Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

59ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης – Με πυξίδα τη «Ρωμαϊκή Ευσπλαχνία»

Ένας ρωμαϊκός urban myth και οι εικαστικές του αποδόσεις είναι η πυξίδα για την επιλογή και αξιολόγηση των δώδεκα ταινιών..

Ένας ρωμαϊκός urban myth και οι εικαστικές του αποδόσεις είναι η πυξίδα για την επιλογή και αξιολόγηση των δώδεκα ταινιών που θα διαγωνιστούν για τον Χρυσό Αλέξανδρο στη Θεσσαλονίκη. Το φεστιβάλ ξεκινά την 1η Νοεμβρίου με ταινία έναρξης τον φετινό Χρυσό Φοίνικα, τους Κλέφτες Καταστημάτων του Κόρε Έντα και τελειώνει στις 11 με το Κορίτσι, την ταινία που έφυγε από τις Κάννες με τέσσερα βραβεία.

Θέμα της ταινίας λήξης η ζωή ενός κοριτσιού που θέλει να γίνει μπαλαρίνα, με μόνο πρόβλημα ότι έχει γεννηθεί σε αντρικό σώμα. Η διαπραγμάτευση της έμφυλης ταυτότητας είναι στην ατζέντα – και – του πολιτισμικού γίγνεσθαι την τελευταία πενταετία και όλο και περισσότερες ταινίες έχουν  θέμα τη σεξουαλικότητα και το άτομο, τις προσωπικές και οικογενειακές σχέσεις όπως αυτές διαμορφώνονται εν μέσω των συγκλονιστικών ανατροπών του 21ου αιώνα.

Σε αυτό το πλαίσιο κινείται το 59ο ΦΚΘ. Με εκτενές αφιέρωμα στο ελληνικό queer cinema – 38 ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους από τα τέλη της δεκαετίας του 60 μέχρι και σήμερα – η βελόνα της πυξίδας του δείχνει την ανάδυση των αντικρουόμενων ρόλων του κοινωνικού φύλου σήμερα. Ο μύθος της Πέρο που θήλασε στην φυλακή τον πατέρα της Κίμωνα, καθώς δεν είχε άλλον τρόπο να του δώσει τροφή, εκτός του ότι συμβολίζει την οικογενειακή αλληλεγγύη και την πολιτική ανυπακοή, τη φέρνει σε σύγκρουση και με το ίδιο της το σώμα και τις λειτουργίες του. Όπως σημειώνει ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης Ορέστης Ανδρεαδάκης, «σήμερα μπορούμε να ξαναδούμε αυτή την ιστορία υπό το πρίσμα των νεώτερων θεωριών για τη θέση της γυναίκας, την παρακμή της πατριαρχίας, την ετεροκανονικότητα των έμφυλων ρόλων, την επιτελεστικότητα του κοινωνικού φύλου.»

Με κριτήριο τα παραπάνω έγινε η επιλογή των δώδεκα ξένων και τριων ελληνικών ταινιών που συμμετέχουν στο διεθνές διαγωνιστικό τμήμα. Ταινίες από τέσσερεις ηπείρους, η καθεμιά με το δικό της τρόπο προσθέτει μια ψηφίδα στο ρωμαϊκό μωσαϊκό, μέσα στις σκοτεινές αίθουσες αλλά και στην αποθήκη Β1 του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στο λιμάνι, όπου δεκαπέντε έλληνες εικαστικοί εκθέτουν ο καθένας από ένα έργο εμπνευσμένο από μία από τις ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος.

Σχετικά θέματα

Απόψεις