Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

25ες Νύχτες Πρεμιέρας – οδηγός επιβίωσης στο μεγάλο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας

Μήπως εντέλει δεν φταίει το γκαζόν αλλά η αγάπη πολλών Αθηναίων για τον κινηματογράφο που έκανε τις ‘Νύχτες Πρεμιέρας’ να..

Μήπως εντέλει δεν φταίει το γκαζόν αλλά η αγάπη πολλών Αθηναίων για τον κινηματογράφο που έκανε τις ‘Νύχτες Πρεμιέρας’ να στεριώσουν και κάθε χρόνο να έρχονται με πιο πλούσιο πρόγραμμα. Φέτος, στην συνέντευξη τύπου για την 25η οργάνωση του φεστιβάλ,  ο καλλιτεχνικός διευθυντής Λουκάς Κατσίκας θυμήθηκε με συγκίνηση, όχι όμως και χωρίς χιουμοριστική διάθεση,  την πρώτη προβολή του φεστιβάλ, τη γαλλική ταινία ‘Για όλα φταίει το γκαζόν’ στο Αττικόν. Και αμέσως μετά ξεκίνησε με την παρουσίαση του φετινού προγράμματος.

Το οποίο φέρνει το αθηναϊκό κοινό κοντά στα μεγάλα διεθνή φεστιβάλ και την αφρόκρεμα της σύγχρονης κινηματογραφικής, ταινίες που άλλες θα βρουν το δρόμο για τις ελληνικές αίθουσες και άλλες πάλι όχι. 16 ταινίες από το φεστιβάλ του Βερολίνου – ανάμεσα τους και η Χρυσή Άρκτος, τα Συνώνυμα του ισραηλινού Ναντάβ Λαπίντ, το Χρυσό Γάντι, η τελευταία ταινία του Φατίχ Ακίν, το Σφάλμα Συστήματος, πρώτη ταινία μυθοπλασίας της γερμανίδας Νόρα Φίνγκσάιτ και τη Μεγάλη Νύχτα της Νάπολης του Τζιοβανέσι  αλλά και το Δέντρα στην έρημο, ένα ντοκιμαντέρ για τον κινηματογράφο στο Σουδάν. 10 από τις Κάννες – ταινία έναρξης τα Παράσιτα του Μπον Τσο – Χο, ο φετινός Χρυσός Φοίνικας, στο διεθνές διαγωνιστικό Οι άθλιοι του Λάτζ Λι, που κέρδισε το βραβείο της Επιτροπής μαζί με τα Γεράκια της Νύχτας από τη Βραζιλία, που επίσης προβάλλεται στο φεστιβάλ.

Και πολύ Sundance, όπως πάντα. Ντοκιμαντέρ – Η γη του Μέλιτος από τη Βόρεια Μακεδονία που συγκίνησε όσους το είδαν και το Έθνος του ενός παιδιού και αμερικάνικος ανεξάρτητος – Ο θάνατος του Ντικ Λόνγκ, Άγουρος Έρωτας.

Με το τρία διαγωνιστικά τμήματα – διεθνές μυθοπλασίας, διεθνές ντοκιμαντέρ και ελληνικό μικρού μήκους – τα ‘Αγαπημένα των Φεστιβάλ’ και τις ταινίες για τη μουσική και τους μουσικούς, το τμήμα Είδωλα, τις μεσονύκτιες προβολές και το μίνι αφιέρωμα Πρώτη ώρα σινεμά – Κινηματογράφος και εκπαίδευση με ελεύθερη είσοδο, οι Νύχτες Πρεμιέρας έχουν για όλα τα σινεφίλ γούστα και μας ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο.

Στη Λατινική με την τελευταία ταινία της τριλογίας του Πατρίσιο Γκουσμάν Η οροσειρά των ονείρων, το Μαριγκέλα ο Επαναστάτης και την Επουράνια Αγάπη από τη Βραζιλία, την μεξικάνα Καμαριέρα και η Αράχνη του γνωστού Αντρές Γουντ από τη Χιλή.

Στην Κίνα, με τους σκηνοθέτες της ‘6ης γενιάς να προσπαθούν να μας μεταφέρουν το μακρινό, άγνωστο αλλά καθοριστικό για όλους μας σήμερα της κοινωνίας τους: το Αυγό του Γουάνγκ Κουάν Αν, ο Μεγάλος Αποχωρισμός του Γουάνγκ Ζιαοσουαϊ, η Λίμνη με τις Αγριόχηνες του Ντιάο Γινάν.

Για την οργάνωση του φεστιβάλ ήταν προτεραιότητα να προβληθούν όσο το δυνατόν περισσότερες ταινίες από γυναίκες δημιουργούς, ‘να έχουν οι γυναίκες τις ευκαιρίες που έχουν στερηθεί’, όπως είπε χαρακτηριστικά η υπεύθυνη Τύπου Μαρία Ναθαναήλ. Έτσι λοιπόν, μαζί με το Πορτραίτο μιας γυναίκας που φλέγεται που αποθεώθηκε στις Κάννες έρχονται στο Διεθνές διαγωνιστικό η Κορεάτισσα Μπόρα Κιμ με το Σπίτι του μικρού πτηνού, η αργεντίνα Σοφία Κίρος Ουμπέντα με Όσα δεν έγιναν στάχτη, η Λίλα Αβίλες από το Μεξικό με την Καμαριέρα, και στα ‘Αγαπημένα των Φεστιβάλ η αϊτινή Νουμά Περιέ με το Τζέζεμπελ, η Λουτσία Γκαριμπάλντι από το  Sundance με τους Καρχαρίες, η Σόφι Χάιντ με τα Θηρία και πολλές νέες ελληνίδες δημιουργοί με τις μικρού μήκους δημιουργίες τους.

Να μην παραλείψω το αφιέρωμα με δώδεκα ταινίες στην κινηματογραφική ‘Άνοιξη της Πράγας’ της δεκαετίας του 60 και στον μεγάλο ταϊβανέζο δημιουργό Έντουαρντ Γιάνγκ με το σύνολο της φιλμογραφίας του, καθώς και  ειδικές προβολές από τις οποίες ξεχωρίζουν το Φως του Φεγγαριού του ογδοντάχρονου πλέον Γέρζι Σμολιμόφσκι με τον Τζέρεμι Άιρονς σε μια από τις πρώτες του εμφανίσεις, το καλτ Ρέπο Μαν του Κοξ και, τέλος, η μυθική Αποκάλυψη τώρα του Κόππολα, σε ψηφιοποιημένη, αποκατεστημένη κόπια στο τελικό μοντάζ που ονειρευόταν ο δημιουργός της, η οποία και θα κλείσει το φεστιβάλ στις 28 Σεπτεμβρίου.

Απόψεις