Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Η Cosco, ο Ιβάν Σαββίδης και οι εντολές Τραμπ για τα ελληνικά λιμάνια

Στο επίκεντρο των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και των ευρύτερων γεωπολιτικών σχεδιασμών βρίσκονται τα λιμάνια της χώρας, τα οποία οι ελληνικές κυβερνήσεις..

Στο επίκεντρο των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών και των ευρύτερων γεωπολιτικών σχεδιασμών βρίσκονται τα λιμάνια της χώρας, τα οποία οι ελληνικές κυβερνήσεις έχουν ξεπουλήσει και παραχωρήσει σε μεγάλους οικονομικούς «παίκτες» και όχι μόνο…   

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή» ο στόχος της Ουάσιγκτον είναι «να τεθούν υπό αμερικανικό έλεγχο ως πύλες εισόδου προς την Ευρώπη τα ελληνικά λιμάνια». Μάλιστα από την κυβέρνηση Τράμπ έχουν δοθεί συγκεκριμένες εντολές, σύμφωνα με την εφημερίδα «τις οποίες θα μεταφέρουν στις “αποσκευές” τους τα νέα στελέχη της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα.

Στο στόχαστρο, σύμφωνα με το δημοσίευμα «είναι η Θεσσαλονίκη, αλλά και ο Πειραιάς, για τον οποίο αναμένεται να ασκηθούν πιέσεις προκειμένου να δημιουργηθούν συνθήκες ακόμη και αποχώρησης της COSCO. Το αμερικανικό ενδιαφέρον παραμένει ζωηρό και για την Αλεξανδρούπολη, η οποία λογίζεται όχι πλέον ως δίοδος προς την Ουκρανία, αλλά ως δυνητικός κόμβος του εμπορικού διαδρόμου Ινδίας, Μέσης Ανατολής, Ευρώπης (India, Middle East, Europe Corridor – IMEC). Το μεγαλόπνοο αυτό εγχείρημα, που παρακάμπτει την Κίνα, εξηγεί και το αμερικανικό ενδιαφέρον για τις ελληνικές λιμενικές υποδομές».

Οι ανταγωνισμοί και οι διπλωματικές παρεμβάσεις έχουν ήδη ξεκινήσει και αποτυπώνονται και στις ευρύτερες διεργασίες εντός του ΟΛΠ και του ΟΛΘ.

Στόχος να δημιουργηθούν συνθήκες αποχώρησης των Κινέζων από τον Πειραιά

Σύμφωνα με την Καθημερινή: «Τον Δεκέμβριο του 2024, όταν ο Ντόναλντ Τραμπ γνωστοποίησε την πρόθεσή του να ανακοινώσει την τοποθέτηση της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ στη θέση της πρέσβειρας των ΗΠΑ στην Αθήνα, λίγοι ήταν εκείνοι που αντιλαμβάνονταν τη σημασία της χειρονομίας του σημερινού Αμερικανού προέδρου. Η κ. Γκίλφοϊλ αποτελεί οργανικό τμήμα του ιδεολογικού πυρήνα της ομάδας Τραμπ και έρχεται στην Αθήνα με πολύ συγκεκριμένη εντολή: Να κρατήσει την Ελλάδα μακριά από την επιρροή χωρών τις οποίες η Ουάσιγκτον θεωρεί αντιπάλους.

Η κ. Γκίλφοϊλ φθάνει μέχρι τα τέλη Ιουλίου (ή λίγο αργότερα, εντός Αυγούστου), και το ηγετικό δίδυμο της πρεσβείας στην Αθήνα θα συμπληρώνει ως επιτετραμμένος ο Τζος Χακ, γνώστης της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου, αλλά και με εμπειρία από πόστα στη Σαγκάη, στο Χονγκ Κονγκ και στην Ταϊβάν (στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχει διατελέσει διευθυντής γραφείου νοτιοευρωπαϊκών υποθέσεων αλλά και στο Γραφείο Κινεζικών και Κορεατικών Υποθέσεων).

Η εντολή με την οποία καταφθάνει η κ. Γκίλφοϊλ στην Αθήνα είναι ο άμεσος περιορισμός της κινεζικής επιρροής και, κυρίως, η δημιουργία αναχωμάτων στην επέκτασή της. Το σκληρό παιχνίδι αναμένεται να διαδραματιστεί στον τομέα των λιμενικών υποδομών, καθώς οι Αμερικανοί (με όχημα και τους Γάλλους) θέλουν να αποκτήσουν και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο έχει επιλεγεί και ως βασικό σημείο εισόδου στην Ευρώπη του υπό σχεδίαση εμπορικού διαδρόμου Ινδίας, Μέσης Ανατολής, Ευρώπης (India Middle East Europe Corridor – IMEC).

