Just in

Όλα τα νέα
Imerodromos logo
 

8 Υπερκοστολόγηση ίση με … 500 βίλες, αξίας 500 εκατομμυρίων εκάστη!

Ο υπουργός Κ. Λαλιώτης και το κόμμα του, προεκλογικά, συνέταξαν και διένειμαν κείμενο με τις θέσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για το..

Ο υπουργός Κ. Λαλιώτης και το κόμμα του, προεκλογικά, συνέταξαν και διένειμαν κείμενο με τις θέσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. για το νέο αεροδρόμιο των Σπάτων. Αποσπάσματα των θέσεων αυτών αντιγράφουμε στην σελίδα (4) του παρόντος. Μετεκλογικά, και ιδιαίτερα μετά τις τελευταίες ανακατατάξεις στο ΥΠΕΧΩΔΕ, συνεχίζουν τα Σπάτα με τη μέθοδο Τζαννετάκη κατά γράμμα. Ανάλογες ενέργειες στο ιδιωτικό μας βίο τις ονομάζουμε απάτες και αυτούς που έτσι ενεργούν απατεώνες.

Ο πρωθυπουργός της χώρας ανακοίνωσε ότι η οικονομική συμφωνία με την εταιρεία Hochtief, που είναι και ο ανεξέλεγκτος εργολάβος του έργου, έκλεισε με εργολαβικό αντάλλαγμα 1,5 δισ. ECU, δηλαδή 450 δισ. δραχμές. Πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι σε όλη την περίοδο των διαπραγματεύσεων μέχρι την ανακοίνωση της συμφωνίας, το Ελληνικό Δημόσιο δεν είδε καν τα σχέδια του έργου, δεν ήξερε δηλαδή τι αγοράζει (αυτό ισχύει και σήμερα, μετά τη συμφωνία), γιατί η τεχνική προσφορά ήταν κατατεθειμένη και σφραγισμένη σε συμβολαιογράφο του Λονδίνου που, σύμφωνα με τις διαδικασίες του διαγωνισμού, ήταν απόρρητη!!! Τα 132 σχέδια της μελέτης απλώς φυλλομετρήθηκαν από ελάχιστους τεχνικούς του Νέου Αερολιμένα λίγες μέρες μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας. Σημειώνουμε επίσης ότι ο εργολάβος δεν έχει δώσει προδιαγραφές για τα υλικά κατασκευής του έργου. Άν ο ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Κ. Λαλιώτης και οι εμπλεκόμενοι σύμβουλοι δεν γνωρίζουν πώς πρέπει να μεθοδεύονται και να κατασκευάζονται τα τεχνικά έργα, τότε είναι εθνικά επικίνδυνοι για τη χώρα όταν επιμένουν να κατέχουν υπουργικούς θώκους και θέσεις συμβούλων.

Απαιτούμε, ως τεχνικοί και ως ενεργοί πολίτες, να ελέγξουμε την τεχνική προσφορά του αναδόχου και να υπολογίσουμε το πραγματικό κόστος του έργου. Τούτο, διότι εργολάβοι (δύο τον αριθμόν) που συμμετείχαν στο διαγωνισμό μπορεί να ήταν συνεννοημένοι, μπορεί δηλαδή το έργο να κόστιζε 200 δισ. δραχμές και να του πρόσθεσαν “καπέλο”, με κοινή συμφωνία και για πάσα χρήση, ύψους 250 δισ. δραχμών (κάτι ανάλογο συνέβη στο Μετρό της Αθήνας, όπως σε άλλα τεύχη του ΑΝΤΙ καταγγείλαμε και αποδείξαμε).

Υπάρχουν οι προς τούτο ενδείξεις, διότι:

  • Το γραφείο μελετών Gibb Peter Muller (σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο προεκλογικό φυλλάδιο του ΠΑ.ΣΟ.Κ.) ενεργώντας κατ’ εντολή του Ελληνικού Δημοσίου προϋπολόγισε χονδρικά το έργο, με τιμολόγια ΑΤΟΕ και ΑΤΕΟ, 1,28 δισ. δολάρια ΗΠΑ σε τιμές 1990. Με δεδομένο ότι τα τιμολόγια αυτά είναι προσαυξημένα και επιδέχονται, για έντεχνο λόγο, λογική έκπτωση της τάξης του 40%, τότε ο προϋπολογισμός γίνεται 0,77 δισ. δολάρια. Λαμβάνοντας υπόψη πληθωρισμό δολαρίου 3% ετησίως, έχουμε τελικό προϋπολογισμό κατασκευής του έργου που συμπεριλαμβάνει και εργολαβικό κέρδος 0,87 δισ. δολάρια ή 210 δισ. δραχμές σε τιμές 1994. Αν θεωρήσουμε παχυλά έξοδα μελέτης και μάνατζμεντ ακόμη και 40 δισ. δραχμές, ο τελικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 250 δισ. δραχμές. Στην τιμή αυτή περιλαμβάνεται το έργο σε λειτουργία, δηλαδή με συνεργεία επισκευής αεροσκαφών και με κτίρια και εγκαταστάσεις που έχουν σχέση με το handling.

