Πολιτισμός

Καμιά ουσιαστική μέριμνα για δημιουργούς και καλλιτέχνες

Καλλιτέχνες και δημιουργοί, μουσικοί, ηθοποιοί, θεατρικοί συγγραφείς, τραγουδιστές, χορευτές, σκηνογράφοι, ενδυματολόγοι, τεχνικοί και γενικά εργαζόμενοι στο Θέαμα- Ακρόαμα, εξαιτίας των αντιλαϊκών πολιτικών που εφάρμοσαν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις, εδώ και χρόνια προσπαθούν, μέσα σε πολύ δύσκολες συνθήκες και με πολλές στερήσεις, να επιβιώσουν από την Τέχνη τους.

Ο κλάδος αυτός μαστίζεται από την ανεργία ή την περιστασιακή απασχόληση, ενώ οργιάζει η αδήλωτη και ανασφάλιστη εργασία. Η κατάργηση της υποχρεωτικότητας των Συλλογικών Συμβάσεων για τους εργοδότες, οδήγησε σε ένα εργασιακό περιβάλλον που αναγκάζει να δουλεύουν χωρίς τα υποτυπώδη δικαιώματα και με την αγωνία της επιβίωσης να εντείνεται ολοένα και περισσότερο.

Η πανδημία ήρθε να βάλει ταφόπλακα στις ζωές τους. Κάθε δραστηριότητα στους τομείς που απασχολούνται (κέντρα διασκέδασης, μουσικές σκηνές, συναυλίες, θέατρα, κινηματογράφος, τηλεοπτικές σειρές, εκπαίδευση) διακόπηκε και οι περισσότεροι δεν έχουμε πια καμία πηγή εισοδήματος.

Σε ό,τι αφορά στο θέατρο στην αρχή στο πλαίσιο μέτρων στήριξης εργαζομένων που πλήττονται σημαντικά από τα έκτακτα μέτρα αντιμετώπισης του κορωνοϊού COVID-19, ενέταξαν τους ηθοποιούς που οι συμβάσεις τους έληξαν, λόγω του κλεισίματος των θεάτρων από 1/3/2020. Σε ό,τι αφορά όμως τους ηθοποιούς αυτό το μέτρο βοηθά ένα μικρό κομμάτι του κλάδου. Ενα άλλο κομμάτι βρισκόταν σε πρόβες παραμονές της δεύτερης σαιζόν του θεάτρου, που καθώς δεν άρχισαν οι παραστάσεις δεν είχαν ακόμη ασφαλιστεί. Ετσι μήνες προβών που έτσι κι αλλιώς είναι απλήρωτη εργασία πήγε στο βρόντο, και καμιά στήριξη δεν προβλέφθηκε γι’ αυτούς. Στον αέρα βρίσκονται και όσοι είχαν κλείσει για καλοκαιρινές παραστάσεις, είχαν αρχίσει δειλά – δειλά κάποιες αναγνώσεις ή πρόβες και δεν ξέρουν τι μέλλει γενέσθαι.

Μετά από συνεχόμενες κινητοποιήσεις, πιέσεις και αντιδράσεις του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και των εργαζόμενων στο χώρο του πολιτισμού, η κυβέρνηση ανακοίνωσε κάποιες πρόσθετες κατηγορίες, που εντάσσονται στο βοήθημα ειδικού σκοπού, μέσα στις οποίες είναι και ο κλάδος των ηθοποιών, αλλά με προϋποθέσεις.

Άρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής

1.Στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας εμπίπτουν: α.ι) Οι εργαζόμενοι, οι οποίοι παρέχουν εργασία στην Ελλάδα, υπάγονται υποχρεωτικά στην ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ, ασκούν ένα από τα επαγγέλματα του παρακάτω πίνακα και έλαβαν ειδικό εποχικό βοήθημα του άρθρου 22 του ν. 1836/1989 κατά το χρονικό διάστημα Σεπτεμβρίου 2019 – Νοεμβρίου 2019. (Αριθμ. Οικ. 16073/287/2020, ΦΕΚ Β’ 1547/22-04-2020).

