Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

Εργαζόμενοι στις “Κτιριακές Υποδομές ΑΕ” καταγγέλουν ότι σε πάνω από τα μισά σχολεία δεν έχουν γίνει έλεγχοι και επισκευές – Εγκληματική κάθε αναβολή

«Οι συνεχείς πτώσεις σοβάδων και άλλα ανάλογα “ατυχήματα” σε διάφορα σχολεία της χώρας πρέπει να “χτυπήσουν συναγερμό”», τονίζει το Σωματείο Εργαζομένων..

«Οι συνεχείς πτώσεις σοβάδων και άλλα ανάλογα “ατυχήματα” σε διάφορα σχολεία της χώρας πρέπει να “χτυπήσουν συναγερμό”», τονίζει το Σωματείο Εργαζομένων στην Εταιρεία «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ», απαιτώντας να γίνουν «εδώ και τώρα έλεγχοι και επισκευές με αποκλειστική ευθύνη του κράτους».

«Οι εργαζόμενοι στις “Κτιριακές Υποδομές” έχουμε προειδοποιήσει κατ’ επανάληψη και με πολύ συγκεκριμένα στοιχεία ότι σε πάνω από τα μισά σχολεία της χώρας πρέπει να γίνουν έγκαιρα και έγκυρα οι αναγκαίοι έλεγχοι, αλλά και οι απαιτούμενες επισκευές με αποκλειστική ευθύνη του κράτους. Είναι εγκληματικό η ευθύνη για έναν τόσο ευαίσθητο και ιδιαίτερο τομέα, όπως η Σχολική Στέγη, να έχει διασκορπιστεί σε δήμους, Περιφέρειες και αλλού με τα αποτελέσματα που βλέπουμε καθημερινά», επισημαίνει το Σωματείο και υπογραμμίζει:

«Επαναλαμβάνουμε για πολλοστή φορά το “ζωντανό” και άκρως αποκαλυπτικό παράδειγμα του σεισμού στη Δυτική Αττική το 2019 που δείχνει ανάγλυφα τα προβλήματα και τι πρέπει να γίνει πριν είναι πολύ αργά. Σε αυτόν τον σεισμό σταθήκαμε τυχεροί γιατί έγινε Ιούλιο μήνα με κλειστά τα σχολεία. Οι δήμοι (που τυπικά, με βάση το νόμο, είναι οι αρμόδιοι για τους ελέγχους) κάλεσαν τους λίγους εναπομείναντες μηχανικούς (50 στον αριθμό) των “Κτιριακών Υποδομών” να ελέγξουν τα σχολικά κτίρια με τις μεγαλύτερες ζημιές. Ελέγχθηκαν 355 σχολικά κτίρια στα οποία και βρήκαμε ανεξήγητα πολλές βλάβες σε σχέση με το μέτριο μέγεθος του σεισμού (5 Ρίχτερ). Σε 164 σχολικά κτίρια βρέθηκαν μεγαλύτερες ή μικρότερες βλάβες και 29 κτίρια κρίθηκε ότι είχαν τέτοιες βλάβες και έπρεπε να εκκενωθούν».

Ολόκληρη η ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Οι συνεχείς πτώσεις σοβάδων και άλλα ανάλογα “ατυχήματα” σε διάφορα σχολεία της χώρας πρέπει να “χτυπήσουν συναγερμό”. Οι εργαζόμενοι στις “Κτιριακές Υποδομές” έχουμε προειδοποιήσει κατ’ επανάληψη και με πολύ συγκεκριμένα στοιχεία ότι σε πάνω από τα μισά σχολεία της χώρας πρέπει να γίνουν έγκαιρα και έγκυρα οι αναγκαίοι έλεγχοι, αλλά και οι απαιτούμενες επισκευές με αποκλειστική ευθύνη του κράτους. Είναι εγκληματικό η ευθύνη για ένα τόσο ευαίσθητο και ιδιαίτερο τομέα, όπως η Σχολική Στέγη, να έχει διασκορπιστεί σε δήμους, Περιφέρειες και αλλού με τα αποτελέσματα που βλέπουμε καθημερινά.

