Πολιτισμός

Η ταινία της εβδομάδας: Ιστορία Γάμου – A marriage story

Η ταινία της εβδομάδας

Ιστορία Γάμου – A marriage story

2019

Διάρκεια: 136’

Σκηνοθεσία: Νόα Μπάουμμπαχ

Πρωταγωνιστούν: Σκάρλετ Γιοχανσον, Άνταμ Ντράιβερ, Μέριτ Γουίβερ

Κατ’ευφημισμόν. Γιατί  πρόκειται για μια ιστορία διαζυγίου με προτεινόμενους εναλλακτικούς τίτλους ‘Η διάλυση ενός γάμου’ ή ‘Διαζύγιο αλά αμερικάνικα’. Ο Νόα Μπάουμμπαχ συνεχίζει να γράφει και να σκηνοθετεί ιστορίες με θέμα αυτό που γνωρίζει καλά να κάνει: τις λεπτές ισορροπίες που κρατούν ενωμένους τους ανθρώπους ή τους χωρίζουν. Μετά από μια πετυχημένη σταδιοδρομία φαίνεται πως έχει βρει απάγκιο στο Νεφλιξ, καθώς ο οπτικοακουστικός κολοσσός χρηματοδοτεί τη δεύτερη στη σειρά ταινία του, μετά τις Ιστορίες του Μεγιεροβιτς, που δεν είδαμε στις αίθουσες.

Πρωταγωνιστές του ένα ζευγάρι καταξιωμένων ηθοποιών στη ζωή και στην ταινία: ο Άνταμ Ντράιβερ και η Σκάρλετ Γιόχανσον, στο απόγειο και οι δύο της σταδιοδρομίας τους, υποδύονται ένα ζευγάρι σκηνοθέτη/ηθοποιού που ζουν και δουλεύουν μαζί στη Νέα Υόρκη. Αν και δεν τους βλέπουμε να ζουν μαζί. Από την αρχή της ταινίας, παρ’όλο που μας εκμυστηρεύονται τι αγαπάει πιο πολύ ο ένας στον άλλο και τους βλέπουμε στα κρυφά σε τρυφερες στιγές της κοινής τους ζωής, μαζί και με το γιο τους Χένρυ, έχουν ήδη μπει σε μια διαδικασία χωρισμού που θα επιφέρει μεγάλες αλλαγές στη ζωή τους.

Ο λόγος του διαζυγίου είναι προϊόν της μετα φεμινιστικής νεωτερικότητας: πίσω από τη φαινομενική αρμονία, η γυναίκα αισθάνεται πως καταπιέζεται και οι δικές της επιθυμίες μπαίνουν στο περιθώριο για να προχωρήσει μπροστά ο άντρας στις δικές του στοχεύσεις. Μετά από τόσες δεκαετίες διεκδικήσεων ίσων δικαιωμάτων, στο πλαίσιο της συμβίωσης και του γάμου η γυναίκα θα υποχωρήσει μπροστά στα θέλω του συζύγου. Η Νικόλ άφησε την αρχή μιας σταδιοδρομίας στην τηλεόραση στον Λος Άντζελες για να ακολουθήσει τον Τσάρλι, τον οποίο ‘ερωτεύτηκε από το δεύτερο δευτερόλεπτο που τον είδε’, στη Νέα Υόρκη και στο παλκοσένικο και να τον δει να καταξιώνεται στους απαιτητικούς θεατρικούς κύκλους της πόλης. Όταν αποφασίζει πως θέλει να χωρίσουν, χωρίς να μπλέξουν δικηγόρους αλλά με συνεννόηση, καθώς στο βάθος αγαπιούνται πολύ, παίρνει τον οκτάχρονο γιο τους και πηγαίνει στο σπίτι της μητέρας της, στο Λος Άντζελες για να κάνει ένα δοκιμαστικό για μια τηλεοπτική σειρά. Ο Τσάρλι την επισκέπτεται για να δει το παιδί και τότε συνειδητοποιεί πως ο χωρισμός δεν θα γίνει αναίμακτα.

