Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Με 300 δισεκατομμύρια θα γεμίσει η μαύρη τρύπα του Mετρό…

 ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΜΑΣ. Η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ και μερίδα των ΜΜΕ θριαμβολογούν για την πορεία..

 ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΜΑΣ.

Η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ και μερίδα των ΜΜΕ θριαμβολογούν για την πορεία των εργασιών του Μετρό της Αθήνας. Δηλώνουν ότι θωράκισαν πλέον την αμαρτωλή προηγούμενη σύμβαση έναντι του ευτελούς ποσού των 65,6 δισ. δραχμές (λένε), και ”ότι καθάρισε πλέον το τοπίο του Μετρό, και ο Μετροπόντικας γκαζώνει για να τελειώσει το έργο το 1998”. Πάλι εκλογές έχουμε! (Τις διαγραμμισμένες εκφράσεις δανειστήκαμε από τον ημερήσιο Τύπο).

Η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού εξαγγέλλει το τεράστιο έργο της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων (Ακρόπολη – Φιλοπάππου – Κεραμεικός – Ιερά Οδός – Ακαδημία Πλάτωνος κ.λπ.).

Οι Αθηναίοι φαντάζονται αυτόν τον παράδεισο των ενοποιημένων αρχαιολογικών χώρων που θα αναδεικνύουν την ιστορική μας συνέχεια από την κλασική αρχαιότητα έως σήμερα, και περιμένουν να κερδίσουν με τα κουπόνια των εφημερίδων “το αρχοντικό και το τζιπ” ή “τις μεζονέτες στα προάστεια της Αθήνας”. (Το αδιάβλητο της κλήρωσης εγγυάται με την παρουσία του το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας). 

Θα προσπαθήσουμε αναλύοντας τα δύο αυτά θέματα να καταδείξουμε πως λειτουργεί στην πράξη το φαύλο πολιτικόοικονομικό μας σύστημα, με άλλα λόγια: “Η Mπανανία μας”.

  • Το Μετρό ξεκίνησε ουσιαστικά το 1976 με τη μελέτη του Μaster Plan, από κοινοπραξία γαλλικών εταιριών και από τότε συμπεριελήφθη στο πακέτο των ανταλλαγών μας προς τους Γάλλους, για την είσοδο μας στην ΕΟΚ. Από τότε υπάρχει η συνεχής παρουσία των Γάλλων στο Μετρό και η ασυνεχής παρουσία όλων των πολιτικών χώρων στην κυβέρνηση. Επομένως, τους έμαθαν καλά οι Γάλλοι και γι’ αυτό, πιθανόν, δεν αντιδρά κανείς.

  • Οι ιθύνοντες του Μετρό γνωρίζουν, ή οφείλουν να γνωρίζουν, ότι η τρίτη γραμμή Μετρό (Κεραμεικός – Σύνταγμα – Πεντάγωνο), δεν θα λειτουργεί όταν τελειώσει κατασκευή της. Θα έχουμε δηλαδή πληρώσει μόνο για τη γραμμή αυτή περί τα 300 δισ. δραχμές και δεν θα λειτουργεί.

Τα προς τούτο αποδεικτικά μας στοιχεία είναι τα εξής:

1. Η γραμμή (3) όπως μελετήθηκε, είχε τερματικό σταθμό στο Αιγάλεω, ενώ όπως κατασκευάζεται έχει προσωρινό τερματικό σταθμό στον Kεραμεικό. Δηλαδή, δεν κατασκευάζεται το κρίσιμο τμήμα γραμμής από τον Κεραμεικό μέχρι το Αιγάλεω, με τις εξής συνέπειες:

α) Να μην υπάρχει αμαξοστάσιο στο κατασκευαζόμενο τμήμα. Αυτό βρίσκεται στο συνεχόμενο τμήμα που προέβλεπε η αρχική μελέτη, δηλαδή στην περιοχή του Αγίου Σάββα, στις παρυφές του Αιγάλεω. Η βασική αυτή έλλειψη αμαξοστασίου δεν επιτρέπει τη λειτουργία της γραμμής. Εάν, έστω και προσωρινά, αναζητηθεί κάποια λύση στο αμαξοστάσιο της γραμμής Σεπόλια – Δάφνη, τότε θα καταστεί προβληματική η λειτουργία και των δύο γραμμών.

