21 Ο μύθος της ανάπτυξης

Δημόσια έργα και πραγματικότητα

ΗΜΕΡΟΔΡΟΜΟΣ ΗΜΕΡΟΔΡΟΜΟΣ • 31 Ιουλίου 2015

Ελεύθερος Τύπος 18/01/2004

Στην «Δημοκρατία» του τύπου και του ήχου προστέθηκε η «Δημοκρατία» των επιλεγμένων εικόνων και στη συνέχεια η «Δημοκρατία» των δημοσκοπήσεων. Εάν την εποχή του διάσημου επικοινωνιολόγου Γκαίμπελς υπήρχε η τεχνολογία αυτή, φοβάμαι ότι ο Χίτλερ θα κατακτούσε «Δημοκρατικά» τον κόσμο. Στην Ελλάδα πάντως δημιούργησε επώνυμους και ανώνυμους μεγαλοεπιχειρηματίες του Πολιτισμού, των Δημοσίων Έργων, των τυχερών παιχνιδιών και καζίνο, της προμήθειας οπλικών συστημάτων, κ.τ.λ. Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Βραδυνή» της 21/02/1998 ξεπουλήθηκαν στα καζίνο το 1997, 13 τρις. δρχ. Μαύρο χρήμα θεωρεί ο ΟΟΣΑ για την Ελλάδα, το 30% του ΑΕΠ της.

Οι διαμορφωτές της κοινής γνώμης και όχι μόνον, έχουν από καιρό επιλέξει τον πολιτικό τους εταίρο. Η λεηλασία του Δημόσιου χρήματος, της Δημόσιας περιουσίας, των δανείων που θα εξοφλήσουν οι επόμενες γενιές, η ληστεία του Χρηματιστηρίου και ο φόβος της αποκάλυψης τους, τους ενώνει σε σάρκα μία. Εύλογα κατά συνέπεια υπερασπίζονται το έργο του «Κινήματος του ΠΑΣΟΚ» και για να συνεχίσει το ίδιο βιολί εύλογα προσπαθούν να μεταλλάξουν την λογική μας.

Εμείς όμως, οι απλοί πολίτες της παραγωγής, που είμαστε υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούμε τον ορθό λόγο έχουμε διαφορετική γνώμη.

Μας λένε ότι κατά την τελευταία επταετία του ΠΑΣΟΚ η ανάπτυξη της Χώρας τρέχει με ξέφρενους ρυθμούς. Αθροίζουν τα τιμολόγια πληρωμής των Δημοσίων Έργων και αποδεικνύουν την ανάπτυξη. Δεν μας λένε όμως τίποτε για την προστιθέμενη αξία στην Ελληνική οικονομία από την κατασκευή των έργων γιατί ξέρουν ότι το 40% επιστρέφει στο εξωτερικό, το 15% είναι μαύρο χρήμα, το 15% είναι το κέρδος των εργολάβων, και αν αφαιρέσουμε τις εξαγόμενες αποταμιεύσεις των μεταναστών παραμένουν στην Ελληνική οικονομία κάποια ψίχουλα και το μαύρο και άσπρο χρήμα που δεν εξάγεται στην Ελβετία (ας μου συγχωρεθεί η χονδροειδής αυτή προσέγγιση). Δεν μας λένε τίποτε για το κόστος συντήρησης των έργων, για την διάρκεια ζωής τους (κόστος απόσβεσης της επένδυσης) και το κυριότερο, ότι η λεγόμενη ανάπτυξη αφορά μόνον τις υποδομές και όχι την πραγματική οικονομία.

Μας λένε ότι η ανάπτυξη θα συνεχίσει με μεγαλύτερους ρυθμούς και σ’ αυτό είναι συνεπείς γιατί θα συνεχίσουν τα ίδια, και επιπρόσθετα θα οικοπεδοποιήσουν δάση και ακτές και θα τα μοιράσουν στα νέα τζάκια που τώρα τους στηρίζουν πολιτικά για να κτίσουν, για να κτίσουν, για να κτίσουν… Και το κτήσιμο αυξάνει την ανάπτυξη!! Και μετά έχει ο Θεός!

