Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Boeing: Ένα χρόνο μετά, το έγκλημα συνεχίζεται

Ο “Ημεροδρόμος” δημοσιεύει το δεύτερο κατά σειρά κείμενο του Αντώνη Μαυρόπουλου με θέμα την περσινή αεροπορική τραγωδία. O Αντ. Μαυρόπουλος, ακριβώς πριν από..

Ο “Ημεροδρόμος” δημοσιεύει το δεύτερο κατά σειρά κείμενο του Αντώνη Μαυρόπουλου με θέμα την περσινή αεροπορική τραγωδία. O Αντ. Μαυρόπουλος, ακριβώς πριν από ένα χρόνο, στις 10 Μαρτίου 2019 επρόκειτο να ταξιδέψει με την πτήση 302 της Ethiopian Airlines από Αντίς Αμπέμπα προς Ναϊρόμπι. Το αεροσκάφος συνετρίβη στο έδαφος, κοντά στην πόλη Μπισόφτου και 157 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους ακαριαία.

Κλείνει σήμερα ακριβώς ένας χρόνος από τα δεύτερα μου γενέθλια, που η τύχη γενναιόδωρα μου χάρισε όταν στις 10 Μαρτίου 2019 έμεινα εκτός της πτήσης 302 της Ethiopian Airlines,  η οποία συνετρίβη στο έδαφος, μόλις 6 λεπτά μετά την απογείωση της, οδηγώντας σε ακαριαίο θάνατο 157 ανθρώπους. Σε πρόσφατο άρθρο μου στον Ημεροδρόμο (imerodromos.gr/i-tragodia-tis-ethiopian-airlines-oi-348-chamenes-zoes-kai-to-thammeno-egklima/) εξήγησα γιατί οι δύο συντριβές των Boeing 737 Max 8 που οδήγησαν στο θάνατο συνολικά 348 ανθρώπους δεν ήταν ατυχήματα, αλλά απολύτως προβλέψιμα (και άρα  αποτρέψιμα) αποτελέσματα των συνήθων επιχειρηματικών πρακτικών. Στο σημερινό κομμάτι, για να τιμήσω τους νεκρούς που ψάχνουν δικαστική δικαίωση, θα αναφερθώ στα πλέον πρόσφατα δεδομένα, μιας και οι καταιγιστικές αποκαλύψεις συνεχίζονται.

Η  Ethiopian Airlines αναμένεται να δώσει σήμερα 10 Μαρτίου 2020 το ενδιάμεσο πόρισμα της για τα αίτια πτώσης του αεροσκάφους της. Σύμφωνα με πηγές που έχουν ήδη δει το σχετικό πόρισμα[1], το βασικό συμπέρασμα είναι ότι η πτώση προκλήθηκε από τον εσφαλμένο σχεδιασμό του αεροσκάφους. Στην προκαταρκτική έκθεση που δημοσίευσε η Ethiopian Airlines τον Απρίλιο του 2019, γινόταν ρητή αναφορά στο γεγονός ότι υπήρξε σοβαρή δυσλειτουργία των αισθητήρων του αεροπλάνου και η συντριβή οφειλόταν στις αυτόματες εντολές του σχετικού λογισμικού που πίεζε τη μύτη του αεροπλάνου διαρκώς προς τα κάτω.  Τα αμερικάνικα μέσα ενημέρωσης έχουν αρχίσει ήδη να εντοπίζουν κενά στην ενδιάμεση έκθεση[2] και προσπαθούν να βρουν, μάλλον πιεστικά και με το ζόρι, ευθύνες των πιλότων[3], έτσι ώστε να επηρεάσουν το τελικό πόρισμα και να το φέρουν στα μέτρα της Boeing η οποία κάθε άλλο παρά επιθυμεί να φορτωθεί την αποκλειστική ευθύνη. Σε απάντηση τέτοιων ισχυρισμών, η ειδική επιτροπή Μεταφορών και Υποδομών της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ που διερευνά το θέμα, στην πρόσφατη ειδική αναφορά της[4] που διερευνά τα αίτια του ατυχήματος συμπεραίνει ότι η προσπάθεια της Boeing να βγάλει γρήγορα και σε χαμηλή τιμή στην αγορά τα 737 Max 8, για να ανταγωνιστεί την Airbus, έθεσε σε κίνδυνο την ασφάλεια του επιβατικού κοινού, ενώ η επίβλεψη από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπλοΐας των ΗΠΑ ενέχει σύγκρουση συμφερόντων. Επιπλέον, η τελευταία κατηγορείται από την ίδια επιτροπή, ότι συνειδητά αγνόησε τις γνωμοδοτήσεις των τεχνικών για να ευνοήσει τους εμπορικούς σχεδιασμούς της Boeing.