β) Να μην τροφοδοτείτε το Μετρό με τους επιβάτες του Αιγάλεω και των γύρω περιοχών, με συνέπεια, το κόστος λειτουργίας του να είναι απαγορευτικά μεγάλο και να μην εξυπηρετούνται οι κοινωνικοί στόχοι του.

Μέχρις εδώ πιστεύω ότι κανείς καλοπροαίρετος δεν θα έχει αντίρρηση σε σχέση με την τύχη της γραμμής του Μετρό, Πεντάγωνο – Κεραμεικός, όπως τουλάχιστον κατασκευάζεται με την τρέχουσα σύμβαση.

2. Οι αντιρρήσεις στις οποίες θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε είναι ότι μέχρι τότε ίσως ολοκληρωθεί το τμήμα της γραμμής Κεραμεικός – Αιγάλεω, με άλλη εργολαβία, οπότε δεν θα υπάρχει το πρόβλημα. Στην περίπτωση αυτή, θα συμφωνούσαμε κι εμείς.

Δυστυχώς όμως αυτά δεν μπορούν να συμβούν διότι:

α) Από τον Κεραμεικό μέχρι το Αιγάλεω και κατά μήκος της Ιεράς Οδού, η σήραγγα πρέπει να γίνει με τη μέθοδο του ανοικτού ορύγματος, δηλαδή ανοικτή εκσκαφή – κατασκευή σήραγγας με συμβατικό τρόπο και στη συνέχεια επίχωση. Με άλλα λόγια, ενδέχεται να γίνουν αρχαιολογικές ανασκαφές ασύλληπτης έκτασης και να έρθουν στο φως αρχαιολογικά ευρήματα που είναι δυνατόν να αλλάξουν την φυσιογνωμία της περιοχής και να καταργήσουν τη διέλευση του Μετρό.

Για να εφαρμοστεί η λύση του “Μετροπόντικα” θα πρέπει η σήραγγα να βρίσκεται σε μεγάλο βάθος.

Εν προκειμένω, αυτό δεν είναι δυνατόν, διότι δεν προσφέρονται τα δεδομένα γεωμετρικά στοιχεία χαράξεως (επιτρεπόμενες κλήσεις, αναγκαίο βάθος διέλευσής της σήραγγας, έξοδος προς επιφανειακό αμαξοστάσιο, κ.λπ.), καθώς και η μεγάλη υδροφορία της περιοχής.

Άλλες λύσεις κατασκευής σηράγγων σε χαλαρά εδάφη (δηλαδή κοντά στην επιφάνεια του εδάφους ) έχουν απαγορευτικό κόστος.

β) Η περιοχή αυτή της Ιεράς Οδού εντάσσεται στο μνημειακό έργο της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων, έργο που έχει εξαγγελθεί και που εμπίπτει στις αρμοδιότητες του υπουργείου Πολιτισμού. Πρόσφατα, όμως, ο κ. Λαλιώτης υποσχέθηκε την παραχώρηση τμήματος του έργου αυτού στο Δήμο Αθηναίων.

Για να αρχίσουμε να μιλάμε για το συντονισμένο σχεδιασμό Μετρό και την ενοποίηση αρχαιολογικών χώρων, θα πρέπει να περιμένουμε “να ξεκαθαρίσει το τοπίο” των εμπλεκομένων φορέων. (Αττικό Μετρό – ΥΠΕΧΩΔΕ – Υπουργείο Πολιτισμού – και Δήμος Αθηναίων). Λαμβάνοντας υπόψη: τα διαπλεκόμενα συμφέροντα και τη δομή της κυβερνητικής εξουσίας (κάθε υπουργείο και φέουδο με διαφορετικά εξωκοινοβουλευτικά στηρίγματα και επιδιώξεις), θα πρέπει πρώτα να περιμένουμε το τελικό “σκορ” του μεταξύ τους αγώνα.

