Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

«Βάκχαι» του Ιάννη Ξενάκη σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα

Το σπάνιο έργο «Βάκχαι» του Ιάννη Ξενάκη, παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη με τη μορφή παράστασης, σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα στην..

Το σπάνιο έργο «Βάκχαι» του Ιάννη Ξενάκη, παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη με τη μορφή παράστασης, σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, για δύο μόνο παραστάσεις, 11 και 12 Ιουλίου 2018, στο πλαίσιο του κύκλου Ημέρες Μουσικού Θεάτρου.

Έχει χαρακτηριστεί έργο-πρόκληση υψηλών μουσικών και φωνητικών απαιτήσεων, το οποίο ανέβηκε μόνο μία φορά, το 1993, στο Λονδίνο και δεν ηχογραφήθηκε ποτέ.

Ένας ερμηνευτικός άθλος, οι «Βάκχαι» του Ιάννη Ξενάκη, αποτελούν σκηνική μουσική για δεκαεξαμελή γυναικεία χορωδία, έναν βαρύτονο που ερμηνεύει τον ρόλο του Διόνυσου και μια εννεαμελή ορχήστρα, αποτελούμενη αποκλειστικά από πνευστά και κρουστά όργανα. Συμμετέχει το μουσικό σύνολο ARTéfacts ensemble η Χορωδία της ΕΡΤ. Διευθύνει ο Νίκος Βασίλειου.

«Το ζήτημά μου δεν είναι να προκαλέσω τον ακροατή, αλλά τον ίδιο τον εαυτό μου. Αυτό είναι το πιο δύσκολο πράγμα, που πρέπει να κατανοήσει και να κάνει κάποιος, και όχι να άγεται και να απορροφάται από την επιτυχία του, από την πιθανή σκέψη της επιτυχίας ή του πλουτισμού από την επιτυχία της μουσικής που κάνει» έχει πεί ο Ιάννης Ξενάκης .

Οι «Βάκχες» είναι σύνθεση του 1993, κατόπιν παραγγελίας του Opera Factory του Λονδίνου . Μετά το ανέβασμα του 1993, το έργο δεν παρουσιάστηκε πουθενά ούτε ηχογραφήθηκε, γεγονός που ίσως οφείλεται στην ήδη επιβαρυμένη υγεία του συνθέτη αλλά και στην τεράστια δυσκολία της φωνητικής και μουσικής εκφοράς του ερασμιακού κειμένου που επιβάλλει ο συνθέτης στις γυναίκες χορωδούς των Βακχών.

***

Ιάννης Ξενάκης – Βάκχαι

Σκηνοθεσία: Γιάννoς Περλέγκας 

Μουσική διεύθυνση: Νίκος Βασιλείου

Δραματουργία: Γιάννος Περλέγκας, Λουκία Χουλιάρα, Δήμητρα Ευθυμιοπούλου, Μάγδα Καυκούλα 

Σκηνικά, κοστούμια: Λουκία Χουλιάρα 

Κίνηση: Δήμητρα Ευθυμιοπούλου 

Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος 

Μουσική προετοιμασία: Νίκος Βασιλείου, Φρίξος Μόρτζος 

Βοηθός σκηνοθέτη: Γεωργία Συριοπούλου

Βοηθός της σκηνογράφου: Γεωργία Μπούρα

Βαρύτονος (Διόνυσος): Αρκάδιος Ρακόπουλος 
Περφόρμερ: Δήμητρα Ευθυμιοπούλου (Αγαύη), Μάγδα Καυκούλα (Σεμέλη)

Μουσικό σύνολο ARTéfacts ensemble (Θηβαίοι, ακόλουθοι του Πενθέα)
Ζαχαρίας Ταρπάγκος (πίκολο), Κώστας Γιοβάνης (όμποε), Ανδρέας Σπυρόπουλος (κόντρα φαγκότο), Μάνος Βεντούρας (κόρνο), Δημήτρης Γκόγκας (τρομπέτα), Σπύρος Βεργής (τρομπόνι), Κώστας Μποτίνης, Κώστας Σερεμέτης, Θοδωρής Βαζάκας (κρουστά)

Συμμετέχουν μέλη της Χορωδίας της ΕΡΤ (Ασιάτισσες, ακόλουθοι του Διονύσου)
Υψίφωνοι Σταυρούλα Γιαννακοπούλου, Πέννυ Δεληγιάννη, Μαρία Ζαβίτσα, Έλλη Μουχτάρη, Όλγα Μπαλωμένου, Λουντμίλα Μπονταρένκο, Μαρίνα Ρετσκάλοβα, Χέδερ Χέλιγκερ 
Μεσόφωνοι Βάσω Καριώτη, Αμάντα Κριτσωτάκη, Σοφία Μάλαμα, Τζίνα Μαρκουλή, Σοφία Πετρίδη, Μαρία Τανάγια, Μάγδα Τζαβέλα, Κίτσα Τροχάνη.