Στον φάκελο της νέας πρέσβειρας φέρεται ότι περιλαμβάνεται και άσκηση πιέσεων προς την Αθήνα, ώστε να δημιουργήσει συνθήκες ακόμη και ενδεχόμενης αποχώρησης του κινεζικού κολοσσού CΟSCO από το λιμάνι του Πειραιά. Η ενασχόληση των Αμερικανών με το λιμάνι του Πειραιά είναι, ούτως ή άλλως, εντατική για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Μάλιστα Αμερικανοί αξιωματούχοι είναι επιφορτισμένοι με τη στενή παρακολούθηση όλων όσα αφορούν το λιμάνι του Πειραιά, τόσο για λογαριασμό της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα, όσο και για εκείνη της Αντιπροσωπείας της Ουάσιγκτον στην Ε.Ε., στις Βρυξέλλες.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη με συνοπτικές διαδικασίες φαίνεται ότι προσαρμόζεται απόλυτα στις απαιτήσεις της Ουάσιγκτον. Δεν είναι τυχαίο ότι πριν τρεις μήνες η Αθήνα απέρριψε το αίτημα του Πεκίνου για επισκέψεις και ελλιμενισμό κινεζικών πολεμικών σε ελληνικά λιμάνια.

Νέοι σχεδιασμοί για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από ΗΠΑ, Ισραήλ, Ινδία

Στο πλαίσιο του ίδιου σχεδιασμού διατηρείται ζωηρό το αμερικανικό ενδιαφέρον, σύμφωνα με την «Καθημερινή» και για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο δεν υπολογίζεται πια τόσο ως σταθμός μεταφοράς στρατιωτικού υλικού προς την Ουκρανία, όσο ως «βάση» του IMEC και του ινδικού «Διαδρόμου».

Το συγκεκριμένο πρότζεκτ βρίσκεται στην ατζέντα που προωθούν η Αθήνα, η Ιερουσαλήμ και η Λευκωσία από κοινού προς τις ΗΠΑ, καθώς λόγω και των γεωστρατηγικών συμφερόντων της Ινδίας, κυρίως εξαιτίας της αντιπαλότητας με το Πακιστάν, παρακάμπτει εκ των πραγμάτων την Τουρκία για την υλοποίηση του ινδικού «Διαδρόμου» με ευρωπαϊκές πύλες τα ελληνικά λιμάνια.

Ο IMEC είχε βρεθεί και στο επίκεντρο των συζητήσεων που είχαν οι πρωθυπουργοί Κυριάκος Μητσοτάκης και Ναρέντρα Μόντι στις εκ του σύνεγγυς επαφές τους στην Αθήνα (Αύγουστος 2023) και στο Νέο Δελχί (Φεβρουάριος 2024).

Μάλιστα οι Ινδοί έχουν προτείνει –και η Αθήνα δεν διαφωνεί– την ανταλλαγή πληροφοριών για την κίνηση των εμπορικών πλοίων (white shipping) προκειμένου να ενισχυθεί η συναντίληψη στον τομέα της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας. Σε αυτόν τον τομέα, μάλιστα, οι Ινδοί έχουν προτείνει στην Ελλάδα την από κοινού ανάπτυξη ενός ραντάρ επιτήρησης του θαλάσσιου χώρου.

Προς την έξοδο ο Σαββίδης από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης;

Αλλαγή στάσης έχει όμως η κυβέρνηση Μητσοτάκη και απέναντι στον όμιλο του Ιβάν Σαββίδη και τους συνεταίρους του που ελέγχουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης,

Σύμφωνα με την «Καθημερινή» πριν λίγο καιρό και λίγα εικοσιτετράωρα πριν από τη σύγκληση της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, το Υπερταμείο, μέτοχος με 7,2% στην παραχωρησιούχο που διαχειρίζεται τις δημόσιες υποδομές του λιμανιού της συμπρωτεύουσας, ανέλαβε πρωτοβουλία: Ζήτησε την αναβολή της γενικής συνέλευσης προκειμένου να ενημερωθεί για όλα τα θέματα.

Ως αποτέλεσμα, η πλευρά του βασικού μετόχου του ΟΛΘ, του ομίλου Σαββίδη, ήρθε σε επαφή με το Υπερταμείο προκειμένου να διαπιστώσει τους λόγους αυτής του της ενέργειας. Και στις επαφές που πραγματοποιήθηκαν, διαπίστωσε ότι το Δημόσιο αξιώνει την ταχύτερη δυνατή υλοποίηση των δεσμευτικών επενδύσεων, που για διάφορους λόγους, όχι απαραίτητα υπαιτιότητας του επενδυτή, δεν έχουν προχωρήσει εδώ και επτά χρόνια.

