Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Νέα έρευνα: Τριτοβάθμια… εξίσωση οι διακοπές για τα νοικοκυριά – Κόβουν από παντού για λίγες μέρες διακοπών

Στο φόντο της ακρίβειας, του πληθωρισμού και των υψηλών επιτοκίων, τα νοικοκυριά αναζητούν όλο και οικονομικότερες λύσεις για λίγες παραπάνω μέρες διακοπών

Νέα ενδιαφέροντα στοιχεία για τον τρόπο που θα επιδιώξουν τα περισσότερα νοικοκυριά να εξοικονομήσουν έστω και λίγες ημέρες διακοπών, φέρνει στη δημοσιότητα έρευνα για την αγορά διακοπών του 2023. 

Στο φόντο της ακρίβειας, του πληθωρισμού και των υψηλών επιτοκίων, τα νοικοκυριά αναζητούν όλο και οικονομικότερες λύσεις διακοπών ώστε να μείνουν έστω και λίγες μέρες παραπάνω σε κάποιον προορισμό. Γεγονός που αποδεικνύει ότι οι διακοπές αποκτούν, πλέον, καθαρά ταξικό πρόσημο, αφού, πλέον ακόμη και για να πάνε στο εξοχικό τα νοικοκυριά αναγκάζονται να προβούν σε «σκληρή» εξοικονόμηση.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η πλειοψηφία επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (26%), είτε διαμονή (22%). Το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Το 6% επιλέγει camping και το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.

Αξιοσημείωτο είναι ότι σχεδόν ένας στους δύο (ποσοστό 45%) λέει πως κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, κάτι που σημαίνει ότι προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης. Παράλληλα το 66% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ κάτι που δείχνει και πάλι μία τάση εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα. Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, είτε αναμνηστικά είδη, είτε λοιπά προϊόντα όπως ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κλπ.

Η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ. Από αυτά τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως π.χ. αγορές από το σουπερμάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση π.χ. στην παραλία. Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59 ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους. Με βάση αυτά τα στοιχεία, η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό εκτιμάται στα 380 εκατ. ευρώ.

Μειωμένη δαπάνη κατά 15% για τις φετινές διακοπές

Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, η δαπάνη τους για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%. Αναφορικά με τους λόγους, από την έρευνα προκύπτει ότι κυρίως οφείλεται στο μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων (με αύξηση από 63% σε 69%), ακολουθεί το κόστος μεταφορικών (με μείωση από 52% σε 43%), το αυξημένο κόστος διαμονής (με αύξηση από 23% σε 38%) και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας (με μείωση από 50% σε 37%).

Τα στοιχεία δείχνουν, σύμφωνα με την έρευνα, ότι παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη, κάτι που είναι αποτέλεσμα και της ευρύτερης τάσης για εξοικονόμηση χρημάτων.

Η έρευνα διεξήχθη από τον Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) και υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών την περίοδο 3-5 Ιουνίου 2022 σε δείγμα 880 καταναλωτών, αποκαλύπτουν ενδιαφέροντα στοιχεία για το πώς θα πάνε διακοπές οι Έλληνες και το καλοκαίρι του 2023. 

 

Σχετικά θέματα

Απόψεις