Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

100 χρόνια από το θάνατο του Λένιν: Σήμερα η μεγάλη εκδήλωση της ΚΕ του ΚΚΕ με συναυλία κλασικής μουσικής

Μια ξεχωριστή εκδήλωση διοργανώνει η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατο του Λένιν, σήμερα, Τετάρτη 20..

Μια ξεχωριστή εκδήλωση διοργανώνει η Κεντρική Επιτροπή του ΚΚΕ, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τον θάνατο του Λένιν, σήμερα, Τετάρτη 20 Μάρτη, στις 20.00 (ώρα προσέλευσης 19.30), στην έδρα της ΚΕ του ΚΚΕ, στον Περισσό.

Η εκδήλωση θα ξεκινήσει με ομιλία του ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρη Κουτσούμπα, και θα ολοκληρωθεί με συναυλία συμφωνικών έργων Σοβιετικών συνθετών.

Η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, υπό τη διεύθυνση του Χρήστου Κολοβού, θα ερμηνεύσει δύο μοναδικά έργα αφιερωμένα στην Οκτωβριανή Επανάσταση.

Η αρχή θα γίνει με το συμφωνικό έργο «Οκτώβρης» του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, γραμμένο το 1967 για τα 50 χρόνια της Οκτωβριανής Επανάστασης.

Είναι το Νο 131 στην εργογραφία του σπουδαίου συνθέτη, που έζησε και μεγαλούργησε ως μουσικοσυνθέτης στην ΕΣΣΔ. Εγραψε 15 συμφωνίες, όπερες, μουσική για μπαλέτο, κινηματογράφο, θέατρο. Για το σπουδαίο έργο του τιμήθηκε με πλήθος βραβείων στην ΕΣΣΔ, ενώ ήταν ο πρώτος μουσικός που ανακηρύχτηκε Ηρωας της Σοσιαλιστικής Εργασίας. Το 1961 έγινε μέλος του ΚΚΣΕ.

Στο κεντρικό τμήμα του «Οκτώβρη» υπάρχει και το «Τραγούδι των παρτιζάνων», που είχε γράψει για την ταινία των αδελφών Βασίλιεφ «Οι ημέρες του Βολοτσάγεφ». «Πριν από λίγους μήνες ήμουν στα στούντιο Mosfilm, όπου η παλιά ταινία των αδερφών Βασίλιεφ, για την οποία έγραψα τη μουσική, ετοιμαζόταν για επανέκδοση. Οταν το άκουσα ξανά, ένιωσα ότι το “Τραγούδι των παρτιζάνων” δεν μου είχε βγει άσχημα. Εντελώς απροσδόκητα “άκουσα” ολόκληρο το μελλοντικό συμφωνικό μου ποίημα και άρχισα να το γράφω…».

Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε στις 16 Σεπτέμβρη 1967, στη Μεγάλη Αίθουσα του Ωδείου της Μόσχας, ερμηνευμένη από την Κρατική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΣΣΔ.

 
Ο Ντ. Σοστακόβιτς
Ο Ντ. Σοστακόβιτς

Η συναυλία θα ολοκληρωθεί με την «Επετειακή Συμφωνία» του Βολοντιμίρ Θεμελίδη, γραμμένη το 1927, σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση και μια από τις ελάχιστες παγκοσμίως.

Στα μόλις 26 χρόνια που έζησε ο Βολοντιμίρ Θεμελίδης, που ο πατέρας του ήταν ποντιακής καταγωγής και η μητέρα του Ουκρανή, πρόφτασε και άφησε σπουδαία έργα: Συμφωνίες, μουσική για όπερα, μπαλέτο, θεατρικά έργα, μουσική δωματίου… Ως μέλος του Πανουκρανικού Συλλόγου Επαναστατών Μουσικών, τον Θεμελίδη τον απασχολούσε ιδιαίτερα πώς με το έργο του θα υμνήσει τον κόσμο που «γεννιέται» και τη σημασία τού να αγωνίζεται κανείς γι’ αυτόν.

Αξίζει μόνο να σημειώσουμε ότι το κοινό που θα βρεθεί στον Περισσό θα έχει την τύχη να ακούσει αυτό το έργο ολόκληρο. Πλέον, όπου παίζεται, κύρια στην Ουκρανία, απουσιάζει για ευνόητους λόγους το τελευταίο μέρος του έργου…

Η «Επετειακή Συμφωνία» είναι το πρώτο έργο του συνθέτη, με το οποίο στράφηκε στο θέμα της επανάστασης. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Οδησσό, στις 6 Νοέμβρη 1927. Οι ακροατές την υποδέχτηκαν με τέτοιον ενθουσιασμό που ζητούσαν να επαναληφθεί το τρίτο μέρος της.

Στο έργο κυριαρχεί η ενεργή κίνηση. Το θέμα της συμφωνίας αποτελείται από ρωσικά και ουκρανικά θέματα τραγουδιού και χορού και μετρημένους αλλά έντονους τονισμούς από επαναστατικά τραγούδια και εμβατήρια, όπως το «Επέσατε Θύματα», «Γενναίοι Σύντροφοι» κ.ά.

Στο φινάλε της συμφωνίας μπλέκεται το παραδοσιακό ρωσικό τραγούδι «Οι βαρκάρηδες του Βόλγα» μαζί με τη «Διεθνή», φανερώνοντας το φωτεινό μέλλον της ανθρωπότητας, ένας σαφής υπαινιγμός ότι ο Θεμελίδης αντιλαμβανόταν τον αγώνα του σοβιετικού προλεταριάτου για την οικοδόμηση του σοσιαλισμού ως ένα μεγάλο διεθνιστικό καθήκον.

Οπως σημειωνόταν στον πρόλογο του έργου, «ίσως να μην είναι όλες οι σελίδες της πρώτης παρτιτούρας πρωτότυπες και ισάξιες, αλλά αυτό αντισταθμίζεται από την εξαιρετική ειλικρίνεια, την ευρηματικότητα της έκφρασης και τη διακαή επιθυμία του συνθέτη να κατανοήσει και να ενσωματώσει στη δική του συμφωνία το επαναστατικό θέμα, τη νέα ζωή και το καινούργιο νόημα της εποχής».

 
Ο Β. Θεμελίδης
Ο Β. Θεμελίδης

Σχετικά θέματα

Απόψεις