Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

«Η ιστορία της Ζιγιάν» – Παρασκευή 7 Δεκέμβρη στο Στούντιο

Την Παρασκευή 7 Δεκέμβρη, στις 7:30 μ.μ., προβάλλεται στον κινηματογράφο Στούντιο, το ντοκιμαντέρ του Halûk Ünal (Χαλούκ Ουνάλ), «Η Ιστορία..

Την Παρασκευή 7 Δεκέμβρη, στις 7:30 μ.μ., προβάλλεται στον κινηματογράφο Στούντιο, το ντοκιμαντέρ του Halûk Ünal (Χαλούκ Ουνάλ), «Η Ιστορία της Ζιγιάν» – Επανάσταση Γυναικών (Jiyan’s Story).

Ο καταστροφικός πόλεμος στη Συρία είχε και μια θετική πλευρά: η δημιουργία των αυτοδιοικούμενων περιοχών στη Ροζάβα  αλλάζει ριζικά τη θέση των γυναικών στη Βόρεια Συρία και επηρεάζει ολόκληρη την Μέση Ανατολή.

Η συναρπαστική ιστορία της Ζιγιάν (Jiyan), μιας αντάρτισσας μαχήτριας, αξιωματικού των YPJ  (ΓεΠεΤζε – Μονάδες Προστασίας Γυναικών)  η οποία αφιέρωσε είκοσι χρόνια της ζωής της στον αγώνα των Κούρδων, αποκαλύπτει την αποφασιστικότητα των γυναικών για ελευθερία όχι μόνο εναντίον ενός άλλου καταπιεστικού καθεστώτος αλλά και κατά των ανισοτήτων στις σχέσεις των δύο φύλων, σε μια πατριαρχικά δομημένη κοινωνία, καταπιεστική και εχθρική απέναντι στα δικαιώματα της γυναίκας.

Η εντυπωσιακά μεγάλη συμμετοχή των γυναικών  στην υπεράσπιση του Κομπανί κατά τη διάρκεια της πολιορκίας του από το  ISIS συγκέντρωσε την προσοχή του κόσμου.

Ωστόσο, η «Επανάσταση των Γυναικών» δεν περιορίζεται μόνο στην αντιμετώπιση του ISIS. Στη Ροζάβα βρίσκεται σε εξέλιξη ένα πείραμα μετασχηματισμού μιας καθυστερημένης κοινωνίας, πρόκειται για ένα πείραμα ριζοσπαστικής δημοκρατίας που επιχειρεί να στηριχτεί σε πλουραλιστικές, συμμετοχικές και οικολογικές αρχές. Η πιο εντυπωσιακή πτυχή αυτού του πειράματος είναι ο κεντρικός ρόλος που οι γυναίκες ενεργά διαδραματίζουν σ’ αυτή την προσπάθεια της κοινωνικής αλλαγής.

 

 Έχουν γραφτεί αρκετά από πολιτικούς αναλυτές και δημοσιογράφους για αυτή την υπόθεση. Ωστόσο το πώς βιώνονται σε προσωπικό επίπεδο αυτές οι προσπάθειες και οι αλλαγές που επιχειρούνται στη κοινωνία της Ροζάβα δεν έχει καταγραφεί με επάρκεια.

Η ταινία βασίζεται στην προσωπική ιστορία και την αφήγηση μιας γυναίκας, που οραματίζεται  μια φεμινιστική, οικολογική επανάσταση. Μέσα από τα μάτια της Ζιγιάν Τολχιλντάν, μιας αντιστασιακής, μιας πολεμίστριας, η οποία είναι επίσης διοικητής τάγματος, το ντοκιμαντέρ προσπαθεί να διερευνήσει τις πιθανότητες επιτυχίας ενός θεμελιώδους κοινωνικού μετασχηματισμού, παρά και κόντρα στις ισχυρές παραδόσεις της περιοχής, τις φεουδαρχικές πατριαρχικές δομές και τον αυξανόμενο ολοκληρωτισμό και τον θρησκευτικό φανατισμό από όλες τις πλευρές.

Το  Jiyan’s Story φιλοδοξεί να καταθέσει έναν από τα μέσα προσωπικό απολογισμό των γεγονότων στη Βόρεια Συρία, μια ενδοσκοπική εξερεύνηση μιας κοινωνικής αναταραχής ιστορικής σημασίας, ακολουθώντας τις γυναίκες στα πεδία των μαχών, στο βουνό, στο σχολείο, στο σπίτι, στην πολιτική, στην καθημερινότητα.

