Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Πανάκριβα ακτοπλοϊκά εισιτήρια – Πληρώνουμε το Fit For 55, θησαυρίζουν οι εφοπλιστές

Σε πολυτέλεια έχει μετατραπεί η μετακίνηση από και προς τα νησιά για χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά, καθώς οι διαρκείς αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια οδηγούν σε τιμές απλησίαστες - Ερώτηση για το θέμα από την ευρωκοινοβουλευτική ομάδα του ΚΚΕ

Σε πολυτέλεια έχει μετατραπεί η μετακίνηση από και προς τα νησιά για χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά, καθώς οι διαρκείς αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια οδηγούν σε τιμές απλησίαστες. Οι εφοπλιστές μετακυλούν τα κόστη λειτουργίας —και ειδικά το αυξημένο κόστος από τη χρήση νέου καυσίμου στο πλαίσιο των ευρωενωσιακών οδηγιών— απευθείας στις πλάτες των επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων.

Πρόκειται για εφαρμογή του κανονισμού Fit For 55, ο οποίος προωθήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο όνομα της λεγόμενης «πράσινης» μετάβασης, και τον οποίο υπερψήφισαν από κοινού οι ευρωβουλευτές της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ. Αντιθέτως, μόνο το ΚΚΕ τον καταψήφισε, καταγγέλλοντας από την πρώτη στιγμή το αντιλαϊκό του περιεχόμενο και τις συνέπειες που θα είχε για τα λαϊκά στρώματα, ιδιαίτερα στα νησιά.

Από την 1η Μαΐου αναμένονται νέες αυξήσεις στους ναύλους, ενώ η κυβέρνηση επιχειρεί να καθησυχάσει με εξαγγελίες περί μείωσης των λιμενικών τελών κατά 50%. Στην πράξη όμως, αυτή η μείωση —ύψους 35 εκατ. ευρώ ετησίως— αποτελεί νέο δώρο στους εφοπλιστικούς ομίλους και δεν συνοδεύεται από καμία εγγύηση ότι οι αυξήσεις θα αποτραπούν.

Πάνω από 35% η αύξηση τα τελευταία 5 χρόνια

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν αυξηθεί κατά 35% την τελευταία πενταετία, ενώ το περασμένο καλοκαίρι οι αυξήσεις έφτασαν ακόμα και το 40%. Αντίστοιχα φαινόμενα παρατηρούνται σε πολλές χώρες της ΕΕ, όπου η εφαρμογή της ευρωενωσιακής στρατηγικής για την «πράσινη μετάβαση» επιβαρύνει άμεσα τους επιβάτες, εξυπηρετώντας την κερδοφορία των μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων.

Την ίδια ώρα, ενώ τα κέρδη των εφοπλιστών διογκώνονται, η ασφάλεια των επιβατών και των ναυτεργατών παραμένει εκτεθειμένη. Πολλά από τα επιβατικά πλοία είναι υπερήλικα, ενώ κατά τις περιόδους αυξημένης κίνησης —όπως η θερινή περίοδος— είναι συνεχείς οι καταγγελίες για ελλιπή συντήρηση, εξαντλητικά ωράρια και εντατικοποίηση της δουλειάς στα πληρώματα.

Απόρροια της πολιτικής «απελευθέρωσης» της ακτοπλοΐας, που εδράζεται στη στρατηγική της ΕΕ και αποτυπώνεται και στην Ανακοίνωση 232/2014 της Επιτροπής, είναι επίσης:

εξαφάνιση δρομολογίων και η απομόνωση νησιών (ιδίως τον χειμώνα),

-Τα δρομολόγια-οδύσσειες για τους επιβάτες, και

διάλυση των εργασιακών σχέσεων για τους ναυτεργάτες, που εργάζονται συχνά 12-16 ώρες ημερησίως, 7 ημέρες την εβδομάδα.

Παρέμβαση της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ

Για τα παραπάνω, οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ, Κώστας Παπαδάκης και Λευτέρης Νικολάου-Αλαβάνος, υπέβαλαν ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ζητώντας τοποθέτηση στα εξής:

-Πώς τοποθετείται η Επιτροπή στο γεγονός ότι εξαιτίας της «πράσινης» στρατηγικής της ΕΕ και του κανονισμού Fit For 55 μεθοδεύονται νέες αυξήσεις στα ήδη πανάκριβα εισιτήρια, ενώ οι εφοπλιστές απολαμβάνουν νέα προνόμια και αυξάνουν τα κέρδη τους;

-Πώς απαντά η Επιτροπή στο ότι η στρατηγική απελευθέρωσης της ακτοπλοΐας οδηγεί σε «εγγυημένα κέρδη» και φοροαπαλλαγές για τους πλοιοκτήτες, ενώ εργαζόμενοι και επιβάτες ταξιδεύουν σε επικίνδυνες συνθήκες με υπέργηρα πλοία, χωρίς στοιχειώδεις εγγυήσεις

Σχετικά θέματα

Απόψεις