Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για την επιστολική ψήφο – Παραδοχές για το διάτρητο της διαδικασίας

Tο νομοσχέδιο για την επιστολική ψήφο ανοίγει επικίνδυνους δρόμους αλλοίωσης του εκλογικού αποτελέσματος

Κατατέθηκε στη Βουλή, τα μεσάνυχτα της Πέμπτης, το νομοσχέδιο για την επιστολική ψήφο, που ανοίγει επικίνδυνους δρόμους αλλοίωσης του εκλογικού αποτελέσματος, καθώς δεν διασφαλίζεται η μυστικότητα και αμεσότητα της ψήφου, προκαλώντας μεγάλες αμφιβολίες για το αδιάβλητο της εκλογικής διαδικασίας.

Ενώ σε συνδυασμό με την άρση όλων των προϋποθέσεων για την ψήφο στους κατοίκους εξωτερικού διευκολύνεται ακόμα περισσότερο η δυνατότητα συμμετοχής στις εκλογές και άρα στον καθορισμό του συσχετισμού δυνάμεων των πολιτικών κομμάτων ακόμα και σε ανθρώπους που δεν διατηρούν πια καμία σχέση με την Ελλάδα και δεν επηρεάζονται απ’ τις συνέπειες της ψήφου τους.

Το σχέδιο νόμου φέρει τον τίτλο «Εκλογή ευρωβουλευτών, διευκόλυνση εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων και λοιπές διατάξεις του υπουργείου Εσωτερικών» και δομείται σε τέσσερις άξονες: Εκλογή ευρωβουλευτών, επιστολική ψήφος, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων, διευκόλυνση πρόσβασης ατόμων με αναπηρία στον προεκλογικό διάλογο.

Με βάση τις μέχρι τώρα διατυπώσεις προκύπτει πως οι εκλογείς που βρίσκονται εκτός επικρατείας θα ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα αποκλειστικά με επιστολική ψήφο ήδη απ’ τις προσεχείς ευρωεκλογές (ρύθμιση που πρόκειται να ισχύει και για τη διεξαγωγή δημοψηφισμάτων). Το υπουργείο Εσωτερικών μάλιστα κομπάζει ότι το απαράδεκτο αυτό μέτρο θα συμβάλει στο χτύπημα της αποχής κάνοντας πως δεν αντιλαμβάνεται ότι αυτή οφείλεται σε κοινωνικούς και πολιτικούς λόγους και όχι σε τεχνικής φύσεως ζητήματα.

Για τον σχεδιασμό της μεθοδολογίας της επιστολικής ψήφου αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση ότι μελετήθηκαν εκτενώς περιπτώσεις εφαρμογής της ανά την Ευρώπη, στις ΗΠΑ και την Αυστραλία αλλά προφανώς δεν ελήφθησαν υπόψη όλες εκείνες, πάμπολλες, οι περιπτώσεις κρατών, μεταξύ των οποίων και αυτών που επικαλείται το υπουργείο Εσωτερικών, όπου το σύστημα εφαρμόστηκε για να διαπιστωθούν και στην πράξη σοβαρά προβλήματα κατά την υλοποίησή του, όπως και πολλές περιπτώσεις νοθείας.

Με το σχέδιο νόμου θεσπίζεται η δημιουργία ηλεκτρονικής εφαρμογής για την υποβολή αιτήσεων των εκλογέων για τη δυνατότητα άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος με επιστολική ψήφο. Δεν τίθεται κανένας περιορισμός, πέραν της εγγραφής του εκλογέα στους εκλογικούς καταλόγους. Επίσης, δεν τίθεται κανένας γεωγραφικός περιορισμός και δεν απαιτείται καμία αιτιολόγηση για την επιλογή της επιστολικής ψήφου.

Οι αιτήσεις μπορούν να υποβληθούν στην ηλεκτρονική εφαρμογή έως σαράντα (40) μέρες πριν από τη διενέργεια των εκλογών. Ο εκλογέας εισέρχεται στην εφαρμογή με τους προσωπικούς του κωδικούς – διαπιστευτήρια της ΓΓΠΣΨΔ (taxisnet/ΑΑΔΕ) και η αίτηση επιβεβαιώνεται με χρήση κωδικού μίας χρήσης σε κινητό τηλέφωνο και ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (One Time Password, OTP), για λόγους ασφαλείας. Αιτήσεις μπορεί να γίνονται στα προξενεία και στα ΚΕΠ.

Υπεύθυνη δήλωση για το ότι… συμπλήρωσε μόνος του το ψηφοδέλτιο!

Υποτίθεται ότι στη διαδικασία δεν εμπλέκονται τα πολιτικά κόμματα ή οι υποψήφιοι, είτε στην αποστολή είτε στην παραλαβή των φακέλων, ενώ προβλέπονται ποινές για όποιον διακινεί φάκελο ψηφοφορίας ή τον ανοίγει χωρίς αυτό να προβλέπεται από τις διατάξεις του νόμου.

Μια έμμεση παραδοχή του διάτρητου της διαδικασίας, ενώ άλλη μια γίνεται στο σημείο του νομοσχεδίου όπου προβλέπεται ότι ο εκλογέας υποχρεούται να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση με την οποία να δηλώνει ότι συμπλήρωσε μόνος του το ψηφοδέλτιο (!!!) και ότι εκφράζει την προσωπική του βούληση και μόνο!

