Το νεοαποικιοκρατικό ξεπούλημα του ΟΛΘ

Με τη μορφή του κατεπείγοντος εισήχθη την Πέμπτη στη Βουλή, το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για το ξεπούλημα του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που από τη θέση της αντιπολίτευσης χαρακτήριζε «εθνικό και οικονομικό έγκλημα» την πώληση του ΟΛΘ, με συνοπτικές κοινοβουλευτικές διαδικασίες βάζει την υπογραφή της στην πώληση του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.

Η κυβέρνηση Τσίπρα, για πολλοστή φορά σε μια προσπάθεια να ρίξει «στάχτη» στα μάτια του λαού, ήρθε να «ντύσει» τη νεοφιλελεύθερη στρατηγική επιλογή της για εκχώρηση σημαντικών κρατικών υποδομών στο ιδιωτικό κεφάλαιο με το «μανδύα» του δήθεν εξαναγκασμού της, από τους δανειστές.

«Η κυβέρνηση είναι αφοσιωμένη στην λογική του δημοσίου συμφέροντος. Είναι άλλο πράγμα οι ιδιωτικοποιήσεις, που είχατε στο μυαλό σας και άλλο χαρακτήρα έχουν οι ιδιωτικοποιήσεις που εμείς είμαστε αναγκασμένοι να προωθήσουμε, αλλά τις προωθούμε και διαπραγματευόμαστε με έναν τέτοιο τρόπο, που εξυπηρετείται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, με βάση τις δυνατότητες που έχουμε, το δημόσιο συμφέρον». Αυτό ισχυρίστηκε ο υπουργός Ναυτιλίας, Π. Κουρουμπλής από το βήμα της Βουλής, αναμασώντας την καραμέλα της εξαναγκασμένης κυβέρνησης, για να δικαιολογήσει την συνειδητή πολιτική επιλογή της ιδιωτικοποίησης μιας σημαντικής πύλης εισόδου της χώρας, κρίσιμη ταυτόχρονα για την Άμυνα και την Ασφάλεια του λαού και της χώρας.

Χάρισμα στις πολυεθνικές

Κυβέρνηση και διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, με συντονισμένες κινήσεις ολοκληρώνουν την εκχώρηση του 67% του ΟΛΘ, με το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης να ανήκει πλέον κατά περίπου 93% σε ιδιώτες. Το υπόλοιπο 23% των μετοχών του, είχε φροντίσει να εκποιήσει η κυβέρνηση Σημίτη από το 2001 μέσω του χρηματιστηρίου, ενώ ένα ποσοστό περίπου 3% μετοχοποιήθηκε τα επόμενα χρόνια. Μετά την ολοκλήρωση της πώλησης, στο ΤΑΙΠΕΔ – στο οποίο έχει εκχωρηθεί τμήμα της δημόσιας περιουσίας – απομένει ένα ποσοστό της τάξης του 7,22%.

Το νομοσχέδιο με τον τίτλο «Κύρωση της από 2 Φεβρουαρίου 2018 τροποποίησης και κωδικοποίησης σε ενιαίο κείμενο της από 27 Ιουνίου 2001 Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της «Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.» και άλλες διατάξεις» που η κυβέρνηση εμφανίζει σαν μια «επωφελή συμφωνία» για το δημόσιο που δήθεν θα συνδράμει στην ανάπτυξη της χώρας, αποτελεί ξεπούλημα με νεοαποικιοκρατικά χαρακτηριστικά. Ειδικότερα:

Πρώτον: Το τίμημα της εξαγοράς ορίστηκε στα 231.926.000 ευρώ, όταν την ίδια στιγμή η εταιρεία έχει ήδη 75,6 εκατομμύρια ταμειακά διαθέσιμα και 76 εκατομμύρια αποθεματικά. Με άλλα λόγια οι «επενδυτές» δίνουν σχεδόν 232 εκατομμύρια και βρίσκουν ζεστό χρήμα στα ταμεία της εταιρείας ύψους 151,6 εκατομμύρια!

Δεύτερον: Η κυβέρνηση εκχωρεί εγκαταστάσεις και υποδομές κεφαλαιακής αξίας άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, μόλις με 232 εκατομμύρια μέχρι το 2051!

Τρίτον: Ο ΟΛΘ είναι μια κερδοφόρα επιχείρηση που δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, αντίθετα δίνει κέρδη στο δημόσια ταμεία. Την τελευταία πενταετία τα κέρδη του ΟΛΘ προσεγγίζουν τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Σε μια περίοδο μάλιστα που το λιμάνι είχε απαξιωθεί και δεν έγινε κανένα νέο έργο υποδομής.

Τέταρτον: Τα σχεδόν 232 εκατομμύρια από την πώληση του λιμανιού θα κατευθυνθούν μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, μέχρι το τελευταίο λεπτό του ευρώ στη «μαύρη τρύπα» του δημοσίου χρέους για την αποπληρωμή των δανειστών και δεν θα υπάρξει καμία επένδυση για το δημόσιο συμφέρον.

Πέμπτον: Παραδίδεται στους ιδιώτες το παραλιακό μέτωπο και τα πέντε κτίρια του ΟΛΘ χωρίς να έχει καταβληθεί κανένα επιπλέον τίμημα. Η κυβέρνηση αθέτησε ακόμα και τη δέσμευση – δια στόματος Τσίπρα από το βήμα της ΔΕΘ το 2016 – να παραχωρήσει την προβλήτα Ι του λιμανιού στο δήμο της Θεσσαλονίκης. Έτσι το μεγαλύτερο λιμάνι της Βορείου Ελλάδας, δίνεται βορρά στους ιδιώτες επενδυτές οι οποίοι αποκτούν τον πλήρη έλεγχο του με τη μοναδική …δέσμευση να παραχωρούν κατόπιν συνεννόησης ορισμένα κτίρια της προβλήτας Ι του λιμανιού για εκδηλώσεις στο δήμο Θεσσαλονίκης!

Έκτον: Μέσω της συγκεκριμένης σύμβασης οι ιδιοκτήτες αποκτούν το δικαίωμα της αύξηση της τιμής βασικών αγαθών μέσα από την αύξηση της τιμής των λιμενικών υπηρεσιών, αφού δεν προβλέπεται κανένα καθεστώς προστασίας.

Αυτοί είναι οι νέοι ιδιοκτήτες

Η σκανδαλώδη για τα συμφέροντα της χώρας πώληση παραδίδει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης σε μια κοινοπραξία που γίνεται το απόλυτο αφεντικό.

Ο ΟΛΘ πέρασε στα χέρια της κοινοπραξίας South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT) Limited. Την εταιρεία που σύστησαν η «Deutsche Invest Equity Partners GmbH» (Γερμανικών συμφερόντων του ελέγχει το 50%), η «Terminal Link SAS» (Γαλλικών και Κινεζικών κεφαλαίων που ελέγχει το 35%) και η «Belterra Investments Ltd (του Ιβάν Σαββίδη που συμμετέχει με ποσοστό 15%).

Η Γερμανική εταιρεία ελέγχει μερικά από τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου και η είσοδος στην ελληνική αγορά, στοχεύει στον περαιτέρω έλεγχο του Γερμανικού κεφαλαίου, στην διακίνηση των εμπορευμάτων μέσω μιας μεγάλης πύλης στη Μεσόγειο. Έχει έδρα το Μόναχο και διαχειρίζεται κεφάλαια που αγγίζουν τα 2,3 δισ. ευρώ, με τοποθετήσεις σε επιχειρηματικές συμμετοχές, αναπτυξιακές δράσεις και διαχείριση ακινήτων, στις αγορές της Γερμανίας, της Κίνας και των ΗΠΑ.

Η Γαλλόκινεζική κοινοπραξία στηρίζεται κυρίως στα κεφάλαια της κινεζικής Cosco. Ο Κινεζικός όμιλος με την συγκεκριμένη κίνηση αποκτά πρόσβαση και στα δυο μεγάλα λιμάνια της χώρας, γκρεμίζοντας φυσικά κάθε έννοια περί …ανταγωνισμού, αφού θα μπορεί να καθορίζει τόσο τις τιμές, όσο και τη διακίνηση των προϊόντων.

Στο παιχνίδι μπήκε και παρέμεινε – παρά τις αρχικές σφοδρές αντιδράσεις των Αμερικανών – και ο Ιβάν Σαββίδης, μέσω της «Belterra», η οποία είναι μια off shore εταιρεία, με άγνωστης προέλευσης κεφάλαια.

Το «παραμύθι» των επενδύσεων… 

Προκειμένου να εμφανίσει σαν επιτυχημένη την πώληση του ΟΛΘ, το ΤΑΙΠΕΔ, υποστηρίζει ότι τα κέρδη από τη συμφωνία αναμένεται να ανέλθουν σε 1,1 δισ. ευρώ. Ποσά που έχουν καταγραφεί και στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή και τα παρουσίασε και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Ι. Ξενόφος, μιλώντας στο κοινοβούλιο.

Σε αυτό, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, συνυπολογίζονται οι «υποχρεωτικές επενδύσεις» ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία που καλούνται να κάνουν οι νέοι ιδιοκτήτες και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών της ΟΛΘ Α.Ε.), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκ. Ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2051.

Ωστόσο ήδη ο ΟΛΘ απέδιδε 2% του τζίρου του, στο δήμο και στο κράτος. Επιπλέον τα συγκεκριμένα ποσά αποτελούν ψίχουλα και σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να καλύψουν τα ετήσια κέρδη που απέδιδε ο ΟΛΘ στα κρατικά ταμεία και πλέον θα μπουν στις τσέπες των ιδιωτών.