Θα θυμίσουμε στον φέρελπυ ηγέτη της Χώρας κ. Γιώργο Παπανδρέου ότι την Ανεξάρτητη Ελλάδα των λόγων του πατέρα του, το ΠΑΣΟΚ την έδεσε χειροπόδαρα με διασπάθιση του Δημοσίου χρήματος, με φανερό και κρυφό δανεισμό, με διάλυση της παραγωγικής της βάσης, με διάλυση του συνδικαλισμού, με κατακερματισμό του κοινωνικού ιστού, και το κυριότερο, με τον υποβιβασμό των όποιων αποδεκτών αξιών ζωής και της προσωπικότητας της Ελλάδος. Το παραμύθιασμα για ισχυρή Ελλάδα είναι κατανοητό μόνον με μεταμοντέρνα σκέψη που αν υιοθετηθεί μπορούμε ακόμη και να πουλήσουμε όλη την Ελλάδα και στην συνέχεια να την νοικιάσουμε, προτάθηκε και αυτό, για τα αεροπλάνα της Ολυμπιακής, όταν Πρόεδρος του Διοικητικού της Συμβουλίου ήταν ο κ. Ψυχάρης, ο μετέπειτα Διοικητής του Αγίου Όρους.

Θα επιχειρήσουμε μια σύντομη κριτική συγκεκριμένων Δημοσίων Έργων και πολιτικών της Κυβέρνησης.

Θα ξεκινήσουμε από τα έργα της πολιτισμικής μας κληρονομιάς που προστατεύονται από το Σύνταγμα της Χώρας (άρθρο 24§6) το οποίο και κατισχύει της όποιας επαγγελματικής δεοντολογίας.

  • Το Υπουργείο Πολιτισμού αποφάσισε να μετατρέψει σε διαχρονικό Μουσείο το κτηριακό συγκρότημα του Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου και μεταγενέστερα φυλακές της Αίγινας. Η μελέτη για την κατασκευή του έργου ελέγχθηκε, εγκρίθηκε από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του ΥΠΠΟ και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής. Μετά τις προβλεπόμενες κατεδαφίσεις και κάποιες μικροστερεωτικές εργασίες διαπιστώθηκε ότι η μελέτη ήταν τραγικά εσφαλμένη.

Το Διατηρητέο κτήριο παρέμεινε απροστάτευτο και χωρίς στέγη, λεηλατήθηκε και ήδη ορισμένοι τοίχοι έχουν καταρρεύσει. Μέχρι τώρα δαπανήθηκαν για την καταστροφή της πολιτισμικής μας κληρονομιάς περίπου 1,5 δις δρχ. Το θέμα το γνωρίζει και προσωπικά ο Πρωθυπουργός της Χώρας (η Αίγινα βρίσκεται στην εκλογική του περιφέρεια).

  • Το Υπουργείο Πολιτισμού, εν όψη της Ολυμπιάδας, αποφάσισε να εγκαταστήσει κλιματισμό στο κτήριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (Ε.Α.Μ.). Κατασκεύασε προς τούτο το κτήριο του εξωτερικού υπόγειου μηχανοστασίου και δημοπράτησε τον κλιματισμό και κάποιες άλλες εργασίες, μέσα στο Μουσείο, προϋπολογισμού 8 δις δρχ. Διαπιστώθηκε όμως ότι οι αεραγωγοί του κλιματισμού αχρήστευαν πρακτικά τον υπόγειο χώρο του Μουσείου, περιόριζαν την αντισεισμική του ασφάλεια και οι αναγκαίες ψευδοοροφές υποβίβαζαν την διατηρητέα αρχιτεκτονική του εσωτερικού χώρου.

Για τους πραγματικούς αυτούς λόγους ακυρώθηκε ο διαγωνισμός των 8 δις. Σήμερα τοποθετούνται κάποιες τοπικές κλιματιστικές μονάδες για τις οποίες δεν χρειάζεται το μηχανοστάσιο που ήδη κατασκευάστηκε. Η συνολική δαπάνη των οικοδομικών εργασιών του μηχανοστασίου ανέρχεται σε 1,5 δις δρχ.. (Το πληρώσαμε κάτι παραπάνω αλλά διασώσαμε, προς το παρόν τουλάχιστον, το κτήριο του Μουσείου!)

