Σε «μετωπική σύγκρουση», που ρίχνει λάδι στο «δικομματικό καυγά» περί ευθυνών μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, ήρθαν η Ρυθμιστικά Αρχή Σιδηροδρόμων και ο ΟΣΕ.
Συγκεκριμένα, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης έρευνας που διεξάγει για τη μετωπική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, διαπίστωσε σοβαρές ενδείξεις παράβασης από τον Διαχειριστή Υποδομής, ήτοι τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ Α.Ε), που σχετίζονται με το Σύστημα Διαχείρισης Ασφάλειάς του.
Ειδικότερα η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με τα έως σήμερα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει, διαβλέπει ισχυρές ενδείξεις ότι ο θεωρητικός και πρακτικός κύκλος εκπαίδευσης που παρείχε ο Διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής (ΟΣΕ) σε προσωπικό του ΟΣΕ που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα (σταθμάρχες – κλειδούχους) υπήρξε ελλιπής και ως εκ τούτου ανεπαρκής.
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, με σειρά ελέγχων που θα αναφερθούν στη συνέχεια, διερεύνησε τον κύκλο της εκπαίδευσης του Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας στον οποίο συμμετείχε ο σταθμάρχης που εμπλέκεται στο δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2022 και διαπίστωσε ότι δεν τεκμηριώνεται η σωστή και ολοκληρωμένη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των εκπαιδευόμενων του συγκεκριμένου κύκλου μαθητείας, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που καταγράφονται στον Οδηγό Σπουδών.
Ως εκ τούτου η Ολομέλεια της ΡΑΣ αποφάσισε ομοφώνως τη λήψη έκτακτων προσωρινών μέτρων, λόγω σοβαρών ενδείξεων παράβασης συγκεκριμένων διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, η μη τήρηση των οποίων ενέχουν άμεση, σοβαρή και επικείμενη απειλή για τη δημόσια ασφάλεια. Με τα έκτακτα προσωρινά μέτρα η Αρχή υποχρεώνει μεταξύ άλλων τον Διαχειριστή Υποδομής ΟΣΕ Α.Ε να μην απασχολεί σε θέσεις κρίσιμων καθηκόντων το σύνολο των υποψήφιων σταθμαρχών οι οποίοι μετείχαν στον διερευνούμενο κύκλο εκπαίδευσης. Πρόκειται για το προσωπικό το οποίο σύμφωνα με τη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΣΕ, είχε προσληφθεί με δελτίο Παροχής Υπηρεσιών και μόνο δύο εξ αυτών είχαν μόνιμη υπαλληλική σχέση λόγω μετάταξης.
Η απάντηση του ΟΣΕ
Το πρόγραμμα εκπαίδευσης του προσωπικού κυκλοφορίας ήταν σε γνώση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων από τον Ιούλιο του 2022 αναφέρει ο ΟΣΕ, σε ανακοίνωσή του, απαντώντας στη ΡΑΣ που νωρίτερα επέκρινε ως ανεπαρκές το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Μεταξύ άλλων ο ΟΣΕ αναφέρει ότι «με το από 28.7.2022 έγγραφό περί «Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας», που κοινοποιήθηκε και στη ΡΑΣ, εγκρίθηκε από την Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του Οργανισμού, η υλοποίηση της Βασικής Εκπαίδευσης Προσωπικού Κυκλοφορίας Σταθμαρχών» αναφέρει σε ανακοίνωση του ο ΟΣΕ.
Ακόμα, τονίζει ότι με έγγραφο από τις 9 Μαρτίου 2023, ο Οργανισμός ενημέρωσε αναλυτικά τη Ρυθμιστική Αρχή για τον τρόπο υλοποίησης του Β κύκλου. Και συγκεκριμένα για τα φύλλα παρουσίας – πρακτικής μαθητείας ανά μήνα από όλες τις Επιθεωρήσεις του Οργανισμού (Αθήνα, Πάτρα, Λάρισα, Λιανοκλάδι, Θεσσαλονίκη) αλλά και για την διδακτέα ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης η οποία έχει διαχωριστεί σε δύο κύκλους.
Ουδέποτε, αναφέρει, ζητήθηκαν (ούτε κατά τον επιτόπιο έλεγχο, ούτε με το από 9.3.2023 έγγραφο της Αρχής που αφορούσε στη διενέργεια αυτεπάγγελτης έρευνας σχετικά με το δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023), βεβαιώσεις περί ολοκλήρωσης της διαδικασίας.
«Καυγάς» ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ για το πόρισμα της ΡΑΣ
Η παραπάνω αντίθεση μεταξύ ΡΑΣ και ΟΣΕ, έχει πυροδοτήσει τον δικομματικό καυγά. Η Πόπη Τσαπανίδου εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ότι «Το πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων όχι μόνο σοκάρει αλλά εντείνει το γενικευμένο αίσθημα ανασφάλειας της κοινωνίας, καθώς ανακαλεί όλους τους σταθμάρχες που η ΝΔ προσέλαβε με μπλοκάκι κρίνοντας ότι έχουν ανεπαρκή εκπαίδευση και αποτελούν κίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια».
Οπως σημειώνει, «με τον πιο δραματικό τρόπο διαπιστώνουμε ότι η αριστεία και το επιτελικό κράτος του κ. Μητσοτάκη είναι τα ρουσφέτια και η αδιαφορία για την ασφάλεια των πολιτών».
Από την άλλη η ΝΔ με ανακοίνωσή της αναφέρει: «Ο ΣΥΡΙΖΑ και η κα Τσαπανίδου αξιοποιούν μικροκομματικά ένα πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων το οποίο ήρθε εκ των υστέρων να θέσει ζητήματα ασφαλείας που εμπίπτουν στον εποπτικό της ρόλο, ενώ αν είχε διαπιστώσει ότι υπάρχει πρόβλημα, είχε αρμοδιότητα και υποχρέωση να δράσει εγκαίρως».
Οπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της η ΝΔ, «πρόκειται για την Αρχή, που αντί να λειτουργεί ανεξάρτητα, τη χρησιμοποίησε ο ΣΥΡΙΖΑ εντελώς κομματικά. Με πρόταση Σπίρτζη, παρά τις έντονες αντιρρήσεις της Βουλής, τοποθέτησαν στη θέση της Προέδρου, πρόσωπο που δεν είχε απολύτως καμία σχέση με τον σιδηρόδρομο. Άσχετο με τον σιδηρόδρομο ήταν και το πρόσωπο που τοποθετήθηκε στη θέση του αντιπροέδρου, προφανώς με βάση την ενδοκυβερνητική ποσόστωση, αφού προερχόταν από τους ΑΝΕΛ.
Είναι η Αρχή, η οποία από τη μια διαμαρτυρόταν για υποστελέχωση και από την άλλη έδινε έγκριση στην απόσπαση δύο υπαλλήλων, στον ΣΥΡΙΖΑ και στο γραφείο του κ.Ραγκούση αντίστοιχα. Και με όλα αυτά έχει το θράσος η κα Τσαπανίδου να μιλάει για ρουσφέτια. Η κοινωνία απαιτεί αλήθειες και απόδοση ευθυνών.
Κάποιοι επιμένουν σε παλαιοκομματικές πρακτικές ενός «βαθέως κράτους» που πρέπει να αφήσουμε οριστικά στο παρελθόν. Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου θα γίνει λαμβάνοντας υπόψιν όλες τις παρατηρήσεις των ειδικών, με ενδελεχείς ελέγχους σε όλους τους τομείς και με πολύ αυστηρά μέτρα ασφαλείας. Είναι ώρα να λυθούν προβλήματα του παρελθόντος κι όχι ώρα κομματικών καυγάδων».