Ετσι δηλαδή, εντάσσουν στους δικαιούχους όσους πήραν το εποχικό βοήθημα στο τέλος του 2019 και δεν λαμβάνουν ή δε θα λάβουν επίδομα ανεργίας το διάστημα 1/1/2020 ως 30/4/2020. Αυτό σημαίνει ότι όσοι ηθοποιοί δεν κατάφεραν να συγκεντρώσουν τα 50 αναγκαία ένσημα το 2018 (το σύνηθες αν υπολογίσουμε ότι σπάνια μπαίνουν ολόκληρα ένσημα, τις περισσότερες φορές είναι μισά ή δίωρα, τρίωρα), δεν μπορούν να το λάβουν. Αντίστοιχα αποκλείονται και όσοι ηθοποιοί συγκέντρωσαν για το 2018 πάνω από 210 ένσημα.

Φυσικά, γνωρίζοντας την εδώ και χρόνια κατάσταση στο χώρο (απλήρωτες και ανασφάλιστες πρόβες, μικρότερη σεζόν, λιγότερες παραστάσεις, κλπ) αυτό σημαίνει ότι το μεγαλύτερο και πιο αδύναμο κομμάτι του κλάδου παραμένει έξω από την ενίσχυση, χωρίς το δικαίωμα έστω και σε αυτή την πενιχρή στήριξη.

Οι εργαζόμενοι στο Θέαμα- Ακρόαμα διεκδικούν, μεταξύ άλλων να στηριχθεί αποφασιστικά το εισόδημα όλων των εργαζόμενων και των ανέργων του κλάδου.

1.Καθολική εφαρμογή του επιδόματος σε όλους τους ηθοποιούς, μουσικούς, χορευτές, τεχνικούς και τους εργαζόμενους στο θέαμα – ακρόαμα, ανεξάρτητα από τις εργασιακές σχέσεις. Παροχή του σε μηνιαία βάση μέχρι να ξεπεραστεί η κρίση

2.Παροχή επιδόματος ανεργίας στο σύνολο των ανέργων, μέχρι να ξεπεραστεί η κρίση, χωρίς όρους και προϋποθέσεις

3.Το εποχικό επίδομα, που δίνεται κατά τη διάρκεια του Φθινοπώρου, να δοθεί χωρίς όρους και προϋποθέσεις

4.Ασφαλιστική ικανότητα για όλους τους εργαζόμενους του κλάδου

Ομως το πρόβλημα με τους καλλιτέχνες είναι πιo σύνθετο. Υπάρχουν ειδικότητες που αμοίβονται με απόδειξη δαπάνης, (σημειωτέον ότι γίνεται παρακράτηση υπέρ του ΕΦΚΑ, 20,28%) αλλά ταυτόχρονα δεν θεωρούνται ασφαλισμένοι για να ενταχθούν σε κανένα πλαίσιο των μέτρων στήριξης. Το παρακρατηθέν αυτό ποσό, που ποικίλει ανάλογα με το εισπραχθέν ποσό, τις περισσότερες φορές μπορεί να είναι και μεγαλύτερο από τα ένσημα που καταβάλλονται από μισθωτές υπηρεσίες, δεν καθιστά τον αμοιβόμενο ασφαλισμένο.