Το ντοκιμαντέρ παρουσιάστηκε τον Μάρτη του 2018, σε πρώτη προβολή, στην Θεσσαλονίκη. Στην Αθήνα προβάλλεται για πρώτη φορά.

Jiyan’s Story

την Παρασκευή 7 Δεκέμβρη
ώρα 7:00 μ.μ.
στο Studio new star art cinema
Σπάρτης και Σταυροπούλου 33
(πλατεία Αμερικής – τηλ.: 210 86 40 054)

Πρόσβαση  με συγκοινωνία: Σταθμός ΗΣΑΠ «Άγιος Νικόλαος»
– Όλα τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που κάνουν στάση στην πλατεία Αμερικής.

[arve url=”https://vimeo.com/239267413″ /]

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη

Είχαμε την χαρά και την τύχη να συναντήσουμε τον δημιουργό του  ντοκιμαντέρ Χαλούκ Ουνάλ (Halûk Ünal), σε ένα φιλόξενο καφενεδάκι, στην Αγίου Μελετίου και Σόροβιτς, και είχαμε μια ζεστή φιλική συζήτηση.

Ο Χαλούκ Ουνάλ είναι Τούρκος, ζει στην Ελλάδα τον τελευταίο ενάμιση χρόνο μια και δεν μπορεί να επιστρέψει στην Τουρκία.

Μας είπε ότι η ταινία «Η Ιστορία της Ζιγιάν» – Επανάσταση Γυναικών, γυρίστηκε για να φέρει σε πρώτο πλάνο το γυναικείο ζήτημα:

«Ακουσα, για πρώτη φορά, για την γυναικεία επανάσταση στην Βόρεια Συρία, όταν ήμουν στην Ιστάνμπουλ (Κωνσταντινούπολη). Διάβασα τους νόμους που είχαν θεσμοθετήσει στη Ροζάβα, ήταν για μένα μια έκπληξη. Ο νόμος ήταν υπέροχος, βγάζω το καπέλο μου. Έπρεπε να πάω να δω. Όταν πήγα, κάθε μέρα ήταν μια ευχάριστη έκπληξη. Πρόκειται για ένα χτίσιμο, μια οικοδόμηση μιας κοινωνίας που δεν έχει ακόμα τελειώσει».

«Ολη η ιστορία του κόσμου είναι γεμάτη επαναστάσεις και κοινωνικές συγκρούσεις. Για μένα αυτό που συμβαίνει στην Ροζάβα δεν θα ήταν κάτι διαφορετικό, κάτι καινούργιο από αυτό που συμβαίνει ή έχει συμβεί στον υπόλοιπο κόσμο. Όμως στη Ροζάβα συντελείται παράλληλα και μια άλλη επανάσταση, αυτή των Γυναικών, που με αυτή την ένταση συμβαίνει για πρώτη φορά στην παγκόσμια ιστορία. Αν έπρεπε κανείς να δει και να καταγράψει την Παρισινή Κομμούνα, που έζησε 73 μέρες και σημάδεψε τον κόσμο, τότε έπρεπε να δει και να καταγράψει την γυναικεία επανάσταση στη Ροζάβα».  

«Για τη Μέση Ανατολή και τις Αραβικές χώρες, δυο πράγματα έχουν βγάλει πια στέρεες ρίζες στη Βόρεια Συρία: το ταρακούνημα και η προσπάθεια για το γκρέμισμα της φεουδαρχίας και η επανάσταση της γυναίκας.

Αυτή η υπόθεση δεν είναι πλέον κουρδική υπόθεση.  Στην αρχή είχαν δημιουργηθεί τρία αυτοδιοικούμενα καντόνια, που η συντριπτική πλειοψηφία του πληθυσμού τους ήταν Κούρδοι. Σήμερα υπάρχουν 6 αυτοδιοικούμενα Καντόνια, από τα οποία τα τρία κατοικούνται από Αραβες, Σύριους, Αρμένιους, Τουρκμένους, Γεζίντι κλπ. Η πιο μεγάλη έκπληξη ήρθε από τους Γεζίντι, που είναι μια πολύ κλειστή κοινωνία, η πιο κλειστή στον κόσμο, πιστή στις παραδόσεις αιώνων, όπου κανένας ξένος δεν μπορεί να μπει. Οι Γεζίντι έχουν πλήρως ενσωματώσει στον τρόπο ζωής τους τα νέα επαναστατικά στοιχεία που αφορούν την χειραφέτηση όλων των γυναικών».