Ο εκλογέας που δηλώνει ότι θα κάνει χρήση της επιστολικής ψήφου θεωρητικά δεν θα μπορεί να ψηφίσει με φυσική παρουσία παρά μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, στην περίπτωση που δεν απέστειλε τον φάκελο επιστροφής ή ο φάκελος δεν παραλήφθηκε εμπροθέσμως, ώστε να αποτραπεί η πιθανότητα διπλοψηφίας, αλλά αυτό δεν εξασφαλίζεται.

Το σχέδιο νόμου ορίζει ότι οι φάκελοι πρέπει να έχουν φτάσει στα χέρια της Επιτροπής Συλλογής Ψηφοδελτίων Επιστολικής Ψήφου έως τις 17.00 της παραμονής της μέρας των εκλογών. Οι Επιτροπές Συλλογής Επιστολικής Ψήφου και οι Εφορευτικές Επιτροπές Διαλογής Επιστολικής Ψήφου προεδρεύονται από δικαστικό και τα μέλη τους είναι νομικοί. Αντιστοίχως, στις Εφορευτικές Επιτροπές Διαλογής Επιστολικής Ψήφου δεν μπορούν να διοριστούν εκλογείς ως μέλη εφορευτικών επιτροπών.

Οι ειδικές κάλπες φύλαξης φακέλων επιστροφής επιστολικών ψήφων σφραγίζονται καθημερινά με ειδική διαδικασία και υπάρχει συνεχής καταγραφή σε κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης των χώρων όπου βρίσκονται. Το εκλογικό υλικό διατηρείται στο Πρωτοδικείο Αθηνών επί τριετία. Η Ελληνική Αστυνομία αναλαμβάνει τη φύλαξη του χώρου.

Ο εκλογέας παρακολουθεί με σύστημα ιχνηλάτησης (tracking) την πορεία του φακέλου, μόλις αυτός αποσταλεί από το υπουργείο Εσωτερικών. Οι εταιρείες ταχυδρομικών και ταχυμεταφορικών υπηρεσιών λειτουργούν και την παραμονή της μέρας διεξαγωγής των εκλογών, ώστε να φτάσουν εγκαίρως οι επιστολικές ψήφοι. Οι φάκελοι ψηφοφορίας όπου βρίσκεται το ψηφοδέλτιο είναι ανώνυμοι και δεν μπορούν να ταυτοποιηθούν με τον εκλογέα.

Κατηγορηματικά αντίθετο το ΚΚΕ

Θυμίζουμε πως στα μέσα Δεκέμβρη το ΚΚΕ είχε απευθύνει ανοιχτή επιστολή στην κυβέρνηση, στα κόμματα και τον λαό για την απόρριψη της επιστολικής ψήφου, δηλώνοντας ότι δεν θα συμμετάσχει σε συναντήσεις και διαβουλεύσεις με αυτό το θέμα.

Οπως σημείωνε μεταξύ άλλων τότε, «απορρίπτουμε συλλήβδην το μέτρο της επιστολικής ψήφου που δεν διασφαλίζει τη μυστικότητα και αμεσότητα της ψήφου, δημιουργώντας μεγάλες αμφιβολίες για το αδιάβλητο των εκλογών.

Αυτό υποδεικνύει η κοινή λογική, δηλαδή ότι τίποτα άλλο εκτός από την αυτοπρόσωπη παρουσία των ψηφοφόρων στα εκλογικά τμήματα που διαθέτουν παραβάν, σφραγισμένες κάλπες, εφορευτικές επιτροπές, δικαστικούς και εκλογικούς αντιπροσώπους δεν μπορεί να διασφαλίσει ότι ο κάθε ψηφοφόρος θα είναι – τουλάχιστον τη στιγμή της ψηφοφορίας – μόνος του και απαλλαγμένος από άμεσες πιέσεις και εκβιασμούς, που ούτως ή άλλως υφίστανται στο πλαίσιο του σημερινού συστήματος.

Ταυτόχρονα, το αποδεικνύει και όλη η διεθνής πείρα από χώρες που χρησιμοποίησαν ή χρησιμοποιούν την επιστολική ψήφο, αφού εκτός όλων των άλλων καταγράφονται και καταγγέλλονται παρατυπίες (…).

Επιπλέον, όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι η επιστολική ψήφος δεν αυξάνει τη συμμετοχή στις εκλογές, πράγμα αναμενόμενο, αφού η αποχή οφείλεται σε πολιτικά και κοινωνικά αίτια και όχι τεχνικά. Αν η κυβέρνηση ήθελε να διευκολύνει όσους πραγματικά θέλουν να συμμετάσχουν στις εκλογές και δεν μπορούν, θα είχε κάνει δεκτές τις προτάσεις του ΚΚΕ για να ψηφίζουν οι εποχικοί εργαζόμενοι στους τόπους εργασίας τους μέσω ειδικών εκλογικών καταλόγων και να πολλαπλασιαστούν τα εκλογικά τμήματα στις χώρες του εξωτερικού για τους απόδημους που έχουν δικαίωμα ψήφου.

Επομένως, η “πρόταση” που έχει να καταθέσει το ΚΚΕ στην κυβέρνηση είναι η απόσυρση του σχεδίου για την καθιέρωση της επιστολικής ψήφου».

Από 902.gr

Σχετικά θέματα

Απόψεις