Η Νικόλ έχει γεννηθεί και μεγαλώσει στο ηλιόλουστο Λος Άντζελες και εκεί θέλει να ζήσει, μαζί με την μητέρα και την αδελφή της, τώρα που χώρισε και βρήκε δουλειά. Αυτό σημαίνει πως ο μικρός Χένρυ θα ζει 4.500 χιλιόμετρα, πεντέμιση ώρες πτήσης και 3 ζώνες ώρας μακριά από τον πατέρα του. Κι αυτό που στην αρχή φαινόταν μια προσωρινή μετεγκατάσταση αποκτάει χαρακτήρα μονιμότητας όπως ανακαλύπτει με φρίκη ο Τσάρλι, που θέλει να συνεχίσει να αποτελεί κομμάτι της ζωής του παιδιού του αλλά δεν έχει σκοπό να εγκαταλείψει την Νέα Υόρκη των διανοούμενων και τη θεατρική της σκηνή για το φανταχτερό Λος Άντζελες. Η φρίκη του δε μεγαλώνει όταν διαπιστώνει πως η Νικόλ, στην προσπάθεια της να μείνει στο Λος Άντζελες και να κρατήσει μαζί της και το γιο της, έχει καταφύγει σε μια δαιμόνια – δραστήρια δικηγόρο (η μούσα του Ντέηβιντ Λυντς Λάουρα Ντερν) η όποια θα χρησιμοποιήσει όλα τα θεμιτά και αθέμιτα μέσα για να γίνει το διαζύγιο, όπως λέει χαρακτηριστικά, ‘μια νέα ελπίδα για την Νικόλ’.

Μόνη λύση για τον Τσάρλι μοιάζει να καταφύγει κι αυτός στις υπηρεσίες ενός εξίσου ικανού και δαιμόνιου δικηγόρου (τον υποδύεται ο Ρέυ Λιόττα των ‘Κακών Παιδιών’.). Κι έτσι, χωρίς να το πολυκαταλάβουν, οι δυο πρώην  βρίσκονται μπλεγμένοι στα δίκτυα ενός αδυσώπητου νομικού συστήματος που, αντί να βρει λύσεις, δημιουργεί προβλήματα. Καθώς οι δυο δικηγόροι – οι αμοιβές των οποίων μας σηκώνουν την τρίχα μόνο ακούγοντας τες – είναι έτοιμοι να κατασπαράξουν ο ένας τον άλλο, οι δυο τους πελάτες τους, οι εν διαστάσει πρώην σύντροφοι, ανακαλύπτουν πως στην επώδυνη διαδικασία του χωρισμού θα πρέπει να συνηθίσουν να βλέπουν ο ένας τον άλλο σαν αντίπαλο, ή και εχθρό, σε έναν αγώνα με τρόπαιο το μοίρασμα της επιμέλειας του Χένρυ. Και στο σημείο αυτό η ταινία γέρνει επικίνδυνα προς το ‘Κράμερ εναντίον Κράμερ’.

Ο Μπαουμμπαχ ξέρει όμως πώς να το σώσει. Και αυτό γιατί  ανατέμνει καλά τη φύση των ανθρώπινων αδυναμιών και συνηθειών αλλά και την έμφυλη διαφορετικότητα. Η Νικόλ θα προσπαθήσει να αποφύγει την ανοιχτή αντιπαράθεση και να πάρει αυτό που πιστεύει πως της ανήκει – μια επαγγελματική πορεία την οποία θα ορίζει η ίδια – με τη διαμεσολάβηση μιας τρίτης που πληρώνει αδρά. Ο Τσάρλι θα βρεθεί μόνος και αβοήθητος σε μια κατάσταση την οποία δεν είχε προβλέψει, γιατί ήταν απορροφημένος για χρόνια στα δικά του όνειρα. – και σε κάποια σημεία θα βρεθούμε συναισθηματικά πιο κοντά του, καθώς φαίνεται τόσο αβοήθητος και ένας άντρας σκηνοθέτης κι σεναριογράφος θα γράψει την ιστορία από την αντρική μεριά, όσον κι αν προσπαθεί να κρατήσει το ίσο.  Κι οι δυο τους θα πληρώσουν ακριβά – πολλές χιλιάδες δολάρια – το ότι, παρά την αγάπη τους, δεν ενδιαφέρθηκαν ποτέ στ’ αλήθεια ο ένας για τον άλλο.

Ο άντρας απέναντι στη γυναίκα, ο Τσάρλι απέναντι στην Νικόλ, ο πανίσχυρος δικηγόρος απέναντι στην πανίσχυρη δικηγόρο, η γκρίζα Νέα Υόρκη με τα θέατρα και τα σκοτεινά της μπαρ απέναντι στο χρυσοκίτρινο Λος Άντζελες με τους φοίνικες και τις μεγάλες λεωφόρους. Πρέπει κάποιος να βγει νικητής; Όχι απαραίτητα.

 

(Επισκέψεις: 544 φορές, όπου 1 ημερήσιες)

Σχετικά Άρθρα

Ημεροδρόμος

Ημεροδρόμος

Send this to a friend