Σύμφωνα επίσης με τη σύμβαση πώλησης, η κοινοπραξία αναλαμβάνει τη δέσμευση να αυξήσει την δυναμικότητα διακίνησης φορτίου σε 550 χιλ. ΤΕU (Εμπορευματοκιβωτίων), που η κυβέρνηση υπολογίζει ότι θα φέρει έσοδα από ΦΠΑ και φορολογία επί των κερδών.

Πάντως αντίστοιχες ιδιωτικοποιήσεις όπως του ΟΛΠ, του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» και μια σειρά ΔΕΚΟ απέδειξαν στην πράξη ότι οι πολυεθνικές κατάφεραν μέσω «λογιστικών κόλπων» και φοροαπαλλαγών να αποδίδουν τελικά πολύ λιγότερα χρήματα στο ελληνικό δημόσιο συγκριτικά με την περίοδο που ήταν υπό κρατικό έλεγχο.

…και της «διασφάλισης» των εργατικών δικαιωμάτων

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ κομπάζει επίσης για το γεγονός ότι στη συμφωνία «υπάρχει μέριμνα για το μέγιστο βαθμό θέσεων εργασίας, που σημαίνει ότι δεν θα μειωθούν οι υφιστάμενες θέσεις εργασίας» καθώς και ότι θα διασφαλιστεί η υφιστάμενη «σύμβαση εργασίας».

Ωστόσο σε μια χώρα που μετά την επιβολή των μνημονιακών νόμων κάθε εργασιακό δικαίωμα έχει καταπατηθεί, κανένας δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο οι νέοι ιδιοκτήτες να προσβάλουν την υφιστάμενη σύμβαση ή να δημιουργήσουν στα πρότυπα της Cosco ένα παράλληλο εργασιακό «κάτεργο» όπως αυτό που ισχύει στον ΟΛΠ, όπου οι «ενοικιαζόμενοι» εργαζόμενοι έχουν γίνει καθεστώς.

Το συγκεκριμένο σκηνικό περιέγραψαν και οι εργαζόμενοι μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής που συζητήθηκε το νομοσχέδιο.

Ο Απ. Ντάλας, αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ), σημείωσε ότι ο τρόπος που γίνεται η ιδιωτικοποίηση «δεν διασφαλίζει τους εργαζόμενους και τους αφήνει στο έλεος μελλοντικών αποφάσεων».

Η Φανή Γουργούρη πρόεδρος των Διοικητικών Υπαλλήλων της ΟΛΘ ΑΕ, ανέφερε ότι η Σύμβαση Παραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ συντάχθηκε προς όφελος του επενδυτή και δεν προασπίζει το δημόσιο συμφέρον και τους εργαζομένους «αφού ο επενδυτής αναλαμβάνει το μικρότερο δυνατό επενδυτικό κόστος» με ανύπαρκτες δεσμεύσεις.

Ο Λάζαρος Τρανταλίδης πρόεδρος Σωματείου Χειριστών Οδηγών Μηχανημάτων ΟΛΠ, αφού κάλεσε τους βουλευτές «να δουν τα απόνερα της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ στον Πειραιά» ζήτησε να τεθεί πρόβλεψη διασφάλισης των εργαζομένων στη Σύμβαση Παραχώρησης, η οποία όπως είπε δεν υπάρχει…

Φυσικά οι φόβοι και οι ενστάσεις των εργαζομένων αποτελούν «ψιλά» γράμματα για τους κυβερνώντες που μοιράζουν …διαβεβαιώσεις για προάσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων, ανάλογες με εκείνες που το 2014, υποστήριζαν ότι: «Ο ΣΥΡΙΖΑ, δηλώνει προς κάθε κατεύθυνση, ότι η πώληση του ΟΛΠ και του ΟΛΘ θα ακυρωθεί και θα αναζητηθούν ευθύνες για τη ζημιά, που προκαλείται στους δύο Οργανισμούς από την πολιτική της συγκυβέρνησης των Μνημονίων και της κοινωνικής καταστροφής»… (Ανακοίνωση Τμήματος Ναυτιλίας ΣΥΡΙΖΑ 7.11.2014/ Πηγή: https://left.gr/news/tm-naytilias-syriza-ethniko-kai-oikonomiko-egklima-i-polisi-ton-limanion-toy-peiraia-kai-tis)

Αυτή λοιπόν τη συμφωνία, με αυτούς τους «επενδυτές» αναμένεται να κυρώσει η κυβερνητική πλειοψηφία στη Βουλή, εξασφαλίζοντας μάλιστα κατά πάσα πιθανότητα και τις ψήφους της ΝΔ, του Ποταμιού, της ΔΗΣΥ και της Ένωσης Κεντρώων. Χέρι – χέρι ετοιμάζονται να εγκρίνουν την παράδοση της περιουσίας του ελληνικού λαού στα χέρια των πολυεθνικών…

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Ετικέττες: , ,

kapsimi

kapsimi

kapsimi

Τα σχόλια δεν είναι διαθέσιμα

Άποστολή άρθρου μέσο Email