Τελικά μετά την παροχή των απαραίτητων διαβεβαιώσεων, το Υπερταμείο απέσυρε το αίτημα αναβολής και η τακτική γενική συνέλευση έγινε κανονικά.

Πριν από το συγκεκριμένο περιστατικό είχαν προηγηθεί κινήσεις των Γάλλων συνεταίρων του ομίλου Σαββίδη, της ναυτιλιακής CMA – που είναι μέτοχος μειοψηφίας στο σχήμα που από κοινού με τον εκ Ρωσίας Eλληνα ομογενή ελέγχει τον ΟΛΘ – για να εξαγοράσουν το ποσοστό του και να αποκτήσουν τον πλήρη έλεγχο του λιμανιού.

Ωστόσο το τίμημα που ζητήθηκε από την πλευρά Σαββίδη, θεωρήθηκε υπερβολικό από τους Γάλλους. Ωστόσο δεν αποκλείεται οι Γάλλοι να επιδιώξουν ξανά να εξαγοράσουν το ποσοστό του Σαββίδη, με τις «ευλογίες» ΕΕ και ΗΠΑ, που δεν επιθυμούν την παρουσία τους συγκεκριμένου επιχειρηματία – που διατηρεί άριστες σχέσεις με το Κρεμλίνο και τον Πούτιν – στο δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας!

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με την «Καθημερινή» σε μια εξέλιξη που μαρτυρεί, αν όχι συγχρονισμό, ευθυγράμμιση πολιτικής, λίγες μόνο μέρες πριν από την επιστολή του Υπερταμείου προς τον ΟΛΘ, ο Ευρωπαίος επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, στο χαρτοφυλάκιο του οποίου περιλαμβάνονται οι λιμενικές υποδομές, Απόστολος Τζιτζικώστας, από το βήμα του ετήσιου συνεδρίου της European Sea Ports Organisation – ESPO, που έγινε μάλιστα στη Θεσσαλονίκη, έδωσε ξεκάθαρο στίγμα: «Τα λιμάνια μας πρέπει να επανεξετάσουν την ασφάλεια, τόσο τη φυσική όσο και την ψηφιακή, και να εξετάσουν πιο προσεκτικά οποιαδήποτε ξένη παρουσία», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στη Βουλή ο Κανονισμός για τον περιορισμό επενδύσεων «για λόγους ασφαλείας»

Εξάλλου, σε εξέλιξη βρίσκεται αυτές τις ημέρες στη Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Αμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εξωτερικών με τίτλο «Λήψη μέτρων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 για τη θέσπιση πλαισίου ελέγχου Αμεσων Ξένων Επενδύσεων στην Ενωση για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης».

Με τον νόμο αυτό, σύμφωνα με την εφημερίδα «Ριζοσπάστης», θα εφαρμοστεί ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός που ψηφίστηκε το 2019, προκειμένου να θεσπίσει η ΕΕ πλαίσιο για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων σε κρίσιμες υποδομές και τομείς στα κράτη – μέλη από επενδυτές ανταγωνιστικών ιμπεριαλιστικών κέντρων. Ο έλεγχος θα αφορά «ευαίσθητες» για την «ασφάλεια και τη δημόσια τάξη» επενδύσεις στους τομείς της Ενέργειας, της Πληροφορικής, των Τηλεπικοινωνιών, της Αμυνας, της Τεχνητής Νοημοσύνης, της κυβερνοασφάλειας, των λιμενικών υποδομών και των κρίσιμων υποθαλάσσιων υποδομών, όπως και των τουριστικών επενδύσεων σε παραμεθόριες περιοχές, στο πλαίσιο πάντα των σφοδρών ανταγωνισμών.

Από όλα τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι το επόμενο διάστημα που οικονομικά και ιμπεριαλιστικά κέντρα θα βγάλουν «μαχαίρια» για τον έλεγχο διαύλων και υποδομών διαμετακόμισης το καθεστώς «ιδιοκτησίας» των ελληνικών λιμανιών θα βρεθεί στο επίκεντρο της σύγκρουσης… Από το χοντρό «παζάρι» κέρδη θα αποκομίσει τόσο το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο, όσο και αλλά τμήματα της εγχώριας αστικής τάξης συμμετέχοντας με τα «μπούνια» στα επικίνδυνα παιχνίδια. 

Σχετικά θέματα

Απόψεις