«Αυτή τη στιγμή 6.600 αυτοδιοικούμενα συμβούλια λειτουργούν στη Βόρεια Συρία, σε κάθε πόλη, σε κάθε χωριό. Κάθε συμβούλιο έχει επικεφαλής δυο συμπροέδρους, έναν άνδρα και μια γυναίκα. Κανείς άλλος εκτός από τις ίδιες τις γυναίκες, δεν μπορεί να αποφασίζει για τα ζητήματα των γυναικών. Αρκετοί άνδρες, βέβαια, ακόμα αντιδρούν. Οι γυναίκες στη Ροζάβα δρουν σε δυο επίπεδα, με το όπλο στο χέρι, στρατιωτικά, δίνουν τη μάχη ενάντια στον ISIS και από την άλλη, μέσα από τις οργανώσεις τους και τα γυναικεία σώματα ασφαλείας, προστατεύουν και βαθαίνουν τις κατακτήσεις τους».

Σε ερώτησή μας σχετικά με τις διαφορές ανάμεσα στον τρόπο ζωής των γυναικών στην Τουρκία και τον υπόλοιπο αραβικό κόσμο, ο Χαλούκ μας είπε:

«Οι γυναίκες του YPJ είναι πιο ελεύθερες ακόμη και από την ίδια την Ιστάνμπουλ (Κωνσταντινούπολη) Ελευθερία δεν είναι η δυνατότητα να διαλέξεις τα ρούχα σου. Οι άνδρες στη Ροζάβα δεν μπορούν πια να αποφασίζουν για τη ζωή των γυναικών».

Και ο Χαλούκ Ουλάν κατέληξε:

«Ακόμα κι αν όλα χαθούν, αν η επανάσταση στη Ροζάβα ηττηθεί, η αυτοδιοίκηση και οι άλλες κατακτήσεις γκρεμιστούν, η μεγάλη τομή που έγινε στις συνειδήσεις των ανθρώπων, στα ζητήματα των δικαιωμάτων και της χειραφέτησης των γυναικών θα παραμείνει και θα σημαδεύει από δω και πέρα την ζωή όλων των λαών της Μέσης Ανατολής…»

Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων στη Ροζάβα. Ο Χαλούκ Ουνάλ συζητά με μαχήτριες των YPJ.

Ποιος είναι ο Χαλούκ Ουνάλ

Ο Χαλούκ είναι ηθοποιός και θεατρικός σκηνοθέτης, καλλιτέχνης –φωτογράφος, σεναριογράφος και σκηνοθέτης. Εχει γράψει το σενάριο για αρκετές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, Çökertme (1997), Kaçıklık Diploması (1998), Martılar ve İstanbul (2000), Halk Düşmanı (2004), Eylül (2005), Gece & Gündüz (2008), Esrarlı Gözler (2009), Saklı Hayatlar (2011). Εγραψε το σενάριο και σκηνοθέτησε το μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ «Μικρό Μαύρο Ψάρι» (Küçük Kara Balıklar) (2012 – 2013) και το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ Roboski Faili Malum (2013) και σκηνοθέτησε την τηλεοπτική ταινία Esrarlı Gözler (2009-2010)  και την ταινία μεγάλου μήκους Saklı Hayatlar (2010-2011).

Πρωτοστάτησε στην ίδρυση της Ένωσης Συλλόγων Σεναριογράφων το 2004 και διετέλεσε πρόεδρος μέχρι το 2010. Έχει διδάξει στην Ακαδημία Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου Kadir Has και σε διάφορα εργαστήρια σκηνοθεσίας. Συνέχισε να δημιουργεί στα πλαίσια της εταιρείας Drama İstanbul Film Atölyesi, την οποία ίδρυσε με τον Serpil Güler το 2010.

Ο Χαλούκ Ουνάλ θα είναι παρών στη προβολή του ντοκιμαντέρ Jiyan’s Story, την Παρασκευή 7 Δεκέμβρη, ώρα 7:00 μ.μ. στο Studio new star art cinema.

 

Σχετικά θέματα

Απόψεις