Αν τα στοιχεία αυτά δεν κατασκευαστούν απ’ τον εργολάβο, πράγμα που συνήθως συμβαίνει γιατί νοικιάζονται με την υποχρέωση να κατασκευασθούν και να εξοπλισθούν απ’ τον ενοικιαστή, τότε το κόστος της εργολαβίας ανέρχεται στα 200 δισ. δραχμές που ήδη αναφέραμε. Αυτό σημαίνει απάτη ύψους 250 δισ. δραχμών σε βάρος του δημοσίου χρήματος – το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει μία πολιτεία από 500 (!) βίλες τύπου Εκάλης αξίας 500 εκατ. δρχ. εκάστης (για να είμαστε και επίκαιροι). Αν ο ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Κ. Λαλιώτης υπογράψει τη σύμβαση αυτή με αδιαφανείς διαδικασίες είμαστε πλέον ελεύθεροι να αναζητήσουμε με άλλο τρόπο την ερμηνεία του πιθανού καπέλου της εργολαβίας και, ως πολίτες, να αμυνθούμε. Η σπουδή του ΠΑ.ΣΟ.Κ. να ανακοινώνει την πρόθεσή του για τροποποίηση του νόμου περί ευθύνης υπουργών μας δίνει πρόσθετα προς τούτο επιχειρήματα.

Από το προεκλογικό φυλλάδιο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. προκύπτει η ανάγκη να παραμείνει ο αερολιμένας των Σπάτων κατ’ αποκλειστικότητα στο ελληνικό Δημόσιο για λόγους εθνικής ασφάλειας και προστασίας. Το πώς εξελίχθηκε αυτό το θέμα περιγράφεται στο δημοσίευμα της εφημερίδας Επενδυτής της 14.1.1995 με τίτλο “Γαλλική αντεπίθεση στα Σπάτα”, όπου αναφέρονται επί λέξει τα εξής: “(…) Από την πολιτική σκοπιά, όμως, πληροφορίες φέρουν τις ΗΠΑ να επιθυμούν τη συμμετοχή Γάλλων και Γερμανών στην κατασκευή και εκμετάλλευση του αεροδρομίου των Σπάτων αφού η ανάληψή του μόνον από τους Γερμανούς θα ισχυροποιεί παράλληλα και την επιρροή τους στην ευρύτερη περιοχή, και συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά τον έλεγχο του εναέριου χώρου. Φαίνεται ότι οι σχετικές επισημάνσεις από τη μεριά των ΗΠΑ έχουν γίνει στον πρωθυπουργό πρόσφατα (…)”.

Αν οι πληροφορίες αυτές αληθεύουν, τότε φτάσαμε στο σημείο να ανησυχούν ακόμη και οι ΗΠΑ για την παραχώρηση του ελέγχου του εναέριου χώρου αποκλειστικά στους Γερμανούς. Μα δεν θα ιδρώσουν επιτέλους τα αυτιά των αρμοδίων υπουργών ώστε να παραμείνει ελληνικός ο στρατηγικός αυτός νέος αερολιμένας; Δεν ενοχλείται ο ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Λαλιώτης από την κατηγορία, ουσιαστικά, για εθνική μειοδοσία που του απευθύνουν οι προεκλογικές θέσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ.??

ΘΥΣΙΑΖΕΤΑΙ Η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΣΤΟ ΒΩΜΟ ΤΩΝ ΣΠΑΤΩΝ;

Πρόσφατα αποφασίστηκε πρόγραμμα εξυγίανσης της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, την παράμετρο αυτή, η σύμμβαση ανάπτυξης του νέου αεροδρομίου των Σπάτων δεν την λαμβάνει διόλου υπόψη της με συνέπεια να οδηγείται σε αφανισμό ο εθνικός μας αερομεταφορέας.

Καλούμε το ΥΠΕΧΩΔΕ να διαψεύσει τις φήμες σύμφωνα με τις οποίες μέλη της κυβέρνησης εκπροσωπούσαν και εκπροσωπούν τα συμφέροντα της γερμανικής εταιρείας Hochtief σε σχέση με το αεροδρόμο των Σπάτων.

α) ο ευρωβουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και συνταγματολόγος κ. Δ. Τσάτσος υπήρξε νομικός σύμβουλος της Hochtief.

