Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Επανένωση, διευθέτηση, δανεισμός…. κατάντια

Πριν από δύο μήνες ο Ημεροδρόμος έγραφε ότι  «η κατάντια στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι το..

Πριν από δύο μήνες ο Ημεροδρόμος έγραφε ότι  «η κατάντια στο θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι το αυτονόητο αποτέλεσμα όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων και των χειρισμών τους στο θέμα» (https://www.imerodromos.gr/katantia-telos-i-diekdikisi-archizei-i-dieythetisi/), με αφορμή τις δηλώσεις του πρωθυπουργού περί «διευθέτησης» του θέματος, όπου η διευθέτηση σημαίνει «δανεισμό» των Γλυπτών, δηλαδή αποδοχή και αναγνώριση του κλεπταποδόχου.

Σήμερα, μπορούμε πλέον να μιλάμε για πλήρη απαξίωση και εκχυδαισμό του αιτήματος του επιστροφής των κλεμμένων Γλυπτών και μάλιστα με αφορμή την έκθεση στο Μουσείο της Ακρόπολης του παρθενώνειου θραύσματος Fagan, το οποίο προέρχεται από την ανατολική ζωφόρο και σχετίζεται με τις βιαιοπραγίες του Ελγιν επί του μνημείου. Πρόκειται βέβαια για αντιδάνειο, καθώς το Μουσείο Ακρόπολης αποστέλλει δύο ευρήματα για να εκτεθούν στο Μουσείο του Παλέρμο για ίσο χρόνο (4+4 έτη), σύμφωνα με την σχετική Απόφαση του ΥΠΠΟΑ.

Ωστόσο, οι επικοινωνιακή παράτα που στήθηκε και οι διαδοχικές δηλώσεις των τελευταίων ημερών, δείχνουν ότι «η ελληνική κυβέρνηση για πρώτη φορά από τη δεκαετία του 1980 φαίνεται να εγκαταλείπει οριστικά το αίτημα της επανένωσης των αρχιτεκτονικών γλυπτών που αποσπάστηκαν βίαια από τον Παρθενώνα, και εισάγει πλέον (έστω και μετωνυμικά) το αίτημα για «δανεισμό και ανταλλαγή» των γλυπτών με το Βρετανικό Μουσείο!», όπως καταγγέλει σε σχετική ανακοίνωση και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.

Οι αρχαιολογοί επισημαίνουν πως «διαφημίζοντας με τόση επιμονή τον δανεισμό για 4+4 χρόνια του θραύσματος από το Μουσείο του Παλέρμο, η ελληνική κυβέρνηση ουσιαστικά αποδέχεται την νόμιμη «κυριότητα» της «συλλογής Έλγιν», αδυνατίζοντας την επιχειρηματολογία για «κλοπή» τους από το κορυφαίο μνημείο και υπονομεύοντας τα βασικά επιχειρήματα της χώρας μας στον πολυετή αγώνα για την επιστροφή των παρθενώνιων γλυπτών στο μνημείο όπου ανήκουν».

Στη λογική του δανεισμού ο ΣΕΑ αντιπαραβάλει εξάλλου η απόφαση του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης το 2006 να παραχωρήσει -και όχι να δανείσει- θραύσμα του λίθου VIII της Βόρειας Ζωφόρου του Παρθενώνα, που βρισκόταν στην πανεπιστημιακή συλλογή του, απόφαση που δυστυχώς αποσιωπάται στην σημερινή ρητορική του ΥΠΠΟΑ και του Μουσείου Ακρόπολης.

Τονίζει, επίσης, ότι «οι πολιτιστικές ανταλλαγές μεταξύ Μουσείων είναι προφανώς ευκταίες εντός συγκεκριμένων ορίων, που δεν θα μετατρέπουν την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας σε «ανταλλάξιμο είδος». Όπως είχαμε επισημάνει και κατά την ψήφιση του Ν. 4671/2020, ανησυχούμε για «τη θεσμοθέτηση μίας νέας αντίληψης για τις ελληνικές αρχαιότητες ως αντικειμένων συναλλαγής ανάμεσα σε ελληνικά μουσεία και φορείς του εξωτερικού». Εξάλλου, αυτή η αντίληψη παραβιάζει το πνεύμα του ίδιου του Ν. 3028/2002, στον οποίο (άρθρο 7) ορίζεται ότι οι αρχαιότητες είναι πράγματα εκτός συναλλαγής» .

Δείτε ολόκληρη των ανακοίνωση:

ΣΕΑ-ΘΡΑΥΣΜΑ-FAGAN

***

  

Σχετικά θέματα

Απόψεις