Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Street art: Με αφορμή την απαράδεκτη καταδίκη των 4 νέων καλλιτεχνών επειδή διέπραξαν το «αδίκημα» της …ζωγραφικής

Πρωτοβουλίες που πήρε το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα, την Άνοιξη του 2022, για την «τέχνη του δρόμου - street art». Η απαράδεκτη καταδίκη των τεσσάρων νέων καλλιτεχνών σε εξάμηνη φυλάκιση, σε συνέχεια της σύλληψής τους, με την επίφαση της φθοράς ξένης περιουσίας (graffiti), είναι απρόκλητη και δεν μπορεί παρά να εξοργίζει κάθε νέο και νέα!

Η απαράδεκτη καταδίκη των τεσσάρων νέων καλλιτεχνών (τρεις εκ των οποίων φοιτητές της ΑΣΚΤ) σε εξάμηνη φυλάκιση, σε συνέχεια της σύλληψής τους, με την επίφαση της φθοράς ξένης περιουσίας (graffiti), είναι απρόκλητη και δεν μπορεί παρά να εξοργίζει κάθε νέο και νέα! Η ζωγραφική δεν μπορεί να καταδικάζεται ως αδίκημα! Στη συγκεκριμένη περίπτωση, μάλιστα, με «ενοχοποιητικό στοιχείο» της σύλληψης την κατοχή χρωμάτων σπρέι… Όταν από την άλλη μεριά το ίδιο –αστικό– δικαστήριο με ευκολία ρίχνει στα μαλακά βιαστές και φασίστες.

Με αφορμή αυτό το απαράδεκτο περιστατικό, επιβεβαιώνεται -γι’ άλλη μια φορά- ότι δεν παίρνεται κανένα μέτρο για να στηριχθεί η καλλιτεχνική έκφραση, παρ’ ό,τι αποτελεί ανάγκη. Αντιθέτως, αποδιοργανώνεται η Καλλιτεχνική Εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και ο πολιτισμός είναι στις περισσότερες περιπτώσεις ένα πανάκριβο εμπόρευμα. Στο επίπεδο του δημόσιου χώρου, όσες κινήσεις γίνονται για τοποθέτηση έργων, δημιουργία graffiti κ.λπ., γίνονται με θολές διαδικασίες και με σταθερό κριτήριο την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης για τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους ή στήνοντας Δήμοι και Περιφέρειες ευκαιριακές φιέστες για το νεολαιίστικο υποτίθεται προφίλ τους, καλώντας καλλιτέχνες να βάφουν απλήρωτοι εγκαταλελειμμένα κτήρια της πόλης.

Το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα σταθερά αναδεικνύει την ανάγκη πρόσβασης στον Πολιτισμό για τη νεολαία, διεκδικεί την ανάπτυξη χώρων και υποδομών πολιτισμού και αναψυχής, αναδεικνύει μέσα από τον σχεδιασμό του όλα τα είδη τέχνης, πρωτοπόρους δημιουργούς, την ιστορία και την εξέλιξη της τέχνης, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί πρόταση για δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου της νεολαίας της Αθήνας.

Με αφορμή, λοιπόν, αυτό το περιστατικό δημοσιεύουμε σήμερα τις πρωτοβουλίες που πήρε το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ στην Αθήνα, την Άνοιξη του 2022, για την «τέχνη του δρόμου – street art». Θεωρούμε ότι οι πρωτοβουλίες αυτές μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη του προβληματισμού γύρω από τα θέματα του δημόσιου χώρου και της Τέχνης, που φυσικά είναι πολύ σύνθετα και δεν εξαντλούνται σε έναν κύκλο εκδηλώσεων. Ταυτόχρονα, όμως, μπορούν να συμβάλουν στην ανάδειξη της ανάγκης της δημιουργικής έκφρασης των νέων, στη διεκδίκηση πρόσβασης στον πολιτισμό και την Τέχνη, στη διεκδίκηση χώρων, για να στεγαστούν καλλιτεχνικά εργαστήρια, μαθήματα, πρόβες κτλ., να προσφέρουν δημιουργική απασχόληση και γνώση, χώρων και υποδομών που θα ενισχύουν και θα τροφοδοτούν το ταλέντο και το μεράκι των νέων ανθρώπων.

Οι πρωτοβουλίες «ξεδιπλώθηκαν» σε δύο μέρες. Η πρώτη περιελάμβανε συζήτηση με τον Θανάση Χουλιαρά, μουσικό, συγγραφέα της έκδοσης «Τα μάτια της πόλης: Μία Συνολική Θεώρηση της Street Art – H Περίπτωση της Αθήνας» και υποψήφιο διδάκτορα του Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, και τον Γιώργο Σκουρλή (Atek), εικαστικό και street artist.

 

 Τη δεύτερη μέρα οργανώθηκε περίπατος με τίτλο «Ανακαλύπτοντας την street art» στο κέντρο της Αθήνας και επίσκεψη σε επιλεγμένα έργα στον φυσικό τους χώρο, με παράλληλη συζήτηση για τη λειτουργία τους στον συγκεκριμένο χώρο, για τη σχέση τους με την πόλη και τους κατοίκους της. Μάλιστα, η δεύτερη μέρα ολοκληρώθηκε με επίσκεψη στο έργο που δημιουργούσε εκείνες τις μέρες ο Γιώργος Σκουρλής (Atek), σε κτήριο της οδού Πανεπιστημίου, το οποίο, μάλιστα, στη συνέχεια, αποτέλεσε ένα ακόμα κρούσμα της λογοκρισίας των social media.

 

 Σε όλο το διήμερο απασχόλησε η σχέση της street art με τις υπόλοιπες εικαστικές Τέχνες και την Αρχιτεκτονική, με το δημόσιο χώρο και την πόλη, αλλά και η θέση που παίρνει, ηθελημένα ή αθέλητα, ο δημιουργός της στα κοινωνικά προβλήματα της εποχής του, η σχέση της street art με την πολιτική. Αναδείχθηκε, επίσης, η ανάγκη χώρων έκφρασης, η διαμόρφωση προϋποθέσεων για καλλιτεχνική δημιουργία έξω από επιχειρηματικά συμφέροντα και πολιτικές ενσωμάτωσης των καλλιτεχνών στο παραμύθι της ανάπτυξης.

*Στη φωτογραφία που συνοδεύει το άρθρο, έργο του Γ. Σκουρλή
για τη γυναικεία ανισοτιμία που λογοκρίθηκε από το «Instagram»

Από 902.gr

 

Σχετικά θέματα

Απόψεις