β) Ο υπουργός Τύπου κ. Ε. Βενιζέλος έχει εταιρική σχέση με το γραφείο Σκουρή που είναι σήμερα ο νομικός σύμβουλος της Hochtief. Σημειώνουμε ότι με γνωμάτευση του γραφείου Σκουρή επανήλθε η Hochtief στη διαδικασία του διαγωνισμού, ως μειοδότρια εταιρεία.

Έπειδή τη συμφωνία για το έργο την ανακοίνωσε προσωπικά ο κ. Α. Παπανδρέου και επειδή τελευταία έχουν αναλάβει τη διεκπεραίωση της σύμβασης οι σύμβουλοι του πρωθυπουργού κ. Α. Βγόντζας και Α. Γιαννίτσης, δίνεται η εντύπωση ότι στο έργο εμπλέκεται άμεσα και ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Δεν θεωρεί η Επιτροπή Μεγάλων Έργων ότι έτσι δυσχεραίνεται η διαπραγματευτική θέση του πρωθυπουργού της χώρας σε άλλα θέματα όταν θα πιέζεται από ομολόγους του, άλλων χωρών της Ε.Ε., για τις αναθέσεις των μεγάλων έργων; Με ποια λογική ενεπλάκη ο πρωθυπουργός στη σύμβαση του Αεροδρομίου των Σπάτων; Τέλος, θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι εναντίον της “μεθόδευσης Τζαννετάκη” για την κατασκευή του αεροδρομίου, που σημειωτέον είναι ίδια και σήμερα, τάχθηκαν και το ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ και το ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΛΑΜΠΡΑΚΗ. Αντίθετα, σήμερα, το μεν Τ.Ε.Ε. απλώς ακόμα σιωπά, το δε συγκρότημα Λαμπράκη διαφημίζει την “επιτυχία” του ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Κ. Λαλιώτη για το νέο αεροδρόμιο στα Σπάτα.

Θυμίζουμε στο διευθυντή της εφημερίδας Το ΒΗΜΑ της Κυριακής κ. Στ. Ψυχάρη και στον ευαίσθητο περί τα πολιτιστικά κ. Χρ. Λαμπράκη τα περιεχόμενα των φύλλων της ίδιας εφημερίδας. Και συγκεκριμένα:

α) 13.12.92 Τίτλος: “Ενστάσεις για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου Σπάτων. Να σταματήσουν αμέσως οι διαδικασίες ζητά το Τ.Ε.Ε. Σε 150 δισ. δραχμές υπολογίζουν το κόστος ελληνικές τεχνικές εταιρείες”.

β) 3.1.93

γ) 20.5.93

δ) 13.6.93 και

ε) 22.9.93 με θριαμβευτικό τίτλο (γιατί εν τω μεταξύ άλλαξε η κυβέρνηση) “Η παραίτηση της κυβέρνησης και οι “δουλειές” που δεν έκλεισαν”.

Έπειτα απ’ όλα αυτά, είμαστε υποχρεωμένοι να σκεφτούμε ότι κάτι πρέπει να συμβαίνει κάτω από το τραπέζι και πάνω στην πλάτη του πολύπαθου λαού μας.

Στο τεύχος του ΑΝΤΙ Νο 561 λέγαμε:

“…ο φαύλος κύκλος των αμφίπλευρων πολιτειακών σχέσεων πολιτικών – Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης – οργανωμένων συμφερόντων, είναι βάση της υποανάπτυξης της χώρας μας και θα πρέπει, η σωστή ανάπτυξη γενικότερα, να βρεθεί εκτός του κύκλου αυτού. Διαφορετικά θα εξαφανιστεί για αυτούς και αυτό το ίδιο το αντικείμενο της εξουσίας…”

Σήμερα, απλώς συμπληρώνουμε ότι ο εκχυδαϊσμός του πραγματικού κύκλου της εξουσίας έφτασε την χώρα στα όρια της έκρηξης. Άν ο ΥΠΕΧΩΔΕ κ. Κ. Λαλιώτης πιστεύει ότι με τέτοια διαχείριση θα έχει και πολιτικό μέλλον στην Ελλάδα αυταπατάται. Γιατί σ’ αυτή τη χώρα υπάρχουν και υγιείς και ενεργοί πολίτες.

ΤΙ ΕΛΕΓΕ ΠΡΟΕΚΛΟΓΙΚΑ ΤΟ ΠΑΣΟΚ ΓΙΑ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΤΩΝ ΣΠΑΤΩΝ

ΑΛΛΑ ΠΡΙΝ ΚΙ ΑΛΛΑ ΜΕΤΑ!

