Θα πάρει αρκετά χρόνια για να χωνέψει πλήρως το πικρό χάπι της νέας ΚΑΠ η μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων αγροτών και κτηνοτρόφων. Από το 2015 αρχίζει μια νέα περίοδος συρρίκνωσης των αγροτικών επιδοτήσεων και αγροτικών καλλιεργειών, η οποία θα συνεχιστεί σίγουρα και μετά το 2020.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κατέληξε στον τρόπο εφαρμογής της νέας ΚΑΠ από το 2015 μέχρι και το 2019 και να αναμένει την έγκριση των Βρυξελλών για προχωρήσει στην υλοποίηση.
Οπως προκύπτει, από το μειωμένο κοινοτικό κονδύλι για τις άμεσες ενισχύσεις, που το μέχρι το 2020 όλο και θα συρρικνώνεται, το 54% επί του συνολικού ποσού θα είναι το κονδύλι για τη λεγόμενη βασική στρεμματική ενίσχυση, το 30% για τη λεγόμενη πράσινη ενίσχυση, που θα υπολογίζεται επίσης ανά στρέμμα. Προβλέπονται επίσης: 7% για τις όποιες συνδεδεμένες στρεμματικές ενισχύσεις σε μερικά αγροτικά προϊόντα, όπου εδώ προστίθεται άλλο ένα 2% για τα ψυχανθή, 3% για τις ορεινές και μειονεκτικές περιοχές, 2% για τους νέους αγρότες και 2% για εθνικό απόθεμα.
Οι νέες επιδοτήσεις που δίνονται ανά στρέμμα θα χωριστούν όπως έχει σχεδιαστεί σε τρεις κατηγορίες. Πρακτικά θα δίνονται σε τρεις περιφέρειες, που θα είναι οι βοσκότοποι για την περίπτωση της κτηνοτροφίας σε όλη τη χώρα, ενώ για τη γεωργία θα είναι μια περιφέρεια ενίσχυσης για όλη τη χώρα οι μονοετείς καλλιέργειες και μια περιφέρεια οι πολυετείς (δενδρώδεις καλλιέργειες, αμπέλια, τριφύλλια, κ.ά.) Οι νέες αυτές περιφερειοποιημένες ενισχύσεις θα πρέπει να προσαρμοστούν στο μέσο όρο που θα προκύψει για τη χώρα και για κάθε περιφέρεια, πράγμα που θα γίνεται σταδιακά κάθε χρόνο. Μέχρι το 2019 η απόκλιση θα πρέπει να είναι στο συν ή πλην 30% του μέσου όρου της ενίσχυσης της περιφέρειας. Από το 2020 θα προσαρμοστούν πλήρως στο μέσο όρο, συν ότι ακόμα επιφέρει η επόμενη αναθεώρηση της ΚΑΠ…
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης δεν ανακοινώνει ακόμα ποιοί θα είναι οι μέσοι όροι φοβούμενη αντιδράσεις που δικαιολογημένα θα υπάρξουν. Πολλοί αγρότες θα χάσουν μεγάλο ποσοστό των επιδοτήσεων τους. Οι περιοχές που θα πληγούν περισσότερο εκτιμάται ότι θα είναι η Κρήτη και η Πελοπόννησος, ενώ μεγάλη χασούρα θα έχουν καλλιέργειες όπως η ελιές, σταφίδα – κρασοστάφυλα, καπνός, βαμβάκι κά. Οσοι είχαν επιδοτήσεις από σιτηρά θα τσιμπήσουν κάτι ψιλά παραπάνω, ενώ επιδοτούνται και όσες καλλιέργειες δεν είχαν μέχρι τώρα ενισχύσεις πχ κηπευτικά , κεράσια, κά
Το θέμα είναι ότι με τις νέες περιφερειοποιημένες στρεμματικές ενισχύσεις ενισχύεται περαιτέρω η αρνητική πολιτική αποσύνδεσης των επιδοτήσεων από την παραγωγή, πράγμα που ξεκίνησε το 2006 και είχε σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στην Ελληνική γεωργία, πχ σχεδόν εξαφανίστηκε η καπνοκαλλιέργεια και μια σειρά καλλιεργειών συρρικνώθηκαν δραματικά. Στην κατεύθυνση αυτή κινείται και η λεγόμενη πράσινη ενίσχυση, που θα επιβάλει όρους περιορισμού των καλλιεργειών πχ ακαλλιέργητες ζώνες στα χωράφια, υποχρεωτική αμειψισπορά, υποχρεωτική διαφοροποίηση καλλιεργειών, υποχρεωτική πυκνότητα φύτευσης. Και οι όποιες συνδεδεμένες στρεμματικές ενισχύσεις δοθούν τελικά, δε λύνουν κανένα πρόβλημα. Απλά αποτελούν το άλλοθι μιας έτσι κι αλλιώς αρνητικής πολιτικής.
Ανεξάρτητα από το πως επιχειρούν να εμφανίσουν τα πράγματα οι κυβερνώντες και οι μηχανισμοί τους, οι μικροί και μεσαίοι παραγωγοί της χώρας θα δουν ότι και από αυτή την αναθεώρηση θα έχουν τελικά περισσότερο χασούρα, παρά οφέλη. Οι πολύ μικροί παραγωγοί που έχουν κάτω από 250 ευρώ επιδότηση κόβονται τελείως, ενώ όσοι έχουν κάτω από 1.250 ευρώ χαρακτηρίζονται μικροί παραγωγοί και θα τους δίνεται ένα σταθερό ποσό κάθε χρόνο, όπου και εδώ κάποιος μέσος όρος θα ληφθεί υπόψη. Και προφανώς το ότι θα κοπούν οι ενισχύσεις άνω των 150.000 ευρώ και τα λεφτά αυτά θα πάνε στους μικρούς παραγωγούς, αποτελεί περισσότερο ένα τρικ δημιουργίας εντυπώσεων και όχι ουσίας. Οι πολύ μεγάλοι παραγωγοί και τα πολύ μεγάλα συμφέροντα κατά κανόνα δε χάνουν…
Εντυπώσεις δημιουργούνται και με τους νέους αγρότες (κάτω των 40 ετών) όπου εμφανίζεται ότι θα τους δίνονται 25% αυξημένες ενισχύσεις. Δηλαδή στην πράξη λίγα δεκάευρα παραπάνω ανά στρέμμα για επιδοτήσεις ετήσιας διάρκειας, που δεν θα αφορούν περισσότερους από 18.000 – 20.000 δικαιούχους το χρόνο.
Είτε αρέσει σε κάποιους, είτε όχι και η νέα αναθεώρηση της ΚΑΠ κινείται στην ίδια ρότα «αειφόρου» συρρίκνωσης των αγροτικών κονδυλίων της ΕΕ και των αγροτικών καλλιεργειών της χώρας. Οι κυβερνώντες επιχειρούν να εμφανίσουν ότι ακολουθείται πολιτική ανάπτυξης της γεωργίας, αλλά η εφαρμογή των αποφάσεων της νέας ΚΑΠ μόνο τροχοπέδη αποτελεί. Γιατί οι σχετικές; αποφάσεις έχουν ληφθεί με γνώμονα, την πολιτική της ευρωλιτότητας, τις αξιώσεις των πολυεθνικών και τα όσα επίσης επιτάσσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου.