Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Με τη «Μαύρη Γη» ολοκληρώνεται στην Καισαριανή το αφιέρωμα στον Νεορεαλισμό

Με την προβολή της ταινίας του Στέλιου Τατασόπουλου «Μαύρη Γη» και τιμώντας την Εργατική Πρωτομαγιά, η Κινηματογραφική Λέσχη Καισαριανής ολοκληρώνει..

Με την προβολή της ταινίας του Στέλιου Τατασόπουλου

«Μαύρη Γη»

και τιμώντας την Εργατική Πρωτομαγιά, η Κινηματογραφική Λέσχη Καισαριανής ολοκληρώνει την

Τετάρτη 2 Μάη 2018 στις 8.00 μ.μ.

 το κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Νεορεαλισμό

στο γνώριμο χώρο της αίθουσας  εκδηλώσεων του Δημαρχείου Καισαριανής
(Βρυούλων 125 και Κλαζομενών), με ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΙΣΟΔΟ.

Η «Μαύρη Γη» γυρίστηκε το 1952, είναι η πρώτη Ελληνική νεορεαλιστική ταινία μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ, ταυτόχρονα, σε σενάριο του συγγραφέα Νίκου Σφυρόερα, σκηνογραφίες του ηθοποιού και ζωγράφου Μιχάλη Νικολινάκου, μουσική Γιώργου Καζάζογλου, φωτογραφία Τζανή Αλιφέρη, περιγράφει ρεαλιστικά τις σκληρές έως εφιαλτικές συνθήκες εργασίες στα σμυριδωρυχεία της Απειράνθου Νάξου.

Εργάτες του σμυριδωρυχείου και κάτοικοι του χωριού αναπαρέστησαν την άγρια εκμετάλλευσή τους στα ορυχεία και τη στερημένη ζωή τους, ενώ τα «αφεντικά» τους πλούτιζαν από την υπεραξία του μόχθου τους, αδιαφορώντας και για τη σωματική ακεραιότητά τους, ακόμα και για τη ζωή τους.

Η ταινία, παρά τα «πέτρινα χρόνια» πήρε το Α΄ Βραβείο των κριτικών κινηματογράφου και την πρώτη τιμητική διάκριση του Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στα απριλιανά «πέτρινα χρόνια» (1973), ενώ τιμήθηκε και σε Διεθνές Φεστιβάλ της ΕΣΣΔ.

Με τους Γιώργο Φούντα, Φρόσω Κοκόλα, Σόφη Λίλα, Κατερίνα Ζάχου.

Ελληνική 1952 | Α/Μ | Διάρκεια: 73′

Ο ελληνικός νεορεαλιστικός κινηματογράφος

Στο σημείωμα της Κινηματογραφικής Λέσχης για τον ελληνικό νεορεαλιστικό κινηματογράφο και τον Στέλιο Τατασόπουλο, αναφέρεται:

Λαθεύει όποιος πιστεύει πως η μεταπολεμική Ιταλία «γέννησε» και μόνον εκείνη είχε νεορεαλιστικό κινηματογράφο, βαθύτατου προοδευτικού κοινωνικού περιεχομένου.

Ο Στέλιος Τατασόπουλος γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη (1908), όπου έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής του, μεγαλώνοντας σε μια οικογένεια με δυο ακόμη αγόρια και δυο κορίτσια. Ο πατέρας του, Δημήτρης, ήταν σοσιαλιστής και απ΄ αυτόν επηρεάστηκε ο νεαρός Στέλιος και τ’ αδέλφια του.

Το κινηματογραφικό του ξεκίνημα το 1928, σχεδόν, ταυτίζεται με αυτό του ελληνικού κινηματογράφου. Είναι ο πρώτος που σπούδασε τον κινηματογράφο στο εξωτερικό, ο πρώτος που είδε την τέχνη του σε σχέση με τα κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα. Είχε την τόλμη όχι μόνο ν’ ασχοληθεί εκείνη την εποχή με τον κινηματογράφο, αλλά κυρίως να καταγγείλει με το έργο του την κοινωνική κατάσταση και να υπερασπιστεί τις πολιτικές ιδέες και τα ιδανικά του. «Έζησε την ηρωική εποχή του ελληνικού κινηματογράφου», έχει αναφέρει ο Νέστορας Μάτσας για τον Στ. Τατασόπουλο. «Τότε, που οι ταινίες γυρίζονταν με κέφι, τεχνικούς αυτοσχεδιασμούς και αγώνα… Χρειάζονταν φαντασία, αγωνιστική δύναμη και τόλμη, προπάντων τόλμη, για να πολλαπλασιαστούν σαν το βιβλικό “θαύμα” οι πέντε άρτοι και τα πέντε ψάρια…».

Σπούδασε θέατρο κοντά στους Δημήτρη Ροντήρη, Αιμίλιο Βεάκη και Δημήτρη Γιαννίδη και κινηματογράφο στη σχολή «DAG FILM» των αδελφών Γιαζιάδη. Το 1929 έφυγε για το Παρίσι, όπου σπούδασε κινηματογράφο.

Το 1931 επέστρεψε στην Ελλάδα και γύρισε την ταινία «Κοινωνική σαπίλα». Η ιστορικός του ελληνικού κινηματογράφου Αγλαΐα Μητροπούλου θεώρησε την ταινία αυτή σαν το πρώτο δείγμα κοινωνικής κριτικής στον ελληνικό κινηματογράφο. Η πρεμιέρα της ταινίας ήταν επεισοδιακή. Ο αιθουσάρχης του κεντρικού κινηματογράφου «Σπλέντιτ», όπου γινόταν η προβολή, φοβήθηκε το Ιδιώνυμο του Βενιζέλου και τη ματαίωσε. Οι μπομπίνες μεταφέρθηκαν σε άλλη αίθουσα της Κοκκινιάς, ενώ οι χωροφύλακες έκαναν σωματική έρευνα στους θεατές για να τους τρομοκρατήσουν και να εξασφαλίσουν ότι δε θα υπάρξουν ταραχές και ένοπλες συμπλοκές. Μετά την επιτυχία της πρώτης προβολής, ο σκηνοθέτης άρχισε να την προβάλει σε πολλές πόλεις. Το πρωτότυπο της ταινίας, πολύ αργότερα, το έκαψαν οι χίτες.

Το 1933 ξαναγύρισε στο Παρίσι για σπουδές κινηματογραφικής σκηνοθεσίας, πήρε το δίπλωμά του το 1937 και εργαζόταν σαν τεχνικός και βοηθός σκηνοθέτη. Στο Παρίσι έμεινε ως το 1939. Ο πόλεμος τον αναγκάζει να γυρίσει στην Αθήνα. Στη διάρκεια της Κατοχής, ιδρύει το Σωματείο Καλλιτεχνών Κινηματογράφου μαζί με τους Δ. Χριστοδούλου, Γ. Φούντα, Μ. Νικολινάκο.

Το 1951, ιδρύει το Συνεταιρισμό Παραγωγής Ταινιών. Το 1952 ο Στέλιος Τατασόπουλος γύρισε τη δεύτερη νεορεαλιστική ταινία του: Τη «Μαύρη γη».

e-mail: [email protected]
Facebook: Σκοπευτήριο – Κινηματογραφική Λέσχη Καισαριανής
Τηλ. Επικοινωνίας: 697.39.99.219 – 697.91.19.018

Σχετικά θέματα

Απόψεις