Στο μεταξύ συνεχίζονται οι αποκαλύψεις. Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα[5], τα οποία επιβεβαίωσε η Boeing, σε πάνω από 70% των καινούριων 737 Max 8[6] που ήταν ετοιμοπαράδοτα προς πώληση έχουν βρεθεί ξεχασμένα πανιά, εργαλεία και μεταλλικά κομμάτια εντός των μηχανών και σε 35 από αυτά εντός του χώρου των καυσίμων. Σε ένα αεροσκάφος βρέθηκε ξεχασμένη μια ολόκληρη φορητή σκάλα εντός του πίσω φτερού[7]. Σε συνέντευξη του στις 6 Μαρτίου 2020 [8], ο νέος διευθύνων σύμβουλος της  Boeing αποκαλύπτει ότι τα πράγματα εντός της εταιρείας είναι πολύ χειρότερα από ότι φανταζόταν και παραδέχεται ότι η εταιρεία έκανε θανάσιμο λάθος όταν σχεδίαζε το αεροσκάφος 737 Max 8 υπό την παραδοχή ότι οι πιλότοι θα μπορούσαν να ανακτήσουν τον έλεγχο του αεροσκάφους σε 4 δευτερόλεπτα, αν το λογισμικό δεν λειτουργούσε σωστά. Στις 9 Μαρτίου 2020, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπλοΐας των ΗΠΑ, ενημέρωσε την Boeing ότι απαιτείται αλλαγή και της καλωδίωσης του αεροσκάφους[9] διότι κατά πάσα πιθανότητα και αυτή συνεισφέρει στην αδυναμία των πιλότων να ελέγξουν το αεροπλάνο.

Από την άλλη μεριά της ιστορίας, βρίσκονται οι συγγενείς των θυμάτων που έχουν καταθέσει πάνω από 100 αγωγές κατά της Boeing.  Αυτές οι οικογένειες που αντί να κηδέψουν τους νεκρούς τους, έλαβαν από ένα τσουβαλάκι χώμα με ανθρώπινα συντρίμμια για να θάψουν, μιας και δεν υπήρχε δυνατότητα να βρεθούν και να αναγνωριστούν οι νεκροί. Αυτοί οι εκατοντάδες άνθρωποι που συμμετείχαν στις 14 Νοεμβρίου 2019 στην κηδεία μη αναγνωρισμένων ανθρώπινων μελών και υπολειμμάτων στον κρατήρα της συντριβής, παρουσία υψηλόβαθμων στελεχών της Boeing η οποία αρνήθηκε να πληρώσει έστω τα εισιτήρια σε κάποιους που ταξίδεψαν από μακριά για να παραστούν στην κηδεία[10].

Αυτούς τους ανθρώπους, η Boeing προσπαθεί να τους βολέψει με 100-150,000 δολάρια αποζημίωση για κάθε νεκρό, έτσι ώστε να μην επηρεαστεί η κερδοφορία της εταιρείας. Βλέπετε, το κύριο μέλημα της εν λόγω εταιρείας είναι να συνεχίζει να εμφανίζει θετικά και ελκυστικά οικονομικά στοιχεία για προστατευθεί η τιμή της μετοχής της και να μπορέσει να ολοκληρώσει τις παραδόσεις των 44,000 παραγγελιών που εκκρεμούν για την επόμενη περίοδο. Το 2019 η εταιρεία εμφάνισε μόνο 4.5 δισεκατομμύρια δολάρια κέρδη, έναντι 19.7 δισεκατομμυρίων το 2018[11]. Δηλαδή, οι αποζημιώσεις που θα μοιράσει στα 348 θύματα των εγκληματικών ενεργειών της θα είναι κάτι παραπάνω από 1% των κερδών του 2019! Και κάτι λιγότερο από τα 55 εκατομμύρια δολάρια που η εταιρεία δώρισε σε φιλανθρωπικές οργανώσεις το 2018, στα πλαίσια της εταιρικής κοινωνικής υπευθυνότητας[12]