  • Για να κλείσουμε την ενότητα των έργων τον Υπουργείου Πολιτισμού αναφέρουμε ότι πολλά έργα κατασκευάζονται με υποτυπώδεις μελέτες, με πλημελή επίβλεψη, συνήθως από μη ειδικευμένους τεχνικούς και η ποιότητα των έργων βασίζεται στον «πατριωτισμό» των εργολάβων.

  • Η υδραυλική ανεπάρκεια του ρέμματος του Κηφισού ήταν γνωστή σε όλους τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου. Παρ’ όλα αυτά οι εκάστοτε Υπουργοί του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. αποφάσισαν την κάλυψη του με ανεπαρκή κλειστή διατομή προκειμένου να κατασκευαστεί πάνω σ’ αυτήν το γνωστό και χρήσιμο συγκοινωνιακό έργο. Για να καρπωθεί τα βραχύβια μικροπολιτικά οφέλη από το συγκοινωνιακό έργο, η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. αποδέχτηκε τον κίνδυνο των πλημμυρών γνωρίζοντας ότι αυτός θα αυξάνεται με την αναμενόμενη τσιμεντοποίηση της λεκάνης απορροής του Κηφισού ‘και με τον καθαρισμό των φρεατίων υδροσυλλογής του δευτερεύοντος αποχετευτικού δικτύου. Αυτά έχουν καταγραφεί. Αυτό που δεν ειπώθηκε είναι ότι το συνολικό έργο έχει μικρή διάρκεια ζωής λόγω της έλλειψης αντισκωριακών μέτρων στους οπλισμούς σκυροδεμάτων από τα τοξικά απόβλητα, από την μεταβαλλόμενη υγρασία και από τον τρόπο κατασκευής του. Οι συνέπειες θα εμφανισθούν αργότερα και θα είναι τραγικές. Η επόμενη γενιά θα πρέπει να κατεδαφίσει το συνολικό έργο. Πώς όμως και με ποιες συνέπειες. Περισσότερα από 1 τρις δρχ. «επενδύθηκαν» συνολικά σ’ αυτό το πλέον ανορθολογικό έργο του λεκανοπεδίου.

  • Το σωτήριο για την Αθήνα έργο του ΜΕΤΡΟ στην Α’ φάση του κατασκευάστηκε με μεγάλες υπερβάσεις οι οποίες υπερκαλυπτουν πολλαπλά το κόστος των επεκτάσεων του. Το θέμα αναλύθηκε πλήρως με την ευκαιρία της Α’ συμπληρωματικής σύμβασης στο τεύχος 566/94 του περιοδικού «Αντί».

  • Το αναγκαίο κυκλοφοριακό έργο της ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ μεθοδεύτηκε έτσι ώστε να προκύψουν τεράστια κέρδη. Η αρχική ιδέα ήταν στη σύμβαση παραχώρησης να περιλαμβάνεται η συγχρηματοδότηση του συνολικού έργου (οδοποιία – παράλληλα έργα – προαστιακό τραίνο). Αυτό θα μπορούσε ίσως να είναι αποδεκτό από την πλευρά του Δημοσίου συμφέροντος. Τεμαχίστηκε όμως σε τρεις ενότητες:

Α) Οδός και μερικοί κόμβοι με κατ’ αποκοπήν τίμημα. Σ’ αυτό το κόστος

συμμετέχει οικονομικά και ο εργολάβος.

Β) Γέφυρες και λοιπά τεχνικά (παράλληλα έργα). Καθαρή ανάθεση εργολαβίας με μεγάλα κέρδη.

Γ) Προαστιακό τραίνο. Καθαρή ανάθεση εργολαβίας με πολύ μεγάλα κέρδη.

