Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Σούπερ μάρκετ: Αύξηση τιμών, μείωση προσφορών για τους καταναλωτές και μεγαλύτερος τζίρος για τις εταιρείες

Άμεσες είναι οι επιπτώσεις στα λαϊκά νοικοκυριά από το πληθωριστικό κύμα που σαρώνει

Άμεσες είναι οι επιπτώσεις στα λαϊκά νοικοκυριά από το πληθωριστικό κύμα που σαρώνει τα τρόφιμα. 

Σύμφωνα με τη μελέτη της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI για τον τζίρο των σούπερ μάρκετ, σημειώθηκαν τα εξής ενδιαφέροντα στοιχεία για το 2022: 

(1) μειώθηκε ο όγκος των πωλήσεων κατά 0,9%, εξαιτίας της δυσκολίας των νοικοκυριών, ενώ την ίδια στιγμή, 

(2) αυξήθηκε ο τζίρος των μάρκετ κατά 5,8%

Και τα δύο παραπάνω είναι αποτέλεσμα των ανατιμήσεων των προϊόντων που μεσοσταθμικά διαμορφώθηκαν στο 6,8%. 

Το κύμα ακρίβειας έστρεψε τους καταναλωτές στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με συνέπεια το μερίδιό τους το 2022 να διαμορφωθεί στα επίπεδα του 2017, όταν η χώρα βρισκόταν ακόμη υπό καθεστώς μνημονίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, το μερίδιο σε αξία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώθηκε το 2022 σε 16,3% από 14,8% το 2021, με τις πωλήσεις να ενισχύονται κατά 16,4%.

Μείωση του όγκου πωλήσεων καταγράφηκε και στις τρεις βασικές ομάδες προϊόντων σούπερ μάρκετ, με τη μεγαλύτερη να παρατηρείται το 2022 σε σύγκριση με το 2021 στα είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά, χαρτικά κ.λπ.), μείωση της τάξης του 5%. Στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 3,8%, ενώ η μείωση του όγκου πωλήσεων στα τρόφιμα ήταν οριακή, της τάξης του 0,3%.

Η αξία πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 6,5% στα τρόφιμα, κατά 4,7% στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς, και κατά 3,1% στα είδη νοικοκυριού. Συνολικά: η αξία πωλήσεων έφτασε το 14,3%.

Εκτός από τις ανατιμήσεις οι καταναλωτές είχαν να αντιμετωπίσουν και τη μείωση των προσφορών, απόρροια της απόφασης προμηθευτών και λιανεμπόρων να συγκρατήσουν τα περιθώρια κέρδους τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, οι πωλήσεις τροφίμων υπό προωθητικές ενέργειες ήταν λιγότερες κατά 0,6 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2021, με τη μείωση να είναι ακόμη μεγαλύτερη στα είδη νοικοκυριού (κατά 3,2 ποσοστιαίες μονάδες το 2022 σε σύγκριση με το 2021) και στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς (κατά 2,1 ποσοστιαίες μονάδες).

Η αύξηση των τιμών και η μείωση των προσφορών προκάλεσαν τη στροφή μεγάλου μέρους των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, κάτι που οδήγησε και τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να επενδύουν ακόμη περισσότερο σε αυτά. 

Αυξητικά κινήθηκαν, τον Δεκέμβριο, οι τιμές παραγωγού στη βιομηχανία, σύμφωνα με τη Εurostat, με μηνιαία αύξηση 1,1% στην Ευρωζώνη και 1,2%στην Ευρώπη των «27», αντιστρέφοντας την τάση αποκλιμάκωσης του Νοεμβρίου. Στο σύνολο του 2022, οι αυξήσεις στις τιμές χονδρικής αγγίζουν το 34,4%, ενώ οι τιμές χονδρικής της ενέργειας αυξήθηκαν 48,6%. 

Σχετικά θέματα

Απόψεις