Επαναλαμβάνουμε για πολλοστή φορά το “ζωντανό” και άκρως αποκαλυπτικό παράδειγμα του σεισμού στη Δυτική Αττική το 2019 που δείχνει ανάγλυφα τα προβλήματα και τι πρέπει να γίνει πριν είναι πολύ αργά. Σε αυτόν τον σεισμό σταθήκαμε τυχεροί γιατί έγινε Ιούλιο μήνα με κλειστά τα σχολεία. Οι δήμοι (που τυπικά, με βάση το νόμο, είναι οι αρμόδιοι για τους ελέγχους) κάλεσαν τους λίγους εναπομείναντες μηχανικούς (50 στον αριθμό) των “Κτιριακών Υποδομών” να ελέγξουν τα σχολικά κτίρια με τις μεγαλύτερες ζημιές. Ελέγχθηκαν 355 σχολικά κτίρια στα οποία και βρήκαμε ανεξήγητα πολλές βλάβες σε σχέση με το μέτριο μέγεθος του σεισμού (5 Ρίχτερ). Σε 164 σχολικά κτίρια βρέθηκαν μεγαλύτερες ή μικρότερες βλάβες και 29 κτίρια κρίθηκε ότι είχαν τέτοιες βλάβες και έπρεπε να εκκενωθούν.

Άκρως αποκαλυπτική ήταν η επίσημη απάντηση που έδωσε το υπουργείο Υποδομών σε Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή το ΚΚΕ για αυτόν τον σεισμό, με συνοδευτικό μάλιστα από τον παραιτηθέντα πλέον υπουργό Κ. Καραμανλή : “…από το αρχείο της Υπηρεσίας διαπιστώθηκε ότι μεγάλος αριθμός κτιρίων, από αυτά που χαρακτηρίστηκαν στον πρωτοβάθμιο έλεγχο «ΜΗ ΚΑΤΟΙΚΗΣΙΜΑ», είχαν ήδη χαρακτηριστεί ακατάλληλα για χρήση «ΚΙΤΡΙΝΑ» από τον σεισμό του 1999 και δεν είχαν εκδοθεί οι απαιτούμενες άδειες επισκευής για την αποκατάστασή τους και συνεπώς εξακολουθούσαν να είναι ακατάλληλα για χρήση”. Αντίστοιχη απάντηση έδωσαν σε αναλυτικό έγγραφό τους και οι “Κτιριακές Υποδομές”. 

Είναι προφανές λοιπόν ότι οι περισσότεροι δήμοι και οι τεχνικές τους υπηρεσίες δεν μπορούν να σηκώσουν και αυτό το βάρος, ούτε έχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία σε ένα τόσο εξειδικευμένο αντικείμενο. Όπως επίσης είναι φανερό ότι το κράτος δεν έχει κανέναν έλεγχο και καμία εικόνα αν και πώς γίνονται οι απαιτούμενες επισκευές από τους δήμους. Η πολιτική των κυβερνήσεων που θεωρούν ως κόστος τους απαραίτητους προ και μετασεισμικούς ελέγχους και τις αναγκαίες επεμβάσεις σε δημόσια κτίρια και διαχέουν την ευθύνη που πρέπει να έχει το κράτος στους δήμους, τις Περιφέρειες και άλλους φορείς, είναι εγκληματική και οδηγεί δυστυχώς με μαθηματική ακρίβεια στην επόμενη τραγωδία!

Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί πλέον στη Σχολική Στέγη δεν σηκώνει ούτε αναβολές, ούτε μετάθεση ευθυνών. Και προφανώς δεν μπορεί να περιμένει, σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο για τους πρωτοβάθμιους προσεισμικούς ελέγχους, να κάνει το ΤΕΕ ομάδες που θα κάνουν ελέγχους επί μήνες, να στείλει τα στοιχεία στον ΟΑΣΠ (που κι αυτός έχει μείνει με 31 εργαζόμενους εκ των οποίων οι μισοί μηχανικοί) και κατόπιν να κριθεί (από ποιον;) ποια σχολεία χρήζουν δευτεροβάθμιων ελέγχων και στη συνέχεια να γίνουν οι απαραίτητες επισκευές. Αυτή τη στιγμή εκατοντάδες σχολικά κτίρια, παλιά αλλά και νεότερα, καταπονημένα από γήρανση των υλικών, από σεισμούς, από άστοχες επισκευές αφού δεν υπήρχε κανένας έλεγχος αν έγιναν σωστά, από κακοσυντηρημένα κτίρια, από επεμβάσεις που επιδείνωσαν κι άλλο την κατάσταση (ΠΡΟΚΑΤ αίθουσες σε αυλές, ψευδοροφές, μεσοτοιχίες, ταράτσες και αυλές χωρίς συντήρηση κ.λπ.), δεν σηκώνουν καμία αναβολή στη λήψη μέτρων άμεσα και έγκυρα.

Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με έναν αποτελεσματικό τρόπο:

Μέσω ενός κρατικού τεχνικού κατασκευαστικού φορέα καλά στελεχωμένου με εξειδικευμένο μόνιμο τεχνικό προσωπικό όλων των ειδικοτήτων, με τα απαραίτητα μέσα για ελέγχους όλων των βαθμίδων (δηλαδή και δευτεροβάθμιους), με ουσιαστική κρατική χρηματοδότηση και αποκλειστική αρμοδιότητα να κάνει προ-και μετασεισμικούς ελέγχους, καθώς και τις αναγκαίες επισκευές και ανακατασκευές όπου απαιτείται. Αυτός ο δημόσιος φορέας θα πρέπει να ξεκινήσει κατά άμεση προτεραιότητα από τα σχολεία και τα νοσοκομεία και να ακολουθήσουν όσα ακόμα δημόσια έχουν μεγάλη συγκέντρωση κόσμου (δικαστήρια, υπουργεία, φυλακές, κ.ά.). Εμείς θεωρούμε ότι αυτός ο φορέας θα μπορούσε να έχει ως βάση τις “Κτιριακές Υποδομές” (πρώην ΟΣΚ, ΔΕΠΑΝΟΜ, ΘΕΜΙΣ, τεχν. ΚΕΔ) που έχουν αποδεδειγμένα την απαιτούμενη εμπειρία και τεχνογνωσία, αρκεί να ενισχυθούν άμεσα και ουσιαστικά με τις απαραίτητες αρμοδιότητες, με τουλάχιστον 70 μηχανικούς όλων των ειδικοτήτων (τόσα είναι τα οργανικά κενά), με τα απαραίτητα μέσα (όργανα για ελέγχους όλων των βαθμίδων κλπ.) και βέβαια με ουσιαστική κρατική χρηματοδότηση. Αυτός ο κρατικός φορέας θα μπορεί να συνεργαστεί αποτελεσματικά με δήμους, Περιφέρειες, ΟΑΣΠ, ΤΕΕ, , Πολυτεχνικές Σχολές κ. ά.

Δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια για μετάθεση ευθυνών, επιφανειακές και αναποτελεσματικές εξαγγελίες και χάσιμο χρόνου. Και αυτό όχι μόνο επειδή πλέον η κατάσταση σε πολλά σχολεία και άλλα δημόσια κτίρια είναι επικίνδυνη (ακόμα και η πτώση σοβάδων μπορεί να προκαλέσει τραυματισμό), αλλά και διότι βρισκόμαστε σε μία περιοχή και μία περίοδο αυξημένης σεισμικής δραστηριότητας, όπως έδειξε με πολύ τραγικό τρόπο ο φονικός και καταστροφικός σεισμός σε Τουρκία και Συρία.

Μετά το έγκλημα στα Τέμπη δεν πρέπει να επιτρέψουμε πλέον στους κυβερνώντες να συνεχίσουν την πολιτική που θεωρεί κόστος για το κράτος τα μέτρα για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων και των οικογενειών μας. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να συνεχίσουν την πολιτική που αποδυναμώνει και απαξιώνει σημαντικούς κρατικούς φορείς για να δώσει έργα και υπηρεσίες “φιλέτα” σε επιχειρηματικούς ομίλους για να κερδοσκοπήσουν. Να απαιτήσουμε χωρίς καμία άλλη καθυστέρηση και με αποκλειστική ευθύνη του κράτους να γίνουν έγκαιρα και έγκυρα οι απαραίτητοι έλεγχοι και οι αναγκαίες επισκευές στα σχολεία, αλλά και να ξεκινήσει ένα πενταετές πρόγραμμα κατασκευής νέων σύγχρονων και ασφαλών σχολείων».

Σχετικά θέματα

Απόψεις