Με τον τρόπο αυτό ο εργολάβος απεκόμισε κέρδη τα οποία σχεδόν κάλυψαν την οικονομική του συμμετοχή στο έργο και εισπράττει τα τεράστια και εξασφαλισμένα κέρδη από την εκμετάλλευση του έργου πρακτικά για χρονικό διάστημα 50 ετών (όση είναι και η διάρκεια ζωής του έργου!). Θα εισπράττει ίσως και τα διόδια από την αναμενόμενη μείωση των διελεύσεων των οχημάτων λόγω της λειτουργείας του προαστιακού τραίνου, δηλαδή πολύ περισσότερα.

Αυτή η καταστρεπτική για το Δημόσιο συμφέρον μεθόδευση, πιστεύουμε ότι υπαγορεύτηκε από τους διαπλεκόμενους εργολάβους και απλώς υπεγράφη από τους Υπουργούς του ΠΑΣΟΚ τους οποίους ψήφισε ο λαός για να προστατέψουν τα συμφέροντα του.

  • Για το ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΤΩΝ ΣΠΑΤΩΝ μας διαβεβαίωνε το ΠΑΣΟΚ ότι το κόστος κατασκευής του μπορεί να καλυφθεί από το Σπατόσημο. Τελικά η κατασκευάστρια Κ/Ξία της Hochtief εισέπραξε το κόστος κατασκευής του έργου και επιπλέον πολύ μεγάλο κέρδος το οποίο υπερκάλυπτε κατά πολύ την οικονομική της συμμετοχή στη σύμβαση παραχώρησης. Ως γνωστόν η Κ/Ξία της Hochtief συμμετέχει και στον Αερολιμένα Αθηνών και εισπράττει το 45% των κερδών από την εκμετάλλευση του αεροδρομίου. Στα κέρδη αυτά προστέθηκε και το σύνολο των εισφορών του Σπατοσήμου.

Η κυβερνητική επιτροπή μεγάλων έργων διαβεβαίωνε ότι η πλέον συμφέρουσα προσφορά ήταν αυτή της «Airport de Paris.- Τελικά ανάδοχος του έργου επελέγη η Κ/Ξία της Hochtief με την μη συμφέρουσα προσφορά.

  • Για την γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου το μόνο στοιχείο που δημοσιοποιήθηκε είναι η Σύμβαση παραχώρησης όπως αυτή κυρώθηκε από την Βουλή των Ελλήνων.

Καταγγείλαμε τότε ότι αυτή δεν ήταν σύμβαση αλλά πληρεξούσιο προς το ΠΑΣΟΚ για να διαπραγματευτεί και να υπογράψει την πραγματική σύμβαση αργότερα και με αδιαφανείς διαδικασίες. Και αυτό έγινε. Το έργο μεταλλάχτηκε σε εξαιρετικά κερδοφόρα εργολαβία με, επί της ουσίας, χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου. Δεν ενδιαφέρθηκε ούτε έμαθε ποτέ κανείς το διαφαινόμενο τελικό κόστος του έργου.

  • Τα έργα που ξεκίνησε το ΠΑΣΟΚ για την Εγνατία Οδό στην περιοχή του Μετσόβου πριν από την σύσταση της εταιρείας διαχείρησης «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ήταν ανορθολογικά και δυσχεραίνουν ακόμη και τώρα την κατασκευή του τεράστιας σημασίας εθνικού αυτού έργου όχι μόνον γιατί είναι άχρηστα αλλά διότι κατέληξε να είναι υποχρεωτική η διέλευση της Εγνατίας Οδού από αυτές τις περιοχές.

Σήμερα η σήραγγα Ανηλίου – Μετσόβου εγκαταλείφθηκε και χρησιμοποιείται ως μαντρί για αιγοπρόβατα. Κάποιες μικρότερες σήραγγες στην ίδια περιοχή είτε εγκαταλείφθηκαν είτε χρησιμοποιούνται στον περιορισμένο μονό κλάδο της Ε.Ο. Τεράστια ελατόφυτη έκταση κάτω από τον «κάμπο του Δεσπότη» υπέστη κατολισθήσεις. Τα περισσότερα τεχνικά έργα που κατασκευάστηκαν στις αρχικές προσβάσεις της σήραγγας έχουν καταστραφεί. Για όλα αυτά δαπανήθηκαν πολλές δεκάδες δις δρχ.