Υστερόγραφο: από τις 10 Μαρτίου 2019, που έγινε η συντριβή του δεύτερου 737 Max 8, ως τις 10 Μαΐου 2019 (οπότε αρκετές αποκαλύψεις είχαν ήδη έρθει στο φως της δημοσιότητας) η τιμή της μετοχής της Boeing έπεσε από τα 400 στα 337 δολάρια (-16%). Στη συνέχεια, οι «αγορές» επιβράβευσαν την εταιρεία και σταθεροποίησαν τη μετοχή της η οποία μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου, είχε παλινδρομήσεις γύρω στα 350 δολάρια, παρά τον ορυμαγδό των αποκαλύψεων που συνεχίζονταν. Σήμερα κινείται στα 260 δολάρια (-26% από τα μέσα Φεβρουαρίου). Η δραματική αυτή πτώση δεν οφείλεται σε κάποια τιμωρία της εταιρείας για τα εγκλήματα που συνεχώς αποκαλύπτονται. Οφείλεται στο γεγονός ότι, λόγω της εξάπλωσης του κορωνοϊού και της σημαντικής μείωσης των ταξιδιών και των παραγγελιών της αεροπορικής βιομηχανίας, τα κέρδη του 2020 δεν θα είναι όσα είχε υποσχεθεί η εταιρεία. Τα χρηματιστήρια, αυτοί οι τόσο υπερτιμημένοι ναοί του καπιταλισμού, αποδεικνύονται, για άλλη μια φορά, βασίλεια της απληστίας και του ανορθολογισμού που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματική ζωή. Ο ιός της πάση θυσία, κυριολεκτικά επί πτωμάτων, κερδοφορίας πρέπει να αντιμετωπιστεί, αυτό όμως δεν γίνεται με εμβόλια, ούτε με καραντίνες. Ο συγκεκριμένος ιός, όπως πρόσφατα γράφτηκε, έχει εξελιχθεί σε εξαιρετικά μεταστατικό και επιθετικό καρκίνο[13] που απειλεί ολόκληρη την ανθρωπότητα…

[1] https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-07/boeing-set-to-get-blame-in-ethiopian-report-on-crash-of-737-max

[2] https://finance.yahoo.com/news/ethiopian-investigators-set-blame-boeing-040927944.html

[3] https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-09/why-did-boeing-s-warning-on-737-max-fail-to-stop-second-crash

[4] https://www.fool.com/investing/2020/03/06/congressional-committee-slams-boeing-over-737-max.aspx

[5] https://www.travelweekly.com.au/article/boeing-confirms-debris-found-in-737-max-engines-as-qantas-eyes-cut-price-deal/

[6] https://time.com/5789295/fuel-tank-debris-boeing-737/

[7] https://www.nytimes.com/2019/04/20/business/boeing-dreamliner-production-problems.html

[8] https://www.nytimes.com/2020/03/05/business/boeing-david-calhoun.html

[9] https://www.nasdaq.com/articles/faa-says-boeing-737-max-wiring-isnt-compliant-2020-03-09

[10] http://www.chicagomag.com/Chicago-Magazine/March-2020/Bob-Clifford-Boeing/

[11] https://www.macrotrends.net/stocks/charts/BA/boeing/gross-profit

[12] https://www.3blmedia.com/News/Boeing-Announces-Nearly-Quarter-Billion-Dollars-Corporate-Giving-2018

[13] http://kibi-blog.blogspot.com/2020/02/blog-post_29.html

Σχετικά θέματα

Απόψεις