Διαβιβάστηκε την Τετάρτη στη Βουλή και ανακοινώθηκε από τον πρόεδρό της, Νικήτα Κακλαμάνη, η μηνυτήρια αναφορά συγγενών γονέων θυμάτων των Τεμπών, ανάμεσά τους των οικογενειών Τσακλίδη – Βασάρα, Χατζηβασιλείου – Φόργιαν και Παυλίδη. Οι συγγενείς κατηγορούν τους δύο πρώην υπουργούς Μεταφορών και Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη (ΣΥΡΙΖΑ) και Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή (ΝΔ) για το κακούργημα της διατάραξης της ασφαλείας των συγκοινωνιών και το πλημμέλημα της παράβαση καθήκοντος.
Ειδικότερα με τη μηνυτήρια αναφορά ζητούν την ποινική δίωξη των πρώην υπουργών για εγκληματικές πράξεις που οδήγησαν στη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, καθώς επίσης «την περαιτέρω διερεύνηση της τέλεσης των αδικημάτων» που περιγράφονται σ’ αυτήν «και την απόδοση των αντίστοιχων ποινικών ευθυνών στους μηνυόμενους, σύμφωνα σε κάθε υπαίτιο, φυσικό και ηθικό αυτουργό, ή συμμέτοχο».
Οι συγγενείς είχαν ζητήσει τη διαβίβαση της μηνυτήριας αναφοράς στη Βουλή «χωρίς οποιαδήποτε προηγούμενη έρευνα από τον αρμόδιο εισαγγελέα Πρωτοδικών “προς έλεγχο” στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, και δι’ αυτού, μέσω του υπουργού Δικαιοσύνης, στον πρόεδρο της Βουλής “αμελλητί”, και χωρίς καμία αξιολόγηση».
Με βάση όλα τα στοιχεία που περιέχονται στη μηνυτήρια αναφορά, οι συγγενείς των θυμάτων καταλήγουν στα εξής συμπεράσματα αναφορικά με τους δύο υπουργούς:
«– Εδειξαν εγκληματικές παραλείψεις ως εποπτεύοντες των έργων εγκατάστασης και συντήρησης των συστημάτων ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Ιδίως για τη σύμβαση 717/2014, η εγκληματική απραγία τους ήταν παρατεταμένη στον χρόνο (αθροιστικά από το 2015 έως το 2023), επιτρέποντας 11 (!) συνολικά παρατάσεις στη σχετική για τη χρονική περίοδο 2014 – 2023 σύμβαση 717. Στο πλαίσιο δε της δικής τους εποπτείας, δεν ελέχθησαν ποτέ οι δύο εταιρείες ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ για τους λόγους που δεν υλοποιούνταν το φυσικό αντικείμενο της 717 στα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα, ούτε πού πήγαν τόσα αστρονομικά ποσά χωρίς αυτά τα έργα να ολοκληρωθούν.
— Δεν φρόντισαν για τη στελέχωση του ανθρώπινου δυναμικού που εργαζόταν στους κρίσιμους για την ασφάλεια τομείς κίνησης και συντήρησης. Ενώ γνώριζαν, αφού τους είχαν κοινοποιηθεί σωρεία σχετικών εξωδίκων (βλ. παραπάνω Α.3), τη ραγδαία μείωση των εργαζομένων (ειδικά και με τις αποχωρήσεις με τον Νόμο 3891 του 2011) και το γεγονός ότι το προσωπικό εργαζόταν την περίοδο της ευθύνης τους με 2-3 ρεπό τον μήνα, δεν έπραξαν αυτά που τους ζητούσαν οι εργαζόμενοι ώστε να αποτρέψουν την επικινδυνότητα που απορρέει από την εξαντλητική εργασία ενός υποστελεχωμένου προσωπικού.
— Ενώ είχαν επανειλημμένες αναφορές για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου από στελέχη του σιδηρόδρομου, σωματεία εργαζομένων αλλά και την ευρωπαϊκή ERA και είχαν συμβεί πολλά ατυχήματα / δυστυχήματα (αθροιστικά εντοπίσαμε άνω των 35) που καθοριστικά έδειχναν – αν μη τι άλλο με τη συχνότητά τους – τι μέλλει γενέσθαι, αντί να απαγορεύσουν τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου έως την ασφαλή του λειτουργία, αυτοί, αντίθετα, έχοντας ως υπουργοί την καθιερωμένη στην κοινωνία προβολή, διαφήμιζαν εμφατικά, εν επιγνώσει του ψεύδους τους, στα μέσα μαζικής ενημέρωσης αλλά και στη Βουλή, την ασφάλεια και τον εκσυγχρονισμό του σιδηρόδρομου, με τραγικό αποτέλεσμα να επιλέγουμε ως μέσο μεταφοράς το τρένο».
Και καταλήγει η μηνυτήρια αναφορά:
«Ενόψει των ανωτέρω, αν δεν ασκηθεί ποινική δίωξη και δεν αποδοθούν ποινικές ευθύνες στους μηνυόμενους, που ενώ ήταν οι αρμόδιοι για τη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου δεν μερίμνησαν για την ασφάλειά του, παρά τις εκατοντάδες προειδοποιήσεις, τα δεκάδες ατυχήματα και τους νεκρούς, προκαλώντας με την αδιαφορία τους το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, το άρθρο 86 του Συντάγματος καθίσταται ανενεργό και κενό περιεχομένου. Η μη εξέταση ποινικών ευθυνών για το έγκλημα της 28ης Φεβρουαρίου 2023 θα αποτελούσε πρόδηλα όχι μόνο δικαστική κατοχύρωση της ατιμωρησίας για υπουργούς, αλλά και κατάργηση στην πράξη συνταγματικού κανόνα».