Σε πολιτικό επίπεδο

  • Το Κόμμα του ΠΑΣΟΚ διαμόρφωσε μια κλίκα πελατών η οποία διαχειρίστηκε τα Κοινοτικά Προγράμματα τα περισσότερα από τα οποία προσβάλλουν την νοημοσύνη μας. Ας θυμηθούμε τις «μη κερδοσκοπικές εταιρείες» οι οποίες στην κυριολεξία καταβρόχθησαν το μεγαλύτερο μέρος των πακέτων Ντελόρ χωρίς να προσφέρουν τίποτε.

  • Το Κόμμα του ΠΑΣΟΚ διαμόρφωσε μια κλίκα Πανεπιστημιακών πελατών η οποία ροκανίζει τα δήθεν ερευνητικά προγράμματα. Πρόσφατα στο Ε.Μ.Π. μια ολιγάριθμη «πασοκική» κλίκα ήταν έτοιμη να αναλάβει «ερευνητικό πρόγραμμα για την ισότητα των δύο φύλων» αντί του ποσού των 3 δις δρχ (και οι αγρότες δυστυχούν).

  • Το λαϊκό συμφέρον δεν εκπροσωπείται πλέον στις συμβάσεις του Δημοσίου γιατί σχεδόν όλες οι δουλειές αγοράζονται με μαύρο χρήμα και αυτό συμφέρει την Κυβέρνηση γιατί εκτός των άλλων «βελτιώνεται» ο δείκτης της ανάπτυξης, ενώ ο άσπρος αξιοπρεπής μισθός επιβαρύνει τα ελλείματα του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Στις μεγάλες συμβάσεις του Δημοσίου, η Κυβέρνηση προσλαμβάνει συμβούλους οι οποίοι κατά κανόνα δεν υπηρετούν το Δημόσιο συμφέρον. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε την περίπτωση του ξένου «οίκου» ο οποίος σε διαγωνισμό για πώληση της Ο.Α. γνωμάτευσε υπέρ της υψηλής οικονομικής φερεγγυότητας συγκεκριμένης εταιρείας η οποία μερικές μέρες αργότερα χρεοκόπησε και αυτό υπο την προεδρία του κ. Ψυχάρη. Γενικά διαμορφώθηκε μια παρασιτική και ευμεγέθης πελατειακή ομάδα πολιτών οποία είναι εντελώς εξαρτημένη από το ΠΑΣΟΚ. Και το ΠΑΣΟΚ την διαχειρίζεται. Αυτά τα γράμματα τα έμαθε. Για την πραγματική ανάπτυξη δεν έμαθε τίποτε.

  • Δεν έχει νόημα να επιχειρηματολογήσουμε περισσότερο. Τα γνωρίζει όλα αυτά και το ΠΑΣΟΚ και οι εν γένει διαπλεκόμενοι του (μικροί και μεγάλοι). Τους επισημαίνουμε απλώς ότι το ρέον μαύρο χρήμα δημιούργησε στρεβλό σύστημα αξιών ζωής. Μάγκας και αποδεκτός όποιος τα πιάνει. Το μαγκάκι δείχνει τον μάγκα κι αυτός τον μεγαλύτερο μέχρι να φτάσουμε στο κεφάλι του ψαριού. Γραφικός και στον πάτο του-βαρελιού ο πολίτης με αξίες.

Ο ξεπεσμός της Χώρας μας οδήγησε το ΠΑΣΟΚ στην επιχειρούμενη μετάλλαξη του. Ελπίζουμε το προϊόν αυτό, ακόμα και από την θέση της αντιπολίτευσης, να μην αποδειχθεί καρκινογόνο γιατί η Χώρα μας οφείλει να μαζέψει τουλάχιστον τα ερείπια της κοινωνικο-οικονομικής της παρακμής.

Αυτά τα επιχειρήματα έχουμε εμείς οι παραγωγοί και τα βλέπουμε όλα μαύρα. Εάν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει άλλα ας μας τα πει.

Ετικέττες: , , , ,

Διαφήμιση

Τα σχόλια δεν είναι διαθέσιμα

Άποστολή άρθρου μέσο Email