Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Ακρίβεια: Το 2024 έρχεται με ανατιμήσεις μέχρι και 55% στα σούπερ μάρκετ – Παρακολουθεί η κυβέρνηση!

Με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία αναφέρονται ανατιμήσεις σε περίπου 100 κωδικούς, μεταξύ άλλων από 20% έως 55%

Με νέες ανατιμήσεις αναμένεται να κάνει ποδαρικό το 2024 στα σούπερ μάρκετ, καθώς καταφτάνουν οι νέοι τιμοκατάλογοι των προμηθευτών. Σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς Circana, οι τιμές των FMCG (ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα) θα αυξηθούν μεσοσταθμικά κατά 4,5% το 2024, από 7,3% το 2023. Ειδικά στα τρόφιμα προβλέπονται αυξήσεις 4,6%, από 7,2% το 2023.

Την παραπάνω πρόβλεψη παρουσίασε στο ετήσιο συνέδριο του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτών (ΙΕΛΚΑ) η διευθύντρια πωλήσεων της Circana Δήμητρα Κατσίπη, εκτιμώντας ότι η επόμενη χρονιά θα είναι πληθωριστική, αλλά όχι με την ίδια δυναμική όσο το 2023.

Σύμφωνα με δημοσιοποιημένες πληροφορίες, oι οποίες δεν έχουν διαψευσθεί, στις λίστες που αποστέλλουν στα σούπερ μάρκετ οι επιχειρήσεις (βιομηχανίες, χονδρέμποροι, εισαγωγείς) περιλαμβάνονται ανατιμήσεις που κινούνται κατά μέσο όρο στο 6%, ενώ σε ορισμένα προϊόντα αγγίζουν διψήφια ποσοστά.

Με βάση τα μέχρι τώρα στοιχεία αναφέρονται ανατιμήσεις σε περίπου 100 κωδικούς, μεταξύ άλλων από 20% έως 55%, στα κρασιά ώς 19%, κονσέρβες έως 14%, κριτσίνια έως 10%, όσπρια και ρύζι έως 10%, μπάρες δημητριακών 9%, δημητριακά για πρωινό έως 8%, πατατάκια έως 8%, κατεψυγμένα λαχανικά περίπου 8%, αλλαντικά έως 8%, σοκολατοειδή έως 8%, προϊόντα προσωπικής υγιεινής έως 5% και γαλακτοκομικά 3,7%. 

Oι τιμοκατάλογοι που δημοσιοποιούνται λειτουργούν εν μέρει «τροχιοδεικτικά», για να δοκιμάσουν τις αντοχές του λιανεμπορίου, αφού μέχρι τις τελικές συμφωνίες μεσολαβούν διαπραγματεύσεις ανάλογα με τη δύναμη κάθε αλυσίδας. Σε αυτές λαμβάνονται υπόψη οι προωθητικές ενέργειες-προσφορές που συμφωνούνται μεταξύ λιανέμπορου και προμηθευτή, αλλά και οι όροι που θέτουν τα σούπερ μάρκετ για την προβολή των προϊόντων στο ράφι.

Οι νέες ανατιμήσεις αναμένεται να έχουν περάσει σταδιακά στα ράφια των σούπερ μάρκετ μέχρι το τέλος Ιανουαρίου, ανάλογα και με τα αποθέματα που έχουν οι μεγάλες αλυσίδες στις αποθήκες τους. Στην πλειονότητά τους οι εταιρείες που προχωρούν σε αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων τους το κάνουν το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου. Ωστόσο θεωρείται σχεδόν αναμενόμενο από πηγές του λιανεμπορίου ότι κάποιες εταιρείες θα ανακοινώσουν ανατιμήσεις και σε δεύτερο χρόνο.

Πυροσβεστικά μέτρα

Σε αυτό το κλίμα, τα μέτρα που έχει προαναγγείλει το υπουργείο Ανάπτυξης για το 2023 λειτουργούν κυρίως πυροσβεστικά, με βασικό κορμό τη νομοθετική πρωτοβουλία για τον έλεγχο των προσφορών. Ο υπουργός Κώστας Σκρέκας έχει δηλώσει ότι η νέα ρύθμιση θα είναι έτοιμη μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2024, ενώ θα περιέχει διατάξεις που απαγορεύουν τις εκπτώσεις σε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί προηγουμένως, με σκοπό να καταπολεμηθούν οι πλασματικές εκπτώσεις.

Στην ίδια λογική αναχαίτισης της ακρίβειας ψηφίστηκε στη Βουλή, με τροπολογία του υπ. Ανάπτυξης, η παράταση της ισχύος του νόμου κατά της αθέμιτης κερδοφορίας ώς και τον Ιούνιο του 2024. Πρόκειται για το περίφημο «πλαφόν» στο μικτό περιθώριο κέρδους, το οποίο δεν μπορεί να ξεπερνάει το ύψος που είχε τον Δεκέμβριο του 2021, σε είδη που κρίνονται απαραίτητα για τη διαβίωση. Ως τα μέσα του 2024 παρατείνεται και το «καλάθι του νοικοκυριού», ενώ σύμφωνα με δηλώσεις του υπ. Ανάπτυξης, θα εξεταστεί στη συνέχεια αν θα παραταθούν οι ρυθμίσεις και για το υπόλοιπο του 2024.

Από efsyn.gr

Σχετικά θέματα

Απόψεις