Πώς το λένε;
«Κάθε κρίση είναι και μια ευκαιρία;»
Ε, αυτό ισχύει απολύτως για τους Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι -μετά το εμπάργκο κατά της Ρωσίας- έχουν κυριολεκτικά… ξεσαλώσει, καθώς κάνουν τη μία χρυσή δουλειά πίσω από την άλλη!
Τελευταίο παράδειγμα: Σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal, o Έλληνας εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου, έχει καταφέρει να εξυπηρετεί τα οικονομικά συμφέροντα τόσο της Ρωσίας όσο και των ΗΠΑ, με έναν τρόπο που θεωρείται υπερβολικά επισφαλής για πολλούς άλλους εφοπλιστές.
Η TMS Tankers, εταιρεία που ανήκει στο δίκτυο του κ. Οικονόμου, έχει μεταφέρει δεκάδες εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού πετρελαίου από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία, σύμφωνα με ναυτιλιακά δεδομένα που ανέλυσε η Global Witness.
Τα δεξαμενόπλοια που συνδέονται με τον κ. Οικονόμου πραγματοποίησαν περισσότερα από 200 ταξίδια από ρωσικά λιμάνια από την ημέρα της εισβολής, στις 24 Φεβρουαρίου του περασμένου έτους, έως τα τέλη Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με την Global Witness. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα κερδοφόρα δραστηριότητα, με κέρδη μεταξύ 4 και 5 εκατομμυρίων δολαρίων για κάθε ταξίδι 60 ημερών από τη Βαλτική Θάλασσα έως την Ινδία -την πιο πολυσύχναστη διαδρομή- και πίσω, σύμφωνα με μεσίτες πλοίων και εφοπλιστές.
Δηλαδή, με έναν πρόχειρο και τελείως ανεπαρκή υπολογισμό, μόνο από αυτήν τη δραστηριότητα έβγαλε 1 δισ. ευρώ, μόνο ένας εφοπλιστής, μόνο σε έναν χρόνο!
Όπως μεταδίδει η Wall Street Journal, αυτό καθιστά την TMS τον δεύτερο μεγαλύτερο παίκτη στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, πίσω μόνο από τη… ρωσική κρατική Sovcomflot.
Φυσικά, αυτό κάθε άλλο παρά κάτι καινούργιο είναι.
«Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια»
Υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα στοιχεία του Lloyd’s List (Απρίλιο 2022), οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν κυριολεκτικά βρει μια «φλέβα (μαύρου) χρυσού», καθώς από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία ήταν οι μεγαλύτεροι μεταφορείς πετρελαίου από τα ρωσικά λιμάνια ήταν οι Έλληνες εφοπλιστές -όπου ακόμη και τότε το όνομα του Οικονόμου «φιγουράριζε» στην… κορυφή!
Δείτε και το σχετικό γράφημα:
Τον Ιούνιο του 2022, νέα στοιχεία ήρθαν στο φως της δημοσιότητας και πάλι αναφορικά με τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από Έλληνες εφοπλιστές. Όπως προέκυπτε από ρεπορτάζ του Independent, οι εταιρείες στις τρεις κορυφαίες ναυτιλιακές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, (Ελλάδα, Κύπρος Μάλτα) έχουν διπλασιάσει την ποσότητα ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρουν από τις 24 Φεβρουαρίου μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία. Όπως σημείωνε, ναυτιλιακές εταιρείες και πλοία που συνδέονται με τις τρεις χώρες διακίνησαν κατά μέσο όρο 58 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρελαίου τον Μάιο, αναφέρει το δημοσίευμα, επικαλούμενο ανάλυση της Global Witness, μιας μη κυβερνητικής οργάνωσης. Πρόκειται για σχεδόν διπλάσια ποσότητα από τον Φεβρουάριο, όταν μετέφεραν 31 εκατομμύρια βαρέλια.
Η έκθεση της συγκεκριμένης ΜΚΟ ερχόταν σε συνέχεια των ευρημάτων των Sunday Times ότι οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες συμμετέχουν σε μεταφορές ρωσικού πετρελαίου «από πλοίο σε πλοίο» για να κρύψουν τη μεταφορά.
Αντίστοιχες δραστηριότητες έχουν προφανώς και άλλοι εφοπλιστές, όπως προκύπτει από τις καταγραφές της Greenpeace.
Κατά τα άλλα, θα συμφωνήσουμε με τον εφοπλιστή Βερνίκο, ο οποίος δήλωνε στη Liberation ότι «θα γίνουμε πλουσιότεροι από το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο».