Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Ο «σοσιαλιστής της παπαρδέλας» και το καλάθι του νοικοκυριού

Αποκαλυπτικό: Στη Γαλλία, βρήκαν τη λύση για την εξοικονόμηση ενέργειας! Θα μειώσουν λέει οι Γάλλοι τον χρόνο που είναι αναμμένο..

Αποκαλυπτικό: Στη Γαλλία, βρήκαν τη λύση για την εξοικονόμηση ενέργειας! Θα μειώσουν λέει οι Γάλλοι τον χρόνο που είναι αναμμένο το μάτι της κουζίνας κι έτσι θα αντιμετωπίσουμε την ενεργειακή κρίση. Ούτε λήξη του πολέμου στην Ουκρανία, ούτε πλαφόν στο φυσικό αέριο, ούτε κατάργηση του χρηματιστηρίου ενέργειας. Απλώς: “Κλείστε τον διακόπτη της κουζίνας, όσο πιο γρήγορα γίνεται”.

Αυτό πάνω κάτω ήταν το μήνυμα που μετέδιδε το πρόσφατο ρεπορτάζ της γαλλικής τηλεόρασης, σύμφωνα με το οποίο, έχοντας βράσει το νερό μόλις δύο λεπτά, δεν χρειάζονται παραπάνω από ενενήντα δευτερόλεπτα για το βράσιμο των ζυμαρικών. Σατανικό;

Βέβαια, εμείς στην Ελλάδα ξέρουμε απ’ αυτά. Άραγε, ποιος ξεχνά τα ρεπορτάζ που φύτρωναν το ένα μετά το άλλο στους τηλεοπτικούς δέκτες, κατά την εφαρμογή των πρώτων μνημονιακών μέτρων, τα οποία παρακινούσαν τους πολίτες να τρέφονται με ληγμένα προϊόντα από τα ράφια των σούπερ μάρκετ;

Δώδεκα χρόνια πείρας είναι αυτά, όχι αστεία. Αναμένουμε να επανέλθουν στον δημόσιο διάλογο τέτοιες λύσεις, τώρα που η ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης κρούει με σφοδρότητα την πόρτα ολοένα και περισσότερων σπιτιών, με την κυβέρνηση να φαίνεται αποφασισμένη να συνεχίσει την φοροαφαίμαξη της πλειοψηφίας, μην τυχόν και θιγούν τα κέρδη των ολιγοπωλίων.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ήλθαν οι τελευταίες δηλώσεις περί πλούσιων μακαρονάδων , του αρχιΔΑΠίτη με το… δομημένο βιογραφικό στον κομματικό σωλήνα, κ. Κυρανάκη· ως προπαγανδιστική ασπίδα, σε απόλυτη συνεννόηση με το Μαξίμου, στα πλαίσια υποστήριξης ενός ακόμη προϋπολογισμού που ευνοεί τους ισχυρούς. Άραγε, πώς αλλιώς να ερμηνευθεί η άρνηση της κυβέρνησης να παρέμβει στο χάος της ανατίμησης των πάντων, με μείωση του ΦΠΑ στα βασικά είδη και του ΕΦΚ στα καύσιμα;

Α, όλα κι όλα. Οι άνθρωποι είναι συνεπείς. Είναι κυβέρνηση ταξικά προσανατολισμένη (δεν το έκρυψε ποτέ) και εξυπηρετεί τα συμφέροντα της τάξης της. Πάρτε για παράδειγμα τα σούπερ μάρκετ. Την ώρα που το καλάθι του νοικοκυριού γεμίζει όλο και δυσκολότερα, σε ποιότητα και ποσότητα, βάσει νέας έρευνας της NielsenIQ: ο τζίρος στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων αυξήθηκε κατά 11,1%. Μόνο που, όπως σημειώνουν οι συντάκτες της έρευνας, η αύξηση αυτή οφείλεται στις ανατιμήσεις και όχι στην αύξηση της ζήτησης, καθώς, αν και ο τζίρος ταχυκίνητων αγαθών αυξήθηκε, ο όγκος πωλήσεων ενισχύθηκε οριακά κατά 0,7%.

Με λίγα λόγια: πλουτίζουν απ’ την ανέχειά μας.

Στο ίδιο συμπέρασμα κατέληξε κι η έρευνα της IRI, καθώς, όπως αποκαλύπτουν τα ευρήματα της, το πρώτο οκτάμηνο του 2022 , ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξήθηκε, όταν ο όγκος των πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα, το 2021.

Να το ξαναπούμε; Το καλάθι με τα είδη πρώτης ανάγκης έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο γλεντοκόπι ακρίβειας και αισχροκέρδειας, με υπογραφή Μητσοτάκη, Γεωργιάδη και Σια.

Απέναντι σ’ αυτήν την κατάσταση (που η ίδια συντηρεί) η κυβέρνηση έπρεπε να φανεί ότι αντιδρά. Εκλογές έρχονται, το αφήγημα περί νόμου και τάξης καλό, αλλά με πήλινα πόδια, στα ελληνοτουρκικά και τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο ρόλος του “πρόθυμου συμμάχου” οδηγεί σε δηλώσεις όπως αυτές του κ. Συρίγου· οπότε πρέπει να δείξουμε ότι κάπως αντιδρούμε, σκέφτηκαν στο Μαξίμου. Η λύση; Το περιβόητο καλάθι του νοικοκυριού. Τι θα περιλαμβάνει; Θα το μάθουμε σύντομα. Πάντως, με τις μέχρι στιγμής διαρροές, στη σχετική διάταξη που θα κατατεθεί, θα προβλέπεται ότι στην εν λόγω λίστα θα βρίσκεται τουλάχιστον ένα προϊόν ανά κατηγορία, υπό τον όρο να είναι πιο φθηνό από τα υπόλοιπα προϊόντα.

Ένας κατάλογος με 31 κατηγορίες μερικών δεκάδων βασικών ειδών ευρείας κατανάλωσης, ειδική σήμανση στα προϊόντα, λίστες στις εισόδους των σούπερ μάρκετ και ενημερωτικά φυλλάδια θα συμπληρώσουν το παζλ της λίστας επιβίωσης  των καταναλωτών, σύμφωνα με το αρμόδιο υπουργείο.

Από την άλλη, υπάρχουν κι εκείνες οι φωνές που χαλούν τη σούπα, περί δυναμικής παρέμβασης της κυβέρνησης στην αγορά και περί σοσιαλιστή Μητσοτάκη. Ένας εξ αυτών είναι η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ). Πρόκειται για προϊόντα στα οποία οι αυξήσεις θα είναι μηδενικές ή πολύ μικρές, διαβάζουμε σε σχετική ανακοίνωσή της, με τους συντάκτες του κειμένου να υπογραμμίζουν πως πρόκειται για ένα μέτρο που δεν ανταποκρίνεται στην αγανάκτηση που έχει προκαλέσει το κύμα ακρίβειας, καθώς δεν προβλέπει απαγόρευση αυξήσεων, αλλά παρακολούθηση τιμών.

Σημειωτέο, το μέτρο δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα, όπως έχει τονίσει κι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Βιομηχανίας Τροφίμων, ο οποίος, εκτός των άλλων, δήλωσε ότι παρά την πρόθεσή του να στηρίξει την πρωτοβουλία του υπουργείου, δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια συγκράτησης, πόσο μάλλον μείωσης των τιμών.

Από την άλλη, μπορεί το μέτρο να είναι εθελοντικού τύπου για τα σούπερ μάρκετ, δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τις υποχρεώσεις των νοικοκυριών και των εστιατόρων. “Ο οικογενειάρχης ή ο εστιάτορας τι πρέπει να κάνει;”, σχολιάζει με νόημα η ΓΣΕΒΕΕ. “Να ψάχνει κάθε εβδομάδα την αντίστοιχη λίστα της προηγούμενης εβδομάδας για να συγκρίνει τις τιμές ; (…) Και όλη αυτή η “έρευνα αγοράς” να γίνεται σαν να μην εκτινάσσονται οι λογαριασμοί ενέργειας, οι τιμές των καυσίμων και τα ενοίκια στα ύψη; Σαν να μην συρρικνώνεται το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών-καταναλωτών”;

Ε, ας φάνε παντεσπάνι, λέει η πλειοψηφούσα παράταξη σε μια πιο ραφιναρισμένη εκδοχή τού “Δεν υπάρχει εναλλακτική”. Οι τιμές θα συνεχίσουν να αυξάνονται, τα προϊόντα που θα ενταχθούν στο καλάθι θα συνεχίσουν να ακριβαίνουν ( ίσως με ρυθμό μικρότερο των υπόλοιπων) κι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να μετρά έσοδα από τον ΦΠΑ και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης.

Άλλωστε, ως μάνατζερ μεγάλης πολυεθνικής φέρεται. Βλέπεις, στον σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο κόσμο, τίποτα δεν μένει κρυφό, όσο κι αν η αλήθεια πνίγεται στα απόνερα της λίστας Πέτσα κι αυτής του Σκρέκα.

Στη Γαλλία, το περιλάλητο καλάθι της νοικοκυράς εφαρμόζεται ήδη από τον Αύγουστο στην αλυσίδα Carrefour, μέσω του προγράμματος “στήριξης της αγοραστικής δύναμης των Γάλλων πολιτών”. Η ίδια αλυσίδα, στην Ισπανία αυτή τη φορά, έτρεξε τον Σεπτέμβριο του 2022 μία νέα καμπάνια υπό τον τίτλο: “30 προϊόντα, για 30 Ευρώ”. Στη Μ. Βρετανία πάλι, με το πρωτοφανές κύμα ακρίβειας να κουμπώνει τέλεια με την πολιτική αστάθεια, μετά την παραίτηση Τρας,  μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαφημίζουν καμπάνιες μείωσης ή παγώματος προϊόντων τιμών σε συγκεκριμένα είδη, ενώ αυξάνονται οι τιμές στα υπόλοιπα.

Επομένως, κανένα “υπόστεγο στη θύελλα του πληθωρισμού” δεν αποτελεί το καλάθι του νοικοκυριού, όπως διατείνεται η κυβέρνηση, παρά μόνο ένα φθηνιάρικο εργαλείο μάρκετινγκ μεγάλων πολυεθνικών κολοσσών. Μόνο που εδώ, δεν μιλάμε για εταιρικούς ισολογισμούς, αλλά για τη ζωή και την αξιοπρέπειά μας.

 

 

Σχετικά θέματα

Απόψεις