Έγχρωμες φωτογραφίες: Γεράσιμος Δομένικος – Ασπρόμαυρες φωτογραφίες: Γεωργία Μπούραβοηθός σκηνογράφου της παράστασης. 

***

Σκηνοθετικό σημείωμα
 
Προσπαθήσαμε να εικονοποιήσουμε τρεις κόσμους.
 
Ο ένας κόσμος είναι αυτός της νέας θρησκείας: νέας όσο και παλιάς. Είναι ο κόσμος των δεκαέξι Βακχών και του Διόνυσου. Μια παλιά, ξεχασμένη πίστη, όπως κάθε πίστη που έχει εξοριστεί από τον ασπόνδυλο, σύγχρονο κόσμο μας και υπενθυμίζει την αδήριτη, αναπότρεπτη επιστροφή της.
 
Ο δεύτερος κόσμος είναι ο κόσμος της Θήβας και του Πενθέα. Στην παράσταση ο κόσμος αυτός εκπροσωπείται από τους μουσικούς και τον ίδιο τον διευθυντή της ορχήστρας. Ο διευθυντής ορχήστρας είναι ο Πενθέας μας. Ένας Πενθέας που φιλοδοξεί να βάλει τάξη στο χάος, να χαλιναγωγήσει τα ένστικτα, τα δικά του, των μουσικών του και της χορωδίας του, και να επιβληθεί πάνω σε αυτό το τόσο σοφά οργανωμένο χάος του Ευριπίδη και του Ξενάκη.
 
Είναι μεγάλη η χαρά μας που βρήκαμε στο πρόσωπο του Νίκου Βασιλείου έναν τόσο άξιο συνομιλητή και μοιραστήκαμε μαζί του τη χαρά της ορειβασίας αυτού του υπέροχα κι αβάσταχτα δύσκολου έργου. Με την έλευση του Διόνυσου, ο Πενθέας έχει να αντιμετωπίσει επί της ουσίας έναν δεύτερο μαέστρο. Οι Βάκχες μοιάζουν να υπακούν σε έναν δικό τους εσωτερικό μετρονόμο, διαφορετικό από αυτόν της ορχήστρας. Προσπαθήσαμε λοιπόν να δούμε την πάλη αυτών των δύο διευθυντών ορχήστρας, του Διόνυσου και του Πενθέα.
 
Ο τρίτος κόσμος είναι καθαρά δικής μας επινόησης. Είναι δυο γυναίκες, δυο κορίτσια που θα μπορούσαμε να πούμε ότι συμβολίζουν τον κόσμο του ασυνείδητου, του ονείρου ή του εφιάλτη. Καθεμιά από αυτές είναι κοντά στους δύο πρωταγωνιστές, τον Διόνυσο και τον Πενθέα. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι είναι οι μητέρες τους, η Σεμέλη και η Αγαύη αντίστοιχα. Ταυτοχρόνως, όμως, επιτελούν και άλλους ρόλους τους οποίους θέλουμε να αφήσουμε ανοιχτούς στην ανάγνωση του κοινού, χωρίς να τους προσδιορίσουμε φιλολογικά.
 
Πάντως, η ανάγνωσή μας σημαδεύτηκε από την εξής διαπίστωση: οι Βάκχες αρχίζουν με έναν γιο να επιστρέφει στη γενέθλια πόλη του, υποστηρίζοντας πως η νεκρή μητέρα του για εκείνον είναι ακόμα ζωντανή, και τελειώνουν με μια μητέρα να κρατάει το κομμένο κεφάλι του νεκρού της γιου, που η ίδια σκότωσε, διαπιστώνοντας πως είναι οριστικά και αμετάκλητα νεκρός. Κατά τη διάρκεια του έργου, δύο αγόρια προσπαθούν να διαχειριστούν τον βίαιο αποχωρισμό τους από τη μητέρα τους. 
 