Στο θέατρο, εκτός από τους παραγωγούς και θεατρώνες, εργάζονται οι ηθοποιοί με το καθεστώς που προαναφέραμε και άλλοι δικαιούνται άλλοι όχι, αλλά εργάζονται και έχουν απωλέσει και το ελάχιστο πενιχρό έσοδο, με ποσοστό ως επί το πλείστον, οι θεατρικοί συγγραφείς -που πουθενά δεν αναφέρονται ή κάποιοι τους αποκαλούν σεναριογράφους. Αλλο οι σεναριογράφοι και άλλο οι θεατρικοί συγγραφείς, είναι διαφορετικοί κλάδοι, με διαφορετικά σωματεία. Και θέατρο χωρίς θεατρικό έργο δεν υπάρχει αλλά κανείς δεν αναφέρεται σ’ αυτούς. Επίσης και οι σκηνοθέτες θεατρικών παραστάσεων βρίσκονται στο ίδιο καθεστώς με ποσοστά και απόδειξη δαπάνης, άρα απώλειες. Επίσης, κάποιες ειδικότητες όπως των μουσικών, των μεταφραστών, των ενδυματολόγων, των σκηνογράφων, των χορογράφων, που μπορεί να πήραν εφάπαξ αμοιβή, είτε ως ελεύθεροι επαγγελματίες είτε με απόδειξη δαπάνης, κλείνοντας τα θέατρα έχουν απώλεια εσόδων καθώς οι επόμενες εργασίες τους που πριν ανέβουν ματαιώθηκαν ή αναβλήθηκαν επ’ αόριστον, δεν έχουν πληρωθεί. Κι αυτοί δεν έχουν ενταχθεί πουθενά. Οι ειδικότητες αυτές σε άλλες δουλειές μπορεί να είναι με συμβάσεις και ένσημα, αλλά στις περισσότερες είναι με ποσοστά και απόδειξη δαπάνης.

Κι ενώ όλοι αυτοί βρίσκονται σε δεινή θέση, με αβέβαιο μέλλον, γιατί αυτό που συχνά ακούγεται είναι ότι το θέατρο και οι κινηματογράφοι θα είναι οι τελευταίοι χώροι που θα ξαναλειτουργήσουν, το ΥΠΠΟΑ απευθύνει (α) ειδική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος σε πολιτιστικούς φορείς που λειτουργούν με τη μορφή νομικών προσώπων ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου με κοινωφελείς ή πολιτιστικούς σκοπούς. Στόχος της πρόσκλησης είναι η ανάπτυξη πολιτιστικού υλικού το οποίο θα είναι προσβάσιμο διαδικτυακά, με ή χωρίς χρέωση… 

(β)Η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟΑ απευθύνει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου με κοινωφελείς ή πολιτιστικούς σκοπούς για υποβολή αιτημάτων επιχορήγησης ή/και παροχής αιγίδας σε δράσεις που αφορούν στη διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας, καθώς και στην ευαισθητοποίηση του κοινού σε αυτήν. Οι δράσεις θα πρέπει να πραγματοποιηθούν στη διάρκεια του έτους 2020, εντός της Ελληνικής επικράτειας.

Και αυτές τις δράσεις τις εντάσσει στο πλαίσιο μέτρων στήριξης. Ναι μεν αν κάποιος βγάλει άκρη και ξεπεράσει τους περιορισμούς, μπορεί να επιχορηγηθεί, το θέμα όμως δεν καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των ανθρώπων της τέχνης που πλήττονται.

Ενα απλό παράδειγμα σε ότι αφορά στην ψηφιοποίηση του αρχείου θεάτρων. Την επιδότηση θα την εισπράξει ο θεατρικός παραγωγός. Οι υπόλοιποι συντελεστές θα έχουν εύλογη αμοιβή;

Είναι πραγματικά πολλά τα ζητήματα στον τομέα της τέχνης, του θεάματος – ακροάματος που αν δε γίνει μια ουσιαστική καταγραφή των προβλημάτων γενικών και ειδικών κάποιοι θα βγουν κερδισμένοι και κάποιοι στον Καιάδα.

(Επισκέψεις: 975 φορές, όπου 1 ημερήσιες)

Σχετικά Άρθρα

Ημεροδρόμος

Ημεροδρόμος

Send this to a friend