Στη συνέχεια πρέπει να ξεκαθαρίσει το τοπίο των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, δηλαδή πώς θα μοιραστούν οι δουλειές.

Όταν γίνουν όλα αυτά θα μπορούμε, ίσως, να μιλάμε για συντονισμένο σχεδιασμό , με την προϋπόθεση ότι:

α) Οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση, πράγμα που συνήθως δε συμβαίνει.

β) Το κυριότερο, να εξασφαλίσουμε χρήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία άρχισε ήδη να αντιδρά αρνητικά. (Κατά τη σύνταξη του παρόντος κειμένου ο κ. Γείτονας εξήγγειλε τις μελέτες επεκτάσεων των γραμμών Μετρό και ανακοίνωσε ότι εξασφαλίστηκαν οι σχετικές πιστώσεις, αυτό όμως δεν αναιρεί τους ισχυρισμούς μας. Ας περιμένουμε πρώτα την εξέλιξη των μελετών).

Αν τα τεχνικά μας επιχειρήματα δεν είναι κατανοητά, τότε να προσθέσουμε και τα εξής:

Ο τ. υπουργός κ. Μάνος, και προφανώς οι (μετέχοντες τότε) σημερινοί ανάδοχοι, γιατί περιόρισαν το αντικείμενο της γραμμής (3) μέχρι τον Κεραμεικό; Αναζητούσαν μικρότερο αντικείμενο για να κερδίσουν λιγότερα, ή μήπως φοβήθηκαν την εξέλιξη του έργου σε περίπτωση που συμπεριελάμβαναν εξαρχής και την προβληματική γραμμή της Ιεράς Οδού;

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΑΝ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΤΑ Μ.Μ.Ε. ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ 

Ας παρακολουθήσουμε συνοπτικά τους τίτλους ορισμένων εφημερίδων από το καλοκαίρι του 1993 μέχρι σήμερα.

Καλοκαίρι 1993. “Από εδώ θα περάσει ο “Mετροπόντικας””. “Εκεί έφτασε ο “Μετροπόντικας””. “Ο ακάματος “Μετροπόντικας” σκάβει, ακόμη και και όταν οι Αθηναίοι κοιμούνται ή κάνουν διακοπές”, κ.λπ.

Μετά τις βουλευτικές εκλογές του 1993. “Λυσσαλέος πόλεμος στην Κοινοπραξία του Αναδόχου, από έξω και από μέσα”. “Ελληνικές τεχνικές εταιρείες που συμμετέχουν στην Ανάδοχο Κοινοπραξία μάχονται τους συνεταίρους τους. “Οι Γάλλοι εκβιάζουν και ζητούν πρόσθετη αποζημίωση 160 δισ. δραχμές.

Τον τελευταίο καιρό. “Καθάρισε το τοπίο του Μετρό”. “Γκαζώνει ο “Μετροπόντικας”. Ρεπορτάζ με τον διευθυντή της Bechtel (συμβούλου του Aττικό Mετρό), που εμφανίζεται με image φιλέλληνα αρχαιολόγου. Ρεπορτάζ με στελέχη του Αττικό Μετρό για αναβάθμιση του image. “Απέδωσαν οι προσωρινές ρυθμίσεις” κ.λπ.

Εμείς γνωρίζουμε τι συμβαίνει. Γνωρίζουμε επίσης ότι η Κοινοπραξία πέτυχε να πάρει 65,6 δισ. δραχμές σαν πρόσθετη αποζημίωση για μικροαλλαγές και για “θωράκιση” της σύμβασης. Θα επανέλθουμε στο θέμα.