***
Σύνοψη των έξι χορικών των Βακχών (και της σκηνής του σεισμού):
 
Ο Ιάννης Ξενάκης επέλεξε να χρησιμοποιήσει μόνο τα έξι χορικά από τις Βάκχες του Ευριπίδη, εξοβελίζοντας όλα τα επεισόδια της τραγωδίας. Από τους ρόλους, περιορίζεται να κρατήσει μόνο τον Διόνυσο, κι εκείνον ελάχιστα: διαλέγει έναν εξαιρετικά μικρό διάλογο του Διόνυσου με τον Χορό, από τη σκηνή του σεισμού, πριν ο Διόνυσος γκρεμίσει μέρος του παλατιού του Πενθέα.
 
Πάροδος: Οι Ασιάτισσες ακόλουθοι του θεού μακαρίζουν όσους πιστεύουν σε αυτόν. Ομνύουν στο όνομά του και καλούν τη Θήβα να θυμηθεί τον θάνατο της Σεμέλης, το γιατί οι αδελφές της δεν πίστεψαν ποτέ πως εκείνη ζευγάρωσε με τον Δία και γέννησε τον Διόνυσο, και καλούν την πόλη να ασπαστεί τη νέα θρησκεία. 
 
Στάσιμο Πρώτο: Ο Χορός καλεί τη φτερωτή θεά Ευσέβεια να κατέβει στη γη για να δει την ύβρη που διέπραξε ο Πενθέας απέναντι στον θεό με την επίθεσή του στον Κάδμο και τον Τειρεσία. Εκφράζει τη γνώμη πως η εξυπνάδα δεν είναι σοφία και προειδοποιεί την πόλη να κρατηθεί μακριά από τους άμυαλους άντρες. 
 
Στάσιμο ΔεύτεροΜετά τη φυλάκιση του Διόνυσου, τα μέλη του Χορού αποκηρύσσουν τον Πενθέα, ο οποίος έχει απειλήσει με φυλάκιση και τις ίδιες, και απευθύνουν έκκληση στον θεό τους να τις σώσει και να εμφανιστεί για να τιμωρήσει τον αντίπαλό του. 
 
Σκηνή του σεισμού: Ο Διόνυσος εισακούει την έκκληση του Χορού, και για πρώτη φορά στο έργο εμφανίζεται με την θεϊκή του υπόσταση. Συστήνεται ως γιος του Δία και της Σεμέλης, επιστρατεύει την καταστροφική δύναμη του σεισμού και γκρεμίζει μέρος του παλατιού του Πενθέα. Έπειτα ρίχνει τον κεραυνό του. Ο Χορός βλέπει τις φλόγες να τυλίγουν το ιερό μνήμα της Σεμέλης.
 
Στάσιμο ΤρίτοΟ Χορός αναρωτιέται για τη φύση της Σοφίας, υπενθυμίζει ότι ο θεός δεν ξεγελιέται, και αναλύει έντονα τη διπλή του φύση: εμφανίζεται ιδιαίτερα φιλεύσπλαχνος στον άνθρωπο εκείνο που αποζητά την ειρήνη και τις χαρές της απλής ζωής, και αποδεικνύεται ιδιαίτερα εκδικητικός σε εκείνον τον θνητό που κυνηγά να κατακτήσει θεϊκές ιδιότητες. 
 
Στάσιμο Τέταρτο: Οι Ασιάτισσες παροτρύνουν τις Θηβαίες, και ειδικά την Αγαύη, να εξαπολύσουν τη μανία τους εναντίον του Πενθέα. Υμνούν τον Διόνυσο ως θεό εκδικητή. 
 
Στάσιμο Πέμπτο: Μετά την αναγγελία του θανάτου του Πενθέα, οι γυναίκες τραγουδούν ένα τραγούδι θριάμβου. Προετοιμάζουν την είσοδο της Αγαύης στη σκηνή, τονίζοντας εκδικητικά πως είναι πολύ όμορφο να βάφεις κόκκινα τα χέρια σου με το αίμα του παιδιού σου. 
***

11, 12 Ιουλίου 2018 -Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής – Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος -Ώρα έναρξης: 20.30. Τιμές εισιτηρίων 12, 15 ευρώ- Φοιτητικό, παιδικό 8 ευρώ.

Προπώληση εισιτηρίων: ΤΑΜΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΣ ΣΤΟ ΚΠΙΣΝ – Τ. 2130885700 (Καθημερινά 09.00-21.00) – ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ PUBLIC & http://tickets.public.gr/https://www.ticketservices.gr/event/iannis-xenakis-the-bacchae/?lang=el – www.nationalopera.gr

Σχετικά θέματα

Απόψεις