Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Ευρωπαϊκή Ένωση: Την Τρίτη συζητείται η πιθανότητα ειδικής αποστολής στην Ερυθρά Θάλασσα

Σύμφωνα με ευρωπαϊκές διπλωματικές πηγές, την Τρίτη 16 Ιανουαρίου θα συνεδριάσει η Επιτροπή Πολιτικής και Ασφάλειας της ΕΕ, όπου οι θα συζητηθεί η δημιουργία μιας ευρωπαϊκής επιχείρησης στην Ερυθρά Θάλασσα

Με αργούς ρυθμούς προχωρά η σύσταση μιας ειδικής αποστολής της ΕΕ για την ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα και την προστασία των εμπορικών πλοίων από τις πυραυλικές επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης, που είχε ανακοινωθεί στις 3 Ιανουαρίου από τον Ύπατο Εκπρόσωπο της ΕΕ, Ζοζέπ Μπορέλ.

Σύμφωνα με ευρωπαϊκές διπλωματικές πηγές, την Τρίτη 16 Ιανουαρίου θα συνεδριάσει η Επιτροπή Πολιτικής και Ασφάλειας της ΕΕ, όπου οι αντιπρόσωποι των 27 κρατών-μελών της ΕΕ θα συζητήσουν για πρώτη φορά τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής επιχείρησης στην Ερυθρά Θάλασσα. Η συζήτηση θα γίνει στη βάση της πρότασης-σχεδίου που υπέβαλε η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης (ΕΥΕΔ) και ο Ύπατος Εκπρόσωπος της ΕΕ, Ζοζέπ Μπορέλ.

Σύμφωνα με το σχέδιο της ΕΥΕΔ, στόχος είναι η ευρωπαϊκή επιχείρηση στην Ερυθρά Θάλασσα να είναι λειτουργική περί τα τέλη Φεβρουαρίου, ωστόσο όλα θα εξαρτηθούν από το περιεχόμενο των συζητήσεων μεταξύ των κρατών-μελών. Το όλο εγχείρημα θα μπορούσε να είναι μια ad-hoc αποστολή για τη συνοδεία και την προστασία των εμπορικών πλοίων που διασχίζουν το στρατηγικό στενό του Bab el-Mandeb που χωρίζει την Αφρική από την Ασία και να προβλέπει τη συμμετοχή των χωρών που το επιθυμούν.

Όσον αφορά το πεδίο δράσης της αποστολής, η ΕΥΕΔ προτείνει δύο επιλογές. Η μία είναι η αποστολή της ΕΕ να επιχειρεί αποκλειστικά στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν και η δεύτερη επιλογή είναι η επιχείρηση της ΕΕ να επεκταθεί ακόμα πιο πέρα, μέχρι τα στενά του Ορμούζ. Στη δεύτερη περίπτωση, η νέα επιχείρηση της ΕΕ θα μπορούσε να κάνει χρήση της δομής της ήδη υπάρχουσας επιχείρησης «AGENOR». Ωστόσο, όλα αυτά είναι προς το παρόν σενάρια, καθώς οι συζητήσεις δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει.

H αποστολή της ΕΕ, θα μπορεί να επιχειρεί παράλληλα και συμπληρωματικά με τη διεθνή δύναμη «Prosperity Guardian» (Φύλακας Ευημερίας) υπό τη διοίκηση των ΗΠΑ, στην οποία δεσμεύτηκαν να συμμετάσχουν περίπου 20 χώρες, ανάμεσά τους η Γαλλία, η Ιταλία, η Ολλανδία και η Ελλάδα.

«Η ΕΕ έχει συμφέρον να αποκαταστήσει την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και της θαλάσσιας ασφάλειας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας που είναι μια πολύ σημαντική περιοχή για το εμπόριο», είχε δηλώσει πριν από μερικές ημέρες ο εκπρόσωπος της Επιτροπής, αρμόδιος για θέματα εξωτερικής πολιτικής, Πίτερ Στάνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι σχεδόν το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα.

Διακόπτουν τη διέλευση απ’ την Ερυθρά Θάλασσα

Η δανέζικη εταιρεία θαλάσσιων μεταφορών Torm ανακοίνωσε σήμερα ότι θα διακόψει κάθε διέλευση από το νότιο τμήμα της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης εναντίον εμπορικών πλοίων.

«Η Torm αποφάσισε σήμερα να διακόψει όλες τις διαμετακομίσεις από το νότιο τμήμα της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι νεωτέρας», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο μία εκπρόσωπος τύπου της εταιρείας σε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Η δανέζικη εταιρεία διαθέτει έναν στόλο περίπου 80 πλοίων και ειδικεύεται στη μεταφορά πετρελαϊκών προϊόντων.

Οι επιθέσεις εναντίον πλοίων από τους αντάρτες Χούθι έχουν ήδη αναγκάσει ναυτιλιακές εταιρείες, όπως τη δανέζικη Maersk, να εκτρέψουν την πορεία των πλοίων τους μέσω του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική.

Περίπου το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πέρναγε, υπό κανονικές συνθήκες, από τα στενά Μπαμπ αλ Μαντέμπ, που ελέγχουν την πρόσβαση στο νότιο τμήμα της Ερυθράς Θάλασσας, όμως από τα μέσα Νοεμβρίου, ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 70%, σύμφωνα με ειδικούς σε ναυτιλιακά θέματα.

Σχετικά θέματα

Απόψεις