Εν τω μεταξύ, τα πραγματικά περιστατικά, και σε αντιδιαστολή με αυτά που εμφανίστηκαν στον Τύπο, είναι τα εξής:

Οι “Μετροπόντικες” από το καλοκαίρι του 1993 μέχρι σήμερα πέρασαν τις εξής φάσεις:

Ο μεν ένας, στην Κατεχάκη, δεν έχει ακόμη δοκιμαστεί – ίσως γιατί δεν ολοκληρώθηκε ακόμη η συναρμολόγησή του. Εξοφλήθηκε όμως από το καλοκαίρι του 1993 και μάλιστα με πολλά δισ. δραχμές.

Ο άλλος, στο σταθμό της Αττικής, έπειτα από διάνοιξη στοάς 5μ. σταμάτησε να λειτουργεί λόγω βλάβης. Στη συνέχεια, “πνίγηκε” από τη νεροποντή, και χρειάστηκε να “στεγνώσει” για να επισκευαστεί. Μετά την επισκευή του, διαπιστώθηκε ότι έγινε λάθος στην συνδεσμολογία του ηλεκτρικού του κυκλώματος. Στη συνέχεια, μετά την επισκευή αυτή, κι αφού διάνοιξε μερικά ακόμη μέτρα, διαπιστώθηκε ότι κατά την εκσκαφή εμφανίζεται απόκλιση της κεφαλής του (σκάβει δηλαδή σε άλλη διεύθυνση). Στη συνέχεια, γειτονικό κτίριο υποχώρησε, και τώρα προσπαθούν να το αγοράσουν για να τους κοστίσει φθηνότερα από ό,τι η αποζημίωσή του.

Εν πάση περιπτώσει, μέχρι σήμερα ο τυφλοπόντικας διάνοιξε σήραγγα περίπου 50μ. σε σύνολο 7 χιλιομέτρων περίπου.

Γκαζώνει λοιπόν ο ¨Μετροπόντικας”!

Αυτή είναι η πληροφόρηση των Μ.Μ.Ε., με αντάλλαγμα κουπόνια για το αρχοντικό και το τζιπ κ.α.

Ο διευθυντής της εφημερίδας Το Βήμα, κ. Ψυχάρης, σε ερώτημα τηλεοπτικής εκπομπής για την αντικειμενικότητα του Τύπου έδωσε την εξής σθανερή απάντηση (προς τιμήν του):

“Και βεβαίως η πληροφόρηση δεν είναι αντικειμενική. Διότι ο διευθυντής μιας εφημερίδας είναι δέκτης χιλιάδων πληροφοριών, και με υποκειμενικά κριτήρια κάνει την επιλογή τους”.

Ο άνθρωπος είναι συνεπής και με αρχές. Μας λέει τουλάχιστον πως λειτουργεί.

Όμως, για όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, έχουν ειπωθεί κατά καιρούς και τα εξής:

Από στέλεχος των Βρυξελλών: “Η Ελλάδα είναι ένα γενικευμένο μπ….λο.” – κυκλοφόρησε και στον ελληνικό Τύπο.

Από σοβαρότατο και αξιοσέβαστο καθηγητή του ΕΜΠ: “Στην Ελλάδα γίναμε “ό,τι αρπάξει ο κ…ος μας””.

Εμείς παρ’ όλα αυτά προσπαθούμε. Προσπαθούμε ακόμη μήπως τα καταφέρουμε και κρατήσουμε τα παιδιά μας στον τόπο τους. Προσπαθούμε ακόμη για να μην χαθεί εντελώς από τους ιθύνοντές μας η αίσθηση της σοβαρότητας και του ορθού λόγου.

Προσπαθούμε ακόμη για να αποφύγουμε τα χειρότερα: Το επίσημο κράτος να καλύπτει μέρος των ελλειμμάτων του, συμμετέχοντας στο εργολαβικό παιχνίδι των πλαστών προσφορών, με αντάλλαγμα κάποιο “κολόκουρο”. Απ’ ό,τι φαίνεται είναι δυνατόν να φτάσουμε κι εκεί. Οι νοούντες, ας νοήσουν.

Απόψεις