οργανωμένη νωθρότητα, η επιθετική βλακεία, και αυτά είναι μόνο μερικά. Να το μεγάλο εμπόδιο επί του οποίου πρέπει να θριαμβεύσουμε. Η επιμονή είναι εδώ θεμελιώδης αρετή. Με τρόπο παράδοξο αλλά προφανή, τίθεται στην υπηρεσία της αντικειμενικότητας και της ανοχής.
 
Ιδού λοιπόν ένα σύνολο κανόνων για τη διατήρηση της ελευθερίας ακόμα και στους κόλπους της δουλείας. Και μετά; θα ρωτήσει κάποιος. Μετά; Ας μη βιαζόμαστε. Αν κάθε Γάλλος θελήσει να προστατεύσει στη σφαίρα του ό,τι θεωρεί αληθές και δίκαιο, αν θελήσει να βοηθήσει με τον αδύναμο τρόπο του στην περιφρούρηση της ελευθερίας, να αντισταθεί στην εγκατάλειψη και να κάνει γνωστή τη βούλησή του, τότε και μόνο τότε αυτός ο πόλεμος θα κερδηθεί, με την ουσιαστική έννοια της λέξης. Η αρετή του ανθρώπου είναι να αντέξει απέναντι σε ό,τι τον ακυρώνει».

Απόψεις