Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Βουλή: «Καλή Χρονιά» με μια ιδιωτικοποίηση!

Την μείωση κατά 30% του ποσοστού του δημοσίου στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», που γίνεται πλέον μειοψηφικό, προβλέπει το πρώτο νομοσχέδιο του 2024

«Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται» λέει η λαϊκή ρήση και αυτό φάνηκε στη Βουλή: Το πρώτο νομοσχέδιο που έφερε η κυβέρνηση για το 2024 ήταν μία ακόμη εκποίηση του εθνικού πλούτου της χώρας. Αυτή την φορά σχετίζονταν με τις μετοχές του δημοσίου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Aποδεικνύεται και έτσι πως είτε υπάρχουν μνημόνια, είτε όχι, η πολιτική που πρεσβεύει η κυβέρνηση θα συνεχίζει απαρέγκλιτα να εφαρμόζεται.

Με νομοσχέδιο – σύμβαση, που έφερε το υπουργείο Οικονομικών στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, προβλέπεται πως το ποσοστό του δημοσίου στον αερολιμένα μειώνεται από το 55% , που ήταν έως σήμερα, στο 25% , με το 30% να κατευθύνεται στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών προκειμένου να διατεθεί σε επενδυτές. Από αυτό το 30% ένα 10% θα διατεθεί στον καναδικό όμιλο Avi Alliance. Έτσι, εκτός από τη μείωση των δικαιωμάτων του δημοσίου, αυτό σημαίνει αυτόματα πως (και) τυπική πλειοψηφία στη διαχείριση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» αποκτά η μέχρι σήμερα διαχειρίστρια εταιρία καναδικών συμφερόντων που θα διαθέτει το 50% των μετοχών (από 40% που είχε). Ενα 5% διαθέτει και ο επιχειρηματικός όμιλος Κοπελούζου.

Εξυπακούεται πως ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών δεν συνιστά κάποια… προβληματική οικονομικά επιχείρηση, ώστε η κυβέρνηση να έχει έστω αυτή την δικαιολογία. Αντιθέτως το 2023 κατέγραψε ρεκόρ όλων των εποχών με πάνω από 28 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ στο 9μηνο του 2023 ο τζίρος του αυξήθηκε κατά 29% και τα καθαρά του κέρδη κατά 43%. Πιο συγκεκριμένα το 9μηνο του 2023 τα έσοδα ανήλθαν σε 463.6 εκατ. ευρώ κέρδη προ φόρων.

Εντύπωση προκαλούν και άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου. Μια εξ αυτών προβλέπει πως η καναδική εταιρεία θα μπορεί να συνάπτει συμβάσεις μεγάλης διάρκειας για μισθώσεις και παραχωρήσεις χώρων και υπηρεσιών του αερολιμένα. Θα έχουν μάλιστα ημερομηνία λήξης μεταγενέστερη από τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης, αφού αυτή διαρκεί 50 χρόνια και λήγει το 2045! Σε αυτές τις περιπτώσεις απαιτείται έγκριση του υπουργείου Οικονομίας, όμως υπάρχει διάταξη που προβλέπει πως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου δεν μπορεί να καθυστερεί τέτοιες εγκρίσεις δίχως δικαιολογία! Πρόκειται για μια ρύθμιση που μοιάζει τουλάχιστον …υπαγορευμένη.

Ο Θάνος Πετραλιάς

      Ο υφυπουργός Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς ήταν σαφής ως προς την ουσία του νομοσχεδίου λέγοντας πως συνιστά στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης η είσοδος του Διεθνή Αερολιμένα στο Χρηματιστήριο. Μάλιστα ξεκαθάρισε πως για την είσοδο αυτή «είναι διάφορα πράγματα εταιρικής διακυβέρνησης που πρέπει να ακολουθούνται. Μέσα σε αυτά είναι και ότι πρέπει αυτός που ασκεί τη διοίκηση, το μάνατζμεντ, να έχει το 50%. Τώρα υπάρχει το παράδοξο στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να ασκεί το μάνατζμεντ μια εταιρεία που έχει το 40%. Πρέπει όταν μια εταιρεία είναι στο χρηματιστήριο να έχει το 50% για να ασκεί το μάνατζμεντ».

Αιτιολογώντας συνολικά την απόφαση της κυβέρνησης ο Θάνος Πετραλιάς είπε πως στόχος είναι «να αυξηθεί η κεφαλαιοποίηση της ελληνικής κεφαλαιαγοράς. Είναι, νομίζω, η έβδομη μεγαλύτερη εταιρεία που μπαίνει στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών, που σημαίνει ότι η ελληνική χρηματαγορά γίνεται πλέον ανεπτυγμένη, developed. Για τις ξένες οικονομίες θεωρείται πλέον μια ανεπτυγμένη χρηματαγορά με την εισαγωγή αυτή».  Υποστήριξε επίσης πως πλέον «θα μπορούν να επενδύσουν και οι Έλληνες πολίτες και οι ελληνικές εταιρείες».

Ο υφυπουργός περιέγραψε και πού θα πάνε τα χρήματα από την ιδιωτικοποίηση αυτή: «’Οπως προβλέπεται με βάση τη νομοθεσία, τα χρήματα από την πώλησή του ΔΑΑ πηγαίνουν στην αποπληρωμή του χρέους, όταν πουλάει κάτι το ΤΑΙΠΕΔ ή όταν μοιράζει σε μερίσματα, με ότι σημαίνει αυτό για τη μείωση των τόκων που πληρώνει το δημόσιο ετησίως» και «ότι σημαίνει αυτό για την ανάπτυξη της ελληνικής κεφαλαιαγοράς και των ελληνικών επιχειρήσεων και της ελληνικής οικονομίας».

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο ίδιο νομοσχέδιο η κυβέρνηση συμπεριέλαβε και την ενίσχυση που δόθηκε κατά την διάρκεια της πανδημίας στην αεροπορική εταιρία Aegean. Πανηγύρισε, δε, πως από τα 120 εκατομμύρια που έδωσε το ελληνικό κράτος (οι φορολογούμενοι δηλαδή) θα πάρει πίσω τα 85! Ο Θάνος Πετραλιάς είπε πως «τα 120 εκατομμύρια που δώσαμε τον Ιούλιο του 2021, ήταν grant δεν ήταν δάνειο. Όλες οι χώρες δώσανε επιχορηγήσεις στις αεροπορικές τους μεταφορές, οι οποίες είχαν κλείσει με κρατική εντολή». Πρόσθεσε, δε, πως το δημόσιο «αντί να λάβει το 1/3 πίσω, λαμβάνει το 71% της ενίσχυσης πίσω. Αντί να λάβει 40, λαμβάνει 85 εκατομμύρια πίσω» λόγω τη καλής πορείας της μετοχής στο χρηματιστήριο». 

Στα αξιοσημείωτα της συνεδρίασης ήταν το ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επιφυλάχθηκε για τη θέση που θα τηρήσει απέναντι στο νομοσχέδιο όταν αυτό έλθει στην Ολομέλεια της Βουλής ενώ καταψήφισαν τα υπόλοιπα κόμματα όπως για παράδειγμα το ΠΑΣΟΚ, το ΚΚΕ και η Νέα Αριστερά.

Σχετικά θέματα

Απόψεις