Τα αποσπάσματα κειμένου που ακολουθούν τα δανειστήκαμε από το φυλλάδιο που κυκλοφόρησε προεκλογικά το ΠΑ.ΣΟ.Κ., με τίτλο “Ο νέος αερολιμένας Αθηνών στα Σπάτα – Θέσεις – Προοπτικές”, Μάιος 1993. Τα παραθέτουμε αυτούσια:

“α. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. αποκαλύπτει και καταγγέλλει στον ελληνικό λαό με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο τη συγκεκριμένη μεθόδευση υλοποίησης του έργου που προωθεί η Νέα Δημοκρατία και που αποτελεί εθνικό σκάνδαλο. Ταυτόχρονα, κάνει σαφές προς κάθε κατεύθυνση ότι ο τρόπος που επελέγη για την πραγματοποίηση του έργου του νέου Αερολιμένα Αθηνών στα Σπάτα απεμπολεί τα εθνικά συμφέροντα, η δε βαριά φορολογία που επιβλήθηκε με το λεγόμενο “σπατόσημο” και η διάθεση των πόρων του, και όχι μόνον αυτών, σε ιδιώτη σαν ιδιοκτήτη του κεντρικού αεροδρόμιου της χώρας, επισύρει βαριές ποινικές ευθύνες διαχείρισης του δημοσίου χρήματος στους υπεύθυνους της κυβέρνησης της Ν.Δ., αλλά και σε κάθε άλλον υπεύθυνο.

β. Καλεί γι’ αυτό την κυβέρνηση να σταματήσει αμέσως τον αποικιοκρατικό τρόπο με τον οποίο ξεπουλά τα ζωτικής σημασίας εθνικά και οικονομικά συμφέροντα της χώρας, και δηλώνει ότι σε αντίθετη περίπτωση θα προχωρήσει άμεσα στην καταγγελία και ακύρωση της συμβάσεως που ενδεχόμενα θα έχει συνάψει η Ν.Δ. και θα παραπέμψει στη Δικαιοσύνη όλους τους συντελεστές της, θεωρώντας τους αποκλειστικά υπεύθυνους για το τεράστιο πολιτικό, ηθικό, οικονομικό και τεχνικό σκάνδαλο”.(…)

“Σήμερα (σ.σ. 30.11.1992), παρ’ όλες τις προειδοποιήσεις προς την κυβέρνηση, που δεν εισακούστηκαν, είναι υποχρεωμένο, σεβόμενο τις προσδοκίες του ελληνικού λαού, να προασπίσει τα εθνικά συμφέροντα της χώρας και να αναλύσει τη δική του πρόταση για τις ενέργειές του σχετικά με το θέμα του νέου αερολιμένα.

Οι αερομεταφορές αποτελούν βασικό μοχλό οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης ενός κράτους και μέσον προστασίας της εθνικής ασφάλειά του, πολύ περισσότερο για την ΕΛΛΑΔΑ, λόγω της γεωγραφικής θέσεώς της και της γεωφυσικής ιδιομορφίας της (νησιά κ.λπ.)”(…)

Ι. Η επιλογή της SALOMON BROTHERS INTERNATIONAL LTD έγινε με τελείως αδιαφανή τρόπο, οι συμβάσεις που έχουν συναφθεί είναι πρωτόγνωρες για τα ελληνικά χρονικά και, δυστυχώς, δίνουν την εντύπωση ότι τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου παραδίδονται στις πολυεθνικές του μεγάλου κεφαλαίου τελείως ανεξέλεγκτα και ευκαιριακά.

ΙΙ. Το Ελληνικό Κράτος με την κυβέρνηση της Ν.Δ., ακόμη και τότε που πρωτοσέλιδα εφημερίδων αναφέρονται στη SALOMON BROTHERS με τον τίτλο ” Η ΒΡΩΜΙΚΗ SALAMON“, δεν επανεξετάζει τη θέση του και σιωπά, σε αντίθεση με τη Βρετανική Κυβέρνηση και τις πολιτείες της Καλιφόρνια και της Κονέκτικατ των ΗΠΑ που διακόπτουν κάθε συνεργασία μαζί τους. Η κατηγορία που της απαγγέλλεται είναι η ΣΥΝΤΑΞΗ ΠΛΑΣΤΩΝ ΠΡΟΣΦΟΡΩΝ. Παρατηρείται το φαινόμενο, όταν όλοι αποσύρουν την εμπιστοσύνη τους από την SALOMON BROTHERS , η ελληνική κυβέρνηση να εθελοτυφλεί, αγνοώντας τα παραπάνω γεγονότα. Είναι όμως γνωστό στην κυβέρνηση ότι ο παραπάνω οίκος, σαν σύμβουλος επίσης της ελληνικής κυβέρνησης στην πώληση της Τράπεζας Πειραιώς, πρότεινε αντί να πουληθεί η Τράπεζα στον πλειοδότη του σχετικού διαγωνισμού να δοθεί σε όμιλο που προσέφερε 700 εκατ. δρχ. λιγότερα, πράγμα που οδήγησε σε επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού”. 

Σχετικά θέματα

Απόψεις